Hond kopen/adopteren, hoe werkt dat precies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Hond kopen/adopteren, hoe werkt dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:40

Een hond uit Nederland geeft meer zekerheid, maar als je geen pitbull-achtige, pittige herder (denk duitse, mechelse of hollandse herder), geen jack hussel en geen oud, ongezond of vals hondje wilt, dan is de spoeling behoorlijk dun. Ik heb daar begin oktober weer eens een telling van gedaan: Mizora @ [BB] [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Van de 480 honden in de Nederlandse asiels (sommige buitenlandse asiels hebben al 300 honden, ter vergelijk) blijven er nog 126 honden over als je de eerdere genoemde honden weglaat en nog 60 bastaards waarvan een flink deel daar ook onder valt.

Ik ben dus niet tegen een hond uit een Nederlands asiel halen, maar ik zou de buitenlandse stichtingen niet zo snel aan de kant schuiven (enkel voor zekerheid). Er zijn echt goede stichtingen waar de verhalen kloppen, de nazorg goed is en er altijd opvang beschikbaar is mocht het toch niet gaan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:42

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:49

Wat een leuke website, en wat een leuke honden ook... Food for thought!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:26

We hebben zelf een hondje gehad via een stichting, een schat van een hond. Maar met ongelooflijke verlatingsangst. De stichting heeft ons zo enorm in de kou laten staan. De hond mochten we aldus het contract niet verkopen e.d , maar echt concreet hulp bieden of mee denken was er niet bij. Toen bleek nog onze dochter allergies was en stonden we dus bijna letterlijk met de rug tegen de muur. Omdat het op een gegeven moment zo'n enorme belasting was hebben we het hondje na twee jaar alsnog weg gedaan terug naar de stichting. We hebben samen op de bank moeten huilen, zo veel verdriet heeft het ons gedaan, want wat hielden we veel van dat hondje. Zo veel geprobeerd, ook nadat onze dochter allergies bleek, de hond nog anderhalf jaar er na nog gehad in de hoop dat medicijnen zouden aanslaan en ze er over heen zou groeien. Ik heb er behendigheid mee gedaan, dat hondje was echt een top beessie en zo ongelooflijk lief en trouw. Soms kom je pas achter hoeveel je van iets of iemand houd, op het moment als het er niet meer is. De dag dat ze is opgehaald was vreselijk, terwijl ik de afstandsverklaring tekende, pakte ze haar op. Ze pakten het papier en liepen gelijk met haar weg onder de arm. Ik riep nog....wacht, ik wil haar nog een knuffel geven. En als reaktie kreeg ik: laten we het niet moelijker maken dan het is.

Het is afgelopen mei gebeurd en nog denk ik bijna dagelijks aan haar, ik mis haar. Ik wil weten hoe het met haar is, maar tot op heden is er geen chip overgeschreven en de stichting wil vanwege de privacy niet vertellen waar ze is. Het was al zo anders geweest als de stichting het ophalen wat menselijker had laten verlopen.

Met dit verhaal wil ik alleen aangeven, mocht je keuze vallen op een stichting, pas op met contracten. Ik zou willen dat dat contract er nooit was geweest, dan had ik nu geweten waar ze was. Achteraf gesproken vind ik dat door zo'n contract is het nooit echt je eigen hond.
En vraag ook wat voor nazorg ze bieden als je tegen problemen aan loopt, die zoals in ons geval onoplosbaar bleken te zijn.

Er zijn veel tientallen stichtingen, sommige zijn echt oprecht en hebben het best voor met de honden en diens nieuwe baasjes. Maar helaas zijn er ook de slechte, die een slaatje er uit proberen te slaan of die alleen aan het geld of uitsluitend het dier denken, waardoor je als mens totaal niet menswaardig wordt behandeld. Ik had niet het idee dat betreffende stichting rekening hield met mijn gevoelens en het me kwalijk nam dat we het hondje niet meer een thuis konden bieden.

We hebben toen gekeken naar ervaringen, maar nooit wat kunnen vinden, omdat er niet echt site's zijn waar je ervaringen over stichtingen kunt achterlaten. Ik kan me ook voorstellen dat dat niet kan, omdat je kans hebt op laster. Het gaat immers over personen en niet over produkten.

Het hondje zou tijdelijk bij een gastgezin in huis komen, maar dat was niet waar. Ze hebben haar in een pension gestopt tot ze herplaatst was. Dit vernam ik via via, maar helaas nog niet achter gekomen waar ze zit. Gelukkig voor haar zag ik op hun facebook site dat ze snel weer een nieuw thuis had. Maar ook dit neem ik ze nog steeds kwalijk dat ze me voorgelogen hadden. Het zelfde geld had ze maanden in dat pension op een thuis zitten wachten, dan was ze weggekwijnd. Ik heb er nog naar gevraagd voor dat ze haar ophaalde, omdat ik dat niet wilde. Ook hier wil ik dus mee aangeven dat niet alle stichtingen eerlijk kunnen zijn, maar ik weet gelukkig ook verhalen van mensen die wel goede nazorg hebben gekregen, maar dat waren wel honden van andere stichtingen.

Mocht ze ooit weglopen en de chip staat nog steeds op mijn naam en ze bellen mij, dan weet ik niet wie de baas zal zijn, mijn hart of mijn verstand.

Sorry, al om al een heel verhaal....komt het zit me nog steeds hoog.

Succes met je zoektocht naar een leuke hond, maar laat je goed informeren en pas op met contracten!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:36

Ik heb twee honden uit Spanje, geweldige honden! Mijn grote liefde komt van animalinneed.com. Ik ben zo enthousiast over deze stichting dat ik mij als gastgezin heb aangemeld. Over ongeveer een maand krijg ik mijn eerste 'pleeghond' uit Spanje, een hele leuke jonge labrador kruising.

Kijk maar eens op de site, daar kan je heel veel info vinden. En als je benieuwd bent naar de hond die in afwachting van een definitieve baas bij mij in de opvang komt kan je me een pb sturen. Evt heb ik een filmpje voor je.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:48

Ik heb 2 honden geadopteerd uit het buitenland, één uit Roemenië en één uit Spanje. De eerste uit Roemenië is op straat opgegroeid en wij adopteerden haar toen ze een jaar of 2/3 was. Ze had toen al minstens een jaar op straat geleefd en daarna in het asiel. Een ontzettend lief en vooral; slim!! hondje (omdat ze voor zichzelf heeft moeten leren nadenken op straat vermoed ik). Wonderbaarlijk genoeg liep ze meteen braaf mee aan de lijn en hield ze zich aan al onze 'huisregels' alsof ze elke dag al bij ons geleefd had. Ze was in het begin alleen soms een beetje angstig voor mannen die we onderweg tegen kwamen met een muts op (het adoptie adres waar we haar vandaan hadden vertelde ons dat dit vermoedelijk kwam omdat ze Roemenen in het asiel hebben werken die dat werk alleen doen om er van te kunnen leven en zij houden niet echt vd honden en zij deden dan ook niet altijd even aardig tegen ze..
Vooral toen we dit hondje net hadden liep ze soms weg en dan kwam je haar later tegen bij de pizzeria op het terras.. schooiend om eten haha.. ze wist niet beter natuurlijk. Ik heb dit hondje binnen een jaar allerlei commando's aangeleerd, van pootjes geven tot omrollen.

Een paar jaar later toen ik op mezelf woonde wilde ik een echte eigen hond (het Roemeense hondje was bij m'n ouders) en ik koos er voor om er één uit Spanje te adopteren. Ik had eerst gekeken in alle Nederlandse asiels (geweldige overzichtelijke site daarvoor is overigens dierenasiels.com) maar alle honden van het type (en vooral formaat) dat ik zocht hadden vervelende gedragsproblemen. Vooral alleen kunnen zijn is voor mij een heel belangrijk punt, ik heb echt een hekel aan blafhonden. Uiteindelijk via internet kwam ik dus bij een leuke kruising die ik nu nog steeds heb! Hij was als pupje samen met zijn zusje vastgebonden aan het hek van het asiel en is dus opgegroeid in het asiel. Hij heeft daar een jaar gezeten voordat ik hem adopteerde en kende helemaal niets. Maar dat was gunstig omdat hij dus ook niets slechts had aangeleerd! Hij was bij thuiskomst ook al meteen zo braaf, hij heeft nooit zijn behoeftes in huis gedaan. Ook in huis is hij verder heel rustig en blaft alleen als hij iets verdachts denkt te horen (gebeurd heel zelden). Alleen het ad riem lopen is wel een behoorlijke training geweest maar dat zit gewoon in het type hond (half windhond en ernstig gevalletje ADHD als hij buiten is).

Ik kan het tot nu toe ontzettend aanraden. Vooral de hondjes die het zwerversleven gekend hebben zijn zo ontzettend dankbaar. Ook vind ik de type honden uit het buitenland gewoon veeeel leuker dan de meeste honden die hier zitten. Als ik bij sites kijk uit Nederland 'kies' ik onbewust steeds voor honden die uit het buitenland komen haha.. (ja ik snuffel soms rond op die sites, ben echt niet van plan nog een hond aan te schaffen maar soms is het gewoon zo verleidelijk om te kijken!!) Maar kijk altijd eerst in onze eigen asiels, wie weet zit er wat bij! Succes!!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:20

Mizora schreef:
Een hond uit Nederland geeft meer zekerheid, maar als je geen pitbull-achtige, pittige herder (denk duitse, mechelse of hollandse herder), geen jack hussel en geen oud, ongezond of vals hondje wilt, dan is de spoeling behoorlijk dun. Ik heb daar begin oktober weer eens een telling van gedaan: Mizora @ [BB] [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Van de 480 honden in de Nederlandse asiels (sommige buitenlandse asiels hebben al 300 honden, ter vergelijk) blijven er nog 126 honden over als je de eerdere genoemde honden weglaat en nog 60 bastaards waarvan een flink deel daar ook onder valt.

Ik ben dus niet tegen een hond uit een Nederlands asiel halen, maar ik zou de buitenlandse stichtingen niet zo snel aan de kant schuiven (enkel voor zekerheid). Er zijn echt goede stichtingen waar de verhalen kloppen, de nazorg goed is en er altijd opvang beschikbaar is mocht het toch niet gaan.

Wat een interessant onderzoek Mizora!
Wij hebben via Dogsadoptions Nederland 2 hondjes uit Roemenië gehaald. Een was een ouder teefje (6 jaar) die waarschijnlijk een groot deel van haar leven op straat had geleefd. En we hebben een "opknappertje" reutje gekozen van toen 2 (?). Het zijn allebei schatten van honden, maar vaak hebben ze wel een gebruiksaanwijzing. Het reutje blaft bijvoorbeeld altijd fel naar vreemde mannen/mensen wanneer ze teveel contact maken.
Het teefje heeft nogal veel jachtinstinct. We vreesden ervoor dat ze nooit met katten zou kunnen, maar gelukkig gaat dat goed en is ze inmiddels 95% betrouwbaar daarmee. Verder lijkt ze qua omschrijving [recies op het Spaanse teefje van Marloez :+ Ons teefje luistert ontzettend goed, maar we durven haar niet los te laten lopen omdat ze dan echt weg loopt. Ze rent niet, maar op een drafje loopt ze gewoon van je weg en doet net of ze je niet hoort.

Het zijn echt schatten van honden en inderdaad heel erg slim.

Maar natuurlijk kunnen nederlandse hondjes ook dit soort dingen hebben. Ik wens je

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:11

Er zijn bij heel veel stichtingen ook veel honden al bij opvanggezinnen in Nederland, dat geeft ook een beetje meer zekerheid wbt het karakter.

Als je het niet leuk vindt om een angstige hond te hebben dan moet je wel goed opletten. Sommige stichtingen noemen honden 'wat onzeker' en dat is vaak echt een understatement. Helemaal als ze dan ineens in zo'n druk land als Nederland komen is dat echt even een klap voor zo'n dier.
Er zijn er genoeg die nergens last van hebben hoor, maar let daar wel op. Vraag om filmpjes als je een wat duidelijker beeld wil hebben.
Er zijn ook uitzonderingen hoor, er zijn er ook die behoorlijk verlegen waren en met wat tlc heel snel opknappen, en andersom komt vast ook voor.

Honden die lekker mensgericht zijn en blij als er iemand in de kennel komt zijn vaak zo aangepast aan het leven hier. Mijn hond werd ook als 'iets verlegen' aangeboden maar dat is echt een scoobydoo. Ze kwam per ongeluk op mijn pad dus ik had haar niet uitgekozen, maar ik kan me voorstellen dat mensen zich daarop verkijken.

Als ik een hondje erbij wil wordt het misschien weer een buitenlander, de honden die sociaal en enthousiast tonen op de foto's/filmpjes zou ik dan toch zonder al te veel twijfel hierheen durven halen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 07:40

Sammyoo schreef:
Ik heb twee honden uit Spanje, geweldige honden! Mijn grote liefde komt van animalinneed.com. Ik ben zo enthousiast over deze stichting dat ik mij als gastgezin heb aangemeld. Over ongeveer een maand krijg ik mijn eerste 'pleeghond' uit Spanje, een hele leuke jonge labrador kruising.

Kijk maar eens op de site, daar kan je heel veel info vinden. En als je benieuwd bent naar de hond die in afwachting van een definitieve baas bij mij in de opvang komt kan je me een pb sturen. Evt heb ik een filmpje voor je.

Ik ben ook helemaal weg van www.animalinneed.com. Geen zielige verhalen over de honden, goede bloedtests voordat ze naar Nederland komen, goede voor en nazorg. Ik zou zonder twijfel zo weer een hond hier vandaan halen. :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 07:55

Ik ga voor een hond uit Nederland...onze asiels zitten bomvol... ;( mijn allerleukste hond was een asieltje die er al ruim een half jaar zat...en heel het asiel was er dol op, niemand dacht dat hij nog zou worden geadopteert....

Natuurlijk zijn er ook honden uit het buitenland die een plek verdienen...het is schijnend, maar als ik op de lijst kijk zijn er zoveel huishonden voor een beginner die altijd een normaal fijn huiskeven hebben gehad en ineens door omstandigheden in een asiel terecht komen...zo een hond kan je zonder aanvangs problemen meteen in huis nemen..

Met 4 honden nu nooit iets akeligs en allemaal gewoon bij andere honden samen.. Opgevoed of ergg makkelijk op te voeden.

Ik heb altijd het idee dat dit soort honden weten dat ze een second change krijgen mits je ze de eerste 3 maanden heel rustig laat wennen en vertrouwen geeft ...maar mijn leukste hond was meteen thuis en maatje op het moment dat hij uit de auto kwam..

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:16

Er zijn zo veel honden in Nederland die wachten op een baasje, waarom dan een hond uit het buitenland halen? Vaak hebben rasvereniging ook een herplaats lijst, zelfs sommige goede fokkers die een hond uit eigen fok herplaatsen. Ja in de Nederlandse asiels zitten veel sterke rassen met gedrag problemen. Logies want die brave honden zijn zo weer onder de pannen en wat houd je dan over .....? Juist de minder makkelijke honden.
Kijk een hond uit het buitenland is leuk maar wat doe je als het niet klikt of dat het helemaal opleeft en het als nog een etterbak blijkt te zijn. Heb je dan ook een proeftijd? En waar moet de hond dan naar toe als het tijdens de proeftijd niet gaat? Bij een goed asiel in Nederland krijg je proeftijd. Binnen die proeftijd kun je de hond weer terug brengen zonder verdere moeilijk heden. Al hoop je natuurlijk altijd dat het gelijk goed gaat en hij niet terug hoeft.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 08:45

Ik heb eigenlijk geen probleem met de moeilijkere honden, onze hond was ook écht geen makkelijke. Ik vind alleen de 'vechtershonden' gewoon niet zo mooi, omdat ze vaak kortharig en klein zijn.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:40

Asiels in Nederland zitten niet bomvol. De meeste honden hebben een flinke gebruiksaanwijzing en zijn gewoon moeilijk plaatsbaar.
Alleen, ik zou wel eerst de Nederlandse asiels afzoeken (www.ikzoekbaas.nl) voordat je naar het buitenland uitwijkt. Want er kan wel degelijk een lieve, leuke gezinshond in het asiel zitten. :j Of een hond die wel een verhaal heeft maar door ervaren mensen prima te handelen is.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 07:42

Je kan ook kijken op www.dierenasiels.com Daar vind je nog veel meer asiels dan op ikzoekbaas
ikzoekbaas is namelijk van de dierenbescherming en niet alle asiels zijn daarbij aangesloten.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:26

Borisje schreef:
Asiels in Nederland zitten niet bomvol. De meeste honden hebben een flinke gebruiksaanwijzing en zijn gewoon moeilijk plaatsbaar.
Alleen, ik zou wel eerst de Nederlandse asiels afzoeken (http://www.ikzoekbaas.nl) voordat je naar het buitenland uitwijkt. Want er kan wel degelijk een lieve, leuke gezinshond in het asiel zitten. :j Of een hond die wel een verhaal heeft maar door ervaren mensen prima te handelen is.

:j Inderdaad. Ik begrijp dat asieldieren in NL een verhaal hebben, alleen heb ik wel eens het idee dat sommige asiels wel heel pessimistisch zijn over het gedrag van de hond (vaak zitten ze daar in een kennel en dat doet gedragsproblemen zelden goed), en bij de buitenlandse stichtingen wel erg optimistisch (lees regelmatig teksten als: perfecte kinderhond... vind ik gevaarlijke uitspraken). De waarheid zal altijd ergens in het midden liggen.
Ik zag overigens pas een lief teefje wat er zat omdat haar baas overleden was. Die had zo bij mij mogen komen, ik zoek alleen op dit moment (nog) geen hond en ze was helaas zo weg. Maar dat zijn wel voorbeelden van honden die weg zijn gedaan buiten hun eigen schuld om.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:27

Of richt je op de vondelingen...mijn ervaring is dat ze juist wel een opvoeding hebben gehad...of niet maar juist heel erg goed in aanpassen zijn...de echte die hards, ze hebben tijdens zwerven overleefd.

Ik ga voor de vondelingen, heb er steeds zulke leuke honden aan...zo ontzettend lief, dapper, braaf en slim...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:24

En waar vind je die dan specifiek?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:32

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:40

Borisje schreef:
Alleen, ik zou wel eerst de Nederlandse asiels afzoeken (http://www.ikzoekbaas.nl) voordat je naar het buitenland uitwijkt. Want er kan wel degelijk een lieve, leuke gezinshond in het asiel zitten. :j Of een hond die wel een verhaal heeft maar door ervaren mensen prima te handelen is.

Nou, met die adoptiehonden uit het buitenland is er ook flink wat aan de hand ermee hoor, dus evengoed niet voor onervaren mensen die een lief en makkelijk hond willen.

Wat ik tot nu toe tegenkwam en of erover las......het zijn niet altijd makkelijke honden en hebben evengoed een gebruiksaanwijzing.

Daarom zeg ik ook, kijk ook eens rond in Nederlandse asielen, soms zitten er ook bij dat erg leuk is, maar vaak is ie al heel snel weer weg.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:49

MorganeR schreef:
En waar vind je die dan specifiek?

Ik,kijk,altijd bij asieldieren.nl

Ik bv heb goede ervaring met asiel Uden...soms is het handig om te bellen, ze staan er niet allemaal op.