Hoe doen jullie dat, met heel grote honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:15

Ik opteer niet echt voor de anti trektuigjes, met hun borst kunnen ze veel kracht zetten en de tuigjes werken als principe dat je de hond schuin trekt. Maar dan moet je wel de kracht hebben om die hond te kunnen schuin trekken.
Ik zou nog eens kijken met een gentle leader of een halte, die hebben ong dezelfde werking ( hoofd opzij trekken). De canny collar werkt ook met een bevestiging onder de kin maar komt samen achter de oren. Daarmee trek je zogezegd de neus op de borst.

Inderdaad alles dat ze krijgt aan ruimte wint ze.

Je kan in principe op twee manieren te werk gaan. Ofwel belonen voor aandacht voor jouw, kun je goed doen met clickertraining, eerst trainen zonder andere honden op aandacht, en dan rustig opbouwen. Met een canny collar hou je ze dicht bij jouw en aandacht voor jouw beloon je.

Ander is wel het gedrag negeren. Ook weer met een hulptuig (of desnoods ga je op een bankje gaan zitten en knup je ze daaraan vast). Laat iemand met een hond op een afstand staan waar ze wel al aandacht heeft maar nog niet uitvalt. Afwachten tot ze haar interesse verliest en die hond negeert. Belonen.
Andere hond laten weggaan en terug laten komen en herhalen. Goed gedrag belonen. Slecht gedrag negeren. En zo opbouwen.

Belangrijk is dat ze niet kan winnen, ze mag geen enkele keer resultaat halen uit haar pogingen...

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:15

Bij onze inmiddels overleden Amerikaanse bulldog a 55 kg heeft een halti erg goed geholpen

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 17:30

Duhelo schreef:
Ik zou nog eens kijken met een gentle leader of een halte, die hebben ong dezelfde werking ( hoofd opzij trekken). De canny collar werkt ook met een bevestiging onder de kin maar komt samen achter de oren. Daarmee trek je zogezegd de neus op de borst.

Als ik de ervaringen hier zo lees, lijkt het erop dat ik een hoofdtuigje inderdaad maar eens opnieuw moet proberen. De gentle leader hebben we de allereerste weken gebruikt, toen ze nog continu liep te trekken (ze kende aangelijnd lopen gewoon nog niet), maar op een of andere manier presteerde ze het om het klipje los te trekken waardoor het niet meer op de juiste plek/manier druk gaf, en dus ook niet meer hielp.
Hoe reageert de canny collar als je hond zijdelings ervan door wil? Blijft hij dan nog goed op zn plek zitten?

snorkel1986

Re: Hoe doen jullie dat, met heel grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:39

Welk klopje ging er los is die niet te vervangen voor een degelijker exemplaar ?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 17:45

snorkel1986 schreef:
Welk klopje ging er los is die niet te vervangen voor een degelijker exemplaar ?

Afbeelding
Het zwarte stukje aan de onderkant van het hoofd.
Dat riempje hoeft op zich helemaal niet strak te zitten, maar als er te veel speling op komt, trekt het hele ding scheef als ze trekt, en glijdt het van haar neus af als ze even schudt :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:51

Ik ben heel gemakkelijk. Ik koop geen hond die ik niet aan kan, simpel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:57

Desiree schreef:

Ik zou bijna zelfde zeggen.

Waarom neemt iemand een hond die men niet de baas kan zijn omdat het te groot en te sterk is?

Als TS haar vriend de hond niet helemaal de baas kan zijn dan moet TS er zeker niet ermee naar buiten gaan.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:06

Wij hebben hier een Stafford. Die kan keurig volgen maar inderdaad heeft hij daar niet altijd zin in.
In plaats van de hele ronde wandelen te corrigeren hebben wij sinds kort een Canny Collar, wat een verademing. Hond gaat nu overal mee naar toe en ik kan hem letterlijk met mijn pink bedienen *\o/*

Wilde dat eerder niet omdat het toch een bepaalde uitstraling geeft maar heb er geen moment spijt van. En je kunt heel makkelijk zeggen opvoeding... Maar soms vind hij iets anders toch interessanter dan mijn commando's :j

Voordeel van de Canny Collar is dat deze aan de achterkant wordt aangelijnd. Je kunt ze hier dus geen hernia o.i.d. mee trekken. Zelfs mijn moeder neemt de hond nu regelmatig mee voor een lage wandeling. Eerder dacht ze daar niet eens over na.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:18

Ragdollcat schreef:
Desiree schreef:

Ik zou bijna zelfde zeggen.

Waarom neemt iemand een hond die men niet de baas kan zijn omdat het te groot en te sterk is?

Als TS haar vriend de hond niet helemaal de baas kan zijn dan moet TS er zeker niet ermee naar buiten gaan.

En dit vind ik behoorlijk veroordelend. Vooreerst is dit een herplaatser, je weet op voorhand zelden hoe een dergelijke hond zich zal ontwikkelen. Het beest heeft ook de tijd nodig om alles te gaan leren.
Daarbij kan een dergelijke hond een sterke will to please hebben en een eitje zijn om te trainen, ts heeft helaas pech dat dit niet zo is en dat hond geleerd heeft dat hij de kracht heeft van een kleine pony en die ook kan gebruiken.
Daarnaast is het feit dat de hond er nu is, en dat dit probleem er is. Herplaatsen in een geval waar wat training alles kan verhelpen is ook idioot, maar je moet wel eerst de kans krijgen om de training toe te passen ...

terug ontopic :) :

de gentle leader moet idd dat klipje blijven zitten (je klipte hem toch wel over hé? :D )
Je kan dat mss wel vervangen door iets dat beter blijft zitten (of eventueel op maat laten vaststikken?)
de halti is dan mss beter
https://www.google.be/search?q=halti&so ... 66&bih=643, die koop je op de maat die het beste past.

de canny collar https://www.google.be/search?q=halti&so ... nny+collar werkt heel anders. Die trekt de neus op de borst (beetje zoals een slofteugel) ,waardoor ze geen kracht kunnen zetten, als ze opzij trekken trekken ze ook gewoon hun eigen neus naar beneden, dus dat maakt niet uit. En voordeel is dat je ze idd geen hernia kan bezorgen door scheef te trekken.

Ik ging zo een aanschaffen voor onze tsjech, die buiten vaak extreem angstgedrag vertoonde en dit uitte in het proberen weg te rennen en te trekken en te sleuren. Ik had dan ook serieus moeite om ze bij me te houden.Echter is dat gedrag dan beginnen verbeteren en hebben we het dan niet nodig gehad.
ik wilde de canny collar puur voor het feit dat je ze geen blessures kan trekken, als je googlet vind je ook filmpjes in gebruik.
Als de gentle leader op zich wel werkte om ze bij je te houden zou ik kijken voor een hoofdtuigsysteempje.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:37

Aanleren niet te trekken, niets is zo vervelend een hond te hebben (hoe groot of klein ook) die trekt aan de riem.

Ik had drie Cane Corso's flinke honden en de reu was zelfs 75 kg maar kon hen alledrie aan een hand de riemen hebben.
Momenteel een Sint Bernard en een Cane Corso (2 en 3 jaar) en ook zij zullen niet trekken en zijn door een kind uit te laten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:41

Een halti kun je vergelijken met een paardenhalster. Niet alleen qua vormgeving, maar ook omdat je de riem vastklikt bij de kin. Je moet wel oppassen dat je geen plotselinge harde rukken geeft waarbij je het hoofd plotsklaps omtrekt, dit kan namelijk een grote klap geven op de nekspieren maar dat spreekt voor zich.
Ook is er nog 1 wezenlijk verschil tussen een halti en een halster en dat is dat de neusband vrij los zit en automatisch strakker trekt zodra er spanning op de riem komt. Op deze manier zit de band nooit constant strak, mits je natuurlijk de juiste maat neemt. ;)

Over de opmerking over het aanschaffen van een hond die je niet aankan: onze bouvier is een schat van een beest maar buiten is hij vreselijk enthousiast. Ondanks dat we 2 cursussen met hem hebben gedaan (puppy en vervolg) blijft het soms een eigenwijze dwarrel. Katten en sirenes reageert hij heel fel op en dan staat hij ook niet onder apèl. Een halti kun je dan op zo'n moment heel goed gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 13-12-15 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:41

Hoezo veroordelend, je neemt toch geen grote hondenras als je vrij klein van stuk bent?

Zeker niet als het groter en zwaarder is dan jijzelf, dat is vragen om problemen en heeft het niets met de herplaatser te maken, want je ziet gelijk al van hoe groot die is en weet je tevoren dat het nog opgevoed moet worden.

Honden zijn geen willoze robotten...........dat alles 100 % perfect doet wat je ervan verlangt en vraagt of je moet het helemaal gaan hersenspoelen en geestelijk fileren dat ie niets durft te doen/ niets meer van nature doet, tot je iets vraagt en of iets van het dier verlangt.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:42

Ik heb een Duitse herder die tot 3x toe is aangevallen geweest en dus nu sterk viserend reageerd op andere honden.
Heb in het begin met halti gewandeld wat heel goed ging.
Nu meestal balletje bij en slipketting aan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:53

Hier heb ik ook een hond die door de GL heen trekt (halti halsters vind ik ondingen, die werken anders in en veel minder dan goed afgestelde GL's) maar dan is ze toch heel veel minder sterk (gelukkig is ze maar 10kg, want ze klapt wel constant in de lijn. Hond met een uitdaging). Wat je wel moet doen is zorgen dat als ze iets in het visier hebben ze niet nog ruim voor je lopen, dan kunnen ze veel meer kracht zetten dan als je de neus kan ombuigen omdat je er naast loopt (het gaat erom dat je buiging in het lichaam veroorzaakt waardoor ze geen kracht met de achterpoten kunnen zetten). Daarnaast bij trekken naar voren direct achteruit lopen terwijl je haar dus kort bij de neus vast houdt, net onder de clip van je lijn gok ik bij een Duitse Dog.

Onze Rottweiler lopen we gewoon met halsband, de enige keer dat hij echt trekt, zet ik mijn knie in zijn lies en trek ik hem om mijn knie (dus dan zorg ik opnieuw voor buiging in het lichaam, het is dus geen CM-hakje). Maar eigenlijk trekt hij nooit.

Veel Gentle Leaders zitten te los en te laag, dan werken ze minder in. Zo hoort hij (en werkt hij naar mijn ervaring ook echt het beste!): http://www.gentleleader.co.uk/help-advi ... tructions/

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:01

Ragdollcat schreef:
Hoezo veroordelend, je neemt toch geen grote hondenras als je vrij klein van stuk bent?

Zeker niet als het groter en zwaarder is dan jijzelf, dat is vragen om problemen en heeft het niets met de herplaatser te maken, want je ziet gelijk al van hoe groot die is en weet je tevoren dat het nog opgevoed moet worden.

Honden zijn geen willoze robotten...........dat alles 100 % perfect doet wat je ervan verlangt en vraagt of je moet het helemaal gaan hersenspoelen en geestelijk fileren dat ie niets durft te doen/ niets meer van nature doet, tot je iets vraagt en of iets van het dier verlangt.

Dan mogen we allemaal onze paarden weg doen ...

grootte en gewicht speelt niet echt een rol. Mijn tsjech heeft mij ook nog bij een onvoorziene actie gevloerd, terwijl ze maar 30 kilo weegt en ik ze anders prima in de hand kan houden.
2 secondjes niet opletten, aan de flexi, mevrouw neemt plots een spurt en voor ik het doorhad was daar het einde van de lijn en lag ik in de grond.
zelfs mijn cavalier heeft me nog gevloerd door voor mijn voeten te lopen, en dan was ze ook los ...

Wat natuurlijk wel van belang is, is dat je moet zorgen dat de kans op ongelukken zo klein mogelijk is, heb je daarvoor in de trainingsperiode hulpmiddelen nodig (of dat nu een gentle leader is, of een prikband) dan is dat zo, een hond waarvan je weet dat hij agressief is naar andere honden, ga je niet mee buiten zonder muilkorf, stel dat hij los raakt, je weet nl nooit.
Maar je moet wel de kans krijgen om ermee te trainen en er aan te werken.
Ts vraagt ook niet of ze die hond is huis moest nemen, wel om tips hoe ze dit kan handlen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:10

Ragdollcat schreef:

Onzin. Ik loop met mijn 3 Cane Corso's zonder problemen buiten. Ook met mijn herplaatsen die grote gedragsproblemen had.
Het is een kwestie van opvoeden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:14

Na jaren eigen honden te hebben gehad, hebben we tegenwoordig oppashonden - we werken allebei te onregelmatig om weer een eigen hond te hebben. Wat ons opvalt is dat de eigenaren vaak thuis niet consequent zijn en dat loopt dan door naar het uitlaten. Bij ons thuis zijn er regels en we wijken daar geen millimeter van af. Zo mogen honden bij ons niet op de bank, niet naast mijn stoel of tafel liggen als ik eet, krijgen ze niets uit de hand gevoerd, etc. We krijgen elke week wel te maken met een hond die we opnieuw moeten 'opvoeden', maar na een paar keer weten ze hoe het bij ons thuis werkt. En dit werkt door in het uitlaten: 'eh' of 'nee' of 'shh' is afdoende. Ook de eigenaren merken duidelijk verschil als ze bij ons zijn geweest. Helaas voeren ze de regels thuis niet door en krijgen wij een week later een hond die gereset lijkt.
Als de deurbel bijvoorbeeld gaat, horen ze niet te blaffen. Ze horen ook niet vóór jou uit te rennen naar de deur. Het valt inmiddels echt op dat de honden bij ons thuis niet blaffen als er aangebeld wordt, terwijl ze bij hun eigen baasjes dat wel doen.
Mijn advies is om te kijken of je thuis wel echt regels hebt en je daar zelf ook aan houdt. En tussendoor voeren of paaien met snoepjes is niet echt een oplossing, naar mijn idee. Een hond moet het tenslotte voor jou willen doen en niet voor het lekkers. Wat als je een keer geen lekkers bij je hebt?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:16

Oh ja, vergeet ik nog te melden: als je het thuis goed voor elkaar hebt, heb je symptoombestrijding als hulplijntjes en dichtsnoer-attributen niet nodig. ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:17

Wat zijn dichtsnoer attributen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:18

HorseTopShop schreef:

Die dingen die ze om de snuit van zo'n beestje doen. Dat hoeft mijns inziens allemaal niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:19

Hahaha die snoeren niet dicht

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:22

Shenavallie schreef:
Oh ja, vergeet ik nog te melden: als je het thuis goed voor elkaar hebt, heb je symptoombestrijding als hulplijntjes en dichtsnoer-attributen niet nodig. ;)

Tuurlijk, want jij stoomt jouw hondje in vertrouwde thuisomgeving helemaal klaar.
En als je dan vervolgens naar buiten gaat waar veel meer/andere prikkels en uitdagingen zijn luisterd jouw hondje nog steeds perfect en is ie totaal niet afgeleid zeker?
:')

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:23

En honden die op de bank mogen en blaffen luisteren buiten niet....
Dan heb ik schijnbaar geen honden maar....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:23

Shenavallie schreef:
HorseTopShop schreef:

Die dingen die ze om de snuit van zo'n beestje doen. Dat hoeft mijns inziens allemaal niet.

de dichtsnoerattributen zijn een hulpmiddel, en een hulpmiddel kan in bepaalde gevallen wel nodig zijn.
Het is soms raadzaam om in afwachting tot thuis alles op punt staat naar buiten te gaan met een hulpmiddel, om te voorkomen dat hondlief in de fout gaat (want als zij naar die andere hond toe wil, en ze kan ts fysiek mee trekken, heeft ze haar doel bereikt en krijgt ze een beloning (naar die hond toegaan) terwijl dat absoluut niet mag). Niet wandelen tot ze thuis op punt staat zou ook geen optie mogen zijn, want veel beweging staat in basis van training en opvoeding.

Ik persoonlijk heb geen problemen met hulpmiddelen, met de paarden gebruik ik ook wel eens een scherper bitje, of een spoortje, of een slof. Maar enkel als HULP middel en om terug te kunnen gaan naar de basisuitrusting, nl been en een trensje of bitloos.
Bij een hond kan een GL/ halti, of een prikband, of zelfs een TT een goed hulpmiddel zijn, om uiteindelijk aan een gewone halsband te kunnen wandelen met een losse leiband.
Uiteraard wel nog altijd door slecht gedrag te negeren of te corrigeren, en vooral door goed gedrag te belonen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:27

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het bij jou klinken als een strafkamp Shenavallie :o

Dat een hond baat heeft bij duidelijkheid en consequent zijn, absoluut, maar dit kan natuurlijk op verschillende manieren. En iemand met minder 'regels' thuis is niet direct inconsequenter dan iemand met veel meer regels.