Konijn met kat of 2 konijnen met kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:12

Eoweyn_x schreef:
En konijnen en cavia's kunnen elkaar onderling ziek maken. Hebben andere voeding nodig, verstaan elkaar niet qua lichaamstaal, etc.

@_Sabrinaa, het is ook geen kwestie van 2 konijnen bij elkaar zetten en klaar. Beste is een gecastreerde ram en voedster, koppelen op neutraal terrein, dus waar beide nog nooit geweest zijn. En matchende karakters :)

Klopt helemaal hoor, maar heb toch besloten haar alleen te laten. Ze loopt veel in huis met honden en kat en volgens mij vermaakt ze zich prima.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:14

Laat je konijn castreren en haal een voedster erbij. Ik snap dat je het castreren eng vond, ik was er ook geen voorstander van. Maar ik wist dat mijn konijn gelukkiger zou worden met een ander erbij. Dus ik heb hem laten castreren. In het ergste geval gaat hij niet eten (zoals die van mij). Ik heb 1 dagje hem moeten dwangvoeren en daarna was hij weer de oude.

Denk aan wat je konijn nodig heeft en niet wat jij zielig vind

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:15

_Sabrinaa schreef:
Eoweyn_x schreef:
En konijnen en cavia's kunnen elkaar onderling ziek maken. Hebben andere voeding nodig, verstaan elkaar niet qua lichaamstaal, etc.

@_Sabrinaa, het is ook geen kwestie van 2 konijnen bij elkaar zetten en klaar. Beste is een gecastreerde ram en voedster, koppelen op neutraal terrein, dus waar beide nog nooit geweest zijn. En matchende karakters :)

Klopt helemaal hoor, maar heb toch besloten haar alleen te laten. Ze loopt veel in huis met honden en kat en volgens mij vermaakt ze zich prima.

Standaard "excuus" van iemand die niet weet hoe gelukkig het konijn kan zijn met een soortgenoot als maatje.

anjali

Re: Konijn met kat of 2 konijnen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:20

Kennissen hadden een Vlaamse Reus die ze lieten loslopen met hun 2 honden.Dit is heel lang goed gegaan maar tenslotte is het konijn toch door een van de honden gedood.

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:20

Citaat:
Standaard "excuus" van iemand die niet weet hoe gelukkig het konijn kan zijn met een soortgenoot als maatje.

Prima, ieder z'n mening. Ik geef alleen maar aan dat het wel mogelijk is dat een konijn met kat kan. Verder ga ik geen discussie met je aan.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:21

Het is mogelijk ja, al hebben ze geen zak aan elkaar omdat het totaal andere dieren zijn. Een van mijn konijnen is gedood door een kat, maatje was gewond. Dat is de andere zijde. Like I said, het zijn twee totaal verschillende dieren die niets aan elkaar hebben. Het feit dat ze niet alleen zijn, maar dat zijn ze met een knuffel ook niet..
Bovendien is het geen mening maar een feit. Een konijn is een groepsdier en voelt zich dus alleen zonder soortgenoot. Zelfde als dat je je paard alleen in een wei zet met een geit. Heeft ie ook weinig aan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:29

Ik heb ook een gecastreerde ram en dacht ook ik haal er een leuk vrouwtje bij.
Dit viel bij mijn (ex)mannetje niet in goede aarde, hij was zo verschrikkelijk boos en viel het vrouwtje doorlopend aan.
Het arme beestje was doodsbang.
Heb van alles geprobeerd, samen in een hele grote ruimte om te wennen, maar dan zaten ze beide in de verste hoek zover mogelijk bij elkaar vandaan.
In kooien naast elkaar, maar dan probeerde mijn mannetje haar door de tralies heen haar aan te vallen, grommen, stampen etc.
We hebben haar weggehaald en de rust keerde weder.
We hebben een hond die naast de kooi ligt en 4 katten die wel eens komen buurten en dat is allemaal geen probleem.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:32

Daar gaat het dus ook mis... "Ik haal er een vrouwtje bij" Nee, beste is om je ram zelf te laten kiezen bij een opvang. Mensen vinden elkaar niet meteen leuk en ook lang niet iedereen. Konijnen ook niet.
En waarschijnlijk was het hele huis van jouw ram, dus is zijn reactie logisch.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:34

Ulfeino schreef:
Dit viel bij mijn (ex)mannetje niet in goede aarde, hij was zo verschrikkelijk boos en viel het vrouwtje doorlopend aan.
Heb van alles geprobeerd, samen in een hele grote ruimte om te wennen, maar dan zaten ze beide in de verste hoek zover mogelijk bij elkaar vandaan.
In kooien naast elkaar, maar dan probeerde mijn mannetje haar door de tralies heen haar aan te vallen, grommen, stampen etc.
We hebben een hond die naast de kooi ligt en 4 katten die wel eens komen buurten en dat is allemaal geen probleem.

Dat is ook niet gek, want konijnen hebben nou eenmaal ook hun voorkeur voor een maatje. Jij wil waarschijnlijk ook niet je hele leven alleen blijven maar wil ook niet met elke man samen zijn toch? ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:34

Goh je was me weer eens voor Eoweyn :+

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:36

Haha, we wisselen elkaar af :o

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:38

ik heb zelf een gecastreerde ram en vrouw bij elkaar zitten, vanaf dag 1 dikke maatjes en zitten nu iets van 2 jaar samen. Ik zou zeker soortgenootje zoeken via een opvang is vaak het fijnst. Dan kan je daar koppelen en zien welke het beste bij jouw konijn past.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:39

Mijn konijn is vandaag gekoppeld, maar daarvoor ''speelde'' ze ook veel met mijn kat als hij buiten kwam. Alleen ging dat spelen van het konijn over in obsessief achter de kat aanjagen en er op springen, kat snapte er niks van en durfde niet meer naar buiten.. En waarom? Kat begreep niet wat Konijn van hem wilde.. Dus ook ik ben van mening dat je beter je konijnen in paartjes kan houden voordat dit soort misverstanden ontstaan tussen huisdieren. Mijn kat had immers ook van zich af kunnen bijten met alle gevolgen van dien voor het konijn..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:47

saskiakefie schreef:
Ulfeino schreef:

Dat is ook niet gek, want konijnen hebben nou eenmaal ook hun voorkeur voor een maatje. Jij wil waarschijnlijk ook niet je hele leven alleen blijven maar wil ook niet met elke man samen zijn toch? ;)

Niet? Als de eerste beste kerel op straat voor jou geen goede match is, dan betekent dat toch dat je niet van mensen houd? Dan wil je vast een geit als partner... Iig geen mens want die kerel mocht je niet! Dus mag je alle mannen niet...

Oftewel, ik sluit me aan bij deze bokkers. Konijnen horen met konijnen, zo simpel is het. Een konijn en een kat hebben totaaaaaaal andere communicatie, ze kunnen elkaar niet echt begrijpen. Soms, bij hoge uitzondering, kunnen ze leren samen te leven en als het konijn eenzaam genoeg is zal deze ook de kat wel gaan opzoeken. Ook katten kunnen zo hun behoefte hebben aan contact en dan is dat konijn wel handig. Ik heb ook wel eens gelachen om een rammetje van me die leuk speelde met een kat. Hij moest toch iets want zat alleen tot zn castratie. Hij zocht dus de katten op. En goh, hoe toevallig, zodra hij een geschikt vriendinnetje had, waren die katten verleden tijd.
Maar het is simpelweg een feit dat ze totaal anders communiceren. Dus verder dan aangeleerde omgang zullen ze nooit komen en een kat kan dus nooit een konijnenmaatje vervangen.

Er staat veel nonsens op internet, maar dit artikeltje spant wat mij betreft wel de kroon en valt in de categorie 'kabouters bestaan heus wel!'. Hoe je in vredesnaam durft te zeggen dat konijnen soms beter af zijn met andere diersoorten.... Dat staat er verkeerd: de eigenaar wil liever andere dieren...