Problemen met een kat, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Problemen met een kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:11

Ik dacht echt dat het een grap was :o
Welkom in de wereld van de kat...

Voor de overlast van andere mensen kun je zorgen dat hij in de tuin of in huis blijft. Mizora geeft daar goede tips voor.
Plassen kan verschillende oorzaken hebben. Medisch, stress, gewoonte. Na laten kijken lijkt me een goede eerste stap.
Wat voer betreft, ga eens graanvrij voeren. Zooplus heeft diverse goede brokken (Applaws, Porta 21, Taste of the wild, enz) of nog beter, vers vlees (KVV) voeren. Ja, dat kost wat meer dan het gemiddelde supermarktvoer, maar is wel een stuk beter voor je kat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:16

- Wat voer je trouwens nu,
- hoeveel voer je ervan (bij onbeperkt, hoeveel gram eten ze er ongeveer per dag van),
- voer je er natvoer bij
- wat is je budget per dag?

Want op zich wil ik best helpen met ander, beter passend, voer te zoeken binnen je budget maar dan is dit wel van belang.

- En wat heb je tot nu toe geprobeerd?
- Als je nu onbeperkt voert, vind je het een probleem om 2x per dag te gaan voeren?
- Kan je 10kg voer opslaan?

Edit: Even een duidelijker vragenlijstje gemaakt door alles onder elkaar te zetten en te voorzien van streepjes.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:00

O mijn god.. Welkom in de wereld van de kat.. Wat een stomme reacties..
Like I said.. Dit is niet de eerste kat en dit hebben we nog nooit zo meegemaakt.. Sommige blijven lezen erg moeilijk vinden helaas..

Mizora, we voeren droge kittenbrok, ben even het merk kwijt.. Dat is een zak van 10 kg, zijn we sinds een paar weken op overgestapt, stank is wat minder geworden.. Heeft natuurlijk tijd nodig en is dus nog niet helemaal weg. :j

We voeren heeeeel af en toe een zakje nat voer, gewoon voor de leuk.. Beide krijgen dan een halve portie, vinden ze heerlijk.

Ik voer ze 2x per dag een vol bakje, het bakje is niet steeds helemaal leeg.
Ik weeg het eten niet af, maar doe het bakje vol. Ze eten wat, stoppen, en gaan weer verder als ze trek hebben.

We ontwormen en ontvlooien ze regelmatig, dit vinden we wel erg belangrijk om goed bij te houden.

Smee, ze zijn al enkele maanden geleden geholpen.. Augustus als ik me goed herinner. :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:18

Kijk eens wat afleveringen van: The wild side of cat's... Misschien geeft dat wat meer duidelijkheid in het gedrag van je kater?

http://channel.nationalgeographic.com/w ... e-of-cats/

En misschien heb je dit al gedaan hoor maar is de ontlasting al onder de loep genomen? Kan het niet zijn dat er iets van een verkeerde darm bacterie "woont" in de darmen?
Laatst bijgewerkt door Boompje1985 op 21-11-15 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:21

Ok. mocht je toch nog tips willen voor het voer, bijvoorbeeld als deze zak bijna leeg is en je wilt kijken of er nog andere opties zijn, dan wil ik daar altijd mee helpen (eventueel ook via pb als dit topic ondertussen weggezakt is). Het handigste is om 4 porties te wegen, dat hoeft maar eenmalig maar dan heb je een beetje een richtlijn wat je nu aan kosten voor voer kwijt bent nu en kan je het vergelijken met nieuw voer. Alleen de kg-prijs vergelijken is namelijk niet helemaal eerlijk, gezien je van luxer voer minder hoeft te voeren (en minder kattenbakgrit gebruikt).

Als voorbeeld: je moet aan een kat van 4kg 70g felix voeren, 55g orijen (fish) of 50g royal canin (sensible). Het scheelt dus een kwart qua hoeveelheid voer en tot wel de helft aan ontlasting (en nog meer aan geur).

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:58

Boompje, dat programma ken ik niet. Ga ik eens opzoeken! Wie weet wat er voorbij komt..
Die gevallen zullen vast wat erger zijn dan hier, maar toch..

Heb net de kattenbakken helemaal uitgeschrobd en nieuw grit gekocht en dat erin gedaan. Dat is ander spul dan voorheen, kijken hoe dat gaat.

Mizora, er brok heet excellent topbrok, we hebben dat online gekocht. Een zak van 10 kg was dat. Ik heb wel een maatbeker om voer af te meten als dat nodig is.

De katten wegen nu tussen de 2-2,5 kg. Ze zijn nog jong, van april zijn ze.
De kater is veel zwaarder en gespierder dan de poes.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:10

Heel veel mensen zijn ervan overtuigd dat de katten zich maar aan hen aan moeten passen in plaats van rekening te houden met de behoeftes van katten. Daar is veel onderzoek naar gedaan, zowel op het gebied van voeding als naar het katvriendelijk inrichten van een huis.

Ik adviseer jou, als je op fb zit, om lid van de volgende groep te worden: KGA Groep Katten, Gedrag & Welzijn. De beheerders zijn kattengedragsdeskundigen die tevens 1x per week een gratis telefonisch spreekuur houden.
Ook een handige, als je tips en ideeën wilt t.a.v. het afschermen van de tuin. Daar hoor ik veel mensen die de schrikdraad vervangen hebben door bijvoorbeeld gaas of net: Afgeschermde tuin voor je katten en de inrichting ervan.
En als je nog leuke ideeën voor het katvriendelijk inrichten van je huis zoekt kun je in deze groep terecht: Katvriendelijk je huis inrichten.

Bij de brok die jij gebruikt is volgens het etiket graan het hoofdingrediënt. Daarnaast zitten er ook nog andere plantaardige dingen in. Met beide kan een kat niets, want een kat is een vleeseter. Beter is het om over te stappen op voer zonder graan etc. Nog beter: meer kwalitatief hoogwaardig (en dus graanvrij) natvoer geven dan je dat nu doet. Mede omdat katten vaak niet genoeg drinken en daardoor uiteindelijk nierproblemen ontwikkelen. Zelf ben ik voorstander van KVV. Daarmee heb je totaal geen last van stank.
Het gebruik van een plantenspuit wordt tegenwoordig als zeer katonvriendelijk gezien.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:13

Tegenwoordig is alles `onvriendelijk`. Ik vind men daar wel ver in doorgetrokken hoor!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:15

Emma, bedankt voor de tips. Ik ga de Facebook pagina opzoeken! Helemaal niet aan gedach dat er ook een Facebookpagina van kon zijn.. Slim!!

Er staan ook bomen dichtbij de schutting, is gaas dan wel handig?
Gaas hebben we liggen, dus dat zou zo gedaan kunnen zijn..

We gaan eens kijken naar voer waar meer vlees in zit, genoeg aanraders hier.

De plantenspuiten is behoorlijk effectief geweest, nu hebben we m niet zo vaak meer nodig. Maar wat desiree zegt,, alles is onvriendelijk en ook alles is ongezond en je wordt overal ziek van.. :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:18

http://www.agradi.nl/excellent-topbrok- ... n-10kg.htm deze? Zo ja, dan valt er inderdaad een betere brok te voeren. Mijn kat heb ik nu op een combinatie van natvoer en droogvoer staan, waarbij het droogvoer royal canin sensible 33 is. Maar eerlijk is eerlijk, zeker het natvoer is wel vrij kostbaar. De brok valt wel mee.

Even ervan uitgaand dat het inderdaad deze brok is: Je betaalt nu 3.20€/kg en moet daar best veel van geven volgens de verpakking (80g aan een volwassen kat, dat is nu eenmaal makkelijker te vergelijken =0.26€/dag), terwijl je van RC Sensible slechts 50g per kat hoeft te voeren en de brok 5.50€/kg kost (nu zelfs 4.58€/kg) waardoor je 0.27€/dag normaal en nu 0.23€/dag kwijt bent (per volwassen kat van 4kg). Dan lijkt RC dus duurder maar uiteindelijk is het goedkoper (dit soort aanbieding komen iedere paar maanden terug is mijn ervaring).

Van RC kitten moet je nu zo'n 60g voeren en die kost 4.80€/kg, dus 0.29€/dag per kat. Als je nu 90g/kat/dag voert (dus 180g brokjes per dag) dan is het al goedkoper. Ik raad dus echt aan om even te wegen, afmeten vaak behoorlijk onnauwkeurig is mijn ervaring.

Hoewel er betere voeren zijn dan RC vind ik het prima voer, goed verkrijgbaar en duidelijk onderbouwt waardoor ik het dus gerust adviseer. Daarnaast vind ik in die prijsklasse maar weinig andere goede voersoorten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:20

Is toch ook de bedoeling dat de plantenspuit katonvriendelijk is? :') als de kat er blij van werd had het geen effect haha

Ik wil je alleen succes wensen, wij hebben een sproeiende dame in huis. Hele ondervloer is dus vergaan en moest vervangen worden, net als de vloerbedekking. Oplossing? Kat wil niet altijd naar buiten, maar moet van ons en dan sproeit ze vrolijk de hele tuin onder. Ik deel je leed :=
De geur is ook feestelijk te noemen bij bepaalde bloembakken :+

Onze kat blieft alleen bio-kat in haar kattenbak.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-11-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:23

Mizora, dat is m inderdaad.
Even gauw gegoogled, maar graan is wel vaak een hoofdingredient.. Staat als eerste in de lijst genoemd..

Als ik het goed heb, moeten katten tot 1 jaar junior brokken hebben.
Bij de dierenarts hadden we een zak gekocht van 2 kg voor 20 euro ofzo.. Vinden we toch wel erg prijzig, ik denk dat dat wel goedkoper kan?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:24

vuurneon schreef:
Is toch ook de bedoeling dat de plantenspuit katonvriendelijk is? :') als de kat er blij van werd had het geen effect haha

Ik wil je alleen succes wensen, wij hebben een sproeiende dame in huis. Hele ondervloer is dus vergaan en moest vervangen worden, net als de vloerbedekking. Oplossing? Kat wil niet altijd naar buiten, maar moet van ons en dan sproeit ze vrolijk de hele tuin onder. Ik deel je leed :=
De geur is ook feestelijk te noemen bij bepaalde bloembakken :+

_O- :))
Effect heeft het hier in ieder geval gehad,, maar bij sommige dingen zijn ze zeer hardleers.

Gelukkig is van sproeien niet echt sprake.. Het is gewoon echt plassen, niet op een sproei manier. Maar toch erg zonde van je vloer hoor, jeetje!!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:28

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:29

Ik voer Iams, doen ze het goed op. Ze groeien als kool en laten geen gasbommetjes. :')

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:30

Geen gasbommetjes klinkt al heel goed!

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:30

zit vrij veel vlees in maar alle 5 mijn katten vinden het niet lekker

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:32

Ik heb ze net een zakje nat voer gegeven, en dan vallen ze echt aan!!
Alsof ze nooit iets te eten krijgen..

Marie, vinden jouw katten anders vlees wel lekker?

Ik denk dat ik Iams wel eens kan proberen..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:34

Die van mij likken hun pootjes erbij af. Zitten mijn inziens ook goed in de vacht en glanzen mooi. Maar misschien ben ik bevooroordeeld. Ik zou anders eens een proefpakketje aanvragen, TS. Kun je testen. Nouja, de katten kunnen testen.

Mijn kitten (nu ruim 1 jaar) zit trouwens al sinds zijn 7e maand niet meer aan de kittenbrokjes. Inmiddels 6,5 kilo. :+

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:36

perfect fit vinden ze wel lekker! en er zijn veel verschillende soorten zodat je kan aanpassen van kat tot kat. mijn katten krijgen de active versie omdat ze veel buiten zijn.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:42

Ik de k dat ik morgen maar eens een uurtje ga besteden aan het vinden van goed, niet te duur, katten voer :+
Veel te veel keus...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:52

Nogmaals; het plassen komt ergens vandaan. Laat het onderzoeken door een dierenarts.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:55

Iams heb ik zelf geen ervaring mee maar ziet eruit als schappelijk voer. Wat ik lastig vind aan dit voer is dat er enkel staat "26% kip", waardoor niet bekend is of het gedroogd 26% is of vers. Als het vers 26% is, is het gedroogd nog maar 13-15% en dus helemaal niet zo'n hoog gehalte. Het is zeker al beter dan wat je nu voert.

RC kitten is bij zooplus te koop voor 48€/10kg. http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... tten/22872

En bij zoofast (levert wel betrouwbaar maar heeft vaak lange bezorgtijden) voor 41€/10kg of 80€/20kg.
http://www.zoofast.nl/royalcaninkitten3610kg-p-794.html

Iams kost bij zoofast 34€/10kg.
http://www.zoofast.nl/iamskitten%26juni ... 14997.html

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 19:02

Goof schreef:
Nogmaals; het plassen komt ergens vandaan. Laat het onderzoeken door een dierenarts.

Nogmaals; dat ga ik ook doen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:07

IAMS bevat eveneens nog behoorlijk wat andere ingrediënten dan vlees: mais, tarwe, gedroogde suikerbietenpulp, fructooligosaccharide etc. En dus nog niet eens de helft vlees. Het is natuurlijk altijd beter dan de meeste soorten uit de supermarkt, maar goed?
En als je grote zakken koopt is het stukken goedkoper. Bij zooplus, bibita en zoofast bijvoorbeeld.
Uiteindelijk wordt goedkoop vaak duurkoop omdat je groter risico op aandoeningen maakt. Je goed informeren is dus wel goed. Bij zooplus kun je op de site precies zien hoe voer samen is gesteld.