hoe oud worden jullie konijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:34

Mijn eerste konijn geen idee, die was gestolen rond kerst vroeger.
Mijn tweede konijn luckey was helaas na een konijnenziekte overleden op 5/6 jarige leeftijd geloof ik dat hij was. Nooit klachten gehad, tot die ene dag was in 24 uur gedaan dierenarts kon niks meer doen.
Mijn konijn erna, nijntje, die is 6/7 geworden maar ook die was ziek, enkele tumoren in haar kopje. Ze deed alles nog, binkies eten en drinken en gek doen maar werd aan beide ogen blind omstebeurt dus na een tijd is zij ook heen gegaan.

Mijn huidige nijnen zijn Stip 2 jaar en Binky 6 jaar. Binky zou 2 jaar zijn zeiden ze bij de opvang, echter vorig jaar viel die in de winter erg af dus naar de dierenarts gegaan en schatte heb toch wel 5/6 jaar dus is nu iets van 6 a 7 jaar. Nog geen klachten gehad, word bijgevoerd in de winter en extra vitamines. Ik hoop dat ze nog wel 10 jaar samen zijn, maar dat is afwachten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:35

Lang niet altijd waar. Ik hoor ook vaak konijnen die ruim 10 worden in een klein hok, met slecht voer en slechte verzorging, zien nooit een dierenarts.
Hier krijgen ze goede juiste voeding, soortgenootjes, een ruim verblijf, goede verzorging, dierenarts wanneer nodig, alles gecastreerd (ook voedsters), op tijd hun inentingen, en toch sterven ze jong...

Het nadeel bij konijnen is dat ze de leeftijd niet kunnen schatten. Ik vind het dus altijd apart als men ze schat op een bepaalde leeftijd. Hoe dan :')

Mioux

Re: hoe oud worden jullie konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:40

wie zegt dat je de leeftijd niet kan schatten? vertrouw mijn dierenarts die ook bekent met konijnen is wel hoor :) Kom er al pff zelf zolang ik me kan herinneren en me ouders jaar of 35 :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:40

Hóe schat je de leeftijd dan? Ik ken best wat konijnkundige dierenartsen die zeggen dat het niet te schatten valt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:41

Dat heeft de dierenarts gedaan haha, heb hem niet voor niks gebracht daar :D Aangezien toen ze zeiden dat hij 2 was ik dat ook geloofde bij de opvang. Maar hij was er ook nog niet zo lang en was ook alleen en nog niet veel mee gedaan. Bleek uiteindelijk ook weinig over het verleden bekent. Gelukkig is zijn toekomst wel helder :D Hij blijft bij zijn maatje tot de dag dat hij zijn laatste adem uitblaast :D

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:42

Ik heb er hier twee van 9 jaar oud en twee van 5 jaar oud.
Van drie van de vier weet ik dit zeker, omdat ik ze al heb sinds het jonge konijntjes waren.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:44

Ik ben gewoon benieuwd hoe. Aan het lichaam oid zie je weinig, of in ieder geval, dat is niet altijd betrouwbaar. Mijn rammetje van 4 zag er zijn laatste jaar uit als een bejaard konijn en hij was toch echt 4.
Tanden heeft ook geen zin daar die zoveel mm per zoveel tijd afslijten, dat is dus geen graadmeter. De tanden van mijn 4 jarige konijn zien er hetzelfde uit als die van mijn dames van 6 maanden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:48

Ik moet zeggen heb ik niet gevraagd misschien nog wel eens een idee met de volgende rit erheen, maar vertrouw hun volledig op hun oordeel :) Ze hebben in alle jaren ons nog steeds tevreden gehouden :P

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:51

Hoorde een keer dat de gemiddelde leeftijd 2 jaar zou zijn. Mijne zijn nu 5 jaar die heeft nooit iets en de ander is 4 jaar en heeft al meerdere keren verstopping gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:25

Mijn 8 jarige heb ik zelf gefokt , je merkt er niks aan. Kan door voor 4 jaar

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:21

2 van mijn konijnen zijn 8 jaar geworden, degene die we nu hebben is pas 2, dus mag het nog wel even volhouden := ..

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:16

kayaxtg schreef:
Yasmijntje schreef:
Als je 5 jong vindt om te sterven, mijne werd 4..

was hij/zij ziek dan? welk ras?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb welk ras. We hebben haar ooit op 0,5 jarige leeftijd gekocht in het tuincentrum.
Ik weet alleen dat ze een dag van tevoren wat slomer was en dat ik zei 'ze gaat toch niet dood hè?'.. maar wel dus :(

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 06:12

Ik heb ooit me nichtje een konijn gegeven met haar verjaardag.
Die liep overdags los in de tuin en s' nachts in een hok buiten.
Die is 15 geworden. Met de 14 werd die blind denk ik, blauwe gloed over de ogen.
Met de 15 heeft die een spuitje gekregen van de DA, omdat die ziek werd.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 08:21

Ik heb er twee het vrouwtje is 5 jaar en het mannetje is 3 jaar hoop dat ze nog jaren mee gaan me vorige vrouwtje is helaas maar 2 jaar geworden.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:36

Mijn vorige 3 konijnen zijn allemaal rond de 10-12 geworden. Ik heb er nu 2 die ruim 4 zijn.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:42

Twee konijnen gehad, twee zussen. De één had nooit wat en zij is op haar 3e heel plots overleden. Ons andere konijn had regelmatig wat onder de leden, een kleinigheidje hier en daar en altijd lastig met verharen.. zij is een jaar geleden overleden.. op 11 jarige leeftijd! Ze was toen wel al aardig blind en doof, dus meubilair in de tuin etc niet te veel veranderen (ze liep altijd los rond), voor de rest kreeg ze altijd gemengd voer waaruit ze alleen het lekkers at en hooi at ze nooit.. compleet niet zoals het zou 'moeten' maar toch is ze zo oud geworden!

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:08

wij hebben een konijn Arie, die nu alweer 9 is! we hebben hem sinds hij nog inie mini was. 9 april word hij alweer 10! toen we hem kregen woonde hij in een 2 verdiepingen hok (nu nogsteeds) met een ren. hij mocht soms los in de tuin en dan ook stiekem naar binnen :o . ook namen we hem vaak mee naar de sta caravan als wij daar een weekje bleven. daar had hij ook een hok van 2 verdiepingen met een ren. 3 jaar na we hem hadden verhuisde wij. en kreeg hij met zijn oude hok, een voor hem heel groot grasveldje. ook omdat we hem zo zielig vonden een vriendinnetje, Fluff. over haar was niks bekent. ze was ooit gevonden op straat. ze was niet zo mens geliefd en viel wel eens aan, maar dat maakte ons niks uit want ze had samen met Arie een heerlijk leventje. we hadden fluff ongeveer 5 jaar gok ik, en toen overleed Fluff |( ze was gokken wij ongeveer 8 jaar geworden. we durfde er alleen voor arie geen konijn meer bij te doen, want hij was inmiddels alweer bijna 9! maar na een jaar konden we het echt niet laten want hij was zo alleen :n en ze horen helemaal niet alleen. dus nu hebben we er alsnog een asiel konijntje bijgedaan :(:) ze heet Annie en is 7 jaar. Annie werd maar niet geplaatst wat heel zielig was. eenmaal bij elkaar helemaal beste vriendjes.
sorry voor dit lange verhaal :D
1e foto arie en fluff, 2e foto Arie en Annie
AfbeeldingAfbeelding

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:21

Mijn eerste konijn is 6 jaar geworden helaas. Haar vriendje hadden we erbij genomen toen ze 2 was, maar die hebben we in het bos gevonden (geen idee hoe oud dus, maar wel jong, want is nog aardig gegroeit daarna!). Hij kreeg een nieuw vriendinnetje en ze hebben samen 6 jaar geleefd totdat het rammetje overleed (deze is dus 10 geworden). Het vrouwtje hebben we uiteindelijk weggedaan ivm verhuizing.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:04

klein beetje off topic maar zie hierboven aardbeien bij konijnen? Mogen ze dat gewoon hebben? (hier nooit gegeven nog maar misschien leuke afwisseling)

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:05

jaa tuurlijk mogen ze dat! vinden ze heerlijk haha

en ik hoop trouwens dat arie en annie nog lekker oud worden! haha

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:08

dan gaan we eens aardbeien halen :D dacht misschien te zoetig voor ze :D

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:12

Een aantal konijnen zijn bij mij oud geworden, een kruising vlaam van 10 jaar en twee dwergen zijn 11 en 12 jaar geworden. Ook wel konijnen jonger (tussen de 1,5 en 5 jaar) verloren aan darmproblemen en EC. Mijn huidige konijnen zijn 7 en 3 jaar oud.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:36

Meestal halen mijn konijnen de leeftijd van 10-12 jaar :) heb altijd pooltjes gehad (roodoog en blauwogen) en een middenslag ras, middengeel marter staande oren. Heb 2 hangoren gehad die iets minder oud zijn geworden denk 6-8 jaar. Nu heb ik een Franse hangoor dame van een jaar oud dus heb haar gezegd dat ze nog minimaal 9 jaar mee moet :P ;)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:49

gekvanfleur schreef:
-O-

Ben benieuwd hoe oud jullie konijnen worden. Om maar met die van mij te beginnen:
mijn oudste kruising nijntje is 11 en nog helemaal geen klachten gelukkig. Vorig jaar die ziekte gehad dat ze een scheef koppie kreeg en erg ziek werd, maar is weer helemaal beter.
Haar vriendjes is nu 9.

Heej had jou konijn ook cuni cullie gehad dan? Mijn konijn heeft dat ook gehad twee jaar geleden en is nu negen jaar oud. Hij heeft nog steeds een scheve kop maar voor de rest doet hij alles nog en vind het leuk om door de kamer te lopen!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:58

Mioux schreef:
dan gaan we eens aardbeien halen :D dacht misschien te zoetig voor ze :D

Niet teveel geven hoor het is wel vrij zoet voor ze. Maar ze vinden het heerlijk!

Mijn vorige konijn is ongeveer 7 jaar geworden.
Mijn konijntjes nu zijn beide nog geen half jaar