Op pootje van pup gestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Op pootje van pup gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:02

Ik wil ten eerste zeggen dat de pup hoort op te passen, en het dus niet de schuld van je zus is.

Ten tweede hoef je jouw pup niet te troosten, zo werkt dat niet met honden. Als een hond een andere onderste boven loopt gaat deze zijn excuses ook niet aanbieden.

Probeer zelf even kritisch te kijken, mag je het pootje buigen, er in knijpen etc, en loopt de pup er straks weer (beter) mee weg, zal het wel meevallen.

Putjes piepen nou eenmaal snel maar vergeten vaak ook weer wat er aan de hand was.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:09

Een pup van 12 weken moet nog dingen leren. Dat doe je door er voor op te passen en eventueel bewust/beheerst een beetje opzij te duwen, doorheen te lopen. Niet lomp er doorheen te walsen. Over een hardleerse volwassen of zelfs halfwassen hond kan je uiteindelijk zeggen dat hij maar zelf had moeten oppassen, maar voor een pup gewoon niet. Hij ziet oorzaak en vervolg nog niet in. Dat moeten ze leren en de gedachte is niet dat de pup daar beschadigd uitkomt.

Sommige honden bieden inderdaad niet hun excuses aan, maar als een deel van de honden zal wel even komen checken en troosten als een pup begint te piepen en te janken. Een deel niet, en daar worden sommige pups ook bang van. Ik heb er eentje zitten die dus inderdaad 2x achter elkaar overlopen is en die gingen niet voor troosten maar voor achterna jagen, het resultaat is dat ik nu een hond heb die moet leren dat niet alle grotere honden haar pijn doen. Ze vlucht ervoor. En dat is nu net niet wat je wilt dat je hond voor jou doet. Je moet haar veilige haven zijn, niet haar angst.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:18

Mizora schreef:
Een pup van 12 weken moet nog dingen leren. Dat doe je door er voor op te passen en eventueel bewust/beheerst een beetje opzij te duwen, doorheen te lopen. Niet lomp er doorheen te walsen. Over een hardleerse volwassen of zelfs halfwassen hond kan je uiteindelijk zeggen dat hij maar zelf had moeten oppassen, maar voor een pup gewoon niet. Hij ziet oorzaak en vervolg nog niet in. Dat moeten ze leren en de gedachte is niet dat de pup daar beschadigd uitkomt.

Sommige honden bieden inderdaad niet hun excuses aan, maar als een deel van de honden zal wel even komen checken en troosten als een pup begint te piepen en te janken. Een deel niet, en daar worden sommige pups ook bang van. Ik heb er eentje zitten die dus inderdaad 2x achter elkaar overlopen is en die gingen niet voor troosten maar voor achterna jagen, het resultaat is dat ik nu een hond heb die moet leren dat niet alle grotere honden haar pijn doen. Ze vlucht ervoor. En dat is nu net niet wat je wilt dat je hond voor jou doet. Je moet haar veilige haven zijn, niet haar angst.

En dat troosten doe je dus niet door het piepen toe te geven.

Maar mijn mening is duidelijk anders dan de jouwe:)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:29

Niet troosten! Dan beloon je hem juist als hij om aandacht vraagt en dat is niet goed.
Ik zou het even een dagje aankijken, als ze er over een dag of 2 nog niet op steunt even langs de DA.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:30

isabel_94 schreef:
Niet troosten! Dan beloon je hem juist als hij om aandacht vraagt en dat is niet goed.
Ik zou het even een dagje aankijken, als ze er over een dag of 2 nog niet op steunt even langs de DA.

Precies:)
Hij lijkt niet gebroken TS?
En je kan er zeker aankomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:35

isabel_94 schreef:

Onzin, hij vraagt niet om aandacht, hij piept/gilt gewoon van de schrik, op dat moment is hij echt niet bezig met aandacht.
Dat honden niks doen als er iets aan de hand is, is ook niet waar. Als er in een nest pups 1 begint te piepen dan gaat de teef ook kijken wat er aan de hand is en reageert daar op, die negeert het piepen ook niet.
Als er hier echt iets aan de hand is komen ze naar mij toe en kan ik gewoon kijken wat er aan de hand is ipv dat ze wegkruipen, en ja als er 1 echt even in paniek is houd ik hem ook even tegen me aan zodat hij rustig word en ik kan kijken waar het pijn doet.
Ik praat niet op een troostende manier tegen ze maar het vasthouden zorgt er wel voor dat ze snel rustig zijn en het misbruiken doen ze echt niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:36

Je mag wel even troosten na een ongelukje zeg! :(:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:38

Ben ik helemaal met je eens, maar je mag je hond niet troosten als in "wat ben je zielig" *aai*, hij mag steun zoeken maar je moet het niet bevestigen. Hij zal alleen maar sneller gaan piepen. Ook om aandacht want hij weet dat hij die toch keijgt;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:40

Ik heb 2 honden hier rond huppelen, en als de ene zich bezeert en piept, reken maar dat de ander gaat kijken!
Dus als baasje mag je dat ook :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:41

Cinnepin schreef:
Ik heb 2 honden hier rond huppelen, en als de ene zich bezeert en piept, reken maar dat de ander gaat kijken!
Dus als baasje mag je dat ook :j

Tuurlijk mag dat!
Maar dan bevestigt die hond ook niet perse zijn gedrag;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:46

AlwaysH schreef:
Ben ik helemaal met je eens, maar je mag je hond niet troosten als in "wat ben je zielig" *aai*, hij mag steun zoeken maar je moet het niet bevestigen. Hij zal alleen maar sneller gaan piepen. Ook om aandacht want hij weet dat hij die toch keijgt;)

Als een hond zo schrikt van de pijn dat hij begint te piepen dan is hij echt niet bezig met aandacht hoor, dat is gewoon een normale reactie.
Je kan op dat moment prima steun geven door ze even op te pakken en tegen je aan te houden (als het een klein hondje is, anders wordt dat lastig) niks mis mee.
Hier komen ze gewoon als er iets is en ze piepen zeker niet snel.
Bij mijn herder helpt praten wel, optillen gaat niet maar hij heeft al eens gillend midden in het bos gelegen, wat had ik dan moeten doen? Hem laten liggen en gewoon doorlopen want stel dat ik iets bevestig en hij morgen weer met opzet valt en hetzelfde doet? Nee.. Ik heb zijn (zere) poot vastgepakt, rustig tegen hem gepraat en gezorgd dat hij kalmeerde, dat moest ook wel want van die blik in zijn ogen werd ik zelfs bang.
Hij gaat overigens regelmatig (hard) op z'n plaat en geeft er verder niks om, hij kwam nu gewoon echt even verkeerd terecht.
Geen aandachtvragende pieperds hier, wel honden die weten dat ze bij mij kunnen komen als ze pijn hebben.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:49

TS is er al mee naar de DA geweest.
Dus ze hoeft het niet meer aan te zien.