hoe hond vastbinden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:57

Duhelo schreef:
Voor de mensen die het nog niet wisten, het is ook een tsjechoslowaakse wolfhond. Erg sterk, enorm veel kaakkracht, verlatingsangst en jachtdrift.
Effe aanleren los te lopen tussen paarden is praktisch onmogelijk + als ze iemand vreemds ziet zou ze durven gaan uitvallen of uit schrik weglopen, en dan zie ik ze nooit meer terug.
opsluiten in stal is geen optie
1. open schuilstal
2. mevrouw springt los over 1.40 uit stilstand, 2 meter met aanloop.
3. zelfde reden waarom paddockje met elektriciteit niet werkt, ze gaat er gewoon over :D

Alleen dit zou voor mij al een reden zijn om de hond niet mee te nemen. Niet luisteren is bij mij niet mee. Je moet er toch niet aan denken dat er (weer) wat gebeurd?
Ik vind het ook wel een beetje overdreven. Zo sterk zijn deze honden niet. Ze zijn eerder erg gevoelig.

Ik heb een aantal honden tussen de 50 en 60 kilo welke waak- en verdedigingsinstinct hebben. Ze zijn gefokt om vee te beschermen tegen roofdieren en veedieven wat ze 20 jaar geleden nog deden. En deze kunnen gewoon perfect luisteren. De kaakkracht van die van mij zijn zoveel meer. Ze pakken zonder problemen een wolf of vallen met succes beren aan, maar bijten echt geen leren riem door en trekken hem ook niet kapot. Ondanks dat ze ruim 2 keer zo zwaar zijn als die van jou en 1 bonk spieren hebben. Waarom niet? Omdat ze luisteren en ik niks dwing waar ze doodongelukkig van worden.

Sorry, maar ik vind het gewoon sneu voor de hond. Een hond die prima vast kan liggen, zal het uit frustratie echt niet kapot bijten.
Hier willen ze ook altijd heel graag mee. Maar wat niet gaat, gaat niet.

Wat ga je doen als de hond een keer een paard van een ander pakt?
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 11-11-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:12

Helemaal met bovenstaande eens.. Als je al zo iets heb meegemaakt met je hond en hij je aan alle kanten duidelijk maakt dat dit heel stressvol is waarom dan toch perse mee nemen?...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 13:01

Afbeelding

Afbeelding

ik denk dat jullie gelijk hebben... mijn hond is doodongelukkig dat ze mee moet.

nogmaals. ze is blij dat ze mee mag.ik doe haar geen plezier om ze thuis in haar kennel te laten. de laatste drie maand hangt ze gewoon an een lang touw vast. en is ze ook braaf. maar het touw begint te verslijten en ik wéét dat ze het kan kapot trekken of bijten en dat wil ik voorkomen. dus ik vraag achter manieren om ze goed en veilig te kunnen aanbinden. geen discussie of ik ze moet thuislaten of niet.
en ja. mijn hond luistert. als ik zeg dat ze niet mag kauwen op de leiband doet ze het niet. maar ze is nog jong en haalt graag kattenkwaad uit en ik kan er niet constant naar zitten staren.
dus om idd ongelukken te voorkomen. zolang ze aan de leiband is is ze superlief tgn de paarden. moment dat ze los is is ze plots een beetje erg oostindisch doof...

HorseTopShop schreef:
Duhelo schreef:
Voor de mensen die het nog niet wisten, het is ook een tsjechoslowaakse wolfhond. Erg sterk, enorm veel kaakkracht, verlatingsangst en jachtdrift.
Effe aanleren los te lopen tussen paarden is praktisch onmogelijk + als ze iemand vreemds ziet zou ze durven gaan uitvallen of uit schrik weglopen, en dan zie ik ze nooit meer terug.
1. open schuilstal
3. zelfde reden waarom paddockje met elektriciteit niet werkt, ze gaat er gewoon over :D

Alleen dit zou voor mij al een reden zijn om de hond niet mee te nemen. Niet luisteren is bij mij niet mee. Je moet er toch niet aan denken dat er (weer) wat gebeurd?
Ik vind het ook wel een beetje overdreven. Zo sterk zijn deze honden niet. Ze zijn eerder erg gevoelig.

Ik heb een aantal honden tussen de 50 en 60 kilo welke waak- en verdedigingsinstinct hebben. Ze zijn gefokt om vee te beschermen tegen roofdieren en veedieven wat ze 20 jaar geleden nog deden. En deze kunnen gewoon perfect luisteren. De kaakkracht van die van mij zijn zoveel meer. Ze pakken zonder problemen een wolf of vallen met succes beren aan, maar bijten echt geen leren riem door en trekken hem ook niet kapot. Ondanks dat ze ruim 2 keer zo zwaar zijn als die van jou en 1 bonk spieren hebben. Waarom niet? Omdat ze luisteren en ik niks dwing waar ze doodongelukkig van worden.

Sorry, maar ik vind het gewoon sneu voor de hond. Een hond die prima vast kan liggen, zal het uit frustratie echt niet kapot bijten.

ze is niet agressief tegen paarden, ze jaagt er gewoon achter. Toen ze de vorige keer een schop kreeg had ze dat paard met geen tand aangeraakt, maar ze vond het gewoon leuk om erachter te rennen. Paar vond het minder leuk en heeft geschopt. Helaas met gevolgen.
Daarom wil ik het ook voorkomen dat ze los kán raken. Nu is ze op zich braaf aangelijnd, maar ik wéét dat ze het touw met twee happen kan doorbijten en dat wil ik voorkomen.
Het is ook maar door ze mee te nemen dat ze alles kan en zal leren, door haar hele dagen thuis in de kennel te houden zal ze zich absoluut niet kunnen ontwikkelen... ze is ook nog jong, pas 2 (wolfhonden puberen gerust tot ze 3 zijn, het ergste hebben we nu hopelijk ongeveer achter de rug :D, dus er is hoop)
Het laatste jaar heeft ze zich enorm ontwikkeld, zowel gedrag naar de omgeving toe, als het alleen blijven (kennel ligt nu beneden op de parking waar ze overzicht heeft en nu en dan beweging ziet van klanten vd winkel, ipv boven op het terras waar ze "afgesloten" zat). We zijn vorig jaar opnieuw gestart met hondenschool (voorheen niet mogelijk ivm haar stressgedrag) waar we heel erg werken op gehoorzaamheid en vriendelijkheid naar mensen dat ze niet kent. Op een afgesloten terrein doet ze haar oefeningen los vrij goed (apport, zit voor, blijven liggen). Maar ze is nog niet betrouwbaar genoeg om dat te doen op een open terrein met paarden,konijnen en katten die rondlopen.

aan stal heeft ze een langer touw, ze scharrelt rond, wentelt zich in het hooi als ik effe niet oplet, maakt putten, kijkt naar mij of de paarden. Aan de piste ligt ze korter omdat ze daar soms de neiging heeft om zich te moeien als de paarden wat pittiger zijn en omdat er daar vaker mensen komen
Tijdens buitenritten gaat ze mee, dus ik weet echt niet waarom ik haar zou moederziel alleen thuis moeten laten?

Van

Re: hoe hond vastbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:04

staalkabel :j werkt ook prima bij mijn wolfhond. Alleen wel geregeld vervangen want op een gegeven moment knappen deze ook

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:39

Jagen = stress en ook nog eens een gevaar voor de hond. Dat ze er vrolijk naast zit zegt niks. Ik zou er ook voor gaan om de hond thuis te laten. Heb zelf een hond die zo reageert en bij deze zijn de paarden taboe. Ook uit veiligheid voor de hond.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 15:10

Oke, voor de hele laatste maal:
Als mijn hond mee is ligt ze 99 % van de tijd gewoon rustig neer, of ze kijkt/snuffelt wat rond.
Als ze aan de piste ligt en mijn paard is wat te pittig zou ze eens proberen mee te lopen, als ik roep dat ze moet gaan zitten/ of liggen doet ze dat ook gewoon.
Ze heeft meer stress van alleen thuis te blijven dan van mee te gaan.
Mijn vraag was ook niet, neem ik haar mee of laat ik haar thuis? ik ken mijn hond het beste, ik weet dat ze graag mee gaat, ze is lief tegen de paarden, ze vind het leuk om te mogen "helpen" uitmesten (door zich er in te draaien), om te mogen "helpen" hooi te geven (ook door zich erin te draaien), om te mogen "helpen" voeren (door mijn emmers om te gooien en ermee te gaan spelen). Door naast de kruiwagen te lopen, te kijken naar de paardjes en mee te gaan op buitenrit.
Nogmaals, het feit is vooral dat ik wéét dat ze veel kracht heeft en dat ik wéét dat ze touwen kan doorbijten, en dat ik me fijner voel als ik 100 % zeker weet dat ze zich niet kan lostrekken of bijten.

Ik denk dat een staalkabel inderdaad de beste optie zal zijn, ik zal eens informeren hier in de buurt waar ik daar kan aan raken.
Zijn er tips hoe ik kan weten welke musketons geschikt zijn? hoeveel kilo druk zouden ze aan moeten kunnen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 15:17

Van schreef:
staalkabel :j werkt ook prima bij mijn wolfhond. Alleen wel geregeld vervangen want op een gegeven moment knappen deze ook

Leuk dat je ook een wolfhond hebt! en ook een cattery zie ik!
Hoe gaat hij van jouw samen met de katten?
Gaat hij ook mee naar de paarden?
Hier is het een haat - liefde relatie. Ze kunnen prima bij elkaar, hond zal ook niet bijten oid naar de katten, maar vind het oh zo leuk als ze rennen. Katten doen alsof ze bang zijn en rennen weg, maar komen dan 5 seconden later van achter de hoek met haar staart spelen :D
Vorig jaar met de kittens was het nog moeilijk, dit jaar was ze al heel erg lief, een van de kittens is gebleven (is nu bijna 4 maand) en die twee doen het wel erg leuk samen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:18

Duhelo schreef:
Zijn er tips hoe ik kan weten welke musketons geschikt zijn? hoeveel kilo druk zouden ze aan moeten kunnen?

Vermenigvuldig gewicht hond met 5 en kijk wat er dan te vinden is, maar je probleem is altijd je zwakste schakel, een zware musketon aan een lichte lijn werkt niet. Breekkracht van alle moet hoog genoeg zijn en dat is fors hoger dan lichaamsgewicht vanwege het abrupte trekken dat jij aangeeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:19

Kijk eens bij een zeilwinkel. Daar hebben ze goede staaldraad en het materiaal om direct een sterke lus erin te maken en eventueel zelfs direct een musketonhaak eraan te maken. En de musketons voor zeilboten zijn een stuk sterker dan het gamma-spul.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 15:22

Dat dacht ik ook.
Kwa kracht: als ze gewoon trekt aan de leiband kan ik haar prima houden. Maar ze heeft het me aan de uitlooprollijn (8 meter) ondertussen al twee maal geflikt om me op mijn buik te krijgen. Beide keren mijn schuld, ik lette niet op, mevrouw liep achter een konijn dat plots voor haar neus het paadje overstak en tegen dat ik het doorhad lag ik om :D
ik weeg een 60 kilo, niet dat het zo veel is maar om mij effectief tegen de grond te trekken en drie meter mee te sleuren is het al een behoorlijke ruk. stél dat ze dat doet als ze aan de muur hangt (ze heeft trouwens een harnas aan als ze aangebonden zit of aan de flexi is) dan geeft die muur uiteraard niet mee...
Mss is het wel een optie om er een veer tussen te stoppen...
dank je voor de tip van de zeilwinkel!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:45

Duhelo schreef:
Van schreef:

Leuk dat je ook een wolfhond hebt! en ook een cattery zie ik!
Hoe gaat hij van jouw samen met de katten?
Gaat hij ook mee naar de paarden?
Hier is het een haat - liefde relatie. Ze kunnen prima bij elkaar, hond zal ook niet bijten oid naar de katten, maar vind het oh zo leuk als ze rennen. Katten doen alsof ze bang zijn en rennen weg, maar komen dan 5 seconden later van achter de hoek met haar staart spelen :D
Vorig jaar met de kittens was het nog moeilijk, dit jaar was ze al heel erg lief, een van de kittens is gebleven (is nu bijna 4 maand) en die twee doen het wel erg leuk samen :)
De paarden staan aan huis dus ja hij gaat mee naar de paarden :P maar hij is er bang voor dus jouw probleem heb ik niet :')

zijn jachtinstinct is sowieso niet hoog dus katten zijn geen probleem(naast het feit dat het type kat wat ik heb ook echt niet met zich laat sollen vooral niet als er kittens zijn :+)
Afbeelding

De kracht van een wolfhond word snel onderschat. Mijn zus heeft een cane corso die moet echt al zijn gewicht in de strijd gooien tegen mijn licht gewicht wolfhondje hoor

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:02

En zo'n rubberen lijn? Is dat niet iets? Dan wel een hele dikke die niet in twee keer door te kauwen is.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:13

HorseTopShop schreef:
Duhelo schreef:
1. open schuilstal

Dit is wel erg kort door de bocht..... Je kunt helaas verschillende rassen niet met elkaar vergelijken....
Deze honden staan nog redelijk dicht bij de wolf en volgen hun instinct, een wolfshond is nu eenmaal moeilijker op te voeden dan een herder, bulmastiff, labrador etc etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 18:46

[s]
Van schreef:
-
De paarden staan aan huis dus ja hij gaat mee naar de paarden :P maar hij is er bang voor dus jouw probleem heb ik niet :')

zijn jachtinstinct is sowieso niet hoog dus katten zijn geen probleem(naast het feit dat het type kat wat ik heb ook echt niet met zich laat sollen vooral niet als er kittens zijn :+)
[ Afbeelding ]

De kracht van een wolfhond word snel onderschat. Mijn zus heeft een cane corso die moet echt al zijn gewicht in de strijd gooien tegen mijn licht gewicht wolfhondje hoor

Oh wat een leuke foto!
Dit lukt hier nog niet, behalve als ze erg moe is en de kattin krols in, dan kan het wel :D

krachtig zijn ze idd, de berner van mijn moeder (tegen de 50 kilo) kruipt ze onder en gooit ze zo de lucht in.
de zwaarste hond waar ze écht mee gespeeld heeft ging ook ruim over de 40 kilo en zitten ongeveer gelijk van kracht en temperament, maar op een bepaald moment werd hij wat te dominant en hield haar in een houdgreep om ze te berijden. Ik heb nog nooit zo een furie zien ontstaan, mijn lichtgewicht teefje draaide zich plots om, greep hem in zijn keel, tilde hem zo met de voetjes van de grond af en vloerde hem. Meneer zong direct een toontje lager :D
Ook haar broer die 10 cm groter en 15 kilo zwaarder is haalt het niet van haar (maar de mijne is wel veel dominanter dan hij).

Edit: ik kan het niet laten, voor de mensen die benieuwd zijn hoe ze zich gedraagt bij de paarden:
Hier ligt ze aan de piste, ikzelf was aan het rijden, iemand met een nieuw paard was er buiten aan het longeren, betreffende paard was nogal fris en aan het huppelen en bokken en dat vond ze wel erg spannend. Maar na een 5 tal keer vanaf mijn paard te corrigeren (als ze er naar toe wilde terug commando geven dat ze moest gaan zitten/liggen) heeft ze de volgende 20 minuten zo blijven liggen:
https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... nref=story

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:48

Verlatingsangst is inderdaad niet prettig, maar ik zou zelf echt kiezen voor ophokken, dus in de bench of groot afsluitbaar en overdekt hok.

Ik blijf vastbinden/vastleggen echt dieronvriendelijk vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:03

euhm, ze zit niet thuis vastgebonden hé!?
ik wil ze kunnen vastleggen bij de paarden. Een doorsnee bench is niet wolfhondproof (die plooit ze in 3 seconden dubbeltoe)
Als ik ga werken zit ze thuis in de grote kennel ( binnengedeelte in een oude vrachtwagencontainer met houten vloer, en dikke matras erin, ong 2*4 m, daarvoor heeft ze een vlonder van 4*4 met houten ondergrond, waar er voor deze winter nog een dak op komt tegen de regen, en daarvoor heeft ze een stuk van 5*8 met een aarden ondergrond (betonnetten ingegraven tegen het graven, bovenkant dicht met net, en binnenkant afgezet met een elektriciteitsdraadje)
bij de paarden heb ik helaas niet het budget om daar ook kennels te gaan maken op dit moment (misschien ooit), dus dat is voor nu geen optie. Rondsleuren met een bench waarvan ik weet dat ze er toch uit kan als ze wil zie ik absoluut niet zitten. De enige bench waar ze niet uitkan is haar autokennel, maar die is zo zwaar dat ik hem niet kan tillen. En ze 3 uur in de auto laten zitten daar heeft ze niks aan.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:03

Ik vind dat men behoorlijk moeilijk doet over een hond vastleggen. Het gaat hier om een zeer actieve hond, die kan je echt beter meenemen. Vast of niet. De prikkels die ze krijgen (al is het maar in rondvliegende geurtjes) zijn ook vermoeiend. En als ze dan ook nog eens mee kan op buitenrit lijkt me dit een super optie.

Logisch dat je haar goed vast wil leggen. Ik zou gaan voor staaldraad met een laagje siliconen eromheen. Zoals in bijgevoegd linkje (http://www.hondenoutlet.nl/product/gron ... lange-lijn) eventueel met een veer om de klap op te vangen als ze opeens wegspringt.

Maar als je echt sterk wil, kijk eens bij een zeilwinkel en vraag daar wat écht sterk is. Ze hebben daar staaldraad liggen (waar ze meestal ook meteen een oog in kunnen maken) van zeer goede kwaliteit. Dit is niet draad wat makkelijk oprolt, dus de kans dat ze dan vast komt ze zitten lijkt me enorm klein, de hoek die de draad dan moet maken gaat namelijk gewoon niet. Overigens hebben ze ook sterke musketons liggen of misschien wel een creatieve oplossing voor jouw probleem.

Ik ben zelf een zeiler, dus dat je daar veel kwalitatief goed spul gaat vinden weet ik zeker. Waarschijnlijk ook veel beter dan willekeurige webshops met hondenlijnen, die zijn toch niet helemaal ingesteld op zulke krachtige honden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:11

Dank je Jette.
ja,de normale dierenspullen zijn kwalitatief vaak bagger. ik kijk eens of er hier in de buurt een zeilwinkel zit. dankjewel!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:26

Bij de action kan je een grondig halen waar een geplastificeerde staalkabel bij zit, en die kan heel wat gewicht hebben. Misschien een optie?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:59

grondpin heb ik ook. de bijgeleverde kabels acht ik niet sterk genoeg...
ik heb de pin echter nog nooit durven gebruiken :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 01:19

jilleroo schreef:
Bij de action kan je een grondig halen waar een geplastificeerde staalkabel bij zit, en die kan heel wat gewicht hebben. Misschien een optie?

Die trekken onze DH's uit de grond dus denk niet dat dat wat is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 01:28

Mijn beagle van 18 kilo trekt een grondpin uit de grond, niet gebruiken hoor! Ik zou inderdaad de muilkorf aanleren en dan aan staaldraad met plastic oid vastleggen. Dubbel zekeren dus, vastleggen én muilkorf. Als je de korf goed aanleert hebben ze daar geen tot weinig last van.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 03:33

Het ging er niet om de grond pin, maar de draad die er bij zit :')

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:27

jilleroo schreef:
Het ging er niet om de grond pin, maar de draad die er bij zit :')

En dat is prima sterk draad, Ik knoop er 2 honden aan, aan alle 2 de kanten 1 ;)
En mijn ene hond heeft een poging gedaan tot doorknagen en dat is 'm niet gelukt :D Terwijl hij bv de spijlen van een ijzeren bench er zo uit trekt.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:54

die van de action heb ik ook gehad om uit te proberen. Prima draad maar houd het niet heel lang vol, na een paar weken was hij hier finaal doormidden :+