Welk aquariumdier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 17:57

julius_juut schreef:
Lizzo_RV schreef:
@Julius, ik lees me altijd goed in dus daar ben ik ook zeker mee bezig. Wat je zelf zegt, via fora, dat doe ik ook altijd. Vandaar ook mijn vraag hier, ookal is dit een 'paardenforum'.

Kikkers oid is geen optie, vaderlief...... :')

Misschien een goede manier om vader uit de kamer te houden. :P

Ik denk uit huis....... :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:00

Lizzo_RV schreef:
@Julius, ik lees me altijd goed in dus daar ben ik ook zeker mee bezig. Wat je zelf zegt, via fora, dat doe ik ook altijd. Vandaar ook mijn vraag hier, ookal is dit een 'paardenforum'.

Je weet toch inmiddels wel dat je niet van de ooievaar komt, hè? :oo

:+

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 18:06

Shirley schreef:
Lizzo_RV schreef:

Je weet toch inmiddels wel dat je niet van de ooievaar komt, hè? :oo

:+

Hahahhaha :D

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:23

[***] schreef:
Kaygee schreef:
Wij hebben naast vissen ook een blauwe waaierhandgarnaal, ik vind ze echt super gaaf!

[ [url=m/ORUjVp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook axolotls gehad, vond het onderhoud wel mee vallen. Wij hadden er een externe eheim filter op staan en regelmatig gingen we met zo'n stofzuiger over de bodem. Enige nadeel vond ik dat je het water ook in de zomer koel moet zien te houden. Qua voer gaven we ze vanalles, van stukjes vlees tot regenwormen en ook zwom er ons overschot aan guppen in waar ze op jaagden. Toch was het een redelijk saai gebeuren. Ze zijn niet heel actief. En dat vind ik juist in een aquarium zo leuk, al die diertjes die druk bezig zijn :)

Wat was er zo duur aan de inrichting dan? Las ik hierboven? Wij hadden fijn zand en vooral veel stenen. Planten houden het niet lang vol nee maar die zijn ook niet giga duur. En wij hadden een pomp erop staan en een tl balk erboven. Maar er hoeft ook geen hele sterke verlichting in.

Kwa inrichting bedoel ik het aquarium zelf, de achterwand(vind ik zelf altijd veel mooier dan een aquarium zonder), planten, stenen, schuilplekken ect. Bij elkaar kost het toch aardig wat.

Ja dat is natuurlijk ook zo, iedereen heeft natuurlijk een eigen budget. Maar met creativiteit kan je ver komen! Zo kun je net tempex, tegellijm, hars en zand zelf prachtige achterwanden maken. Kost wel even wat tijd en creativiteit maar is super leuk.

Lizzo_RV

Re: Welk aquariumdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 09:46

Daar kan ik in een later stadium wel wat mee knutselen :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:49

Klauwkikkers zijn wel erg leuk en volledig aquatisch :)

Als ik nog een lege bak had ging ik kijken naar krabben, heremietkreeften of cpo kreeftjes. Ze zijn zo leuk! Je hebt ook zoetwater in al deze soorten.

Of een mooi aangeklede bak met slijkspringers! Die beestjes zijn echt geniaal, veel kijkplezier! (edit lees net dat slijkspringers bijna enkel wildvang zijn, laat maar zitten dan!)

Zelf heb ik axolotl's, moest je daar nog meer info over willen...

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:58

Ik vond garnalen ook heel leuk om te hebben maar bij mij ging het in onderhoud snel mis.. Bij mijn andere aquarium was ik gewend gewoon de bodem af te zuigen met een aquariumstofzuiger en zo het water te verversen. Maar bij mijn garnalen bak durfde ik dat niet bang dat ik alle babys weg zou gooien.. En toen verversde ik dus helemaal mijn water niet meer en dan gaan langzaamaan al je planten achteruit.. eindresultaat: garnalen bak maar verkocht :')

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 10:00

Kikkers wordt hem (helaas) niet, axolotls is mijn vader ook niet zo'n fan van vermoed ik.

Ik zou dan toch inderdaad graag voor garnalen, kreeften of krabben gaan. Maar wie weet zijn er nog veel meer leuke diersoorten, dus ik wacht nog even af :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:08

Ik heb een blauwe kreeft gehad, erg leuk beest! Had een heel mooi aquarium ingericht voor hem, en toen na 3 weken (indraaiperiode) de kreeft opgehaald. Denk jeej leuk! Zet hem er in... Maar meneer was het niet! eens met mijn inrichting.. dus toen ging hij heel enthousiast al het zand anders duwen (ik had het net zo mooi recht gelegd). Vond hij de plantjes te lang, dus knipte hij ze even voor me ( 3 cm boven de grond) jaja ik heb me wat vermaakt met dat beest :')

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 10:23

Hahahaha wat grappig! :D

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:59

Ik heb zelf een aquarium van ongeveer 60 liter met crystal red, crystal black en snow white garnalen.
In het verleden heb ik ook nog een makkelijkere soort gehad de vuurgarnaal/red sakura.
De vuurgarnaal is van dezelfde soort als de blue fairy en een wat bete re soort om mee te beginnen.

Garnalen vind ik zelf veel leuker om naar te kijken dan vissen (heb ook nog een 120 cm aquarium met wat betta dames en schoolvisjes).
Garnalen zwemmen namelijk al op een hele aparte manier maar lopen daarnaast nog en je ziet ze poetsen.

Het aquarium onderhouden met garnalen valt ook wel mee.
Ik maak vooral het glas schoon met een algenspons.
Als ik de bodem moet afzuigen gebruiken ik hier een slangetje van een luchtpomp voor.
Dit gaat niet zo hard en zo kun je beter oppassen dat je geen garnalen opzuigt.
Al controleer ik altijd na of er inderdaad niks in zat.
Het is wel belangrijk om de waterwaardes stabiel te houden bij garnalen.
Dit is per garnalensoort verschillend.

Vooral de aanschaf is een kostenplaatje.
Je hebt een aquarium nodig uiteraard..
Voor garnalen raden ze minimaal 20/30 liter aan.
Maar ik heb ervoor gekozen om over te gaan op een aqua60 omdat dat toch beter stabiel te houden is.

Als je voor een filter gaat kijken moet je erop letten dat ze garnaal vriendelijk zijn.
Ik heb zelf een dennerle hoekfilter gehad met babyprotect in mijn 30 liter waar ik heel tevreden over was.
En nu heb ik een kleine externe filter van Eden met speciaal filter korf.
Ook heb je natuurlijk een verwarmingselement nodig en een thermometer (ik raad een digitale aan die is een stuk nauwkeuriger).

De inrichting ligt natuurlijk ook af van de garnalen die je wilt.
Mos is eigenlijk wel een must voor garnalen.
Dat heb ik zelf op een stuk kienhout gebonden.
Ook heb ik nog een mosbal, een echinodorusplant en er ligt standaard catappa blad bij mij in het aquarium.
Als bod heb ik zelf een ph verlagende bodem vanwege de garnalensoort die ik heb.
Maar bij bijv. De blue fairy kun je gewoon grind kiezen of (filter) zand.
Ik kies altijd voor een donkere bodem zodat de kleuren beter uitkomen.

Ik heb zelf verschillende soorten voeding.
Het meeste wat ik heb komt van dennerle.
Ik voer ze 1/2 keer per week een beetje.
Maar ik heb altijd catappa liggen wat ze kunnen eten en soms een periode cholla wood.

Haha zo te zien een aardig verhaal.
Kan nog wel meer dingen vertellen over garnalen, maar dit is een beetje de basis denk.
Er zijn meer dingen waar je rekening mee moet houden.
Mocht je garnalen houden (of andere aquarium dieren) houdt dan rekening met het indraaien van een aquarium.
Met garnalen zou ik 4/5 weken indraaien ipv 3 weken.
Garnalen zijn net wat gevoeliger dan bijv. vissen.

Wil je nog wat weten mag je een pb sturen.
En iets waar je heel veel aan kan hebben.
http://Www.aquaforum.nl

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 11:43

Heel erg bedankt voor de uitleg, kan ik zeker wat mee. Mocht ik vragen hebben, hoor je het wel! +:)+

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 15:28

Ik denk dat ik ga voor vuurgarnalen, en dat ik er een 2 appelslakken bij in doe :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:23

Zebranapslakken (of renslakken) zijn leuker dan appeltjes! :)

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 19:33

_Nelleke_ schreef:
Zebranapslakken (of renslakken) zijn leuker dan appeltjes! :)

Oke, bedankt :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:05

Oh dat vind ik niet. Appelslakken zijn ontzettend leuk om naar te kijken, eten een hoop troep, en kweken heel rustig door. En je kan ze ook nog eens in allerlei leuke kleurtjes krijgen. :D