Welke jas voor chihuahua?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 03:57

Op epplejeck staan ze ook de mini paardendekjes voor honden, alleen beginnen de maten bij 30 cm en volgens mij is dat al te groot of niet? :P

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 09:13

wow dank jullie wel voor alle reacties!

xSCWx: ik heb even gekeken maar deze hebben allemaal te veel frummels eraan zitten, dan zit het ergens te strak en dan zit het niet meer lekker.

Thirza: wow dat is echt een goed idee! dat ga is sowieso eens proberen!

Kenyada: dank je wel voor de tip, ga ik zo eens bekijken!

Britta31: goed idee maar in de maat van mijn hondje hebben ze geen bodywarmers voor baby's hihi misschien voor poppen :D

Crypto: dank je wel voor je reactie, echter staat er in de link dat een hond die in beweging is geen jas aan hoeft. Voor mijn hond geld hetzelfde, ze heeft ook geen jas aan als we lopen. Het gaat er puur om als we bij de paarden zijn en ze moet wachten tot ik klaar ben. Ik ben het met je eens dat het geen pop is daarom ben ik op zoek naar een funtioneel comfortabele jas/dekentje voor haar zodat ze warm blijft en evt. gewoon kan lopen als het straks -10 is.
Zonder is geen optie, ik wil haar graag langer levend houden en als ze daar ligt te wachten en niks aan heeft heb ik straks een bevroren hond, daarbij zijn zeker kortharige Chihuahua's erg vatbaar voor longontsteking dus dat risico ga ik niet lopen :) mensen vergeten vaak dat grotere honden minder dicht bij de grond staan en zichzelf makkelijker warm kunnen houden. Ook komen Chihuahua's oorspronkelijk uit de woestijn, ze zijn eigenlijk gemaakt voor warme temperaturen. tja als t dan aan de grond zo koud is kun je niet anders :)

Zoe_97: ook bedankt! daar ga ik ook zeker zo even kijken!

Snollygoster: ik had om te wandelen ook een soort bodywarmer, op internet zie ik ze niet meer want als je dat intypt zie je alleen maar volledige jasjes. deze zijn om te lopen heel fijn (als we dezelfde bedoelen) omdat ze de longetjes beschermen, maar voor het wachten te koud.

Tica_81: die is leuk!!! <3 maar helaas kan ze daar niet lekker in lopen, doordat het om haar pootjes zit en te veel een kraag snap je? ik zal eens een filmpje maken als ze een jasje aan heeft, ziet er koddig uit maar het is eigenlijk heel zielig.

Paloedie: aaah zo lekker dicht bij een andere hond is de lekkerste oplossing ^_^
ik ben benieuwd naar welke merken het zijn!

Rosie: ik heb indd. bij EJ gekeken maar die zijn inderdaad allemaal te groot.

ik ben haar gister vergeten op te meten _-:( vandaag nog een poging!

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:40

Xpinoxx schreef:
Ook komen Chihuahua's oorspronkelijk uit de woestijn, ze zijn eigenlijk gemaakt voor warme temperaturen. tja als t dan aan de grond zo koud is kun je niet anders :)

Waar ze oorspronkelijk vandaan komen kan het ook -10 graden worden maar goed dat is niet on-topic.

Mijn moeder koopt de bodywarmertjes/ truitjes bij de wibra in de kleinste maat voor haar kleine slanke frummel.

Kan je niet zo'n warm cocon mandje op stal neerzetten als ze daar stil moet zitten? Zet je hem op een strobaal/hooibaal is ze meteen van de grond af.

Ik bedoel zoiets, dit is dan een kattenmandje maar voor het idee:
Afbeelding

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:41

Ik las ren tijd terug iemand die een mouw van een vest of een broekspijp zo had versteld dat het een jas was geworden misschien is dat iets?

nafnaf

Re: Welke jas voor chihuahua?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:47

Mijn oma maakt altijd van oude spijkerbroeken jasjes voor de jack Russels, misschien is dat een idee?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:50

Off topic.Een oom had altijd een hondje achter op de fiets en als het regende had ze een vuilniszak met een gat voor het hoofd aan.En een babyborn jasje en dan waterdicht maken is dat een idee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:33

Ik vind de link uiterst kort door de bocht. Een hond die binnenshuis met 20 graden niet trilt maar buiten (met een lagere temperatuur of regen) wel heeft het koud. Een hond die met regelmaat binnenshuis trilt terwijl het daar behagelijk heeft, kan trillen door opwinding. Maar als voorbeeld is Kenji makkelijk, die trilt binnen een enkele keer en dan heeft hij echt stress. Buiten waren we (vriendin en ik) gewoon aan het wandelen met 15 graden en hij was aan het bibberen, voor ons gevoel aanstelleritis maar voor de zekerheid toch fleecedekje om gedaan, binnen 2 minuten stopte hij met bibberen. Het was dus toch kou.

En met kleine Boris (9kg) is dat verschil nog groter. Die bibbert binnen alleen als hij doodsbang is (onweer), maar buiten begint hij al te bibberen met 15 graden en regen. Dan in eerste instantie alleen als hij snuffelt, maar naarmate de wandeling vordert zelfs met lopen. Dat is geen opwinding, dat is kou. Het zijn, opvallend genoeg, ook vrijwel alleen de kleine dunbehaarde hondjes die bibberen bij opwinding en vaak ook alleen in een koel huis of buiten, oftewel, het zou me niets verbazen als het dus meestal koude is gecombineerd met opwinding. Een hondje dat rustig is kruipt op een bolletje als hij het koud heeft, een hond dat loopt en heeft het koud kruipt of op een bolletje of gaat druk doen om zich warm te krijgen.

Klein zijn betekent dat je relatief veel huidoppervlakte hebt voor de hoeveelheid lichaamsinhoud. Dat betekent dat er veel warmteverlies is en dat je eerder problemen krijgt met je warm stoken.

Bibberen betekent dat je de spieren vlak onder de huid laat trillen. Dat is eigenlijk alleen energetisch interessant als je daarboven nog een flinke isolatielaag hebt. Oftewel, een flinke laag vet of een dikke niet natte vacht. De warmteproductie moet namelijk bij het lijf gehouden worden en het isoleerlaagje van stilstaande lucht dat kapot gemaakt wordt door het bibberen compenseren. Een nat paard dat bibbert gebruikt wel heel veel energie maar warmt er nauwelijks van op omdat hij de warmte die hij produceert vrijwel direct weer kwijt raakt terwijl hij een beetje extra isolatie door het bibberen ook kwijt raakt. Zo is het met een hond ook als die geen "waterdichte" vacht heeft als hij nat wordt.

Het argument dat er dan geen wintervacht wordt opgebouwd is kul. Die maximaal 2 uur buiten voor de meeste honden en de rest van de tijd lekker op de vloerverwarming of bij de radiator is de reden dat er vrijwel geen wintervacht opgebouwd wordt door sommige honden. Zeker de categorie waar de dekjes meestal voor gelden, de kleine dunbehaarde hondjes, worden zelden langer dan een uur per dag uitgelaten en helaas vaak veel korter (meer dan 50% van de honden in Nederland loopt minder dan een half uur per dag buiten). Of dat kleine deel van de tijd nu wel of geen dekje wordt omgedaan maakt geen verschil in het aanmaken in wintervacht. Dat is net als een paard dat geschoren is een half uurtje zonder deken laten staan. Hij begint niet opeens als een idioot weer een wintervacht aan te maken als hij daar niet genetisch toe is aangelegd zoals fjorden/shetten en de hondse equivalenten daarvan krijgen toch wel een wintervacht en geen dekje op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:34

Ik vind de link uiterst kort door de bocht. Een hond die binnenshuis met 20 graden niet trilt maar buiten (met een lagere temperatuur of regen) wel heeft het koud. Een hond die met regelmaat binnenshuis trilt terwijl het daar behagelijk heeft, kan trillen door opwinding. Maar als voorbeeld is Kenji makkelijk, die trilt binnen een enkele keer en dan heeft hij echt stress. Buiten waren we (vriendin en ik) gewoon aan het wandelen met 15 graden en hij was aan het bibberen, voor ons gevoel aanstelleritis maar voor de zekerheid toch fleecedekje om gedaan, binnen 2 minuten stopte hij met bibberen. Het was dus toch kou.

En met kleine Boris (9kg) is dat verschil nog groter. Die bibbert binnen alleen als hij doodsbang is (onweer), maar buiten begint hij al te bibberen met 15 graden en regen. Dan in eerste instantie alleen als hij snuffelt, maar naarmate de wandeling vordert zelfs met lopen. Dat is geen opwinding, dat is kou. Het zijn, opvallend genoeg, ook vrijwel alleen de kleine dunbehaarde hondjes die bibberen bij opwinding en vaak ook alleen in een koel huis of buiten, oftewel, het zou me niets verbazen als het dus meestal koude is gecombineerd met opwinding. Een hondje dat rustig is kruipt op een bolletje als hij het koud heeft, een hond dat loopt en heeft het koud kruipt of op een bolletje of gaat druk doen om zich warm te krijgen.

Klein zijn betekent dat je relatief veel huidoppervlakte hebt voor de hoeveelheid lichaamsinhoud. Dat betekent dat er veel warmteverlies is en dat je eerder problemen krijgt met je warm stoken.

Bibberen betekent dat je de spieren vlak onder de huid laat trillen. Dat is eigenlijk alleen energetisch interessant als je daarboven nog een flinke isolatielaag hebt. Oftewel, een flinke laag vet of een dikke niet natte vacht. De warmteproductie moet namelijk bij het lijf gehouden worden en het isoleerlaagje van stilstaande lucht dat kapot gemaakt wordt door het bibberen compenseren. Een nat paard dat bibbert gebruikt wel heel veel energie maar warmt er nauwelijks van op omdat hij de warmte die hij produceert vrijwel direct weer kwijt raakt terwijl hij een beetje extra isolatie door het bibberen ook kwijt raakt. Zo is het met een hond ook als die geen "waterdichte" vacht heeft als hij nat wordt.

Het argument dat er dan geen wintervacht wordt opgebouwd is kul. Die maximaal 2 uur buiten voor de meeste honden en de rest van de tijd lekker op de vloerverwarming of bij de radiator is de reden dat er vrijwel geen wintervacht opgebouwd wordt door sommige honden. Zeker de categorie waar de dekjes meestal voor gelden, de kleine dunbehaarde hondjes, worden zelden langer dan een uur per dag uitgelaten en helaas vaak veel korter (meer dan 50% van de honden in Nederland loopt minder dan een half uur per dag buiten). Of dat kleine deel van de tijd nu wel of geen dekje wordt omgedaan maakt geen verschil in het aanmaken in wintervacht. Dat is net als een paard dat geschoren is een half uurtje zonder deken laten staan. Hij begint niet opeens als een idioot weer een wintervacht aan te maken als hij daar niet genetisch toe is aangelegd zoals fjorden/shetten en de hondse equivalenten daarvan krijgen toch wel een wintervacht en geen dekje op.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:02

Wij hebben ook lang moeten zoeken om een geschikt jasje te vinden voor onze koukleum.
Onze vereisten waren :
- handig aan te doen, dus makkelijk sluiting
- geen mouwtjes (of als je het pijpjes wil noemen, ook goed ;-) )
- lekker warm
- eventueel waterdicht of waterdicht te maken met behandeling
- en helemaal niet onbelangrijk : geen vergaarbak voor strootjes/hooi en andere spullen op stal

We kwamen uit bij een jasje van Milk en Pepper.
Vond ik wel prijzig, maar doet al 2 jaar enorm goed dienst.
Ons hondje loopt er ook makkelijk mee.
Is vanonder nog te verstellen moest ze bijkomen in gewicht en werkt met handige knippertjes om te sluiten.
Wat ook fijn is : het kleine ritsje op de rug. Dat komt precies uit op het haakje van een tuigje, moest ze dat aandoen. Tuigje kan dus gewoon onder het jasje gedragen worden.
Er zit een kraagje aan, maar dat kan je gewoon omvouwen, blijft goed zitten en daar hebben ze dus geen last van. Vastzetten met een draadje garen zou eventueel ook een optie zijn, maar dat blijkt hier niet nodig.

Hierbij een link naar een foto : http://www.dier-en-tuin.be/Medias/Webshop1/756157_b.jpg
Wij hebben het tweede jasje van links.
Ik heb eventueel nog hetzelfde jasje liggen in nieuwstaat in 24 cm ruglengte.
Onze chihuahua heeft ruglengte 26 cm, het jasje van 24 cm was van zijn kleinere broertje dat helaas overleden is.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:21

Wyoming: dat is ook een goed idee! die kan ik wel in men stal zetten op het stro! ik ga eens kijken bij de dierenzaak of ze dat hebben :)

Mizora: dank je wel voor je bericht, ik ben het met je eens. Het is ook geen discussie of ik er wel of niet een aan doe. Ik doe het gewoon haha en niet omdat ik het mooi vind maar omdat ik mijn beestje niet laat bevriezen :D Het artikel is onwijs kort door de bocht, je kan dieren net als mensen niet over 1 kam scheren.

Ewona: Dat van dat tuigje is heel handig, ik loop nu altijd te klooien omdat ik hem moet verstellen en over haar jas moet doen. ik denk dat deze jasjes teveel kraag hebben, dat zit dan te strak en ook niet lekker.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:31

@Xpinoxx dank voor je uitleg, ik PERSOONLIJK vind t nog steeds onzin je ontregelt namelijk heel eigen systeem zo kan je hondje niet wachten op n dikke deken?:)

ieder zn keuze verder hoor maar goed bedankt voor jouw visie:)

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:17

Crypto schreef:
@Xpinoxx dank voor je uitleg, ik PERSOONLIJK vind t nog steeds onzin je ontregelt namelijk heel eigen systeem zo kan je hondje niet wachten op n dikke deken?:)

ieder zn keuze verder hoor maar goed bedankt voor jouw visie:)

Mijn chihuahua is absoluut geen handtashond,heeft dezelfde opvoeding genoten als onze leonberger. Als we gaan wandelen loopt ze gewoon bloot en is er niks aan de hand. Als ik bij de paarden bezig ben loopt ze minder. Met vies/koud weer staat ze binnen 5 min bij de achterdeur of ben ik haar kwijt omdat ze tussen paardendekens is gekropen.

Met een jasje aan blijft ze rustig een uur spelen en gaat ze op ontdekkingstocht. Dus ondanks mijn hekel aan jasjes kies ik voor wat mijn hondje blijkbaar nodig heeft om lekker buiten in het natte gras te kunnen ravotten als het geen 20 graden is.

Longontsteking en blaasontsteking ontregelen het systeem trouwens ook, evenals antibiotica ;) dus ondanks jouw persoonlijke mening ben ik er voorstander van ze dat niet te laten krijgen.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 09:14

Crypto bedankt voor jou persoonlijke mening, mijn hondje heeft geen dikke vacht, een grote kale plek op haar schouder (liteken, ze is ooit gegrepen door een hond, oor eraf, staart eraf en dus een jaap van meer dan 5 cm, hier komt nooit meer haar op), ook haar buikje is kaal door sterilisatie, duurt jaren voordat dat haar weer beetje is aangegroeid. Al met al blijft er weinig over haha

We zijn geslaagd! ik heb een wollen koltruitje voor haar. Hij is iets lang maar ik kan hem goed omrollen en als ze ligt te wachten dan kan hij gewoon uitgerold. Iedereen super bedankt voor het meedenken!

Ook maar meteen een veiligheidslampje gekocht :D

hahah hier lijkt t net alsof ze een mega nek heeft :P
Afbeelding

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:16

Lekker voor haar en fijn dat je geslaagd bent, kan ze lekker nog steeds mee naar stal met de koude zonder discomfort.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 09:32

ja toch :) straks als t gaat sneeuwen nog Uggs en dan is het helemaal compleet :') (geintje natuurlijk)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 06:14

Xpinoxx schreef:
Crypto bedankt voor jou persoonlijke mening, mijn hondje heeft geen dikke vacht, een grote kale plek op haar schouder (liteken, ze is ooit gegrepen door een hond, oor eraf, staart eraf en dus een jaap van meer dan 5 cm, hier komt nooit meer haar op), ook haar buikje is kaal door sterilisatie, duurt jaren voordat dat haar weer beetje is aangegroeid. Al met al blijft er weinig over haha

We zijn geslaagd! ik heb een wollen koltruitje voor haar. Hij is iets lang maar ik kan hem goed omrollen en als ze ligt te wachten dan kan hij gewoon uitgerold. Iedereen super bedankt voor het meedenken!

Ook maar meteen een veiligheidslampje gekocht :D

hahah hier lijkt t net alsof ze een mega nek heeft :P

wat erg dat ie is gegrepen zeg:( dan is de doorboeding waarschijnlijk ook anders dan vindt ik t al heel wat anders

:)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 06:15

Paloedie schreef:
Mijn chihuahua is absoluut geen handtashond,heeft dezelfde opvoeding genoten als onze leonberger. Als we gaan wandelen loopt ze gewoon bloot en is er niks aan de hand. Als ik bij de paarden bezig ben loopt ze minder. Met vies/koud weer staat ze binnen 5 min bij de achterdeur of ben ik haar kwijt omdat ze tussen paardendekens is gekropen.

Met een jasje aan blijft ze rustig een uur spelen en gaat ze op ontdekkingstocht. Dus ondanks mijn hekel aan jasjes kies ik voor wat mijn hondje blijkbaar nodig heeft om lekker buiten in het natte gras te kunnen ravotten als het geen 20 graden is.

Longontsteking en blaasontsteking ontregelen het systeem trouwens ook, evenals antibiotica ;) dus ondanks jouw persoonlijke mening ben ik er voorstander van ze dat niet te laten krijgen.

ik zeg nergens dat je ze dat moet laten krijgen of wel;)?

@mizora voorheen was er n andere link heel uitgebreidt die kon ik nergens vinden zodra ik tijd heb ga ik op zoek wel heel erg bedankt voorjouw uitleg trouwens

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:05

Die coltruitjes zijn ook leuk, passen normaal altijd wel goed.
Jammer genoeg is onze chihuahua een gek machientje en vliegt door de stallen.
Met als gevolg dat zo'n coltruitje hier meteen helemaal vol met het strooisel hangt.
Vandaar dat ik nu het gevoerde vestje heb met gladde buitenkant, zelfs met rollen in het vlas blijft er nog niets hangen.
Maar ik vond de coltruitjes ook wel leuk staan en handig om aan en uit te doen.
Ik heb er zelf toen nog een paar extra gemaakt, breien is ook af en toe wel leuk en zo kon ik zelf kleurtjes kiezen.
Dus als je een handige moeder of oma hebt die even niets om handen heeft ;-)
Dan heb je altijd reserve voor als er eentje in de was steekt.

Ze ziet er trouwens knap uit in haar trui :-)
Ik vroeg me ook al af wat die kale plek zou zijn, maar las nu net dat ze door een hond gegrepen is.
Die van ons helaas ook, hij doet ook altijd zo brutaal op grotere honden, voelt zich heel groot.
Zelfs onze Sint Bernard gaat voor hem opzij, maar zij kennen mekaar dan wel.
Ook op een keer gegrepen, door een vreemde loslopende hond.
Uiterlijk niets van te zien, maar helaas heeft hij hersenbeschadiging opgelopen omdat hij heel fel door mekaar is geschud.
Nu ja, ook daarmee kan hij wel oud worden hoor, en wij kennen hem zo, dus geen probleem.
We zijn al lang blij dat we hem nog bij ons hebben, want voor hetzelfde was het gewoon einde verhaal geweest.