Onze hond Wil. Niet. Wandelen. (Anatolische herder)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Onze hond Wil. Niet. Wandelen. (Anatolische herder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:58

Ik denk ook dat hij jouw terrein niet af wil. En zo'n onafhankelijke hond laat zich dan ook niet verleiden met iets lekkers. Met de hele familie weg zou je nog wel eens kunnen proberen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:01

Ik heb ooit deze aflevering gezien op de tv,een bordeaux dog die niet wilde wandelen
http://vtm.be/het-zal-je-hond-maar-zijn ... -problemen

Ik hoop dat je de trailer kan zien,maar in ieder geval Geert de Bolster heeft dat toen opgelost.Ik kan de hele uitzending helaas niet terug vinden maar volgens mij zijn ze begonnen met de hond met de auto een klein stukje van huis te brengen en dan terug naar huis te lopen en dat steeds meer uitbreiden tot de hond lol kreeg in het wandellen.Victor de bordeauq dog kan je ook op googlen.Is wel een belg helaas maar misschien kan je om info mailen of bellen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:02

Ah, leuk. Wij hadden er ook eentje in het asiel en dat was ook een apart geval.

Wat het is met erfhonden is dat ze heel graag hun eigen gebied willen bewaken. Hij is nog maar net bij jullie en heeft nog niet helemaal door hoe het bij jullie werkt denk ik zo.
Kan jullie erf afgesloten worden? In dat geval zou ik hem lekker los laten. En anders onder toezicht misschien ook wel. Ik heb een hond gekend die heel braaf was en zijn erf goed bewaakte, die kon gewoon los. Hij ging ook alleen het erf af als dat met iemand was die hij kende (en als hij dan halverwege de wandeling er geen zin meer in hand huppelde hij rustig op eigen houtje terug :') )

Ik weet niet hoe jullie mogelijkheden zijn maar misschien moet je hem gewoon lekker los laten lopen op het erf. Kan ie daar lekker zijn ding doen. En laat die worstjes en dingetjes lekker achterwege, dat is omkoperij en werkt misschien één keer... En daarna moet je weer wat nieuws verzinnen. Maar in feite ben je hem dus aan het omkopen, en waarom? Omdat jij zo graag wil wandelen? Laat hem lekker, als hij daar geen trek in heeft. Over een maand of wat moet je gewoon eens met het hele gezin het bos in gaan voor een wandeling, en wie weet wil hij dan wel ineens mee. :)

Succes ermee!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:16

Wat super dat jullie de hond een huisje bieden. Helaas zijn deze dieren niet de gemakkelijkste, belanden ze vaak in het asiel en worden ze moeilijk geplaatst.

Je hebt een zeer eigenzinnige, zelfstandige, territoriale berghond. Daarmee wil ik zeggen dat zijn erf en gezin het allerbelangrijkste zijn, hij alleen dat doet waar hij het nut van in ziet en echt niet te paaien is met waar je dan ook mee aankomt als hij niet wil.
Mijn hond kent 'hier' prima, maar als hij zijn zin op iets anders heeft gericht, kan ik op mijn kop gaan staan en met biefstuk zwaaien, maar helaas, een berghond trekt zijn eigen plan :evaw: .

Geef hem nog lekker even de tijd. Thuis is blijkbaar nu even belangrijker dat een rondje wandelen. Ik kan me zo voorstellen dat als hij eenmaal gesetteld is en weet dat thuis altijd thuis blijft zijn, de lol van een wandeling vanzelf wel komt. Mijn berghond vindt het echt prachtig als hij even mee mag, maar hij is veruit het gelukkigste als hij op zijn eigen haard en huis mag passen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:17

Misschien een gek idee, maar is hij niet gewoon een 'huismus' ( :+ ) en blij met z'n nieuwe huis? Wellicht wordt hij daarom 'bang'/onzeker (ook al laat hij dit niet zien) als je met hem gaat wandelen, omdat hij denkt dat 'weg van huis' synoniem is aan 'wegmoeten/wegblijven/niet meer terugkomen op eigen territorium/eigen territorium is onbewaakt o help' ? Als oplossing kun je dan misschien eerst een (heel) klein stukje doen en telkens uitvoerig (met stem) belonen, en dit stukje steeds meer uitbreiden?

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:22

misschien een hondenfluisteraar erbij laten komen. Want misschien si er iets anders aan de hand. depressief ?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:30

Ik zie toch niet helemaal het probleem in van een hond die liever thuis is en lekker op het erf rondscharrelt. Waarom moet het dan opgelost worden?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 11:15

Leuk, ook reacties van mensen die bekend zijn met het ras! @Estera: jouw beschrijving van zijn karakter klopt exact met het idee dat wij er van hebben!

Ik had in het begin ook heel erg het idee dat ie "zijn" territorium aan het verkennen was, overal aan snuffelen, plasjes doen en hij wilde ook het liefst het hele erf rondsnuffelen, hij heeft werkelijk overal aan geroken, haha. Dus ik denk dat het inderdaad een kwestie van "huismus" zijn is.

Inmiddels laten we hem als we zelf buiten zijn ook loslopen en hij blijft netjes bij huis, verder ligt ie innig tevreden aan zijn longeerlijn. Ook prima. Als ie behoefte krijgt om meer beweging te krijgen zullen we ons daar wel weer op aanpassen!

Wel grappig: mijn moeder wilde hem uitlaten en was al een eindje op weg toen mijn dochtertje hem riep. Hij sleurde mn moeder zo terug om met mn dochter te kroelen, ouwe knuffelkont. Hij is echt gek op kinderen, heel schattig.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:55

Wij hebben ook een kangal. En die is ook niet echt van het wandelen. Rondscharrelen en snuffelen vindt hij heerlijk. Maar wandelen hoeft van hem niet zo nodig.
Hij is ook nergens mee te paaien. Geeft niets om eten. Wij hebben op de honden cursus met bierbommetjes geprobeerd zijn aandacht te krijgen. Maar zelfs dat lukte niet.
Een hele eigenzinnige hond met veel waaksheid en een hartje van goud!