rhodesian ridgeback

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Re: rhodesian ridgeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:31

Een vriendin van mij heeft een RR en lopen regelmatig samen. Hij is behoorlijk onderdanig maar kan soms wel opdringerig zijn. Hij laat zich wel altijd redelijk makkelijk corrigeren door mijn kleine krengetje :+ (soms is ie even net wat teee verliefd op haar).
Verder was het qua opvoeding wel wat lastiger, ze hebben puppy cursus met hem gedaan en daarna geloof ik ook nog een gewone cursus. Maar bij niet volledig consequent zijn is het onwijs moeilijk om het er in te krijgen (in tegen stelling tot sommige rassen die alles wel prima vinden). Het trekken heeft echt onwijs lang geduurd door niet continu op een juiste en zelfde wijze te corrigeren (meerdere personen), nog steeds is dit er niet helemaal uit.

Verder vind ik het een geweldig grappig beest, held op sokken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:47

Het zijn echt geen hele gemakkelijke honden. Natuurlijk is de één lastiger dan de ander maar ze hebben een hele consequente opvoeding nodig en ze moeten veel te doen te hebben (o.a. wandelingen) want anders kunnen het draken worden.

Mijn man's eerste hond was een RR teef uit het asiel. Ik heb haar nooit gekend maar hij was dol op haar. Toen mijn Groenendaeler overleed zag hij weer hoop voor een RR. We hebben een herplaatser in huis gehaald. Zes jaar oud en lief maar met een probleem aan de lijn. Altijd uitvallen, ben wel eens gigantisch onderuit gegaan.

Verder is hij mijn kleine hondje een keer achterna gegaan. Sindsdien vertrouwde ik die twee niet meer bij elkaar zonder mezelf erbij. Helaas is deze hond na een paar maanden op zevenjarige leeftijd overleden. Levercirrose, niets aan te doen.

Hierna toch voor een pup gekozen. Goede fokker, goede vader, goede moeder maar de combinatie van die twee was een hele slechte match. Alle pups ontpopten zich als zeer moeilijke honden. Combinatie van angst, dominantie. Ondanks al onze ervaring (ik had al veel meer honden gehad) kregen we het agressieve er niet uit. Als er kindjes kwamen spelen moest hij in de bench, als we bezoek kregen moest hij in de bench. Leuk was anders. Meerdere gedragstherapeuten geraadpleegd met steeds het advies: "laat maar inslapen". Ingeslapen is hij. Hij was net zeven en had acuut nierfalen. Geen haar op mijn hoofd die hem gezond wilde laten inslapen. Voor ons was het trouwens wel een gouden hond.

Na twee met zeven jaar in te hebben moeten laten slapen gingen we absoluut NIET meer voor een RR. Zo kwam onze Spaanse Mastin bij ons. Later bij toeval en totaal onverwacht een Border Collie maar zowel mijn man als ik moesten naar elke RR die we zagen lopen en dat werd steeds erger :+

Ja, en dan wordt je lid van de herplaats facebookpagina. Hoe dom kan je zijn??? Daar kwam een herplaats pup voorbij van 11 weken, dat snoetje <3 Man laten zien, die was vast verstandiger dan ik maar niet dus...........

Ze is inmiddels ruim een jaar en we hebben er een fantastische hond aan maar wat een handenbinder. Dacht dat mijn adhd Mastin erg was maar die is heilig bij haar. Ze spring alle deuren open, maakt niet uit hoe je de klink zet. Gaat de deur niet open (op slot) dan eet ze de deur desnoods op. Kattenluik één is inmiddels gesloopt, kattenluik twee ook bijna.

Moet er wel bij zeggen dat ze een verlatingsangst heeft overgehouden aan het feit dat ze net in haar nieuwe huisje was en toen weer terug bij haar lieve fokkers belandde. Ze kan niet zonder ons maar met haar vriendjes kan ze wel alleen thuisblijven. Klein detail is ook dat ze zo ongeveer de gehele dag speelt met de Mastin en de RR maar vooral met de Mastin en dat is binnenshuis niet zo handig maar ja, gooi haar buiten met haar vrienden en het kattenluik, de ramen en de rest......

De paarden achterna zitten is voor haar een leuk spel waar ze geen kwaad mee in de zin heeft maar de paarden denken daar nog wel eens anders over.

Ik zou haar niet willen missen maar je moet wel stevig in je schoenen staan met deze honden, super consequent zijn en ook heel creatief zijn want ze zijn super slim.

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:59

Desiree schreef:
_enna_ schreef:
. Moeilijk karakter? Nee. Moeilijk op te voeden? Nee. Eenkennig? Nee.

Succes met je keuze! :D

Jouw hond misschien niet. Maar dit ras is voor andere mensen vaak wél moeilijk op te voeden. En ze zijn in het algemeen eenkennig.

Ik had het hier toch ook over onze RR! :7

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:05

Het meest geweldige ras wat er bestaat. Lief maar wel stoer.
Consequent en duidelijk nee=nee en ja=ja maar samen werken en niet proberen je hond te domineren.
Eenkennig in de zin van luisteren naar de baas en niet naar de andere die erbij staan.
Oh en verstop je eten goed want ze vreten echt alles!!!

Wat betreft fokker kan ik je er maar 1 aanraden Yaw Adyuba. Geweldige mensen die zo gek zijn op hun honden en een heel mooi fokdoel in acht houden en ook fokken met honden met hele fijne karakters.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:01

Wij hebben nu een 6 maanden oude livernose reu met de naam Pesto. Een braaf kereltje wat nu in zijn pubertijd komt... help! ;)
Het was vanaf het begin een eigenwijze jongen met een sterk karakter. Maar ondanks dat een aanwinst voor ons huishouden.

Wij trainen bij Kastors home en dat is echt een aanrader. Wij rijden om de week van Almere naar Mol (België) om een uurtje cursus te volgen. Maar je krijgt veel informatie en tip&trucs.

Pesto komt van Klucks castle, fijne fokker! Ik zou er zo weer een hond vandaan halen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:12

Ik heb ook een Ridgeback teefje van alweer 10 jaartjes oud. Lieve hond, wel erg eigenzinnig. Ze is bang voor mannen maar vind vrouwen oke. Ze wel echt waaks en je voelt je 's avonds op straat behoorlijk veilig bij haar. Er waren wel eens mannen die dan raar stonden te doen in het donker en dan vertrouwde ze er niks van en blafte en gromde zacht.
Het is echt een hele mooie en lieve hond.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:27

Mijn ouders en ik hebben ook een rr gehad.
Het was een heerlijk beest ! Knuffelkont, aanhankelijk en enthousiast !
Als puppy wel een gigantische draak, maar na het puberen was het de liefste hond. Eenkennig herken ik wel. Als mijn vader wat van hem vroeg gaapte hij eens en keek de andere kant op. :D mijn moeder moest het 3 keer vragen en ik hoefde soms maar met mijn vinger te knippen. :D
puppycursus is ook een ramp geweest. :') maar door zelf consequent te blijven wel helemaal goed gekomen. Hij liep (in het bos) altijd los. Zodra je 'doei mailo' zei stond ie naast je, bang om achtergelaten te worden. :') en als ik zomers met hem naar een dagstrand ging week hij geen seconde van mijn zij. Zat zowat boven op mijn schoot terwijl andere honden met elkaar speelde. Hij was ook heel onderdanig naar andere honden. (De cattle dog van mijn schoonouders die nooit wat van een andere reu moest hebben kon gewoon met hem overweg tijdens een wandeling)
kleine hondjes vond hij maar eng :') en andere honden liet hij links liggen.
Helaas is hij maar 9 jaar geworden door een dodelijke bacterie in zijn darmen.
Als het aan mij zou liggen zou ik zo weer een rr nemen. Helaas kunnen we op dit moment een hond geen goed huis bieden door werk en kleine kinderen en vriend is gek van australian cattle dogs. Dus als er ooit weer een hond komt zal het wel strijd worden wat voor een. :D

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:51

Ik heb ook een ridgeback, een gecastreerde reu van nu vijf jaar oud en ruim 55 kilo zwaar (en hij is niet te zwaar). Wij hebben voor een ridgeback gekozen omdat mijn vriend al jaren helemaal weg is van het ras.

Zelf heb ik rottweilers, een mechelse herder en een mastino napoletano gehad. Ik ben dus wel bekend met honden waarbij je stevig in je schoenen moet staan maar onze ridgeback is echt van een heel ander soort. Waar de honden die ik eerder had nog wel graag met je wilde werken heeft onze ridgeback dat helemaal niet. Als het echt moet wil hij nog wel luisteren maar liever niet. Het is wel echt een geweldige hond in huis, heel relaxt, waaks wanneer er iemand aan de voordeur staat maar verder niet blafferig. Hij is lief voor mensen die hij kent maar hij heeft maar een baas en dat is mijn vriend (en zelfs dat moeten wij hem af en toe nog even duidelijk maken ;) ). Onze ridgeback is heel erg makkelijk met katten en onze paarden maar met andere honden is hij niet leuk (behalve onze eigen). Het is wel echt een heerlijke hond in huis en zolang je niets van hem vraagt.

Al met al zou ik nooit meer een ridgeback nemen, puur omdat ik meer hou van honden die je zien als hun baas en dat niet keer op keer in twijfel trekken (niet op een gevaarlijke manier, maar je gewoon negeren als hij ergens geen zin in heeft). Daarnaast vind ik het ook heerlijk om met mijn hond te werken maar daar doe ik onze ridgeback geen plezier mee.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:55

Jaa nog meer RR's hier op bokt!
Wij hebben er ook 1! Een reutje van een jaar! Echt een wereldbeest! Zo geweldig lief en humor hebben ze ook haha!
Hiervoor hebben wij een kruising gehad met een Duitse herder en zo zijn wij verlieft geworden op de RR.
Hier een foto van onze Hero!

Afbeelding

Afbeelding

Ps: he Nynke! Jij ook hier? Herken je van de FB groep haha!

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:57

@koenlover: dit herken ik helemaal niet. Die van ons is juist heel actief en heeft zeker wel een baas, namelijk m'n vader! Maar voor de rest vind hij iedereen even lief.
Hij wil juist graag werken, overal mee naar toe en rennen, vliegen en fietsen vind hij geweldig! Ook trucjes en speuren vind hij leuk!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:11

Hier ook RR, en nooit meer andere honden.
Maar inderdaad, samenwerken en consequent zijn de toverwoordjes.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:32

[quote="Yv_"]Mooie hond fokkertje! Waar komt-ie vandaan?

Hij komt van Laren. Eerste nestje van Esther Hullegie.
Papa mcheshi is een dekreu van Jan Cornelissen uit Haps (Limburg). Van de kennel Of Sotho Bantu.
Website http://www.ofsothobantu.com
Onze eerste RR kwam van Jan Cornelissen

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:06

Dit is onze eerste Ridgeback na een aantal andere honden en voor ons nooit meer anders. Hij is nu 1 jaar oud en de makkelijkste hond die we ooit gehad hebben. Een echte trouwe vriend, maar je moet wel consequent zijn/blijven. Als je dat bent, heb je de beste vriend voor het leven.

Afbeelding
Afbeelding

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:15

Yaro is vorige week een jaar geworden :D

Afbeelding

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:25

Thimba vorige maand haha! Nog gefeliciteerd, tijd gaat veel te snel ;)
Afbeelding

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:27

Ik heb twee Ridgebacks een teef van 10 en een teef van bijna 3. Onze oudste Ridgeback is als 2,5 jarige bij ons gekomen omdat haar baasjes, vrienden van ons, een allergisch kindje hadden, dit was een proefperiode om te kijken hoe het met hun kindje ging, ze is nooit meer weggegaan. Toen onze herder overleed is ze een tijdje alleen geweest en 2,5 jaar gelede, toen de oudste 8 was wilde ik wel graag een puppy erbij. Inmiddels is de pup uitgepuberd en is het een geweldige hond, ze is heel lang een paar dagen in de week naar een oppas geweest die altijd meerdere verschillende honden in huis had, hierdoor is ze super sociaal naar andere honden. De oudste is was minder sociaal. Naar mensen zijn ze vriendelijk, wel waaks maar als je niks fouts in de zin hebt dan zijn ze meteen enthousiast als er iemand langskomt. Ze hebben absoluut geen wil to please, dus als ze geen zin hebben om te komen dan moet je soms wel 3 keer commando geven. Ze gaan met mij mee het bos in als ik ga paardrijden, ik kan ze te paard aanlijnen en los doen, daar luisteren ze goed genoeg voor.

Verder vreten ze alles op wat niet goed is opgeborgen, de jongste klimt zelfs op het aanrecht als je niet oplet, kasten kunnen ze openmaken etc. In huis zijn ze super lui en houden ze wel van comfort, het liefst liggen ze op de bank of in bed, al weten ze dondersgoed dat dat niet mag. Zodra de houtkachel aangaat liggen ze er er zo dicht mogelijk bij.
Ik vind het geweldige honden, ook al was ik vroeger meer een herder-mens, mijn man vind ze toch wel wat veel gebruiksaanwijzingen hebben.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:46

Er zijn weinig dingen in jouw verhaal die ik herken bij onze Ridgeback Delphi! Behalve dan dat je inderdaad een dosis humor moet hebben om niet gefrustreerd te raken als ze pas bij de 3e keer roepen komen :)

De onze is totaal niet gefocust op eten, kan zelfs gerust zijn eten laten staan... Soms wel vervelend, hij kan namelijk best wat extra vetjes gebruiken en ook tijdens trainingen zou het fijn zijn om wat extra aandacht te vragen met een snoepje. Helaas is hij daar dus nauwelijks gevoelig voor.

Hij begint nu wel waaks te worden, wat we erg fijn vinden daar we nogal buitenaf wonen. Verder blaft hij nooit, alleen als er dus iets niet pluis is slaat hij met een diepe blaf aan.
Daarnaast is het een echte allemansvriend, zowel mensen als honden. Puberen doet hij (nog) niet, dat zal ik even afkloppen haha!

Natuurlijk heb je heel veel soorten Ridgebacks met een heel verschillend karakter, dus staar je niet blind op 1 verhaal. Hoe dan ook, ik vind het fantastische honden!

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:21

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 13:04

Nou het is bijna zover!! Onze toekomstige ridgeback is in de maak <3

We hebben ons ingeschreven voor een nestje bij Of Sothu Banthu. Valerie (moeders) is gescand en is dragend dus we wachten vol spanning.

In december wordt ie geboren!!

Hoe is het met jullie ridgebacks?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:13

Wat leuk, gefeliciteerd!!

Ik krijg er aankomend jaar eentje bij, kan niet wachten :).

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:48

Gefeliciteerd annem84 en Nynke.. wij willen er volgend jaar 1 bij nemen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:37

Ik heb nog steeds spijt ooit mijn meisje te hebben moeten herplaatsen.
Ik mis haar elke dag, zo'n fijn karakter.

Wanneer ik weer meer tijd en ruimte heb komt er echt weer een RR, zo verliefd op het ras.
Mijn exdametje wordt volgende week alweer 10.
Ik weet beter wanneer zij jarig is dan van mijn huidige hond, dat zegt wel wat denk ik :o

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:49

Waarom moest ze weg??

Gefeliciteerd Annem84! Wat een leuk vooruitzicht <3.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:41

Yv_ schreef:
Waarom moest ze weg??

Gefeliciteerd Annem84! Wat een leuk vooruitzicht <3.

Ik zat destijds in de schuldsanering en moest vijf dagen werken (ze Was gewend altijd bij me te zijn in eigen zaak) , met klein kind ernaast op een bovenwoning ... :( geen mensen om me heen die haar uit konden laten (en nee dus ook geen geld voor een uitlaat service) :(
Dus de keuze gemaakt een huisje met meer tijd voor haar te zoeken.
Achteraf werd ik weer vrij vlot zwanger en kwam thuis te zitten, maar dat Was te laat... Haar nieuwe eigenaar wilde haar natuurlijk niet meer kwijt :+

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 13:20

Update!
Over twee weekjes mogen we Dayo op gaan halen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding