mijn hond is wat schraal.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:34

Maureen97 schreef:
-vacht word wat hard en dof

Maar wat zegt de DA daarvan? Want dat is toch niet goed?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:31

Mizora schreef:
Brok en vers vlees kan prima op dezelfde dag. Farmfood heeft de fabel van dat alleen geperste brok naast vlees mag op de markt gezet. Al voer je krokant brok, geperste brok, rijst en kvv in 1 maaltijd dan nog krijgen ze er niets van (mijn honden hebben ook maandenlang s ochtends gemengde brokken gekregen en s avonds kvv. Ik voer nu geen kvv meer dus is het niet meer aan de orde).

Ik zou het niet combineren met flink bot (barf) ivm met de pH in de maag die wat hoger is bij brokgevoerde honden maar farm food fresh , rodi of smuldier kan altijd. (Mits de hond geen ernstige darmklachten heeft)

Opvallend is ook dat je het geperste/krokante brok verhaal alleen tegen komt bij fabrikanten die alleen geperste brok (en kvv) verkopen. Bij fabrikanten die geperste en krokante brok verkopen wordt dit nooit genoemd.

De gedachte is dat krokante brokken drijven en kvv zinkt en dat problemen kan op opleveren en dat krokante brokken heel lang niet uit elkaar vallen. Beide vormen voor gezonde honden geen probleem.

Hier verschillen we van mening. Ook groot voedingsdeskundigen zeggen het. Het heeft te maken met (wat je zelf al noemt) dat er voor bot een hogere zuurgraad nodig is in de maag, zodat ze dat goed kunnen verteren. Voor brokken is een lagere zuurgraad nodig. Als je die twee op dezelfde dag geeft, gaat de maag dus misschien fouten maken. Die gaat dus misschien stukjes bot doorsturen naar de darmen of laat het liggen in de maag. In veel merken KVV (Carnibest, Dailymeat, Alaska, Naturis) zit naar ik weet ook bot verwerkt. Daar kan je dus problemen te krijgen. Dat hoeft natuurlijk niet te zeggen dat het ook altijd daadwerkelijk problemen oplevert. In Royal Canin zitten kankerverwekkende stoffen, maar niet alle dieren die Royal Canin eten krijgen ook kanker. De kans dat een roker longkanker krijgt is groter, maar niet iedere roker krijg longkanker :) Smuldier is dan weer één van de KVV waarvoor ik niet zou kiezen.

_Nelleke_

Re: mijn hond is wat schraal.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:36

Hhilde, en ik heb juist onlangs weer gelezen dat ook die informatie achterhaald is. Je kunt prima brok en KVV op 1 dag voeren. Alleen liever niet in 1 maaltijd. :)

Verder zie ik gewoon een hond die prima op gewicht is.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 17:44

Ir111 schreef:
Maureen97 schreef:
-vacht word wat hard en dof

Maar wat zegt de DA daarvan? Want dat is toch niet goed?

Volgens de dierenarts ligt dat aan het klimaat waar ze natuurlijk heeft geleefd. En dat de overstap van Tropisch klimaat naar ons nederlandse weer haar vacht wat in de war kan brengen. Ze is pas net 1 en met haar puppyvacht had ze ook al wat moeite. Ik kijk het nog even aan met haar vacht.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:50

Wij hebben ook altijd een anorexia hondje gehad. Was nooit echt een goede eter. Voelde altijd de ribben en zat geen vet op. is er 15 mee geworden. misschien een jasje voor de kou. Maar inderdaad veel honden zijn te dik.
onze hond heb ik ook wel eens schapenvet gegeven. dat zou ook goed zijn voor de vacht.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:32

_Nelleke_ schreef:
Hhilde, en ik heb juist onlangs weer gelezen dat ook die informatie achterhaald is. Je kunt prima brok en KVV op 1 dag voeren. Alleen liever niet in 1 maaltijd. :)

Verder zie ik gewoon een hond die prima op gewicht is.

Bron? Ik werk in een natuurvoedingswinkel voor dieren (we verkopen veel kvv en goede brok zoals Orijen, Acana en DLG) en daar houden we dit verhaal nog steeds. We zien erg goede resultaten van mensen die minimaal twee dagen vers en daarna pas weer brok voeren.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:01

Mizora schreef:
Ik zou een andere brok proberen. Bijvoorbeeld dog lovers gold passion ocean fish. Daar heeft een vriendin haar chi op gezet na met mij een heel aantal merken bekeken te hebben. Sindsdien is hij goed op gewicht (was ook schraal, glanst hij en heeft hij minder last van tandaanslag. Ook zit hij in zijn algemeenheid beter in zijn vel.

Een jas is bij dit soort hondjes in de winter aan te raden. Of dat nu een simpel dekje is of echt een jas maakt voor de hond niet uit, maar je warm stoken kost veel energie en dit model honden verliezen heel snel Veel warmte (veel huidoppervlakte ten opzichte van hun gewicht/inhoud) terwijl zeook nog eens in het koudste deel zitten doordat ze zo laag bij de grond zijn. Daarnaast is hun isolatielaag ook dunner dan bij een hoop rassen. Zowel qua vacht als qua vet.

2 of 3x per dag eten helpt vaak ook (in plaats van onbeperkt), eventueel met wat zalmolie er doorheen. 10ml zalmolie staat gelijk aan zo'n 30g brokjes. Het flesje zalmolie dat ik nu heb pompt 2.5ml per keer.

Het hondje van mijn vriendin weegt 2.2kg en krijgt 45g brokjes. Daarnaast krijgt hij niets anders (voor hem was zalmolie niet nodig). Om het in perspectief te plaatsen.

Die doglovers oceaan fish heb ik ook sinds 2 weken, hondje blijft ook schraal, maar zie nu al verandering!

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 21:39

Ik heb even op de site gekeken van Dog lovers gold.

Twijfel tussen:
-Ocean Fish/ Sweet patato
-High protein/Grain free

Wat zouden jullie zeggen? Of toch een andere suggestie?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:46

Wij hebben dezelfde kruising, ook altijd schraal geweest. Maar is prima hoor! Na haar bevalling is ze wel vol geworden. Haar dochter die we hebben aangehouden, weer zo'n dunnetje :+

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:01

Het zou kunnen dat ze minder goed tegen granen kan. In FF (prima brok overigens) zit wat graan. Ik zou een tijd helemaal op vers overstappen, en dan een iets vettere, bij voorkeur zonder granen (Kvv met eend of geit, die hebben vaak een iets hoger vetpercentage) en dan spelen met de hoeveelheid. Ik vind haar er trouwens prima uitzien, en dat doffe kun je ook wegkrijgen met visolie capsules.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:07

Mijn Franse Bull deed het erg slecht op farm food. Doffe vacht, slappe poep en ook vrij schraal. Overgestapt op vers en het werd een heel ander hondje :)