Kat likt zichzelf kaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:39

het likken is voor katten als nagelbijten bij mensen.
het laat een soort stofje vrij waar door de kat zich lekkerder voelt.
het heeft vele oorzaken.
o. a.
vlooien.
mijten.
pijn in het lijf.
allergie.
of een gewoonte ding.
zo als ik al eerder heb gelezen is allergie uitgesloten.
laat het dier ff grondig nakijken en wie weet kom er achter wat de kat mankeerd.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:46

Zwerte schreef:
Vriendin de GT meld zich. Dit is een vreselijk frustrerende situatie. De kat is idd genetisch niet de beste, haar moeder is een enorme stresskikker en de nestgenoten waren ook niet al te best. Marije heeft de beste twee, de andere twee leven allang niet meer (eentje totaal gestoord, de ander hartkwalen). Vermoedelijk heeft moeder tijdens de dracht een virus gehad, wat de kittens beschadigd heeft. Toen ze klein waren dachten we dat Siep nog gezond was, alleen wat onzeker. In de loop der jaren lijkt ze steeds meer op haar moeder. En dat is dus extreem stressgevoelig, ze kunnen stress niet goed kwijt en blijven er dus in hangen. Stress voorkomen en het leven zo veilig mogelijk maken hebben we dus al uitgebreid besproken en toegepast.

Medisch is vorige keer al uitgesloten. Vlooienallergie was uiteraard een kandidaat, maar is uitgesloten. Om meerdere redenen: kat heeft geen vlooien, wordt keurig behandeld met advantage, lokatie van het likken is niet typisch voor vlooienallergie en de kat reageerde dus niet op prednison. Ook is de loktaie van het likken niet typisch voor vlooienallergie en het dwangmatige karakter van het gedrag wijst op stereotyp gedrag. Voedselallergie is voor de zekerheid nog extra uitgesloten met dieet.

Gezien het karakter van de kat en het gedrag zelf (dwangmatig), ligt het voor de hand dat het stress is. Waarvoor is moeilijk tot onmogelijk te achterhalen, omdat het pas merkbaar is als mevrouw 'vol' zit, en dan kan alles het gedrag triggeren. Vorige keer heeft clomicalm de situatie doorbroken, wederom iets wat wijst op stress als oorzaak. Ik vrees dat er nu weer niks anders over blijft als oplossing, mijn ideeen zijn iig op.

Oh en een rompertje omdoen is goed voor de huid om te herstellen, maar levert altijd stress op. Dus maakt de oorzaak in dit geval juist erger, waardoor ze er niet mee op zal houden.

Ik heb exact zo'n poes, met als enige verschil dat ze ook iets neurologisch mankeert en dat haar stress zich uit in een soort psychotische aanvallen waarbij ze hallucineert, erg angstig is, en we ook niet meer tot haar door kunnen dringen. Verder eet ze ook plastic.

Ik weet hoe frustrerend het is. Je voelt je zo machteloos. Zij heeft overigens ook goede en slechte periodes.

Ze krijgt altijd Royal Canin Veterinary, en dan de "Calm" versie, daar zit tryptofaan in, een voorloper van serotonine (te krijgen bij Zooplus en DA). Ze is een kieskeurige eter en ook nog eens heel gevoelig in haar maag/darmen, maar dit lust en verdraagt ze gelukkig, en het doet haar goed.

In de slechte periodes ondersteunen we haar extra met Zylkène.

En natuurlijk zoals jullie ook al doen, rust en regelmaat. Ik nodig nooit meer dan 2 mensen tegelijk uit in huis etc (en dat gebeurt al zelden), we zetten de muziek nooit meer heel hard, etc.

Jasper

Re: Kat likt zichzelf kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:53

Onze kat likte ook zijn buik helemaal kaal. Van alles geprobeerd, niet te stoppen. Achteraf bleek zijn gelik een reactie op lichamelijke pijn. We hebben hem moeten laten inslapen vanwege een maagtumor.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:55

Ze heeft een paar maanden denk ik op de clomicalm gezeten. We hebben toen heel rustig afgebouwd en toen is het lang goed gegaan. Tot nu dus. DA zei dat afbouwen wel kan, maar dat ze er dan waarschijnlijk haar hele leven aan vast zit. Vind ik niet zo'n erge ramp, maar ik wil wel dat ze zichzelf is en dat was nu met de gulden middenweg redelijk, maar toch duidelijk verschil met haar eigen vrolijke lieve zelf.

Nee geen raskat. Siep heeft weinig behoefte aan buiten zijn. Ze doet een rondje tuin en komt dan weer naar binnen. Ze zit liever in de vensterbank vogeltjes te spotten.

Grondig nakijken is gedaan lolotjeh, en zoals je ook hebt kunnen lezen hebben zowel DA als kattenGT weinig opties meer. Was benieuwd of er toch nog dingen die nieuw voor me zijn, zoals bijv. de zylkene die is genoemd.

Catnip: de Prins brok die ze nu krijgt heeft vergelijkbare stofjes. Gekke is dat onze Siep helemaal niet anstig is: ze is de dapperste van de twee. Haar zus is een held op sokken, maar Siep wil altijd wel op onderzoek uit als ze iets hoort. Dingen waarvan je denkt dat ze anstig zouden triggeren, hebben helemaal geen effect op haar. Plotselinge geluiden buiten doen haar bijvoorbeeld niks, dus echte angst is het niet.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:02

Heb onlangs iets soortgelijks gehad en inderdaad, na dertien jaar vlo vrij te zijn geweest met vijf katten was het dus wel degelijk een vlooien allergie.
Twee dames hadden er véél last van, dus die hebben van de dierenarts een spuitje gekregen voor de jeuk, en uiteraard allemaal tabletten!!! voor de vlooien.
Vallen er na een korte tijd gewoon dood vanaf!!

De katten met de meeste last van allergie hebben zélf geen vlooien.......de vlo vind dat volgens de dierenarts géén fijne gastheer/ vrouw, met al dat gekrab en huid irritaties.

Ga nu echt even een paar maanden een strak behandel plan in, maar heb het dan ook hopelijk voor de komende dertien jaar weer gehad.
Rotbeesten!! ( die vlooien )

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:10

Wat enorm vervelend voor jullie katje. Op welke manier is een voedselallergie uitgesloten.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:42

Oh, dan is ze dus meer zoals het zusje van mijn angstige kat, die is ook heel stoer en overal als de kippen bij :D maar als ik meer dan een nachtje weg ben krijgt ze spontaan een blaasontsteking door de stress, best een verrassing bij een kat die nooit stress toont.

Hmmm... misschien een heel gek voorstel, maar heb je haar weleens Buscopan gegeven?

Stel dat het ooit getriggerd is door iets onschuldigs wat buikpijn veroorzaakte (elke kat heeft wel eens buikpijn), of een lichte blaasontsteking oid, en ze is gaan likken en stressen en geeft zichzelf uiteindelijk buikpijn door de stress, ze houdt de vicieuze cirkel ahw in stand. Buscopan kan die cirkel doorbreken
Kan geen kwaad om het eens te proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:44

Onze poes verliest al haar haar als we een tweede kat hebben. We hebben er een paar keer 1 of 2 katten bij gehad, maar elke keer was onze eerste kat dan kaal. Nu ze gewoon lekker alleen is heeft ze de meest prachtige vacht.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:45

Mijn kat had dit ook. Ze heeft toen een tijdje royal canin sensitive gehad, maar een hele poos later kwamen we erachter dat haar schildklier niet goed werkte. Hier kreeg ze medicatie voor. Sindsdien geen kale buik meer! Ze kon ook weer alle merken brok eten.

Dus mocht je er niet uit komen, laat eens bloedonderzoek doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:18

Ja we willen eigenlijk toch nog maar 's voor de zekerheid naar de DA, ook om nog wat opties te bespreken. Bloedonderzoek lijkt me dan ook goed.

Wat is buscopan catnip? Ik kan het alleen voor humane geneeskunde vinden.

Voedselallergie is uitgesloten door haar op speciaalvoer van de DA te zetten, en dan ook echt niks anders. Ik geloof 8 weken lang. Geen verbetering.

Ergens zijn wij ook bang dat ze ons iets wil vertellen; dat ze tóch iets lichamelijks heeft maar ze kan het natuurlijk niet vertellen ;( vandaar ook voor onze eigen gemoedsrust toch nog maar een keer DA binnenkort...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:27

Ik zat ook nog te denken om toch opnieuw de medische molen door te gaan voor de zekerheid. Bloedonderzoek en wellicht doorverwijzing naar een dermatoloog?
Buscopan is een darmverslapper, niet voor katten geregistreerd voor zover ik kan zien.

Maar zoals ik al eerder zei, ik verwacht er niks van. Karakter en stressbestendigheid zijn niet zo best in dit beestje (tis een schat, maar heeft een tik van de hamer gehad....) en dat verklaart dit jammergenoeg wel. Zou geweldig zijn als er toch iets medisch blijkt te zijn, want dat is op te lossen ipv mee leren leven en bijsturen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:43

Op welk voer hebben ze haar gezet?
Ik vraag dat omdat wij zelf een jaar geleden ook met een van onze katten aan het dokteren waren. Zelf zijn wij toen KVV gaan voeren (zonder toevoegingen) en hebben wij een allergietest laten doen. Onze kat blijkt niet tegen garnalen en een te kunnen. Daar geeft hij van over. De allergietest heeft niets opgeleverd. We voeren nu alleen maar graanvrij en zo puur mogelijk. Zelf heb ik het idee dat het bij ons een combinatie van overgevoeligheid voor bepaalde voedingsstoffen en stress was. De klachten zijn nu vrijwel over.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:53

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 22:09

Emma_s_girl schreef:

Royal Canin Calm

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:11

Rije schreef:
Emma_s_girl schreef:

Royal Canin Calm

Voor allergie had je ook hypoallergeen geprobeerd toch?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 22:31

Weet niet zeker meer welke maar voor het dieet hadden we iets met een serie letters van RC, geen echte naam geloof ik.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:39

Sensitivity control?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:53

Buscopan is inderdaad gewoon een humaan medicijn, maar kan zonder problemen voor katten worden gebruikt volgens de 4 DA's waarmee ik erover gesproken heb.

Ik gebruik het zelf ook bij mijn blaasontsteking gevoelige poes bij de eerste symptomen, en bij m'n moeder als 1 van haar blaasgruiskaters het moeilijk heeft.

Het ontspant darmen en blaas, zodat als iets haar daar pijn doet, de boel kan ontspannen en de pijn verdwijnt. Ik heb het zelf al wonderen zien verrichten bij katten die bijvoorbeeld onzindelijk waren geworden door een nare pijnervaring, ook al was de pijn zelf medisch gezien al opgelost. Door de Buscopan werd de vicieuze cirkel op de een of andere manier doorbroken.
Laatst bijgewerkt door Catnip op 14-12-15 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:54

Ik volg even, mijn oude kat doet dit ook. Ze heeft opeens vlooienallergie ontwikkeld en daarnaast likt ze ook door stress en dat is nu een gewoonte geworden. Het ging geweldig, maar nu is het weer flut... We gaan nu kijken of we homeopathisch iets kunnen doen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:09

Zou echt eens kijken naar de Zylkene :) Heb er met dit soort gevallen echt goede dingen van gehoord.

Daarnaast, kijk eens naar valeriaan. Heeft een bizar effect op (de meeste) katten, en ze worden er heel erg blij van :D Daarnaast worden ze er relaxed van... Je kan het in vloeistof kopen en in de hoekjes van de kamer, en de slaapplekjes druppelen. Of je geeft een theezakje (zonder touwtje!) van de avondthee van AH. Bij mijn katten was dat een zeer groot succes en daarna zijn ze echt nog een tijd voldaan en relaxed (beetje stoned :o ).

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:04

Royal Canin Calm dus...overheen gelezen, sorry.
Als ik kijk naar de lijst met ingrediënten blijkt dat er een heleboel dingen inzitten waarvoor je kat ook allergisch kan zijn. Behalve eiwitten. Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar met deze brok kun je naar mijn idee een voedselallergie niet uitsluiten. Een eiwitallergie evt. wel, maar meer dan ook niet.
Katten zijn carnivoren, het is dus ook mogelijk dat het probleem in de granen o.i.d. zit.
Hoe dan ook is het een lastige materie.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:44

Mijn kat doet dit helaas ook.
Hij heeft een voorgeschiedenis van blaasgruis (staat hiervoor op dieet en heeft een operatie ondergaan).

Ik dacht zelf dat hij weer eens flink aan het stressen was, dus toen er een "hotspot" ontstond meteen op de RC Calm gezet i.c.m. Zylkéne, en de hotspot eerst behandeld met Zinkzalf en later Mesitran.

Helaas werd het alleen erger, dus van de week toch hem in een mandje gestopt en naar de dierenarts (normaal zou ik dit al eerder hebben gedaan, maar hij gaat zo de stress in dat hij in huis gaat plassen...).
De dierenarts zei dat het een allergie betrof en hij heeft een injectie gehad, vanaf volgende week starten met een drankje.
Nu inmiddels 4 dagen later ziet de hotspot er al zoveel beter uit en zie ik hem ook niet likken aan zijn buik.

Waarvoor hij een allergie heeft is niet bekend.

Misschien heeft jouw kat ook last van een allergie, het kan buiten stress om ook veroorzaakt worden door blaasgruis.

Hopelijk kan je iets met mijn verhaal, heb je vragen, kan je altijd een PB sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:23

Hier ook zo een. Siamese kater.
Naast overmatig likken trekt hij er ook regelmatig hele plukken vacht uit..
Ook allerlei voer geprobeerd maar t is echt stress bij hem.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:44

Lijkt het hierop?
Mijn Poes doet dit met haar staart. Ze trekt haar nagels ook uit, tot op het leven.
Wij hebben verschillende soorten voer geprobeerd, vermoeden is dat het toch stress is.
Heeft als kitten ook een slechte start gehad.
Heeft jullie kat last van stress? Conflict met een soortgenoot?

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 10:57

Nee dat is het niet Dyanne. Het is alleen het buikje en niet met plukken eruit, maar puur door het teveel aan wrijving door tong tegen huid.

Zoals ook in de OP staat: ze woont bij ons samen met haar zusje, leven lang, en ze kunnen prima samen door één deur. Geen ongezonde spanningen tussen hen. Stressfactoren waar wij invloed op hebben zijn allemaal geelimineerd. Kattenluik staat nu ook 24/7 open zodat ze ook daar die vrijheid in heeft (maar het blijft niet erg aan haar besteed). Ook hebben we kattenplankjes opgehangen zodat ze nog meer de hoogte in kunnen, maar die hebben ze nog niet ontdekt. Verder is ze helemaal geen bange kat: ze is heel dapper, eventuele angst blijft niet hangen en is zo weer weg, en zelfs tijdens de afgelopen oud en nieuw is ze nauwelijks bang geweest, alleen rond 12 uur eventjes naar boven, maar ze was zo weer beneden. Stress is dus niet gelijk aan angst.

Overigens gaat het erg goed nu: bloedonderzoek gedaan en helemaal schoon. We hebben een kuur Allerderm gedaan en aan andere Bachremedie met iets extra's tegen de dwang (want dat is het, vermoeden we) en het is veel minder, om niet te zeggen zo goed als weg. Haar groeit weer, en ze wast zichzelf zelfs veel minder gedwongen. Ze is veel relaxter nu. Zo lang we de Clomicalm nog kunnen uitstellen en het herstel zich voortzet, gaan we door op de ingeslagen weg.