Oudere hond, pup erbij nemen of wachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:41

Ik had ook een oudere hond ( 12 jaar) en een pup erbij genomen.
Je zag die oudere hond helemaal opbloeien.
Geen spijt gehad.
Oudere hond wordt nu 15 en die andere is 3.

Afbeelding

Afbeelding

MiVita

Re: Oudere hond, pup erbij nemen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 17:43

Felicity2511: Wat jammer zeg, veel sterkte nog!
Mijn hond is ook al bijna 8, en een groot ras dus heel oud worden ze niet. Ik hoop dat ze nog heel wat jaren mag blijven maar realistisch gezien is de kans niet zo groot dat ze nog jaren meegaat.
Daarom heb ik ook iets van nu of nooit als ik er nog een pup bij wil, nu ze voor haar leeftijd nog goed is

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:51

Als je het toch gaat doen, wil je er dan wel rekening mee houden dat je misschien straks als de oudere hond overleden is, een nieuw maatje moet gaan zoeken. Niet ter vervanging, maar omdat het gewoon kan zijn dat je jonge hond niet zo goed weet hoe het alleen kan zijn. Is het dus de bedoeling dat je strakjes 2 honden heb. Dan geen probleem, maar wil je echt maar 1 hond, dan zou je moeten wachten om geen problemen te krijgen. Want dit kan je echt niet "regelen" of aanleren met 2 honden. Je oudje is het gewend en zal t misschien wel leuk vinden, maar je jonge, moet strakjes de aanleuning en gezelschap,steun en toeverlaat missen, dat kan zwaar zijn. Sommige accepteren dat en hebben er vrede mee, anderen willen en kunnen niet alleen zijn. Als je daarmee zou kunnen leven (2e hond) dan okee. zo niet, niet doen!

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:54

Met onze vorige hond die toen 16 jaar was hebben we er ook een pup bij genome, zij leefde helemaal op toen :)

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:13

pipo: zoals ik eerder al zei hebben we altijd al 2 honden gehad, alleen de laatste jaren niet meer omdat de huidige hond er inderdaad weinig problemen mee had om alleen achter te blijven.
Mocht de nieuwe hond hier wel problemen mee hebben dan valt het serieus te overwegen om er opnieuw een jonge hond bij te nemen. Dat hebben we in het verleden ook al eens gedaan.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:32

nou dan denk ik dat de keus snel gemaakt is. Kijk 1 hond brengt makkelijker weg naar een opvang adres met bv vakantie. Maar als je er bij stilstaat dat je dus idd een probleem KAN krijgen als de nieuweling dus niet alleen zou kunnen zijn. Dan is het denk ik niet zo bezwaarlijk. Wil je echt maar 1 strakjes, dan zou ik echt 2 x nadenken.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:38

Wij hebben toen onze hond 9 was een pup erbij genomen, inmiddels is de pup 5 en de oude hond een maand geleden overleden. Door de pup bloeide ze weer helemaal op, kreeg weer energie en het zijn echte maatjes geworden. Onze ''pup'' mist haar nog elke dag. 2 teefjes en het ging hartstikke goed, alleen over eten was er af en toe wat ruzie maar dat was altijd zo weer over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:53

MiVita schreef:
Daar was ik ook wat bang voor, dat ze zich achtergesteld zal voelen omdat er met de jonge hond uiteraard meer gedaan zal worden.

Alleen denkt een hond niet zo dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Geef ze beide aandacht, geef de oudere ook aandacht wanneer je binnen bent en dmv denkspelletjes. Dan is het geen probleem als je met de jonge hond loopt zonder de oudere erbij, zowieso zou ik het andersom ook regelmatig doen, al was het alleen maar om de jonge hond te leren even alleen te zijn.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:29

Je hebt nu de tijd, je huidige hond is sociaal en een super voorbeeld zoals je beschrijft. Ik zou lekker op zoek gaan naar een leuke pup erbij!

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:20

Ik denk dat de keuze idd zal zijn om er nu een pup bij te nemen :D

De keuze was eigenlijk gevallen op de Weimaraner, maar de laatste tijd neigt mijn man meer naar de Duitse dog... Ze zouden makkelijker in omgang, rustiger en kindvriendelijker zijn?
Ik ben vooral een beetje bang van het vele kwijlen, of valt dat mee?

We kunnen morgen geheel onverwacht bij een nestje blauwe Duitse doggen gaan kijken en de twijfel begint bij mij ook toe te slaan eigenlijk <3

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:24

Van duitse doggen die ik ken, viel het wel mee. De baasjes hadden gewoon overal doekjes liggen :P en heel veel plezier morgen! Ze kwamen over als hele beheerste honden :j

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:29

Ik zou ook wachten... al snap ik heel goed wat je bedoelt... Ik had twee engelse bullen... een van nu 8... voor een bull al een oudje... en ons kind... hij is helaas maar 5,5 geworden.

Onze jongere hond die dus ook later in ons gezin is gekomen... hing ontzettend aan onze oudere hond... Hij kon geen minuut zonder hem alleen thuis zijn... dan was het janken en blaffen geblazen totdat onze oudere hond weer terug was...

Toen Gijs verleden maand overleed, heb ik me afgevraagd of we een nieuw maatje voor Gerrit in huis moesten nemen. Maar eigenlijk gaat het heel goed met Gerrit... hij wordt nu overladen met aandacht en geniet daarvan... ik vind het ook fijn om hem die aandacht nog te kunnen geven.

Een jongen hond zal niet alleen misschien te wild zijn om je oude honde heen, maar vraagt ook ontzettend veel aandacht. En ik zelf vind dat niet eerlijk tegenover mijn oudere hond.....

Dus hoe leuk het mij ook lijkt weer zo'n jonge spring in het veld erbij ... en hoe fijn ik het ook zou vinden om op het moment dat mijn oudste hond overlijdt al een ander maatje over de vloer te hebben... Want ja het troost zeker .... hebben wij er voor gekozen dat niet te doen... Juist voor onze oude trouwe oud gediende....

Neemt niet weg ... dat elke situatie op zich staat... en jij kent jouw situatie en hond het beste...

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:39

MiVita schreef:

De keuze was eigenlijk gevallen op de Weimaraner, maar de laatste tijd neigt mijn man meer naar de Duitse dog... Ze zouden makkelijker in omgang, rustiger en kindvriendelijker zijn?

We kunnen morgen geheel onverwacht bij een nestje blauwe Duitse doggen gaan kijken en de twijfel begint bij mij ook toe te slaan eigenlijk <3

Ik neem aan dat je met een Sint Bernard in huis al enig gekwijl gewend bent, of valt het kwijlen wel mee bij deze honden?
Uit eigen ervaring met mijn vorige en huidige Dog kan ik je in ieder geval vertellen dat het hier in ieder geval NIET meevalt met kwijlen... -O- De klodders vliegen hier dagelijks in het rond en ik loop dan ook minimaal 2x per week met een doekje door huis om alle muren, deuren en ramen af te soppen. Dan nog heb ik sommige muren die echt niet meer schoon gaan en nodig een nieuw laagje latex nodig hebben (2 jaar geleden laatste keer geverfd).
Daartegenover staat dan weer dat mijn teefje echt fantastisch is met kinderen en dieren, of ze nu groot of klein zijn! Met kleine kindjes of dieren is ze verrassend voorzichtig, komen we een grote hond tegen die wel van een stevig spelletje houdt gaat het er ook redelijk lomp aan toe...
Ze vindt het heerlijk om te wandelen en is dan ook niet moe te krijgen, maar als het een dag vies weer is neemt ze ook genoegen met minder. Voor mij is het in ieder geval de perfecte hond, en ik zou mijn lompe kwijlebal voor geen goud willen missen! :+:

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:51

Schuimpie: we hebben het geluk nu een Sint Bernard te hebben die totaal niet kwijlt :P Maar ik ben realistisch genoeg om er niet vanuit te gaan dat we nog een keer dat geluk zullen hebben.
Wel ervaring met een bordeauxdog in huis, die kon er ook wat van, idd altijd en overal doekjes bij de hand. Toen zei ik al om nooit meer een dog in huis te nemen, maar ach... als ze voor de rest lief zijn O:)
De rest van je beschrijving klinkt perfect :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:56

Ik ken een fokker van weimaraners, zij hebben er twee in huis en een kind van vier, gaat perfect. Het zijn heel leuke honden.

Duitse doggen ook maar gezien hun lage leeftijdsverwachting en gezondheidsproblemen zou ik daar niet aan willen beginnen.

Dat kwijlen zou ik verschrikkelijk vinden :o

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:19

Ik heb een duitse dog en een adhdertje van nu 11. Gaat prima. Ze heet Kwieltje, maar de naam is fout gekozen haha ze kwijlt niet. :D Onze Frommel (bloedhond kwijlt ook niet echt behalve als hij iets lekkers ruikt of in extase is.) Hier krijgen ze ook niets tussedoor. Een duitse dog is best wel waaks. Hier is ze niet aardig als er iemand het terrein op wil/mag. Ik heb dat meer gehoord.Is geen agresieviteit, maar meer angst.
Afbeelding
Afbeelding
Zie je wel een echte duitser :+
Hier met vriend Frommel
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:19

MiVita schreef:

Met een Duitse Dog moet je idd overal doekjes hebben liggen en ik zou geen witte muren en banken nemen :P De beschrijving die Schuimpie geeft gaat hier ook op en wij voeren ook nooit behalve uit de voerbak.
Het zijn echt engelen van honden, ik heb er dan net toevallig een getroffen die niet altijd goed met andere honden gaat (maar dat komt voort uit het feit dat hij een flessenpup is en meerdere slechte ervaringen heeft gehad als pup) en bij een hond van dit formaat krijg je dat er lastig weer uit. Maar ze zijn heel gezeglijk en meegaand, superlief met kinderen, klein grut ed. Tevreden met een gewone wandeling maar ook niet te beroerd een stuk met de fiets of mee hardlopen te gaan. Waaks op een normale manier, geen enorme blaffers, maar ongevraagd het huis binnenlopen krijg je wel de schrik van je leven. Hoewel ik hier ook weleens lefgozers heb gehad die het wel deden. Bijten heeft hij nooit gedaan maar we zijn dan ook nooit ver weg.
Wat pipo schrijft, angst agressie, is absoluut fout (bij elk ras) maar zeker bij een DD, ze zijn eigenlijk te verstandig en te kalm om uberhaupt angst te hebben.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:58

Kan wel zijn anneliesdj, maar ik weet dat het vaker voorkomt en (in mijn geval) reageren ze allemaal waaks en Kwiel slaat dan als enigste door. Ze is niet gemeen, maar vertrouwd het niet en zou bijten als iemand dus idd het lef zou hebben om door te lopen. Hier gaan 4 grote honden en 4 mini's tekeer als er iets komt. Ons Frommeltje was ook een flessekind. Maar is opgegroeid tussen de andere en heeft dat absoluut niet. Heeft niets met flessekind te maken, maar wellicht met een verkeerde eerste periode.

Wat ik dus bedoel te zeggen. is dat wel degelijk ddertjes vaker dit probleem vertonen. Weet het van meerdere. Veel honden in een opvang vertonen zulk gedrag. Of zijn mentaal sterk en proberen je uit op hun manier. Dat is al niet leuk bij een kleinere hond, laat staan bij een grote lummel als een dd. Maar als je een hond weet op te voeden, zal je ook tijdig dit probleem kunnen herkennen en corrigeren.
Van Kwiel is het dus ook zeker eigen schuld van mijn kant. En ik ga er ook zeker weer werk van maken. Maar dan moeten de buren eerst verhuisd zijn. Zonder dat is het onbegonnen werk want die lokken het uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:04

Dat flessenpup gedeelte ging over mijn eigen hond, niet over kwiel.
Doorslaan is wat anders als het gewoon niet vertrouwen, dat laatste hoort bij goed waaks zijn. Doorslaan niet en al helemaal niet als de baas erbij is. Ik heb het zelf niet eerder gehoord maar ik weet natuurlijk ook niet alles, maar het hoort absoluut niet zo.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:14

weet ik, maar heb zelf ook een flessekind hond. (frommel) en die is gewoon tussen mijn honden hier opgegroeid. Niet hier geboren,maar met 3 dagen en ruim 400 gram te weinig (zelfs een inteelt hond paps op dochter die te jong was en dus weggespoten geweest) Dus dat hoeft ook niet. Zo is het met alles, als je van te voren een beschrijving krijgt van hoe de hond zich gaat ontwikkelen, is het appeltje eitje. Uiteraard invloeden van buitenaf niet meegerekend haha. Wel is het zo dat DD ooit zijn gefokt als bewakers. Daar moet je dus wel mee over weg kunnen.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:24

Super om die uitgebreide karakterbeschrijvingen te lezen! Klinkt echt wel als de hond waar we naar op zoek zijn.
Hetgene waar ik bij de weimaraner aan twijfelde is het nogal doorgedreven jachtinstinct waardoor ze vaak niet los kunnen, lijkt wel positiever bij de Duitse dog.
Waker mag zeker, graag zelfs, we wonen buitenaf en mijn man is heel dikwijls laat thuis, geeft toch een soort van veiligheidsgevoel.
Maar het blijven toch wel enorme dieren, krijg nu al vaak commentaar als ik met de sint bernard buiten kom, wat moet dat dan wel niet zijn met een dd :P

Gebruikten jullie een bench voor het alleen blijven aan te leren? Of meteen los in huis bij de oudere hond?
Veel zou hij/zij niet alleen moeten blijven in het begin, maar wel soms 10 minuten kinderen van school halen of zo. En 's nachts?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:45

Hier heeft iedere hond zijn eigen bench. Komt ook door het eten (ik geef versvlees en dus ook botten enzo, dus de ene is sneller dan de andere) Ze gaan graag in hun bench. Voor t eten en snachts en als we weggaan.. maar dat is gewoon en iedere hond gaat hopla naar binnen.Soms met een lekkertje zoals een oortje of een bot.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:52

Wij hadden een keeshond van 12 jaar. Wij konden het ook niet aan om straks zonder hond te zitten en de schatting was dat onze hond nog geen half jaar meer zou leven. Dus pup erbij en onze oude hond leeft helemaal op. Wilde weer graag mee overal naartoe en werd veel actiever. Waar wij dachten dat onze hond geen half jaar meer volhield, bleef ze echter nog 2 jaar bij ons!

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:10

Mijn Doggenmeisje waakt ook wel hoor, denk dat elke hond dat wel doet. Maar ze overdrijft het niet, op de deurbel wordt bijvoorbeeld niet geblaft als ik in huis ben. Ben ik niet thuis of achterom bij de paarden laat ze met een paar flinke blaffen horen dat er iemand aan de deur staat, that's it.
Ze is naar vreemde mensen een beetje afwachtend, ben je eenmaal binnen heb je (gevraagd of ongevraagd) binnen 10 minuten 70 kilo liefde op je schoot zitten! <3
Ze heeft nooit in een bench gezeten, zag daar zelf de meerwaarde niet van aangezien ik haar als volwassen hond ook niet erin wilde hebben. Er is wel eens een afstandsbediening gesneuveld, maar dat nam ik als een teken dat ik een stapje terug moest doen in het opbouwen van het alleen zijn. Stoelpoten, tafels en bankstellen heeft ze altijd braaf met rust gelaten, en verder heb ik geleerd de reclame folders direct bij het oud papier te gooien! _O-
Moet wel zeggen dat ik geluk heb gehad met mijn fantastische fokster, ze was met 8 weken gewoon al zindelijk! *\o/* We hebben 1x een ongelukje gehad toen ze ziek was en de diarree als water eruit liep, verder niet 1x een plasje binnen gehad.
De nadelen van zo'n grote hond hoef ik je niet uit te leggen gezien jullie huidige ras, geloof niet dat er zoveel verschil is qua hoogte...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:42

pipo schreef:
weet ik, maar heb zelf ook een flessekind hond. (frommel) en die is gewoon tussen mijn honden hier opgegroeid. Niet hier geboren,maar met 3 dagen en ruim 400 gram te weinig (zelfs een inteelt hond paps op dochter die te jong was en dus weggespoten geweest) Dus dat hoeft ook niet. Zo is het met alles, als je van te voren een beschrijving krijgt van hoe de hond zich gaat ontwikkelen, is het appeltje eitje. Uiteraard invloeden van buitenaf niet meegerekend haha. Wel is het zo dat DD ooit zijn gefokt als bewakers. Daar moet je dus wel mee over weg kunnen.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'dus dat hoeft ook niet'. Dat mijn hond niet sociaal is bedoel je?
Ik heb ook aangegeven dat dat door een combi van factoren komt en zeker niet 'normaal' is voor een DD (of een flessenpup, hoewel die wel een grotere kans hebben denk ik).