Euthanasiebeleid Dierenbescherming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:42

SaskiaKa schreef:
speedfiets_2 schreef:
Dit mag volgens het beleid van de dierenbescherming niet. Ikzelf heb ook als vrijwilliger gewerkt voor een asiel. In die tijd zijn twee honden ingeslapen. Een die gevaarlijk was en een leverziekte had en eentje die ook echt gevaarlijk kan was. Normalieter is het beleid dat dieren niet ingeslapen worden tenzij zij heel gevaarlijk of ernstig ziek zijn. Dat moet voor alle dierenasiels gelden die onder de dierenbescherming vallen. Valt dit asiel wel onder de dierenbescherming?

Ja, het asiel valt onder de DB. Ik heb mijn kennis geadviseerd om ze te bellen.

En laat ze anders contact opnemen met de hondenbescherming. Dit is een aparte instantie.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:43

Vreemd..
Ik heb bij ook bij een vestiging van de dierenbescherming stage gelopen en daar werd geen enkel dier ingeslapen.. Hoe lang het er ook zat

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:47

SaskiaKa schreef:
secricible schreef:
is er al contact geweest met de shibarescue? Die maken zich sterk voor herplaatsen van Japanse rassen.

Ja, ik zie dat hij daar inmiddels op de Facebookpagina staat en dat ze in overleg zijn met het asiel. Het beleid van het asiel staat echter niet toe dat hij elders wordt opgevangen totdat hij een blijven thuis vindt....

Shibarescue neemt ook niet alle honden op, maar kan wel actief helpen met het vinden van een baasje :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:52

En wat als zo'n hond doodongelukkig is in het asiel? Hij zit daar al even lees ik... Wie weet is dat gewoon niets voor hem en is ie hartstikke ongelukkig. Dan is het ook niet heel eerlijk om hem te laten leven..

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 12:55

Eoweyn_x schreef:
En wat als zo'n hond doodongelukkig is in het asiel? Hij zit daar al even lees ik... Wie weet is dat gewoon niets voor hem en is ie hartstikke ongelukkig. Dan is het ook niet heel eerlijk om hem te laten leven..

Ben ik met je eens, maar dat is in het geval van Djeno dus niet zo...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:02

Hij is al 2x terug gekomen vanuit de adoptie en zoals ik lees een zeer dominante hond.
http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... hond/93310

Citaat:
Djeno houdt niet van drukte en we plaatsen hem ook door zijn dominante houding niet in een gezin met kinderen. Het alleen zijn vindt hij moeilijk en moet zeer rustig worden opgebouwd. Het is geen hond om mee te spelen en te ravotten. Als hij iets heeft, bot/stok of bal dan kan je dit absoluut niet afpakken.

secricible

Re: Euthanasiebeleid Dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:07

ach gut ik zie inderdaad net dat het om Djeno gaat... Ik vind je eerste bericht klinken als een ongecompliceerde hond, maar dat zou ik van Djeno niet willen zeggen....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:08

Brainless schreef:
Hij is al 2x terug gekomen vanuit de adoptie en zoals ik lees een zeer dominante hond.
http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... hond/93310

Citaat:
Djeno houdt niet van drukte en we plaatsen hem ook door zijn dominante houding niet in een gezin met kinderen. Het alleen zijn vindt hij moeilijk en moet zeer rustig worden opgebouwd. Het is geen hond om mee te spelen en te ravotten. Als hij iets heeft, bot/stok of bal dan kan je dit absoluut niet afpakken.

Dit maakt het al een heel ander verhaal.
Zo'n hond is niet makkelijk herplaatsbaar. En hoe lang zit hij al in (en uit) het asiel in totaal?

Aan de ene kant sneu als een dier afgemaakt wordt, aan de andere kant kan je niet alles maar redden en moet je ook niet alles maar willen redden.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:31

secricible schreef:
ach gut ik zie inderdaad net dat het om Djeno gaat... Ik vind je eerste bericht klinken als een ongecompliceerde hond, maar dat zou ik van Djeno niet willen zeggen....

Ik zeg niet dat hij ongecompliceerd is, maar dat hij een gebruiksaanwijzing heeft en een ervaren baas nodig heeft. Hij is dominant, maar niet agressief. Een baas die de "hondentaal" begrijpt zou een mooie band met hem kunnen opbouwen. Moet een onbegrepen hond dan maar een spuit krijgen? Hij is niet staatsgevaarlijk hoor :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:38

Shirley schreef:
Bestaat er niet zoiets als een uitwisselingsprogramma van asiels onderling?
Herplaatsingsproblemen kunnen ook best streekgebonden zijn...

Zou het triest vinden!

Dat vraag ik mij dus ook af: is onderlinge wissel niet een optie?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:38

ik wil niemand tegen het hoofd stoten, maar soms is het voor een hond beter als het ingeslapen word.
Een hond kijkt niet naar de toekomst maar leeft op het moment. als het een hond is die moeilijk is te plaatsen, zal hij lang in het asiel zitten. nu is het asiel niet de beste plek om te zitten en is het soms eerlijker voor de hond om hem niet nog 5 jaar te laten wachten op een adoptie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:43

SaskiaKa schreef:
Ik zeg niet dat hij ongecompliceerd is, maar dat hij een gebruiksaanwijzing heeft en een ervaren baas nodig heeft. Hij is dominant, maar niet agressief. Een baas die de "hondentaal" begrijpt zou een mooie band met hem kunnen opbouwen. Moet een onbegrepen hond dan maar een spuit krijgen? Hij is niet staatsgevaarlijk hoor :o

Blijkbaar is hij zeer moeilijk plaatsbaar (is al > 3 jaar in het asiel).
Is al (minimaal) 2x teruggebracht en dat terwijl hij geplaatst wordt via de poolhondenvereniging bij mensen die ervaring hebben met dit soort honden.
Hoe lang moet zo'n "speciale" hond die voor 99% van de mensen niet geschikt is, in het asiel blijven wachten?
Het komt zijn dominante karakter niet ten goede als hij telkens geplaatst wordt op een plek waar het blijkbaar niet goed gaat en (zoals ik begrijp) zijn dominantie bevestigd wordt.
Een hond waarvan je als eigenaar geen bal/tak vanaf kunt pakken... is niet een gemakkelijke hond.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:45

Ik snap de keuze eerlijk gezegd ook. Heel veel honden zijn op zoek naar een heel ervaren baasje zonder kinderen, die ook nog eens bijna altijd thuis is. Die zijn er nu eenmaal niet veel, en ook die bazen willen soms gewoon een ongecompliceerde hond. Kansen op adoptie zijn dus niet zo groot...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:46

als jij en de man die met de hond gaat wandelen hem zo geweldig vind, waarom nemen jullie hem dan niet?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:51

Brainless schreef:
SaskiaKa schreef:

Is al (minimaal) 2x teruggebracht en dat terwijl hij geplaatst wordt via de poolhondenvereniging bij mensen die ervaring hebben met dit soort honden.
Hoe lang moet zo'n "speciale" hond die voor 99% van de mensen niet geschikt is, in het asiel blijven wachten?
Het komt zijn dominante karakter niet ten goede als hij telkens geplaatst wordt op een plek waar het blijkbaar niet goed gaat en (zoals ik begrijp) zijn dominantie bevestigd wordt.
Een hond waarvan je als eigenaar geen bal/tak vanaf kunt pakken... is niet een gemakkelijke hond.

Nee, makkelijk is hij niet. Dan zou hij allang een thuis hebben. Wat mij tegen de borst stuit is dat een gezonde hond die niet ongelukkig is op de plek waar hij nu is, wordt afgemaakt. Overigens is er naar ik begreep geen gedragstherapeut in dit asiel. Beoordelingen worden gedaan door de dierenverzorgsters.
Ik krijg trouwens net een telefoontje van mijn kennis dat hij een manier heeft gevonden om de hond zelf op te vangen en wil hem graag adopteren. Het asiel wil hier echter niets van weten. Hij krijgt een spuit. Punt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:52

Nu vraag ik me wel af je zegt hij is niet agressief maar in zijn beschrijving staat dat je dingen niet van hem af kan pakken en dat zijn gedrag gevaarlijke situaties oplevert wanneer hij niet goed wordt begeleid. Hoe moet je dat zien dan. Wat doet de hond dan wat niet gevaarlijk of agressief is waardoor dat niet kan en mis gaat?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 17-11-15 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:53

Gadver de gadver. Wat misselijk van dat asiel

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:53

Zo'n hond wordt echt niet zomaar in geslapen. Ze zouden overal strenger moeten zijn en niet dieren die niet plaatsbaar zijn jaren moeten laten zitten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:55

xxrossiexx schreef:
ik wil niemand tegen het hoofd stoten, maar soms is het voor een hond beter als het ingeslapen word.
Een hond kijkt niet naar de toekomst maar leeft op het moment. als het een hond is die moeilijk is te plaatsen, zal hij lang in het asiel zitten. nu is het asiel niet de beste plek om te zitten en is het soms eerlijker voor de hond om hem niet nog 5 jaar te laten wachten op een adoptie.

Precies mijn gedachte, beestje zit al zo lang in een hokje..

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 14:13

liedje89 schreef:
Nu vraag ik me wel af je zegt hij is niet agressief maar in zijn beschrijving staat dat je dingen niet van hem af kan pakken en dat zijn gedrag gevaarlijke situaties oplevert wanneer hij niet goed wordt begeleid. Hoe moet je dat zien dan. Wat doet de hond dan wat niet gevaarlijk of agressief is waardoor dat niet kan en mis gaat?

Hij is dominant. Als hij je niet als meerdere erkent zal hij opeisen wat "van hem" is. Heb je kennis van zaken, herken je de signalen op tijd en reageer je op een manier die een oerhond begrijpt, dan zal hij jouw leiding accepteren en kan je dus uiteindelijk wèl die stok afpakken als je dat wil. Mijn kennis is een geduldige en duidelijke leider voor deze hond. Hij kan er mee lezen en schrijven. Een onzeker persoon wordt ondergesneeuwd door hem.
Deze hond verstaat de "hondentaal" erg goed. Waar een agressieve hond direct aanvalt, gaat deze keurig eerst het rijtje signalen af en heb je dus de tijd om te reageren. Negeer je zijn signalen, dan ben je dus duidelijk niet die ervaren baas die gezocht werd en kunnen uiteindelijk idd gevaarlijke situaties ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 17-11-15 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:13

SaskiaKa schreef:
Brainless schreef:

Nee, makkelijk is hij niet. Dan zou hij allang een thuis hebben. Wat mij tegen de borst stuit is dat een gezonde hond die niet ongelukkig is op de plek waar hij nu is, wordt afgemaakt. Overigens is er naar ik begreep geen gedragstherapeut in dit asiel. Beoordelingen worden gedaan door de dierenverzorgsters.
Ik krijg trouwens net een telefoontje van mijn kennis dat hij een manier heeft gevonden om de hond zelf op te vangen en wil hem graag adopteren. Het asiel wil hier echter niets van weten. Hij krijgt een spuit. Punt.

Dat lijkt me toch wel erg sterk. Voor een pension levert de "verkoop" van zo'n hond meer op dan hem afmaken, dus ze zullen die keuze niet maken omdat ze hem per sé een spuit willen geven. Ik begrijp dat de shibarescue druk in gesprek is met het asiel om te kijken om inderdaad uit te wisselen, maar dat dit iets is wat niet in hun beleid staat dus dat ze zoekend zijn hoe een uitzondering te maken.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:16

Tja, het is een akita en hij is niet meer de aller jongste. Veel mensen die ervaring hebben met dit ras hebben meerdere Akita's, het is een soort verslaving zou je kunnen zeggen...

Als wij niet al 2 honden hadden had ik hem wel in huis genomen. Afwachten wat de rescue hiermee kan doen. In zo'n geval is een spuitje niet den heel slecht iets.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 14:22

secricible schreef:
SaskiaKa schreef:

Dat lijkt me toch wel erg sterk. Voor een pension levert de "verkoop" van zo'n hond meer op dan hem afmaken, dus ze zullen die keuze niet maken omdat ze hem per sé een spuit willen geven. Ik begrijp dat de shibarescue druk in gesprek is met het asiel om te kijken om inderdaad uit te wisselen, maar dat dit iets is wat niet in hun beleid staat dus dat ze zoekend zijn hoe een uitzondering te maken.

Dit is wat mij net verteld werd. Mijn kennis die zich al heel lang om deze hond bekommerd, was bij het asiel om hem op te halen voor een uitje. Hij mag hem niet meenemen omdat hij inmiddels op Facebook terecht is gekomen en daar balen ze van. Hij heeft een manier gevonden om hem in zijn leven te passen en te adopteren, maar daar wil het asiel niets van weten. Na jarenlang met de hond te hebben opgetrokken, wordt hem zelfs geweigerd om in ieder geval nog afscheid te nemen voor hij dood gaat. 8)7

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:32

-O- Wat een waardeloze situatie!!!
Weten jullie welke dierenarts hem gaat euthanaseren?? Kunnen jullie daar geen contact mee opnemen??

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:38

Je kan je wel zeggen dat ie dominant is en ie niet bijt als bla bla bla, maar hij als het hem zint is ie dus wel degelijk gewoon agressief :? . Vind het altijd wel lekker makkelijk om te vinden dat een ander iets maar mooi moet doen wat je zelf niet wilt, zoals met deze hond. Jij wil hem niet en die kennis van je ook niet, maar een ander moet zich maar in alle bochten wringen om voor het beest te zorgen.

Ik kan me wel voorstellen dat een asiel niet staat te springen een hond naar iemand te doen die de hond alleen wil omdat ie anders wordt afgemaakt, dat is ook geen reden om een dier te nemen imo.