Konijnen doen niets dan rotzooi maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:48

Hahaha zo'n bak met korrels waar ze haar behoefte in doet.. was altijd super makkelijk met schoonmaken.. maar mevrouw heeft andere ideeën laatste tijd

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:48

Uh, zodat ze daar hun behoefte in kunnen doen. Heb ik hier ook voor ze.
En ik werk ook bij de welkoop, het is inderdaad onzin

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:50

Gianti schreef:
Hahaha zo'n bak met korrels waar ze haar behoefte in doet.. was altijd super makkelijk met schoonmaken.. maar mevrouw heeft andere ideeën laatste tijd

Oh ons konijn heeft 1 of 2 hoeken in het hok waar ze haar behoefte doet, wij halen 1x per dag dat deel (1/3 om het er om heen ook weg te halen) weg, en schuiven het andere deel daar naar toe en doen bij de plek dna het andere deel nieuw zaagsel en 1x per week verschonen we helemaal, gaat prima.

Hoe vaak verschoon jij TS?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:59

Kun je geen buitenhok met ren maken achterom? Heb je niet zoveel troep, heb je geen herrie en hebben ze meer plek.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:08

noox schreef:
Ik zal er nieuwe in leggen, zandbak maakt dat niet minstens net zoveel rommel als dit?

Als je een dichte kattenbak gebruikt als wc of zandbak graven ze de 'zooi' niet zo snel de bak uit.
Even oefenen dan hebben ze het klepje zo door. Wel zorgen voor voldoende knaagmateriaal zodat ze niet aan het plastic beginnen.

Afbeelding

Jennyxx

Re: Konijnen doen niets dan rotzooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:13

Heb je misschien een foto van hoe het hok er nu uit ziet? :-)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:23

Misschien zoiets kopen, een puppyren. Daar allerlei speelgoed en knaagmateriaal inleggen. De mijne vonden tunnels altijs geweldig. In de kooi dan enkel bodembedekking doen. Als ze gekeuteld hebben in de ren doe je dit in de kooi gooien. Misschien leren ze zo zindelijk te worden.

Daarnaast zou je een stuk vinyl ofzo als ondergrond kunnen nemen. Iets wat je makkelijk schoon kan maken.

Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:50

xniieeenke schreef:
Gianti schreef:
Ooh ik volg even.. mijn konijn besluit in 1x na jaren om der wc door de kooi heen te gooien :+ ik zat te denken aan een kattenbak met korrels dat ze daar hartelust in kan Graven maar niet overal ligt erna

Heeft ze een WC, whuuuut? :P

Kan iemand mij mailen / hier uitleggen waarom je een speciaal konijnen toilet hebt XD

Omdat sommige konijnen een toilet gebruiken. Ze zijn schoner dan je zou vermoeden, en alleen omdat ze meestal in hun hok geen mogelijkheid hebben te keutelen, doen ze het maar in hun leefruimte. Onze konijnen hadden allemaal een vaste plashoek, en zodra je wat 'vieze' bodembedekker in een toilet doet, is de kans groot dat ze alleen plassen in het toilet en het hok schoonhouden.
Als je in een konijnenhol kijkt, is het heel proper erbinnen. Ze keutelen buiten.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:15

Wij hadden vroeger konijnen buiten… in een vrij grote ren (maar ook niet zo heel groot, hoor) en als het koud werd en stevig winterhok. Later had mijn zus konijnen binnen. Dat was een jarenlang drama: Vechten, verveling, ongelukkige dieren, vieze geurtjes in huis en afgeknaagde meubels.

Hoe meer ik erover nadenk, ook na het doorlezen van alle reacties, hoe meer ik - voor mezelf - tot de conclusie kom dat konijnen geen huisdieren zijn, en al helemaal geen binnen-dieren. Waarom zou je in vredesnaam zo'n diertje in gekunstelde omstandigheden willen houden (laminaat? fleece-dekens?) Natuurlijk maakt ieder zijn eigen keuze hierin, daar wil ik niet over oordelen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:45

Ik had ook twee konijnen binnen en dat ging prima. Ze waren daar gelukkiger dan nu buiten. Verschilt per konijn.

Ten slotte is een ren buiten ook maar "geknutseld".

Fleecedekens zou ik niet doen ivm sore hocks

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:31

Ik bedoelde niet dat buiten per se beter is dan binnen, maar überhaupt het in gevangenschap houden van konijnen. Maar dat geldt eigenlijk voor alle huisdieren. Voor een hond is het net zo gekunsteld om drie keer per dag aan een lijntje een blokje om te mogen. En voor paarden om een ruiter te moeten dragen en op stal te staan met een deken op. Al is dat waarschijnlijk een knuppel in het hoenderhok, hier op een paardenforum ;-) en ook behoorlijk nog eens off-topic.
En ja, ik heb dus zelf ook huisdieren gehad… :o

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:43

xniieeenke schreef:
Gianti schreef:
Ooh ik volg even.. mijn konijn besluit in 1x na jaren om der wc door de kooi heen te gooien :+ ik zat te denken aan een kattenbak met korrels dat ze daar hartelust in kan Graven maar niet overal ligt erna

Heeft ze een WC, whuuuut? :P

Kan iemand mij mailen / hier uitleggen waarom je een speciaal konijnen toilet hebt XD

Een kat heeft toch ook een kattenbak. Konijnenbak/wc is gewoon hetzelfde, maar vaak met schaveling als vulling. Maar ik denk dat kattenbakvulling ook prima kan. Wij hebben ook konijnen voor shows, die zitten bijvoorbeeld in een hok van 1,5 op 1. Daarin hebben ze dan een bak die denk ik iets van een 50x30 is met extra vlas in. Ze maken daar ook echt gebruik van om hun behoefte te doen, zo blijft hun stro netjes. Zelfs de kleine baby's gaan gelijk op de bak. Staat een baksteen voor dan zodat ze er in en eruit kunnen.

Ik denk omdat konijnen normaal hun hol hebben, dat ze daarom uit nature snel hun eigen plekje willen schoonhouden en een bepaalde plaats als poep-plek willen.

@TS: mochten ze toch in de zandbak poepen kan je makkelijk zo een schepje voor kattenbak schoon te maken gaan halen. Dan kan je perfect alles eruit halen zonder dat je veel zand weg gooit. Kijk dan wel voor eentje met kleine gaatjes in. Een zeefje kan eventueel ook, maar dan ben je wel even bezig.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:46

Andra_S schreef:
Ik bedoelde niet dat buiten per se beter is dan binnen, maar überhaupt het in gevangenschap houden van konijnen. Maar dat geldt eigenlijk voor alle huisdieren. Voor een hond is het net zo gekunsteld om drie keer per dag aan een lijntje een blokje om te mogen. En voor paarden om een ruiter te moeten dragen en op stal te staan met een deken op. Al is dat waarschijnlijk een knuppel in het hoenderhok, hier op een paardenforum ;-) en ook behoorlijk nog eens off-topic.
En ja, ik heb dus zelf ook huisdieren gehad… :o

Om dan even helemaal off-topic te gaan. Alles is geknutseld. Wij zijn ook maar poppetjes van de maatschappij. Iemand die niet gehoorzaamd wordt verwijderd. Dus, wij staan flink om 7u op, gaan werken en om 5u vertrekken we weer naar huis. Niemand die er naar kraait waarom we eigenlijk werken voor geld, terwijl vroeger alles zomaar te vinden was. Dusja, wij leven evenzeer in een geknutselde wereld, merk je opzich weinig van want je weet niet uit ervaring hoe het vroeger (als in oertijd) was.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:51

Osianaa schreef:
Ik denk dat ze beter af zijn bij iemand anders, als je zo over ze praat.

Zo, dat is een harde reactie zeg.
Behoorlijk banketstaaf komt dit over.

Volgens mij houdt de TS enorm veel van haar konijnen maar zit ze met haar handen in het haar.
TS, als je het hok iedere dag wat bij houdt? En niet teveel extra strooisel geeft aan de dames.
Misschien is het wel een leuk idee om een oude krant in het hok te leggen.
Hier kunnen ze aan knagen en graven.
Of speelballetjes waar je voer in kunt doen.

Succes enne: niet zomaar je konijnen weggeven hoor!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:57

Je kunt niet gaan verwachten dat konijnen stil gaan zitten en geen rommel gaan maken. Dan had je beter opgestopte varianten kunnen nemen ;).

Mijn advies is laat eens een foto zien hoe ze er nu bij zitten zodat we je goede gerichte tips kunnen geven om het wat verdraaglijker te maken.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:06

Arme beestjes, met zon baas...In die vieze kooi van ze -:(- zou je die niet eens heel rap gaan schoonmaken dan verder kan ik alleen maar zeggen:geef ze alsjeblieft lekker weg.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:05

Sorry ben gisteren helemaal vergeten nog een foto te plaatsen.
Aan alle mensen die lopen te roepen dat ik niet goed voor ze zorg, dat ik niet van ze hou en dat ze beter af zijn bij iemand anders: ga aub weg? Ik zou toch geen topic openen als ik vond dat ze in deze omstandigheden geweldig leefden ?

hun kooi ziet er (net opgeuimd) zo uit:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56B4D73C

gisteren een doos met propjes en stukjes wortel in de ren gezet (vanmiddag weer), vonden ze erg leuk :) Helaas na afloop wel poepjes erin gevonden, maar die heb ik er uitgehaald.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56E95379

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:09

Ik zou meer dozen waar ze zich in kunnen verstoppen en door heen rennen erin stoppen...
en misschien een stuk oud tapijt waar ze beter over kunnen rennen.
Het is best redelijke ruimte maar nogal saai voor een konijn.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:10

ik zou eens kijken naar een zeil wat wij hebben, dit is een zeil over een aanhanger maar doet het goed zo!

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KarmaChansy op 22-11-15 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:14

Daar kreeg ik inderdaad ook tips over ja! Ben nu wel blij dat ik dit topic heb geopend, ondanks al het commentaar ook super goede adviezen en tips gekregen :)

(verhuis)dozen eten ze van, dus zou ik dan wel af en toe eruit moeten halen en evt vernieuwen. Ze eten aan zoooooveel :')
een rieten mand zat ik ook aan te denken, maar waar vind je een onbehandelde rieten mand (behalve bij de dierenwinkel want daar vind ik ze erg duur)

kirri: is dat zeil niet nog gladder dan het mijne?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:14

Dat is het mooie ze hebben er mooi grip op :D

edit:

nog een edit: Doordat ik de randen heb omgeslagen, blijft alles ook binnen en niet op mijn vloer :)

Hier zie je wel redelijk dat er een soort ribbels in zitten
Afbeelding

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:19

Het is een mooie ruimte voor ze maar wel erg kaal/saai. Ik zou er meer huisjes, tunnels, trappetjes ed in zetten zodat ze zich ook terug kunnen trekken. Nu leven ze in een open ruimte wat frustratie op kan leveren. In de natuur zitten ze ook een groot deel van de tijd verscholen in hun hol of de struiken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:20

TS, zitten ze daar altijd in of alleen als je ze los hebt? Ik mis namelijk stro...
Stro kunnen ze zich ook in verstoppen, kunnen ze lekker aan knagen etc. Mocht je dat teveel troep vinden geven, kun je altijd een grote bak/doos/iets met opstaande randen neerzetten waarin je een dikke laag doet. Ook mis ik eigenlijk hooi, dat kleine beetje in dat bakje is nauwelijks genoeg voor een hamster.

Ik vind het allemaal wat karig, misschien een tunnel leuk? Zijn voor iets meer dan een euro te koop bij de action. Natuurlijk ook bij de intratuin etc, maar daar betaal je er wel een stuk meer voor. En misschien iets waar je op kunnen klimmen, onderdoor kunnen gaan.. Gewoon dingetjes waar ze een beetje verstoppertje in kunnen spelen enzo, meer te knagen.. Denk dat je dan al een heleboel verveling tegen gaat.

Op de grond zou ik gewoon wat handdoeken neerleggen zodat ze niet zo uitglijden. Ik heb momenteel ook 1 konijn in dagdelen binnenzitten omdat ze door omstandigheden een paar weken in het hok moet zitten en ik dat sneu voor haar vind. Ze kan nog niet samen met de anderen los maar ik merk dat ze helemaal gek wordt in dat hok, dus zodra ik thuis ben, mag ze nu dus tijdelijk binnen komen spelen. Ik heb overal laminaat en daarop glijdt ze uit, dus ik leg een paar handdoeken neer met flink hooi erop, etensbakje, waterbakje, wat groenvoer en haar toiletje in de hoek.

Enige waar ze keutels legt is in het toiletje en soms iets ernaast. Plassen doet ze ook alleen in het toiletje. Hooi blijft ook netjes op de handdoek. En zo niet, sja, ik heb een stofzuiger :+.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:29

Ik weet het, ik moet inderdaad een ruif kopen zodat ze gewoon weer onbeperkt hooi kunnen hebben. Het hok is weg, scheelt enooooorm met schoonmaken. Daar hadden ze ook geen stro in trouwens.
Ik zou wel een kunnen kijken voor een doos met stro er in, maar dan wel een met een rand er om heen inderdaad. Maar dan gaan ze daar ook weer in poepen en plassen en kan ik dat ook weggooien. Ik heb hun kooi nog wel, ik zou de onderkant daar van kunnen vullen met hooi en stro maar dan gaan ze dat ook gebruiken als wc en dat is nou net niet de bedoeling.

Ze zitten daar altijd in. Handdoeken gaan ze ook op plassen, dat weet ik nu al :+

ik weet het, ik weer elk goed idee af. Ik ga ze even allemaal op een rijtje zetten en kijken wat ik kan doen. Heel erg bedankt.

Misschien kan ik ook dat tunneltje tegen een plastic doos zetten, in die doos een klein trappetje maken ofzo en daar in heel veel stro stoppen. Maar goed, ik ga even kijken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:33

Geen stro? Ook niet in het hok? Wat had je dan liggen?
Dus ze zitten nu altijd in die ren?

En wat je zegt over plassen, dat hoeft absoluut niet... Mijn konijnen hebben zo'n 6,5x3m waar ze zich kunnen vermaken, en toch plassen ze állemaal áltijd op hetzelfde toiletje.. Poepen ook. Konijnen zijn hartstikke schone dieren.

En mochten ze op de handdoek plassen, weet blij! Dat leg je er volgende keer nog een handdoek onder, of een zeiltje, of een vuilniszak oid en weet je precies welke handdoek je erna in de was kan gooien. Niets wat een wasmachine niet schoon krijgt hoor. Al zou ik dan natuurlijk niet de handdoeken gebruiken waar je je zelf mee afdroogt ;). Maar wederom heeft Action voor leuke bedragen simpele handdoeken die prima geschikt zijn voor een doel als dit.