Nierwaardes kat blijven na medicatie hoog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elegante05

Re: Nierwaardes kat blijven na medicatie hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 21:21

Geeft toch weer een beetje hoop dat sommige katten het nog goed doen...

Net haar blikvoer gemengd met water. At ze gewoon op. Krijgt ze iig weer wat extra vocht binnen.

Bedankt voor jullie tips en verhalen tot nu toe :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:53

Hier 2 katten gehad (destijds allebei 10 jr) waarvan er 1 acuut nierfalen had.
Infuus etc mocht niet baten helaas.
Heb toen nr 2 (die zelfde voer ook had) meteen laten testen want schrik zat er goed in.
Nr 2 bleek ook verhoogde nierwaardes te hebben.
Deze kreeg vanaf dat moment fortekor ( tabletje vermalen tot poeder) met Rc renal kuipje ( met extra water gehusseld) en ook rc brokken.
Ze is hiermee 17 jaar geworden!
Sterkte iig....

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 08:47

Zou je toch zeggen dat het aan dat 'normale' voer ligt...
Wat voerde jij je katten voordat ze ziek werden?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:59

Hier ook een nierkat.

Als de nierwaarden verhoogd zijn moeten ze eigenlijk altijd aan het infuus om de waarden weer omlaag te krijgen.

Mijn kat is beetje moeilijk om te behandelen in die zin dat speciaal voer hem niet blieft en hij nog liever niet eet.
Pillen hetzelfde, gaat een tijdje goed en dan wil het gewoon echt niet meer.

Hij krijgt dus geen speciaal voer maar enkel wat hij wil eten. Wel strooi ik ipakitine over z'n eten, dat eet hij zo mee op.
En ik geef hem op vrij regelmatige basis vocht onderhuids.

Hij is 14 en al 2 jaar op de sukkel (heeft diabetes gehad en alvleesklierontstekingen en nu dus z'n nieren). Laatste weken gaat hij hard achteruit en ik heb besloten dat ik enkel nog probeer hem zo comfortabel mogelijk te houden zonder ingrijpende behandelingen. Gaat dat niet meer, is het over.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:36

Het is logisch dat je kat geen speciaal voer wil eten. Nierkatten hebben vaak al verminderd eetlust en dieetvoeding bevat minder zout om de nieren zo min mogelijk te belasten waardoor het voor katten niet aantrekkelijk is om het op te eten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:57

Weet ik.
De kat is al schrikbarend mager dus ik ga geen 'je krijgt niets anders tot je dat voer eet' strategie toepassen. Dan maar geen dieetvoer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:10

:(:)
Is een idee van goed blikvoer met hoog vleespercentage wel aantrekkelijk voor hem? Daar eten ze vaak graag van en is beter dan bijvoorbeeld Whiskasbrokjes.
Mijn katten moesten het dieetvoer ook niet, maar vlees wel. Zowel vers als goed blikvoer. Dat heeft de ene nog wel wat opgeknapt tot het echt klaar was. De ander was al te ver heen. De eerste waarde was niet te meten zo hoog, de 2e x (na een paar dagen spoelen) was al wel meetbaar en gezakt. Maar nog veel te hoog. We hebben nog een paar keer gespoeld, maar het bleef veel te hoog. Eten deed ze toen ook bijna niet meer, dus inderdaad alleen maar lekkere dingen geven die ik nat kon maken zodat ze nog meer vocht binnenkreeg.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:21

Is er al een echo gemaakt?

Mijn nierpatientje staat op Renal en hij doet het er goed op. Semintra mogen wij juist niet geven.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:29

Citaat:
Is een idee van goed blikvoer met hoog vleespercentage wel aantrekkelijk voor hem?

Gourmet gaat er vrij vlot in, purina ook. Dus dat krijgt hij nu. Felix/friskies en whiskas zal hij vast wel lusten maar dat ga ik hem absoluut niet geven. Volgens mij is gourmet ook al veel te zout maar iets minder erg dan andere merken.
Het moet wel met saus zijn en mini kleine stukjes vlees. Vers vlees krijgt hij ook van tijd tot tijd (in ministukjes) en als hij echt niets wil eten maak ik soep voor hem: paté (recovery of a/d) met warm water, dat eet (drinkt) hij altijd wel vlot.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:33

A/d doet het altijd goed. En is zo hoog in voedingswaardes. Fijn dat hij dat wel goed eet.
Animonda heeft ook fijne kuipjes. Geen saus, maar meer richting pate. Goed fijn te prakken en met water te mengen :j
Ik heb ze tot nu toe wel alleen bij Zooplus gezien.
Almo Nature heeft ook goed blikvoer in kleine stukjes.

Maar goed, als het vooral comfortabel en leefbaar moet zijn, dan moet hij het vooral lekker vinden en eten. De rest vind ik dan persoonlijk minder belangrijk. Geen eten is nog veel erger.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 14:10

Dais_ schreef:

Mijn nierpatientje staat op Renal en hij doet het er goed op. Semintra mogen wij juist niet geven.

Waarom mogen jullie geen Semintra niet geven?
Edit: nee er is (nog) geen echo gemaakt. Dat behoort nog tot de opties, maar we verwachten daar niets op te zien. Niets wijst op nierstenen of verschrompelde nieren o.i.d.
Zou dan eerder punctie vanuit haar blaas laten doen om te controleren of eventuele ontstekingen.

Ik heb ook gelezen dat katten beter wel goed kunnen eten, dan maar geen nierdieet, beter dan dat ze niks/ te weinig eten.
Die van mij vind haar brokken Royal Canin Renal ook niet geweldig, maar ze eet ze wel.
Verder krijgt ze Renal blikvoer van Kattovit, besteld bij Zooplus, dat lust ze wel graag.
Inmiddels meng ik dat met warm water, voor extra vocht en geur aan het vlees.
Ook meng ik dat dan beetje door de brokken heen zodat ze daar ook nog wat van binnen krijgt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:21

Klinkt goed hoor TS! Zo spoel je zelf ook al goed. Hopelijk helpt dat voldoende :j

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:23

Semintra verminderd de doorbloeding in de nieren zodat je minder eiwit verlies hebt, maar omdat onze kat nog maar 1 functionerende nier heeft en deze ook voorzien is van kristallen mochten we semintra niet geven. Hij verliest relatief weinig eiwitten (gemeten in urine) en de gifstoffen moeten uit zijn lijf gefilterd kunnen worden dus er moet juist wel doorbloeding blijven in die ene nier die hij nog heeft.
Ik dacht dat dat de theorie er achter was, maar ik kan inmiddels ook dingen door elkaar zijn gaan halen hoor!

Waarom een punctie uit de blaas om te testen op een ontsteking? Kunnen ze dat niet meten uit urine die je opvangt?

Of denken ze dmv een punctie nog iets anders te kunnen vinden?

Hoe dan ook: heel veel sterkte! Hopelijk komt de oorzaak aan het licht en kun je gericht gaan behandelen.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 14:44

Hmm.. oké, zal nog eens extra info opzoeken over Semintra... klinkt een beetje als symptomen verstoppen maar niks oplossen?

Punctie vanuit de blaas doen ze omdat de urine dan steriel is en ze goed kunnen testen op bacteriën.
Als je het opvangt zitten er hoe dan ook al bacteriën bij, dus geeft een vertekend beeld.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:48

Keet schreef:
Mijn poezendame had op 3 jarige leeftijd acuut nierfalen. Zij is toen op Fortekor gezet en RC Renal dieetvoeder.
Nu krijgt ze, 7 jaar later, nog steeds Fortekor en 1/2 RC Renal en 1/2 Orijen voer.
Gelukkig neemt ze haar pil elke dag zonder enig probleem :)

Hier ook meegemaakt (ik was poezen-oppas) dat een kat aan de Fortekor ging, samen met Renal dieetvoer en ook wel ander dieetvoer.
Kat heeft nog járen vrolijk doorgeleefd. :j

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:50

Elegante05 schreef:
Dais_ schreef:

Edit: nee er is (nog) geen echo gemaakt. Dat behoort nog tot de opties, maar we verwachten daar niets op te zien. Niets wijst op nierstenen of verschrompelde nieren o.i.d.
Zou dan eerder punctie vanuit haar blaas laten doen om te controleren of eventuele ontstekingen.

Ik heb ook gelezen dat katten beter wel goed kunnen eten, dan maar geen nierdieet, beter dan dat ze niks/ te weinig eten.
Die van mij vind haar brokken Royal Canin Renal ook niet geweldig, maar ze eet ze wel.
Verder krijgt ze Renal blikvoer van Kattovit, besteld bij Zooplus, dat lust ze wel graag.
Inmiddels meng ik dat met warm water, voor extra vocht en geur aan het vlees.
Ook meng ik dat dan beetje door de brokken heen zodat ze daar ook nog wat van binnen krijgt.

Bij ons krijgen ze Royal Canin renal select feline - veterinary diet kattenvoer en 2x per dag nat voer van royal canin renal en die heb je in 3 smaken. En die eten ze bij ons goed.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 15:50

Hoe zitten jullie qua kosten dan? Wat kost bv. Fortekor?
Seminstra kost hier 32,70 en doe ik krap een maand mee + 20 euro aan Kattovit blikvoer per maand+ 30 euro aan Royal Canin ongeveer.

Is dat normaal voor een kat met nierdieet?

Volgens mij in RC Renal natvoer wel erg duur?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:58

Fortekor is 30E per maand geloof ik. Eens in de vijf maanden 75E aan rc renal en oreijn brokjes denk ik. Bestel het voer beide op Zooplus. Stuk goedkoper dan de DA

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:37

Qua kosten is een kat op nierdieet erg duur!
Weet niet meer wat ik destijds kwijt was maar deed altijd p mnd fortekort, blikjes bij da halen.
Zak brokjes van 2 kilo; dit meer op oog dat het zo maar gebeurd kan zijn bij accuut nierfalen...
Geloof dat ze mij in die 7 jaar speciaal voer ettelijke 1000,00 en euro's heeft gekost.
Maar ja, ik had nooit verwacht dat ze het nog zo lang bleef doen?!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:18

Hier ook een nierfaalkat. Van krap 7 jaar oud. Is begonnen als acuut nierfalen (met waardes van 50 ureum en 900 creat), waarna hij chronisch gekregen heeft. Is onderhand 2 x aan het infuus gegaan, en is nu op hill's & sanimed dieetvoer samen met semintra al een hele lange tijd goed (waardes binnen referentie).

Vind de waardes van jouw kat niet schokkend, en denk dat als ze klinisch goed is, je blij mag zijn als dit de waardes blijven :) Nierfalen blijft een progressieve ziekte ondanks welke medicatie ook, dus je streven is een zo lang mogelijk leven met stabiele, acceptabele waardes.

Tip wat betreft dieetvoer: raadpleeg marktplaats. Ik heb op die manier al vaker op een goedkope manier dieetvoer op de kop getikt! :j

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:56

laat de DA ook heel kritisch naar de tanden kijken, er is een direct verband met tand(ontstekingen) en nierfalen. Heb er veel ervaring mee (opvang van dieren die kansloos waren in het asiel)
Ik heb katten gehad die onmeetbare waardes hadden, na complete extractie van het gebit weer normale waardes.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:23

Elegante05 schreef:

Dit was voor mij ook de besluit om voor ander voer te kiezen.

Semintra was er nog niet toen mijn overleden kat nierfalen kreeg. Voor hem was het ook geen optie omdat zijn ene nier helemaal verschrompeld was en zijn andere nier werkte voor 70% niet meer. De dierenarts was dan ook zeer verbaasd dat hij het met voer en medicijnen nog 2 jaar goed wist te houden.

Mijn levende kat deed het op Semintra wel goed maar zijn nieren waren en zijn gelukkig ook nog goed, dan is het inderdaad geen probleem om dit te geven. Fortekor werd niet gegeten door hem en dan is mijn beslissing snel gemaakt.

Nierfaalkatten zijn inderdaad erg duur. Wij waren per kat per maand 30,- aan Fortekor en later 32,- aan Semintra kwijt. Daar kwam dan nog Carnibest Diabetic 28,- per maand bovenop.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:48

Hier ook een nierpatiëntje, sinds mei 2013, dus nu ruim 2 jaar geleden. Ze was toen 13 jaar oud. Toen bleek dat ze nierproblemen had, is ze op de fortekor gezet met aangepast voer (Hills k/d Renal). Ondanks dat mijn kat altijd al een bloedhekel gehad heeft aan pilletjes geven, is het me een paar maanden lang gelukt de fortekor naar binnen te krijgen met easypill. Alleen begon ze dat op een gegeven moment ook te weigeren. Omdat ik geen dagelijks gevecht aan wil gaan vanwege de medicatie (kwaliteit van leven is ook stressvrij leven :Y) ) ben ik toen gestopt met de fortekor. Wel Hills k/d Renal blijven voeren.

Na ongeveer een jaar at ze steeds meer met lange tanden, tot het punt dat ze echt te weinig binnenkreeg. In overleg met de DA overgestapt op Royal Canin Renal Special. En die eet ze tot op dit moment nog steeds goed! *\o/* Mocht ze op enig moment ook dat niet meer goed eten, dan is er nog de optie om op natvoer over te stappen.
Dit jaar in januari (dus anderhalf jaar na diagnose) nog weer een uitgebreid controleonderzoek gehad, maar haar nierwaarden waren allemaal nog helemaal top. Ik hoop dus dat ze het nog een hele tijd goed blijft doen op alleen speciaal voer. Poes is nu 15, en ze moet toch eigenlijk nog wel door tot 20 hoor :j

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:36

Naar aanleiding van dit topic ging ik toch twijfelen. Ik lees hier vanalles over fortekor en semintra en wij geven dat niet.

Ts, misschien heb jij hier ook iets aan :http://www.mcvoordieren.nl/fortekor

Aan de anderen: ik lees over carnibest diabetic, dat is toch niet speciaal voor nierpatienten?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:06

Het is er niet speciaal voor maar het werkt bij sommige nierkatten goed zo ook bij mijn kat.