Kater overzetten naar vers vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Re: Kater overzetten naar vers vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:55

Op het forum van Barfplaats.nl is een heel onderdeel over katten, kvv en barfen met katten. Daar vind je adressen, nuttige tips e.d.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:57

Jodie_ schreef:
Heb jij heel misschien een voorbeeldmenu van wat je katten per dag precies krijgen, van welk merk, welke verhouding enzo? Ik ben me nu al een tijdje aan het inlezen in KVV/Barf maar het is toch wel een hoop uitzoekwerk en gepriegel, en het zou fijn zijn van iemand die er ervaring mee heeft eens een schema of overzicht te zien :)

Ja hoor :j
Ik heb 4 katten, 1 grote kater (niet dik, maar echt groot), 1 balinees poesje, 1 zwerfkatje van nu ruim een jaar en een kruising maine coon.
Qua gewicht is de kater het grootst/zwaarst en krijgt iets meer, de andere 3 zijn ongeveer gelijk en krijgen dan ook ongeveer hetzelfde.

Ik voer 2x per dag KVV en 's avonds voor ik naar bed ga krijgen ze nog een klein handje snoepjes door de kamer verspreid als bezigheidstherapie (gedroogd vlees van Cosma).
Ik kan 3 keer voeren van 1 rol Haaksbarf van 500gr. Dat is dus gemiddeld ongeveer 42gr per keer per kat en dan doe ik 1,5 dag van een rol. Van DARF is dat wat lastiger te bepalen omdat het gewicht van de blokjes niet allemaal hetzelfde zijn. De blokjes zijn ongeveer 300gr, maar er zijn kleinere en grotere blokjes. Dat is dus een beetje op het oog dezelfde hoeveelheid in de etensbakjes als de Haaksbarf. Ze hebben overigens ook rolletjes van 250gr, maar dit is in de hoeveelheid die ik koop naar verhouding duurder. De rolletjes zijn wel makkelijker om het gewicht te bepalen.
Voordeel van KVV is dat je niet alles apart hoef te wegen. De verhoudingen van deze 2 merken zijn al goed in spiervlees, bot en orgaan. er zijn van beiden merken ook rolletjes van 250gr te koop, ideaal voor 1 of 2 katten. Ik koop altijd een aantal dozen in en gooi dat in de vriezer. Dan leg ik een rol een dag van tevoren in de koelkast om te ontdooien.

Als ik vis voer dan koop ik vaak de goekdkoopste blokjes koolvisfilet of kabeljauwfilet bij de AH. Dat zijn rechthoekige blokjes van stukjes vis. Deze ontdooi ik en dan krijgen ze een half blokje per kat. Ik weet niet precies wat dat in gewicht is, maar volgens mij is 1 blokje 100gr. Dat doe ik 1x in de 2 weken.
Ook voer ik wel eens gewoon zalm uit blik van Princess of John West of sardientjes uit blik (2 blikjes voor 4 katten, op zonnebloemolie, wel goed afspoelen voor je het geeft).

Soms vervang ik de KVV voor stug spiervlees (rund), wat goed is voor de tandsteen om te kauwen of door kipfilet voor het lekker. Meestal koop ik 500gr in de supermarkt waar ik dan 2x van voer. Dan krijgen ze dus iets meer dan met de KVV.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:16

Amanda schreef:
Ja hoor :j
Ik heb 4 katten, 1 grote kater (niet dik, maar echt groot), 1 balinees poesje, 1 zwerfkatje van nu ruim een jaar en een kruising maine coon.
Qua gewicht is de kater het grootst/zwaarst en krijgt iets meer, de andere 3 zijn ongeveer gelijk en krijgen dan ook ongeveer hetzelfde.

Ik voer 2x per dag KVV en 's avonds voor ik naar bed ga krijgen ze nog een klein handje snoepjes door de kamer verspreid als bezigheidstherapie (gedroogd vlees van Cosma).
Ik kan 3 keer voeren van 1 rol Haaksbarf van 500gr. Dat is dus gemiddeld ongeveer 42gr per keer per kat en dan doe ik 1,5 dag van een rol. Van DARF is dat wat lastiger te bepalen omdat het gewicht van de blokjes niet allemaal hetzelfde zijn. De blokjes zijn ongeveer 300gr, maar er zijn kleinere en grotere blokjes. Dat is dus een beetje op het oog dezelfde hoeveelheid in de etensbakjes als de Haaksbarf. Ze hebben overigens ook rolletjes van 250gr, maar dit is in de hoeveelheid die ik koop naar verhouding duurder. De rolletjes zijn wel makkelijker om het gewicht te bepalen.
Voordeel van KVV is dat je niet alles apart hoef te wegen. De verhoudingen van deze 2 merken zijn al goed in spiervlees, bot en orgaan. er zijn van beiden merken ook rolletjes van 250gr te koop, ideaal voor 1 of 2 katten. Ik koop altijd een aantal dozen in en gooi dat in de vriezer. Dan leg ik een rol een dag van tevoren in de koelkast om te ontdooien.

Als ik vis voer dan koop ik vaak de goekdkoopste blokjes koolvisfilet of kabeljauwfilet bij de AH. Dat zijn rechthoekige blokjes van stukjes vis. Deze ontdooi ik en dan krijgen ze een half blokje per kat. Ik weet niet precies wat dat in gewicht is, maar volgens mij is 1 blokje 100gr. Dat doe ik 1x in de 2 weken.
Ook voer ik wel eens gewoon zalm uit blik van Princess of John West of sardientjes uit blik (2 blikjes voor 4 katten, op zonnebloemolie, wel goed afspoelen voor je het geeft).

Soms vervang ik de KVV voor stug spiervlees (rund), wat goed is voor de tandsteen om te kauwen of door kipfilet voor het lekker. Meestal koop ik 500gr in de supermarkt waar ik dan 2x van voer. Dan krijgen ze dus iets meer dan met de KVV.

Dankje! Toen je kittens ermee grootbracht hoeveel gaf je ze dan gemiddeld per dag? En in hoeveel eetmomenten? Ik heb op dit moment twee kittens van 4 en 5 maanden die nu rond de 2 en 3 kilo wegen.

Ik begrijp dat je 1 keer in de 2 weken dus vis voert, vervang je hier dan 1 KVV moment door? En hoe vaak vervang je gemiddeld de KVV voor spiervlees?

Ik wil misschien ook wat prooidier gaan voeren (eendagskuikens en muisjes), hoeveel/-vaak zou jij hiervan geven en in hoeverre ter vervanging van een maaltijd of meerdere maaltijden?

Het is wel een werkje hoor dat vers voeren, pff :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:22

Ik vervang dan altijd inderdaad :j
Ook bij een eendagskuiken. Bij een kippennek geef ik wel iets KVV bij (eetlepel ofzo :+ ), want dat komt niet aan die 40gr. Ik heb de kittens van die leeftijd net iets minder gegeven. Ze bewegen meer en groeien, dus hebben het ook echt wel nodig. Verder voer ik eigenlijk ook veel op het oog :o
Ik heb altijd 2 eetmomenten per dag gehad. Eventueel een 3e vlak voor ik naar bed ging, maar dat was dan wel minder, omdat deze korter op de avondbeurt zat (rond 18.00u) zat. Dan werd het 's ochtends 30 gr en 's avonds 2x 25 gr (om 18.00 en om 22.00u). Wel ongeveer hè, want ik weeg niets af, maar doe dat op gewicht van de rol.

Spiervlees is heel wisselend. Maar ook 1x in de 2 weken denk ik.
Ik zou niet vaker dan 1x per week iets anders dan de KVV voeren, anders trek je alsnog de verhoudingen scheef. De prooidieren zou je wel 2/3x per week kunnen geven, omdat dit complete dieren zijn en dus redelijk in verhouding. Bijvoorbeeld de ochtend gewoon KVV en de avond dan een muisje.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 12:31

Amanda schreef:
Geen spek voeren hoor! Dat is varkensvlees en niet goed voor katten. Kip, rund, kalkoen, eend, geit, lam zijn wel goed.

Het was een heel klein stukje om even te kijken hoe hij zou reageren. Maar ik zal het niet meer voeren.

Ik lees de rest vanavond, zit nog op mijn werk :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:35

Rosbief is beter om te proberen :D
Of kook je met rundergehakt? Die van mij klimmen inmiddels het liefst in mijn broekspijp omhoog zodra het pakje uit de koelkast komt :o
Zo heb ik ze ook getest. Met koken de restjes kipfilet die ik er af sneed aan de katten gevoerd. Prachtig vonden ze het. Helaas schepte het verwachting zodra de koelkast open ging :+

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:42

Ik heb mijn pogingen de heren hier over te zetten naar kvv na een half jaar gestaakt. Ik werd er gek van, zo lastig waren ze met eten 8)7
Nu staan er altijd Applaws-brokjes klaar en af en toe krijgen ze samen een zakje Felix natvoer. Ik ben er niet blij mee, maar het is niet anders. Ze lopen overigens los buiten (ik woon in een bos) en eten ook veel muizen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:45

Applaws is een prima brokje om te geven. Niet elke kat doet het goed op KVV en dan is dat een prima alternatief :j

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:11

Hier krijgen alle katten KVV. In het begin keken ze wat raar op, maar nu eet 2 van de 3 katten liever KVV dan brokken. Die derde is gewoon een rare die alleen brokjes uit z'n bakje wilt eten. Die wilt nog geen visje of brokjes uit de hand 8)7
Onze hond eet ook KVV.

Ik voer ze 2x daags KVV en 1x daags brokken (voor alle vitamines etc, zodat ik zeker niets mis in voeding). Hier eten ze Smuldier pens compleet, Smuldier hart en soms Rodi rund en hart (die hamburgers).

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:46

Vis is niet echt natuurlijke voeding voor een kat, dat kan je inderdaad best af en te geven, maar ik zou het zeker niet vaker dan 1x in de week geven. Ik geef het ook af en toe, dan wel gewoon een heel visje ( ligt nu toevallig haring in de vriezer voor de hond dus dan krijgt 'ie daar 1 van). Eendagskuikens wordt ook niet door iedereen als compleet gezien, dus prima om erbij te voeren (1 voerbeurt door te vervangen bijvoorbeeld) maar dat kan je dus niet beter voor een hele dag voeren. Met andere prooidieren kan dat wel weer prima :j

Goede sites zijn inderdaad barfplaats, maar ook voerwijzer.com en voernatuurlijk.nl vind ik goede sites. De laatste is sinds kort niet meer actief maar er staat wel veel info op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:49

Ja, haring doen ze hier ook een moord voor inderdaad :D

Rebel_Jits: mij is verteld dat je geen brokken en vlees samen moet voeren omdat beiden een andere zuurgraad nodig hebben in de maag. Merk jij hier iets van bij jouw katten?
En eten jouw katten de hondenvariant met pens? Daar hoef ik hier niet mee thuis te komen, ze moeten echt geen pens :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:57

Amanda schreef:

Rebel_Jits: mij is verteld dat je geen brokken en vlees samen moet voeren omdat beiden een andere zuurgraad nodig hebben in de maag. Merk jij hier iets van bij jouw katten?
En eten jouw katten de hondenvariant met pens? Daar hoef ik hier niet mee thuis te komen, ze moeten echt geen pens :=

Nu was de vraag voor brok/vlees niet aan mij gericht, Maar hier ook 1 die brok en vlees krijgt.
Maar je doelt op ervaringen volgens mij dus vandaar, mocht het niet gewenst zijn, dan zie het als niet gepost! :)
Hier merk ik niks geks aan Pooh(kitten, kater) zijn vacht ziet er goed uit, zit prima op gewicht. Dierenarts was bij vorige controle ook tevreden. Vanmiddag moeten we voor de enting. Hij doet het zo prima, en volgens de Dierenarts was dat ook wel het beste,dan is de kans op tekorten door dingen niet goed te doen het makkelijkst opgelost.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:24

Volgens mij wordt daar ook steeds meer op teruggekomen dat brok en vlees niet samen kan. Ik heb er laatst nog iets over gelezen, kan het nu alleen niet meer terug vinden natuurlijk := Ik doe het zelf niet maar geloof dat tegenwoordig steeds meer wordt geaccepteerd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:29

Dat idee heb ik ook Queen.. En ja, merk er niks aan. vanaf het begin niks anders gedaan..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:52

Amanda schreef:

is al lang achterhaald. Waar je op moet letten is dat de voeding (kvv) voldoende taurine bevat. Dat hebben katten nodig.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 104.0.html

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:42

Ja, dat weet ik. Wat heeft dat te maken met de combinatie vers en brokken voeren?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:06

Bedankt allemaal voor de info! Ik ga denk ik iets halen en dan kijken hoe hij reageert :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:36

kiwiwitje schreef:
Ligt er maar net aan Shena,
Hier betaal ik ongeveer 2,50 voor 1 kg Naturis.. Daar voer ik de kat minimaal 10 dagen van. Dat komt neer op zo'n 25 cent per dag. De blikjes van whiskas zijn zo'n 1,20 per blik. De goedkopere uit de supermarkt zo'n 60 cent. En dan vind ik persoonlijk, dat je wel veel betaald voor fastfood en voor zooi die je terug vind in je kattenbak, waardoor je daar ook nog eens meer van gebruikt.
Veel dierenartsen zijn niet tegen vlees voeren, maar tegen de tekorten die ze er vaak van tegen komen door ondoordacht voeren. En door de gebreken die het gebit kan krijgen door de grote hoeveelheid vocht in vlees.
Zodra je meld dat je het aanvult met goede kwaliteit brok voer maakt het niet uit.
De meeste dierenartsen zijn sowieso niet voor het blikvoer vanwege het vele vocht, maar ook de zachtheid wat niet ten goede komt aan het gebit. Daarnaast is bij de meeste het voedingsadvies van 1 blik per dag. Dat is voor de gemiddelde binnenkat te veel. Ook zit er vaak veel suiker en veel zout in, en drinken ze daarnaast niet genoeg. Ook het probleem met brokvoer. Dat maakt de kans op o.a. blaasproblemen ook weer groter.

Wat dierenartsen momenteel zien is de hype op vers vlees. Zowel Kvv als Barf. En het is simpelweg niet voor iedereen weggelegd.
Granen worden de deur gewezen terwijl het om de bewerking van graan gaat. Graan is niet per definitie slecht, maar word nu wel slecht gepraat. Wel ben ik, en onze dierenarts het er mee eens, dat voor een beest wat eigenlijk gemaakt is om vlees te eten, het diervoeder niet moet beginnen met graan. Net als dat groenten en kruiden wel degelijk een belangrijk deel van een uitgebalanceerd dieet zijn.

Het voeren van vlees is gekomen omdat er zo min mogelijk zooi in moet zitten, dat willen we tenminste, en daar word gekeken naar een kat(of hond) eet vlees punt. Maar op het moment dat een kat of hond zijn prooi vangt, als voedsel(dus in het ''wild'') Dan word ook de maag van de prooi gegeten, Die dus granen, en verschillende groenten en vruchten bevat. Zo is er een pompoen die zorgt voor de natuurlijke verwerking van haarballen. Dat word dus gegeten door muizen en dergelijke. En dus weer gegeten door de kat.
Ook zal je op moeten letten voor vitamines, mineralen en dat soort bestanddelen aan je vlees als je alleen over gaat op kvv of Barf. De voeding zoals Royal Canin, Maar ook whiskas hebben zijn niet voor niets samengesteld. Bijv, RC is ontwikkeld omdat de dieren tekorten kregen en vergroeiingen kregen door het te eenzijdige voer dat gegeven word. Het moest en kon makkelijker door brokken te maken waar alles in zit wat het dier nodig had om gezond, groot en sterk te worden. Nu wil iedereen terug naar de oorsprong. En terecht, want een vleeseter op een uitgebalanceerd dieet van kunstmatige toevoegingen en granen, is niet wat er bij het dier past en waar deze voor gemaakt is.(we gaan een paard immers ook geen kippen voeren)
Maar het is wel iets waar je je echt in moet kunnen verdiepen en goed moet weten waar je mee bezig bent. Nu is dat voor katten bijv. al lastiger want daar is weinig tot niks over te vinden. En alles klakkeloos overnemen van honden is denk ik ook niet de bedoeling.

Ik ben ook fan van vers vlees, ik voer KVV. Maar dit wel in combi met kwaliteit voer. De kattenbak is schoner en we krijgen niks dan complimenten over hoe hij er uit ziet. Maar om echt zijn dieet helemaal perfect uit te stippelen door echt samen te gaan stellen, karkassen en kuikens te voeren, nee dat vind ik persoonlijk te risicovol. Omdat je daar echt in moet zitten wil je geen tekorten krijgen. En tekorten zie je niet altijd direct.

Als je van die grote blikken koopt, dan ben je inderdaad duur uit. Ik koop alleen van die kleine tinnetjes van 19 ct per stuk (Euroshopper of tegenwoordig Basics), welke ik door de helft doe en dus voor minder dan 10 ct per dag een beetje vlees geef, voor het idee. Wat jij al schrijft: brok is beter voor het gebit. Verder krijgt die van ons op dit moment (maar misschien dat ik dat in de toekomst ga aanpassen naar een ander merk) Purina brokjes (sterilcat, omdat ze nog maar recent geholpen is en ben al aan het mengen met indoor, omdat ze vooralsnog niet naar buiten gaat/wil). Alles wat je verder schrijft, daarvan ben ik op de hoogte. Het is ook meer water dan vlees wat je koopt, plus allerlei rotzooi erbij. Daarom geef ik mijn katten het liefst een keer in de zoveel tijd een blokje koolvis. Dat is gemaakt van restjes vis en meestal zonder graat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:55

Ben verder niet bekend met de kleine blikjes. Dus kan daar natuurlijk over de prijs weinig over zeggen. Ging dan indd ook uit van 400 grams blikjes. Mijn fout!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:15

Shenavallie je weet dat die goedkope Blikvoer vrijwel geen vlees bevat he? Als ik Blikvoer geef geef ik cosmo. Zeer hoog vleesgwhalte. Of ik geef gewoon licht gekookte kip.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:34

Mag een kat gewoon rauwe kip? Neem aan van wel?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:38

Mag maar ik zou het wel licht koken zodat het makkelijker te kauwen is.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:47

Amanda schreef:

Brokken en vers samen kan wel, maar je moet er rekening mee houden dat brokken vooral in de darmen verteerd worden en vers meer in de maag. Heeft dus niet met de zuurgraad te maken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:53

Kat kan prima rauwe kip hebben zou daar alleen wel pas iets later mee beginnen zodat de maag de bacteriën ook goed aan kan.
Wat je cheap ass kan proberen is een bakje smuldier kopen bij de supermarkt, de rode vlees compleet.
In de lente heb ik een kater uit het asiel gehaald, ging bijna over mn nek toen ie de eerste keer had gepoept :') (vorige kat stond ook op kvv). Gelukkig makkelijk kunnen overstappen naar KVV door blikvoer te mengen met KVV, binnen een week stond hij er volledig op.
Dag stinkende ontlasting, dag schilfers in de huid en zijn stugge vacht is nu meer fluff.

Ik voer ongeveer 100gr per dag: binnenkat en anders wordt ie echt te dik.

Op www.voerwijzer.com kan je trouwens KVV merken zoeken bij jou in de buurt.
Ik heb eerder altijd BIBI gevoerd naar tevredenheid, nu overgestapt naar Tamro en dat is imo ook prima! En af en toe een keertje de rode smuldier ter afwisseling.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:15

Ik vind zelf eigenlijk dat zijn vacht nu heel goed is, en zijn poep is netjes en stinkt helemaal niet zo. Ben benieuwd of dat verandert als hij vlees zal krijgen.