Hond vind alles/iedereen net even té leuk, komt niet terug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:30

rien10 schreef:
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al, in je titel: Hond vind alles/iedereen net even té leuk, komt niet terug.

Dus..... maak het bij jou komen nog leuker dan al het andere.
Je zult iets moeten vinden wat zo vreselijk triggert het al het andere doet vergeten. Dat kan voer zijn Je roep de naam van je hond, en "Snoepje" en geeft het meest lekkere eten op aarde. Tja, dat meest lekkere op aarde moet je zien uit te vinden. Pensbrokjes? Kaas? Knakworst? Vis (gedroogde visjes voor de kat), Frolic? Ga vooral expirimenteren. Of werkt het beter met speelgoed? Genkoopte handdoek? Bal? Bal aan een touwtje? Flos? Maar dat speelgoed mag ze nooit thuis hebben, nooit zomaar geven. Alleen als je het commando "hier" geeft.
Stel dat je hond Jessie heet, dan krijg je dit:
Houd in in begin de hond aan een lange lijn. Een of twee meter van je af is voldoende. Je roept JESSIE HIER! Snoepje! De hond komt (niet graaien naar zijn hals band, hij MOET voor of naast je komen zitten, al naar gelang wat jij wilt) en als hij er is, snoepje erin.
Dit vaak herhalen, en dat snoepje mag hij verder NOOIT hebben. Het moet de beloning blijven om te komen.
Het snoepje kan je uiteraard vervangen voor het meest favoriete speelgoed op aarde. Iedere dag een paar maal oefenen. Geen 10 keer achter elkaar.
Lijn steeds langer maken. Totdat je op een rustig veld het aandurft om hem los te laten en dan te oefenen.
Succes

Het woord snoepje zou ik weg laten. Je wilt er tenslotte naar toe dat je geen snoepje hoeft te geven. Tevens weet de hond dat ze kans maakt op een snoepje. Dat hoef je niet te benoemen ;)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 15:15

Toverbal: Thnx voor de tip! Omkoperij ben ik ook niet echt van, maar mijn schoonvader heeft meerdere hersenbloedingen gehad, en kan haast niets meer, als de hond tegen hem aanspringt kan het heel naar aflopen.

Maar ik ga met je tips aan de slag! Voldoet een longeerlijn ook?
In huis luisterd ze opzich goed, ook naar haar naam, en de oefening "kijk" kent ze inmiddels ook.
Ze is wel stront eigenwijs, als je zegt zit, dan zeg ik het inderdaad ook 2 keer, de 3e keer als ik alleen al opsta, dan kan ze in eens wel zitten.... Ze is heel erg aan het uitproberen, we zijn wel consequent.
Ja is ja, en nee is ook echt nee. Het is weer even wennen een jonge hond, een grote hond, en een ras wat ik nog nooit gehad heb, maar wel goed ingelezen heb, maar de theorie is toch anders dan de praktijk. Ben blij dat jullie allemaal met handige tips en info komen, soms heb je dat even nodig omdat je het zelf niet meer ziet!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:19

love_western schreef:
Doormiddel van hersenwerk kunnen ze ook veel energie kwijt.

En door veel te fietsen, bouwen ze alleen maar meer conditie op. Gevolg dat je telkens meer moet fietsen om hun energie kwijt te laten raken.

Zelf heb ik ook een ras die veel uitdaging nodig heeft. Elke dag word er appèl mee getraind. Voldoende mee gewandeld. Thuis geef ik ze vaak allerlei opdrachten. Want enige wat ze willen is werken voor mij. En veel hersenwerk.

Daarnaast leer ik ze ook de meeste idiote kunstjes aan. Want dan moeten ze hun koppie gebruiken en dat kost energie. En ik beloon ze altijd met speeltjes. Willen ze veel harder voor werken dan voer.

En met eentje word er 3 x 20 km gefietst. Willen volgend jaar uv examen doen.

Precies dit! Ook de mijne is zo'n energie bom, maar doe elke dag zoekspellen met haar. Van het rennen krijgt ze uiteindelijk alleen maar meer conditie. Op het moment dat ik haar ' aan het werk ' zet dmv denkspellen, is ze uiteindelijk veel meer energie kwijt, dan dat ik een uur met haar ga lopen!

Zolang ze nog niet terug komt, even niet loslaten! :)

qt_shetties

Re: Hond vind alles/iedereen net even té leuk, komt niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 15:23

hahaha nee dan maar niet los, vind het wel heel erg jammer, maar t is even niet anders, we gaan dan elke dag maar even aan een lange lijn oefenen...

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:29

Mag ik je een hele stomme tip geven? Het is wel een herplaatser maar misschien heb je er iets aan.
Schaf een acmé 211,5 fluitje aan, en elke keer als ze eten krijgt fluit je op een bepaalde toon, wij fluiten bijvoorbeeld drie keer kort. Zo leren wij onze pups ook altijd aan dat dat fluitje automatisch eten betekend!

En buiten is het fluiten en een koekje erin als ze komt, aan de lange lijn of eerst op afgesloten terrein (als het fluitje er binnenshuis goed in zit) Toen die kleine van mij 13 weken was, kwam ik ooit eens mensen met een hond tegen, leuk spelen, in het bos, ze was de eerste keer los, die mensen zeiden, ja nu je hond nog terugkrijgen is het niet? Ik zeg geen probleem, fluit en pup rende in m'n armen! Mensen vroegen waar ze zo'n wonderfluitje konden kopen :)

Nou is dit wel een tip vanuit de jachtwereld haha, aangezien wij jachttraining doen, maar omdat je nog niet kunt gaan trainen, pas in Maart dacht ik, kan geen kwaad om die tip dus even te delen. Inmiddels is de mijne ruim 1,5 en dat fluitje is echt mijn beste vriend hihi :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:54

'Op zich goed' luisteren is niet voldoende ts, ze moet echt 100% luisteren in huis, voor je het buiten gaan proberen. Probeer de tips die ik je heb gegeven en anderen noemen ook vergelijkbare dingen.
Een longeerlijn kan wel, maar is nogal zwaar en onhandig zal snel vervelend worden.
Watvoor ras is het?

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:03

nee het moet een dunne lijn zijn, want het idee erachter is, dat zij niet door heeft dat zij vast zit .

Maar in huis moet ik ook nog iets gebeuren, want een rottweiler die tegen de visite opspringt zou ik niet vrolijk van worden.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:05

Vergeet ook niet dat een commando een commando is en geen vraag.
Ook zie je vaak dat als een mens een hond wilt laten zitten dat ze zelf gaan bukken. Hierdoor maak je jezelf nog kleiner (als dat je al bent haha ;) )

Als je een keer naar Hoofddorp komt, wil ik je wel helpen. Bij lugano is er een losgooi veldje met een hek er om heen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:06

Toverbal schreef:
nee het moet een dunne lijn zijn, want het idee erachter is, dat zij niet door heeft dat zij vast zit .

Maar in huis moet ik ook nog iets gebeuren, want een rottweiler die tegen de visite opspringt zou ik niet vrolijk van worden.

Hoe dun de lijn ook is. Een hond heeft dat in de gaten. Enige voordeel is dat je hem makkelijker kan pakken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:14

Een noodgeval commando aanmeten.
Bijv zo'n fluitje.
Speciale manier van fluiten is altijd KAAS!!!!
Of worst.
Daarnaast een normaal commando, bijv hiiiieeeerrrr. Of joehoe!
Geen naam (die hoort ze al genoeg).

Jij bent de leukste.
Vlecht een fleecetouw, neem deze altijd mee, en ren er mee weg tijdens je joehoe/hier! Dan is het 3,5,6 koekjes tijd!
Dit gaat goedkomen met zo'n pretletter.

Wees niet te zuinig, meet haar eten er op aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:27

Nicje87 schreef:

Vergeet vooral niet dat een commando pas een commando is als de hond weet wat je ermee bedoeld. Anders is het gewoon een loze kreet.
De hond is pas 1,5 maand bij ts, dus zal veel commando's gewoon nog niet kennen of niet voldoende.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:42

Nicje87 schreef:
Toverbal schreef:

Hoe dun de lijn ook is. Een hond heeft dat in de gaten. Enige voordeel is dat je hem makkelijker kan pakken.

Ik deed dit op deze manier met mijn mechelse herder toen ik PH1 trainde, die had het echt niet door.
Zeker als zij goed gefixeerd zijn op het balletje, of in ons geval op de pakwerker, denken zij niet over de lange lijn na.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:48

Maar dat is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met de situatie waar ts in zit.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:50

Als de hond goed gefixeerd is op het balletje of ander speeltje, denk ik echt niet dat hij het door heeft.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 17:14

oh ik ben zo leuk! Ik sta als een idioot hahaha ik word altijd aangekeken of ik niet goed wijs ben :o
Het gaat om een Rottweiler,

anneliesdj : Opzich goed luisteren is inderdaad niet goed, maar we zijn wel al een eind gekomen in de maand dat ze bij ons is, ik verwacht geen wonderen van haar, maar het is gewoon wel een ergernis dat ik haar niet los kan laten in een losloop gebied.

Hoe heet zo n lange dunne lijn? En hoelang moet deze zijn?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:34

anneliesdj schreef:
Nicje87 schreef:

Vergeet vooral niet dat een commando pas een commando is als de hond weet wat je ermee bedoeld. Anders is het gewoon een loze kreet.
De hond is pas 1,5 maand bij ts, dus zal veel commando's gewoon nog niet kennen of niet voldoende.

Het was een aanvulling op mijn eerdere berichten.

Over de lange lijn, de voorbeelden die jullie geven, geven aan dat de hond zich er niet door laat hinderen. Niet dat hij zich er niet bewust van is. Uiteraard voelen ze wel dat ze iets meeslepen ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:38

Ik zou boos worden en de hond hardhandig ophalen bij zijn nekvel. Klinkt hard, maar ik ben op zo´n moment van de harde aanpak. Moest ik ook bij pietertje. Maar als ik dat niet doe, moet de hond voortaan aan de lijn, en dat vind ik eigenlijk veel erger voor de hond dan dat ik hem een keertje aanpak.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:48

Desiree schreef:
Ik zou boos worden en de hond hardhandig ophalen bij zijn nekvel. Klinkt hard, maar ik ben op zo´n moment van de harde aanpak. Moest ik ook bij pietertje. Maar als ik dat niet doe, moet de hond voortaan aan de lijn, en dat vind ik eigenlijk veel erger voor de hond dan dat ik hem een keertje aanpak.

Ja, want hiermee zorg je er echt voor dat de hond volgende keer wel graag naar je toe komt >;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:54

Goof schreef:
Desiree schreef:

Ja, want hiermee zorg je er echt voor dat de hond volgende keer wel graag naar je toe komt >;)

Klopt!
Je moet de hond natuurlijk ook niet straffen als hij komt. Je moet hem straffen als hij NIET komt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:58

Fluitje in combinatie met een lange lijn is het handigste denk ik, im voldoet een logeerlijn prima bij een formaat rottweiler. Hardhandig is echt het stomste wat je kunt doen want waarom zou je in godsnaam naar je baas toe komen als die boos is en je in de nekvel grijpt. Een hond d net niet in voorkomen van gedrag, ja, door weg te blijven. Je kunt beter zorgen dat je het allerleukste bent op de hele wereld waar hij juist wel graag naar toe komt. En dat betekend in het begin gek doen als een malloot met hoge stem en doen waar je hond enthousiast van wordt. Springen, lekkers, speeltje, een bal, wat het dan ook mag zijn dat hij wel interessant vind. En dat fluitje kan helpen om dat over een grotere afstand kenbaar te maken. En over de laatste toevoeging. Als jij die hond bij de nekvel grijpt dan is hij zojuist bij je gekomen en straf je hem wel degelijk daarvoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:03

jilleroo schreef:
Als jij die hond bij de nekvel grijpt dan is hij zojuist bij je gekomen en straf je hem wel degelijk daarvoor.

Nee, daar wacht ik dan niet meer op. Ik ga dan echt naar hem toe om te halen. Of ik gooi met mijn riem en ik gooi raak. Maar dan moet je wel goed kunnen mikken natuurlijk.

Een hond moet kunnen luisteren. Mensen zijn tegenwoordig toch al zo over honden aan het zeuren en lammenteren, straks kun je nergens nog heen met je hond.

Alleen moet je wel voorzichtig zijn met herplaatsers die negatieve ervaringen hebben met mensen. Die kun je niet te hard aanpakken.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:08

En als je naar hem toe loopt en hem op zn flikkert geeft geef je nog steeds het signaal dat bij jou zijn, niet tof is. Dan krijg je een hond die van je weg rent, en daarnaast maak je de 'oefening van hier komen' niet af, met als gevolg dat je hond de volgende keer niet komt want je komt toch wel naar hem toe. de riem gooien is een manier maar dat kun je beter doen met een knikker wanneer hij niet kijkt (onzichtbare correctie) je hond bang maken van de riem is ook geen oplossing. Ik ben het met je eens dat een hond moet luisteren maar dat moet wel op de juiste manier aangeleerd worden, en jammer genoeg verschillen wij duidelijk van mening :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:21

jilleroo schreef:
En als je naar hem toe loopt en hem op zn flikkert geeft geef je nog steeds het signaal dat bij jou zijn, niet tof is.

Dit is niet genoeg voor een hond om jou niet meer tof te vinden. Ik pak mijn honden eigenlijk zelden aan, ben zelden boos op ze. Ik doe zoiets in het begin een paar x.
Daartegenover geef ik ze eten, ik neem ze mee uit, ik geef ze heel veel aandacht en knuffels, ze liggen samen met mij op de bank, etc.

Sterker nog, ik ben hun veilige baken. Want als er knallen klinken, twee van mijn honden zijn daar bang voor, dan zoeken ze hun veiligheid bij mij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:25

Desiree schreef:

En dan krijg je dus een hond die voor je wegloopt en er een spelletje van maakt.
Dat mensen die link nou nooit zelf kunnen leggen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:31

anneliesdj schreef:
Desiree schreef:

En dan krijg je dus een hond die voor je wegloopt en er een spelletje van maakt.
Dat mensen die link nou nooit zelf kunnen leggen.

Zoals je hier boven leest, heb ik dat probleem niet. En ik heb mijn honden bijna nooit aangelijnd.