mini, teacup, engels amerikaans canadees 'varken'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:19

Wij doen dat gewoon buiten in de wei. Nou ja zandvlakte... Lekker in het voorjaar kroelen we samen en dan regelmatig 1 er bij. Ook liggen we samen te zonnen haha Varken als hoofdkussen... heerlijk. Tanden ja, groeien ook door. Maar slijten ook af. Die knippen we niet. Wel soms een paniekmomentje als er weer 1 in het gaas vast zit.

Is dus niet prima. Ik zou jezelf even laten registreren en die 2 nummers opgeven.Mocht je ooit controle krijgen ben je het prutsmuts en de boete voor. Kost 45 euro per jaar tot en met 4 varkens. Daarboven zal je ook mee moeten doen met entschema´s en zo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:23

kohtje schreef:
Niet daar kopen. Inderdaad echt handel. Hier in de buurt lopen er 2 die allebei groot zijn geworden. Ja zegt ze dan had je mijn voer moeten geven.

Dan weet je wel hoe laat het is. Er bestaat niet zoiets als een teacup/mini/micro varken. Natuurlijk bestaan er wel kleine varkentjes (oa hangbuikzwijnen) maar niet zo klein. Meestal worden ze verkocht als ze nog jong zijn en blijken ze ineens toch wel veel te groeien... of ze worden slecht gevoerd, met voer waar amper iets van voedingswaarde inzit of soms zelfs gewoon te weinig voer, zodat ze niet (goed) groeien. Daarvoor worden ze ook vaak jong bij de moeder weggehaald (want dan kun je zelf invloed beoefenen op wat ze binnen krijgen)

Kortom, je wordt genaaid waar je bijstaat over de rug van die dieren. Daarnaast is het niet gemakkelijk om een varken binnen te houden, ook aangezien ze van nature graag wroeten ed. en dat kan binnen niet. Je maakt zo'n dier veel blijer buiten. Ook komt er qua wetgeving nog wel eea bij kijken.

Wat meer info over zogenaamde "tea cup pigs": http://bestfriends.org/stories-blog-vid ... eacup-pigs
http://modernfarmer.com/2014/03/never-buy-teacup-pig/

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:24

Mijn lieverds. En ja mochten deze dood gaan, komen er weer 2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen mini´s haha is een gòttinger en een meishanvarken

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:26

Vond nog wat vergelijkingsplaatjes :D

Afbeelding

Afbeelding

pipo

Re: mini, teacup, engels amerikaans canadees 'varken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:38

Ik heb 2 nestjes biggen gehad en een big is enorm klein in vergelijking met een hond. Klopt ook wel want een zeugje kan wel tot 18 biggen dragen. Afspenen en verhuizen mag al met 6 weken. Dus nog steeds een kleine big. Een varken groeit ook tot hij een jaar of 2,5 of 3 is. Ik heb wel fotos van onze nestjes... maar op foto. Als er interesse is kan ik ze fotograferen en plaatsen. Zo hebben wij de fout gemaakt om onszeugje bij een klein beertje te brengen. Hun wilden graag een big erbij. Toen de biggen geboren werden wilde ze van de beer af... die was verdubbeld in grootte haha nooit naar de leeftijd gevraagd :o Dus kwam grote Sjors bij ons. )wel gelijk naar de kliniek gereden om te castreren.. mocht toen nog haha'

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:43

Wat je ook wel ziet is dat mensen met biggen fokken, die zijn dan al geslachtsrijp maar nog relatief klein. Als mensen dan de ouders komen bezichtigen denken ze dat hun varkentje ook zo klein zal blijven terwijl de ouders zelf dus ook nog niet volgroeid zijn.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:46

Is dus idd bij ons gebeurd. Maar aangezien we de vader ook kregen de eigenaren van te voren op de hoogte kunnen stellen en paps en mams kunnen laten zien. Die mafkees dook dus zo op onze shetlander toendertijd haha.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:56

http://www.omroepbrabant.nl/?news/22636 ... achel.aspx

Hier staat ook dat niet elk varkentje geschikt is om binnen te wonen. Overigens zien we constant leuk van die filmpjes van die kleintjes, maar dat zijn baby's. Mensen vergissen zich er denk ik in hoe groot een volwassen minivarken is.. daarbij heeft net zoals een hond en een kat een varken ook behoeftes, een varken wil graag wroeten. Ik denk dat heel veel mensen zich vergissen met de aanschaf van zo'n beestje.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:06

Ts, er is inmiddels al heel wat geschreven. Ik nodig je dan ook uit om bij mijn 2 varkens te komen kijken, voelen vragen en beleven. Okee zijn geen kleintjes. Maar dan heb je een idee. Een onafhankelijk idee. Want die mevrouw van de minivarkensrach, wil verkopen en laat dus haar liefste varkentjes zien. Ik heb er 2.groter dan gewenst voor vele, maar lief, aardig, kroellerig en ohh zo varks. <3 Welopgevoedde dieren. Met wat mazzel kan je dan ook die van onze buren horen... Die hebben onze tips in de wind geslagen en hebben er 4 tegelijk opgehaald. Vaste tijden gevoerd en geen lekkere ruimte gegeven. Er zijn er inmiddels al 2 weg. Maar jee wat zeuren en gillen die dieren regelmatig zeg.
Dus als je een dagje uit wil, wees welkom.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:20

florentine1 schreef:
nee da theb ik nie tgedaan heb wel 2 nummers in de kast liggen, was me doorhaar verteld dat dit voldoende is, ik vind he tnu wel prima zo, mar ik heb wel het gevoel dat dit idd niet de goede manier is.

Zo dan!! Die liegt haar klanten dus keihard voor! Ze moeten gewoon een oormerk in hebben en moeten op je ubn nummer geregistreerd staan.