Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zwerte schreef:Vriendin de GT meld zich. Dit is een vreselijk frustrerende situatie. De kat is idd genetisch niet de beste, haar moeder is een enorme stresskikker en de nestgenoten waren ook niet al te best. Marije heeft de beste twee, de andere twee leven allang niet meer (eentje totaal gestoord, de ander hartkwalen). Vermoedelijk heeft moeder tijdens de dracht een virus gehad, wat de kittens beschadigd heeft. Toen ze klein waren dachten we dat Siep nog gezond was, alleen wat onzeker. In de loop der jaren lijkt ze steeds meer op haar moeder. En dat is dus extreem stressgevoelig, ze kunnen stress niet goed kwijt en blijven er dus in hangen. Stress voorkomen en het leven zo veilig mogelijk maken hebben we dus al uitgebreid besproken en toegepast.
Medisch is vorige keer al uitgesloten. Vlooienallergie was uiteraard een kandidaat, maar is uitgesloten. Om meerdere redenen: kat heeft geen vlooien, wordt keurig behandeld met advantage, lokatie van het likken is niet typisch voor vlooienallergie en de kat reageerde dus niet op prednison. Ook is de loktaie van het likken niet typisch voor vlooienallergie en het dwangmatige karakter van het gedrag wijst op stereotyp gedrag. Voedselallergie is voor de zekerheid nog extra uitgesloten met dieet.
Gezien het karakter van de kat en het gedrag zelf (dwangmatig), ligt het voor de hand dat het stress is. Waarvoor is moeilijk tot onmogelijk te achterhalen, omdat het pas merkbaar is als mevrouw 'vol' zit, en dan kan alles het gedrag triggeren. Vorige keer heeft clomicalm de situatie doorbroken, wederom iets wat wijst op stress als oorzaak. Ik vrees dat er nu weer niks anders over blijft als oplossing, mijn ideeen zijn iig op.
Oh en een rompertje omdoen is goed voor de huid om te herstellen, maar levert altijd stress op. Dus maakt de oorzaak in dit geval juist erger, waardoor ze er niet mee op zal houden.
maar als ik meer dan een nachtje weg ben krijgt ze spontaan een blaasontsteking door de stress, best een verrassing bij een kat die nooit stress toont.
vandaar ook voor onze eigen gemoedsrust toch nog maar een keer DA binnenkort...
Heb er met dit soort gevallen echt goede dingen van gehoord.
Daarnaast worden ze er relaxed van... Je kan het in vloeistof kopen en in de hoekjes van de kamer, en de slaapplekjes druppelen. Of je geeft een theezakje (zonder touwtje!) van de avondthee van AH. Bij mijn katten was dat een zeer groot succes en daarna zijn ze echt nog een tijd voldaan en relaxed (beetje stoned
).