Maureen97 schreef:-vacht word wat hard en dof
Maar wat zegt de DA daarvan? Want dat is toch niet goed?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mizora schreef:Brok en vers vlees kan prima op dezelfde dag. Farmfood heeft de fabel van dat alleen geperste brok naast vlees mag op de markt gezet. Al voer je krokant brok, geperste brok, rijst en kvv in 1 maaltijd dan nog krijgen ze er niets van (mijn honden hebben ook maandenlang s ochtends gemengde brokken gekregen en s avonds kvv. Ik voer nu geen kvv meer dus is het niet meer aan de orde).
Ik zou het niet combineren met flink bot (barf) ivm met de pH in de maag die wat hoger is bij brokgevoerde honden maar farm food fresh , rodi of smuldier kan altijd. (Mits de hond geen ernstige darmklachten heeft)
Opvallend is ook dat je het geperste/krokante brok verhaal alleen tegen komt bij fabrikanten die alleen geperste brok (en kvv) verkopen. Bij fabrikanten die geperste en krokante brok verkopen wordt dit nooit genoemd.
De gedachte is dat krokante brokken drijven en kvv zinkt en dat problemen kan op opleveren en dat krokante brokken heel lang niet uit elkaar vallen. Beide vormen voor gezonde honden geen probleem.
Smuldier is dan weer één van de KVV waarvoor ik niet zou kiezen. 
Ir111 schreef:Maureen97 schreef:-vacht word wat hard en dof
Maar wat zegt de DA daarvan? Want dat is toch niet goed?
_Nelleke_ schreef:Hhilde, en ik heb juist onlangs weer gelezen dat ook die informatie achterhaald is. Je kunt prima brok en KVV op 1 dag voeren. Alleen liever niet in 1 maaltijd.
Verder zie ik gewoon een hond die prima op gewicht is.
Mizora schreef:Ik zou een andere brok proberen. Bijvoorbeeld dog lovers gold passion ocean fish. Daar heeft een vriendin haar chi op gezet na met mij een heel aantal merken bekeken te hebben. Sindsdien is hij goed op gewicht (was ook schraal, glanst hij en heeft hij minder last van tandaanslag. Ook zit hij in zijn algemeenheid beter in zijn vel.
Een jas is bij dit soort hondjes in de winter aan te raden. Of dat nu een simpel dekje is of echt een jas maakt voor de hond niet uit, maar je warm stoken kost veel energie en dit model honden verliezen heel snel Veel warmte (veel huidoppervlakte ten opzichte van hun gewicht/inhoud) terwijl zeook nog eens in het koudste deel zitten doordat ze zo laag bij de grond zijn. Daarnaast is hun isolatielaag ook dunner dan bij een hoop rassen. Zowel qua vacht als qua vet.
2 of 3x per dag eten helpt vaak ook (in plaats van onbeperkt), eventueel met wat zalmolie er doorheen. 10ml zalmolie staat gelijk aan zo'n 30g brokjes. Het flesje zalmolie dat ik nu heb pompt 2.5ml per keer.
Het hondje van mijn vriendin weegt 2.2kg en krijgt 45g brokjes. Daarnaast krijgt hij niets anders (voor hem was zalmolie niet nodig). Om het in perspectief te plaatsen.