Kat in schuur houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:42

Onze poes woont ook in de schuur maar wel met luik naar buiten. Slaapt geregeld bij de hond in de bijkeuken of bij de konijnen in het hooi.
Hij word dagelijks geknuffeld etc

Maar alleen in de schuur zou ik niet doen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:44

De kou zal een kat niet zo gauw last van hebben. Maar wie neemt er nou een kat en zet het beest in de schuur de rest van z'n leven? Wat ontzettend onzinnig. Vreselijk voor het beestje ook. Ik zou inderdaad de dierenbescherming eens bellen.

Brainless

Re: Kat in schuur houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:49

Hoe oud is de kat en hoe lang hebben ze hem?
Theoretisch kan het best zijn dat ze hem voorlopig opgesloten houden om te voorkomen dat hij wegloopt.
En dat hij na een aantal weken gewoon buiten mag lopen.

Het vervelende is dat dit heel moeilijk als dierenmishandeling kan worden aangemeld.
Beestje zit droog en krijgt (als het goed is) water en eten.

Als je redelijk goed contact hebt met de buren kun je best even doorvragen.
Anders gewoon vragen hoe het met hun (nieuwe) katje gaat.
En dan laten vallen dat het fijn zou zijn als hij straks lekker (overdag) naar buiten zou mogen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 12:37

Daarom kijken we het eerst even aan wat ze er verder mee doen. Zoals het klonk, is het al een oudere kat en geen kitten. Nu ook de vraag of het een buitenkat was? In beide gevallen is het dan niet fijn voor de kat lijkt me, als het een binnenkat is geweest en warmte is gewend, is dan ineens in een schuur niet erg een omslag en koud? Wij hebben ook zo'n vergelijkbare schuur en die zijn heel koud ja! Dus als de kat binnenshuis is gewend... Even kijken wanneer we wat gaan doen, idd vragen hoe het gaat etc en misschien vertellen dat hij wel naar buiten kan na een week of 5/6 ongeveer toch?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:09

Uit eigen ervaring weet ik dat hier niets mee word gedaan.
Mijn vorige overburen hadden een kat die regelmatig werd opgesloten in de gangkast (formaatje meterkast), met water en brokjes en een mandje + kattenbakje. Ik heb toen de dierenpolitie gebeld en daarbij werd gezegd dat de kat voorzien was van de basisbehoeftes en dat er in de wet geen richtlijnen staan over de grootte van de leefomgeving van de kat. Volgens de dierenpolitie was het nog altijd groter dan een klein hokje in een dierenasiel.
Op mijn argument dat de kat wel in het pikkedonker zat, zeiden ze dat de kat in principe een nachtdier is en zich uitstekend kan oriënteren, waardoor hij geen licht nodig heeft.

Dus tja, succes TS! -O-

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:15

Mijn hemel wat een waardeloze instantie dan. Dat zijn toch geen leefomstandigheden voor een dier? Als ze dat normaal vinden, waarom zeuren ze dan over paarden in de modder, die zijn toch lekker buiten?? Of over batterijkippen, die zitten toch gezellig met zijn allen ipv zielug alleen. }:0

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:19

Cookies schreef:
Mijn hemel wat een waardeloze instantie dan. Dat zijn toch geen leefomstandigheden voor een dier? Als ze dat normaal vinden, waarom zeuren ze dan over paarden in de modder, die zijn toch lekker buiten?? Of over batterijkippen, die zitten toch gezellig met zijn allen ipv zielug alleen. }:0

Ze zeuren ook niet als paarden 24/7 op stal staan, maar wel als ze zonder beschutting en droge plek 24/7 in de modder staan.
Batterijen bestaan al enige tijd niet meer (in Nederland).
Als jij kippen buiten houdt zonder beschutting zullen ze ook aan komen kloppen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:21

Cookies schreef:

Daar kan die instantie niets aan doen, dat is de wet. DAAR moet iets veranderen, anders heeft zo'n instantie geen grond om zaken aan te pakken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:23

Ik kan me haast niet voorstellen dat de wet zegt dat het okay is om een kat in de gangkast te houden. Maar goed, daar gaat het niet om.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:25

Je kan toch even vragen wat ze er mee willen. En eventueel aanbieden om in je vrienden kring eens te informeren naar een liefhebber. Misschien willen ze wel een ander huisje maar weten niet hoe ze het het handigst kunnen aanpakken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:27

Tamara_089 schreef:
(Verschil is misschien wel dat ik van het voorjaar een luikje in de deur maak dat ze naar buiten kunnen het natuurgebied in...)

Nou, zeg maar dag tegen jonge haasjes, konijntjes en weidevogels......je weet dat verwilderde katten mogen worden afgeschoten door jagers als ze te veel schade aanrichten in een natuurgebied he?
Die rotkatten stropen alles leeg, zo blijft er geen wild over.

Ontopic.....kun je die kat niet uit de schuur laten verdwijnen? Juridisch is er ws niks aan te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:35

Billy schreef:
Tamara_089 schreef:
(Verschil is misschien wel dat ik van het voorjaar een luikje in de deur maak dat ze naar buiten kunnen het natuurgebied in...)

Nou, zeg maar dag tegen jonge haasjes, konijntjes en weidevogels......je weet dat verwilderde katten mogen worden afgeschoten door jagers als ze te veel schade aanrichten in een natuurgebied he?

Ontopic.....kun je die kat niet uit de schuur laten verdwijnen? Juridisch is er ws niks aan te doen...

Om even off-topic hierop in te pikken: het zijn noch de huiskatten, noch de vossen, noch eender welk ander roofdier die verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van hazen, konijnen en vogels. De kat is van oudsher op het Europese continent de natuurlijke vijand van deze dieren (de wilde kat is trouwens terug aanwezig in België en Nederland). De mens is de echte schuldige van al de ellende, laf om het op beesten te steken die al eeuwenlang niet voor het uitroeien van gezorgd hebben.

On-topic: ik snap je bezorgdheid wel, maar misschien zijn die mensen niet opgegroeid met dieren en weten ze gewoon niet beter. Als je een goed contact met elkaar hebt, staan ze misschien wel open voor tips.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:15

Cookies schreef:
Ik kan me haast niet voorstellen dat de wet zegt dat het okay is om een kat in de gangkast te houden. Maar goed, daar gaat het niet om.

En toch is het wel zo.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:19

Billy schreef:
Tamara_089 schreef:

Dan maar goed dat mijn kittens geen verwilderde katten worden en gewoon netjes geholpen zijn, geregistreerd staan en een halsbandje dragen plus dat ze gewoon goed eten krijgen en dus niet afhankelijk zijn van "de natuur"

On-topic: de wet wat betreft dieren zou van mij in Nederland gerust bijgewerkt mogen worden. Kan toch niet normaal zijn dat een donkere meterkastformaat kast gedoogd wordt omdat katten geen ruimte nodig hebben en ach je ogen wennen vanzelf aan 't donker...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:00

Cookies schreef:

Helaas is het echt zo. De mevrouw van de dierenpolitie vond het zelf ook een vervelende zaak, maar ze konden gewoon niets beginnen omdat het niet verboden is.
Beestje was blijkbaar voorzien van alle basisbehoeftes..
Het was overigens een soort van kleine voorraadkast van ongeveer een vierkante meter diep. Misschien was meterkast niet het juiste woord.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 07-12-15 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:02

De wet staat het toe maar ik vind het drie x niks. Een dier hoort niet in zijn eentje in een schuur opgesloten te zijn. Het is daar een heel weinig prikkelende omgeving. Arm dier. Misschien kun je ze overreden de kat weg te doen.

Je mag alles met dieren doen, ze stik ongelukkig maken. Kan allemaal. Je mag ze alleen niet fysiek pijn doen, laten verhongeren of verdorsten. Verder mag alles.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:12

kun je niet overleggen met die mensen om een ander adres te zoeken voor de kat?Dit is niet echt een gezellig kattenleven lijkt mij.Ook al staat er eten...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 23:31

Nee daarom heb ik dit topic ook geopend. Wij zitten hier ook mee. Hebben zelf ook een kat maar die gaat en staat waar die wilt slaapt soms een hele dag binnen en soms zie je hem een dag niet, hij vermaakt zich wel. Dit vinden wij gewoon zielig. We informeren eerst de dierenpolitie. Mocht daar niks uit komen proberen we er zelf uit te komen. Mensen kunnen zo makkelijk dieren kopen en houden, topje van de ijsberg want van huisvesten weten veel mensen niks.

Heb medelijden met het dier, wat doet het daar toch de hele dag. We hebben op zich redelijk contact met de buren. De ouders spreken niet goed Nederlands maar met de oudere dochters kunnen we het goed vinden, proberen we eventueel daar mee te praten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:36

Cookies schreef:

Je moet andersom denken.

De wet zegt niet 'wij keuren het goed om...'

De wet zegt gewoon niets. Dus er is ook niets om op terug te vallen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:50

Klopt. De wet is lamlendig en faalt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:01

Amaris schreef:
Cookies schreef:

Je moet andersom denken.

De wet zegt niet 'wij keuren het goed om...'

De wet zegt gewoon niets. Dus er is ook niets om op terug te vallen.

Dat was mijn punt ook, dat het niet in de wet staat en dat er dus gewoon niks geregeld is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:07

Misschien al nagedacht over een gesprek aangaan met de buren?
Als de kat alleen in een schuurtje zit, hebben zij er ook niet veel lol aan lijkt me.
Misschien zoeken ze wel een nieuw huisje voor de kat, of willen ze dat wel.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 20:10

Sassol schreef:
Misschien al nagedacht over een gesprek aangaan met de buren?
Als de kat alleen in een schuurtje zit, hebben zij er ook niet veel lol aan lijkt me.
Misschien zoeken ze wel een nieuw huisje voor de kat, of willen ze dat wel.

Als je leest, dan lees je geloof ik ook dat wij dat al lang hebben gedaan. Dat staat namelijk in de OP.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:22

hb niet alle antwoorden gelezen

wij hadden ook een kat die in de garage leefde kon zelf naar binnen en buiten. toen hij 4 jaar was werd mijn zus allergisch maar we konden niet zonder hem. Daarom mocht hij blijven maar dan niet in huis.

de keuze om hem te houden was niet egoïstisch maar doordacht . hij was altijd buiten en kwam eigenlijk nooit binnen.

dus een kat in de schuur mishandeling ?

hij had eten drinken een mand en mocht binnen zodra mn ouder weg waren. beestje is 18 jaar geworden dus ik vind dat je echt mega overdrijf. maak je liever zorgen om dieren die geen eten ect hebben.

Qweeny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:33

Ik vind het wel een vorm van mishandeling, een kat heeft ook het recht om buiten en binnenshuis te lopen, dan moet je maar een konijn kopen, die je in een hokje kan houden. En volgens mij houden ze die kat daar ook alleen maar voor de muizen. Ik zou wel verder maatregelen nemen.