Oeps, een impulsief konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:17

Ik zou er eentje bijhalen, lekker samen binnen laten opgroeien en dan in het voorjaar bij de andere konijnen zetten :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:18

Wie zegt dat het konijn überhaupt gewend is binnen te zitten? De fokkers waar de meeste dierenwinkels hun dieren van krijgen hebben ze ook gewoon in de stal. :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:19

Ik ben juist niet helemaal tevreden over het koppel, ik merk dat muis het rammetje niet speels genoeg is en dat het vrouwtje zich daarom verveeld. :)

We konden het echt niet over ons hart verkrijgen om haar daar te laten. Ze zat daar zonder voer, in een hokje van amper 30x30 tegen de ramen op te springen. :n

Ik neem niet het risico haar kou te laten vatten. Ik maak het stuk waar ze zit 100% wind dicht (we wonen sowieso in het bos dus er is weinig tot geen wind) en ik zorg dat er voldoende stro in het hok ligt zodat ze het daar niet koud gaat hebben.

Ik ga zo nog even bij haar kijken en morgen landbouwzeil tegen het rechter gedeelte van de ren nieten zodat ze daar even in kan op het warmste van de dag. Je kan de ren namelijk in 2en delen.

Ik zal even een foto van haar maken, dan kunnen jullie haar vachtje zien! :D

kraakte

Re: Oeps, een impulsief konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:23

Kun je dd dierenwinkel niet even contacten hoe lang ze t konijntje al hebben en waar ie vandaan komt? Misschien zit ze er pas n paar dagen en komt ze wel gewoon van buiten. Scheelt je n hoop kopzorgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:29

We weten dat ze er al wat weekjes zat en dat ze zo'n 11 weken oud is gok ik.

Ze is nogal druk en hyper. Ik ga zo wat flessen vullen met warm water zodat ze daar tegen aan kan liggen maar tot zover is ze lekker aan het hupsen en genieten van de loopruimte. :P

Afbeelding

Afbeelding

De mini-ren, die hebben wij in geval van nood.

Afbeelding

Dat gaas aan de onderkant is omdat ons vorige konijn de ren met ren en al optilde als ze er even in moest wanneer we het hok schoon gingen maken. (met hoge drukspuit) Dat was nogal een pittig ding. :+ Daar kunnen ze niet achter blijven haken. Dat is gewoon plat en dat valt weg in de handdoek.

Mijn plan is nu om haar morgen even te wegen zodat ik dat in de gaten kan houden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:30

Tja erg sneu dat ze daar zo zat, maar volgende week zit er weer gewoon weer een nieuw jong konijntje voor in de plaats. Zo wordt de handel wel in stand gehouden.

Ik vind het ook nog best een risico om haar nu nog naar buiten te laten gaan.
Maar naast dit, moet het koppelen ook nog maar lukken. Er is natuurlijk een kans dat het koppelen niet lukt en ze elkaar gewoon niet mogen/accepteren.

Maar zet je haar overdag al in het hok bij de andere 2? Want ze moeten wel goed op neutraal terrein gekoppeld worden.
Hoe groot is het hok + ren eigenlijk?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:33

de ren kan in 2 delen gesplitst worden. Het oude en het nieuwe deel. Ze kunnen dan wel door het gaas snuffelen maar niet bij elkaar komen. De ren is denk ik 1.10 bij 4 en 60 x 2,5 oid.

En koppelen is tot nu toe altijd nog goed gegaan bij mij. En als dit niet lukt is het geen probleem dan vind ik een ander huis voor haar maar ik kan me dat niet voorstellen. :) Helaas zijn er dit jaar 2 konijnen overleden dus ik heb al 2 keer moeten koppelen het afgelopen jaar.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:36

Shirley schreef:
Ik zou er eentje bijhalen, lekker samen binnen laten opgroeien en dan in het voorjaar bij de andere konijnen zetten

Dit lijkt mij een super oplossing! Als TS er ruimte voor heeft, tenminste… en ruimte om ze in tweetallen te blijven houden mocht het koppelen niet lukken.

Na het zien van de foto, snap ik helemaal waarom TS voor dit diertje is gevallen... ;-)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:40

Ik vind haar juist vrij lelijk. _O- Ze lijkt alleen heel erg op mijn overleden konijn.

Maar ik heb helaas een paar maand terug mijn vorige konijn 's nachts naar de DA moeten rijden. Ze was er te erg aan toe om haar nog op te lappen. Dat zou teveel stress kosten en de kans was klein dat ze beter werd. |( |( |(

Ze lijkt nogal op bostijger! <3 En ze is al net zo brutaal! Dit konijn viel zelfs de hond aan als onze hond haar in de weg liep. Tijgie mocht namelijk zo af en toe met haar weggelopen vriendje los lopen in onze 1500 m2 omheinde bostuin omdat ze zo tam was.
Afbeelding
Afbeelding

En we hebben de ruimte en geld voor wel 100 konijnen maar mijn vader heeft een drukke baan en ziet me al aankomen. _O- Die weet hier niet eens van. := Maar mocht ze niet geaccepteerd worden (dat verwacht ik niet, ik ken het karakter wel een beetje) dan zou er zo maar een vriendje bij kunnen komen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:48

Azmay schreef:
Overigens zou het fijn zijn als ze naar buiten kan en tegen de andere konijnen aan kan liggen voor warmte, maar het kan weken duren voor de haar echt accepteren en daar is het nou net te koud voor eigenlijk..

Dit inderdaad. En wat ga je doen als het niet klikt? Die kans is nu eenmaal best wel sterk aanwezig :) Je kunt wel zeggen dat je het karakter weet, maar het is een voedster van 11 weken oud, een jong konijn dus. Dat karakter is nog helemaal niet bekend, jonge konijnen vinden alles goed. Dat zal pas tot uiting komen als ze een maand of 4/5 is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:50

Ik vind die kans helemaal niet zo groot. Maar als het niet klikt dan ga ik overleggen met mijn vader wat het plan is. Geld of moeite worden bespaard om dit beestje een fijn leven te geven.

Dit is of een tweede ren of mijn slaapkamer opofferen. :P

Zo jammer dat ik in Utrecht geen huisdieren mag. :') :7

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:51

Niet zo groot? En dat baseer je op?

Een jong konijn, waarvan het karakter nog totaal niet gevormd is, plaatsen bij een bestaand koppel. Wordt heel vaak afgeraden. Maar oke. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:53

Ik weet helemaal niets van konijnen, maar als ik het topic lees dan lees ik continu 'als ze het koud heeft kan ze lekker tegen haar vriendjes aan kruipen/in het hok gaan liggen/samen in het hok liggen': maar voor dieren zó op hun gemak zijn met elkaar, ben je echt wel een paar weekjes verder. Daarbij geldt over het algemeen dat de zwakste al snel het pispaaltje wordt voor de anderen, dus een konijn dat en nieuw is, en het koud heeft, zal het erg lastig krijgen om een plek in de groep te krijgen en vast te houden.

Uit wat je schrijft maak ik (misschien foutief?) op dat er maar 1 hok is met stro waar ze slapen? Is het anders niet een idee om voor de zekerheid een extra hok neer te zetten zodat het nieuwe konijn altijd een plek heeft om te slapen als de andere plaatsen al bezet zijn?

Verder ga ik met de rest mee; een konijn dat weken op kamertemperatuur zat en geen wintervacht aangemaakt heeft, gaat dat nu ook niet meer doen. Dieren maken een wintervacht aan op basis van de korter wordende daglengte; de kortste dag is al over een maand en vanaf dan wordt er zeker geen wintervacht meer aangemaakt, dus hoe kan ze zich dan warmhouden?
Je buitenverblijf ziet er super uit voor de konijnen, dus ik denk dat het nieuwe konijn het wat dat betreft ook goed treft, alleen is het nu hopen dat het feit dat ze een impulsaankoop was er niet voor zorgt dat ze precies tussen wal en schip valt, waardoor ze eigenlijk beter op haar plek was geweest bij iemand die geen impulsaankoop deed, maar gewoon een konijn zocht om te laten overwinteren in een grote binnenren om pas in het voorjaar naar buiten te doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:55

Dat baseer ik op dat mijn mannetje een heel lief, onderdanig en zacht karakter heeft. Hij heet dan ook Muis. :P Het vrouwtje is erg speels, brutaal maar zeker niet dominant. Ze heet Nala. Ik denk dat deze brutale meid er goed tussen past.

En er zijn in het hok 2 slaapplaatsen. Maar mijn huidige konijnen slapen nooit in het binnenhok die liggen altijd onder het binnenhok op de grond onder het hooi te tukken. :z

Nogmaals: Mocht het niet goed gaan dan verzinnen we wat anders. :)
We kunnen altijd nog een 2e hok er bij kopen en de ren in 2 delen doen waarvan er 1 groot genoeg is voor tijdelijk 1 konijn.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:57

Je hebt haar een paar uur... Het is een konijn van 11 weken oud.... Hoe kun je nu in godsnaam al zeggen wat en hoe ze is. En dat je konijnen nu zo zijn, qua karakter, wil niet zeggen dat ze dat met een totaal vreemd konijn ook zijn. Zeker als je een onderdanige ram hebt is de kans groot dat hij twee voedsters dus niet aankan. Dus, onrust, vechten. Heb dat hier ook gehad met 2 voedsters en een onderdanige ram.

Onverstandige keuze en ik zou het dierenmishandeling vinden als je haar nu nog buiten zou plaatsen. Dat kan écht niet.
En als binnen niet kan, jammer dan. Eerder over na moeten denken.

Je kunt haar nu niet eens koppelen. Ze is veel te jong, naast het feit dat ze dus alles goed en prima vindt en ondergaat, is ze nog helemaal niet bezig met rangorde etc.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 26-11-15 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:59

Eoweyn_x schreef:
Je hebt haar een paar uur... Hoe kun je nu in godsnaam al zeggen wat en hoe ze is. En dat je konijnen nu zo zijn, qua karakter, wil niet zeggen dat ze dat met een totaal vreemd konijn ook zijn.

Onverstandige keuze en ik zou het dierenmishandeling vinden als je haar nu nog buiten zou plaatsen. Dat kan écht niet.
En als binnen niet kan, jammer dan. Eerder over na moeten denken.

Ze lijkt mij zo, ze is in ieder geval niet bang aangelegd. :) Veel kan ik er niet over zeggen natuurlijk. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:02

Ik zie nu je edit; vanaf welke leeftijd zou je ze dan koppelen? Nala en Muis hebben we ook gekoppeld toen Nala 12 weken was oid. Ik heb nog nooit gehoord dat het geen geschikte leeftijd is.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:02

Zoals ik eerder al zei, zo rond 4-5 maanden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:05

De optie zou dan zijn of om haar per volgende week naar buiten te doen wanneer het rond de 10 graden is. Of haar tot na de winter (!!!) op mijn kamer te houden in een ren. Ze valt gewoon tussen wal en schip in want beide opties zijn niet optimaal.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-11-15 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:05

Wat al eerder genoemd was en mij een goed idee lijkt is een warmtelamp inderdaad, ik weet niet veel van konijnen maar dan kan ze tenminste opwarmen :). Zou dit niet eventueel mogelijk zijn TS?
Edit: ik snap je beslissing om haar te kopen ik had het ook niet over mn hart gekregen haar daar te laten! Maar met oog op de broodfok ben ik bang wie er nu in dat hok zit :(
Laatst bijgewerkt door Aslien op 26-11-15 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:06

Toch vind ik de meest optimale om haar nu binnen te houden in een ren en in het voorjaar naar buiten. Staat op veel sites ook. Konijnen rond augustus naar binnen en dan pas rond mei weer naar buiten.. Dus deze gewoon binnen laten..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:08

MarlindeRooz schreef:
De optie zou dan zijn of om haar per zondag / maandag naar buiten te doen wanneer het rond de 10 graden is. Of haar tot na de winter (!!!) op mijn kamer te houden in een ren. Ze valt gewoon tussen wal en schip in want beide opties zijn niet optimaal.

Het is 's nachts evengoed nog ruim onder de 10 graden...

Het is het beste voor haar om tot het voorjaar binnen te blijven.
Ik heb zelf ook vogels binnen die nu niet naar buiten kunnen omdat de temperatuursovergang te groot is. Dat moet ook wachten tot volgend voorjaar.
Tja, dat is nou eenmaal zo. Je hebt er zelf voor gekozen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:08

Warmtelamp kan ik snel regelen maar die kunnen we niet makkelijk bevestigen in het houten hok. :)

Ik vind het zo'n sneu idee om haar maanden binnen te houden alleen. :o

Mijn moeder zei al (voor de grap), kunnen we haar geen truitje aan doen. _O-

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:11

Dan is ze ong. 4/5 maanden oud.. een betere leeftijd om te koppelen ook.. Dus dan maar het noodzakelijk kwaad van alleen zitten..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:13

Het is 13 graden in de garage dus ik twijfel om haar naar binnen te halen daar waar het echt heel warm is. (vloerverwarming)

Al gaat een konijn in huis wel tegen mijn vaders principes in. :=