houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:35

Mendy1984 schreef:
en als ik me niet vergis staan de teckels chihuahuas en jack russels bovenaan de lijst van bijtincidenten

Ja dat klopt. Maar de beet van een stafford is toch wel effe verstrekkender, of niet? Daarnaast is de stafford ook niet hondsociaal. Heel veel hondenbeten door staffords. Ik vind dat dit ook aan banden moet worden gelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:35

Het probleem is dat er onder andere met staffords maar raak gefokt word en mensen de pupkopers niet selecteren.
Kijk maar eens op marktplaats hoeveel pups daar op staan, het grootste gedeelte gewoon van de reu van de buurman, lekker goedkoop.. Puppies zijn leuk, en dan verkopen en klaar. Mensen halen goedkoop een pup en denken vooral niet na.
Hier lopen er genoeg die totaal geen verstand van honden en het gedrag hebben en vroeg of laat gaat dat gewoon fout.
1 loopt in de wijk vooral los, gewoon op straat dus.. Dat stuk ontwijk ik dan ook want als ik mijn herder vast heb aan de springer met fietsen gaat dat nooit goed. Standaard excuus van baasje? Hij wil zo graag spelen.. Ja maar veel honden die aan de lijn zitten willen dat niet dus hou hem gewoon bij je. Dat dringt niet door, soms hoor ik dan zelfs o maar het is niet erg als ze snauwen hoor want dan leert hij het wel af.
Tsja..
Ik ben gewoon voor strengere regels wat betreft het houden van honden, niet alleen voor staffords of pitbulls want er zijn genoeg andere rassen waarbij het fout gaat omdat de eigenaar geen verstand heeft maar alleen denkt o dat is een stoere hond, die wil ik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:37

Bowen schreef:
Waarom dat dan specifiek voor deze rassen en niet voor andere rassen?
Want de mensen hier verderop in de straat zijn aan hun 3de bouvier bezig sinds ik hier woon en deze is net zo vals als de eerste.

Dat een dergelijke hond vind ik een hele verkeerde opmerking, elke hond kan vals worden en alles boven het maatje cocker kan ernstige schade opleveren bij volwassen personen.

Maar bij staffords komt het gewoon vaker voor. En ze zitten veel vaker in het asiel? Hou jij van staffords? Gun jij ze dat? Dat ze bij nono´s terecht komen, die er niet mee om kunnen gaan, ze opsluiten in de bench `omdat ze te druk zijn`, ze uitlaten aan het riempje, andere honden laten bijten, en vervolgens naar het asiel brengen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:37

Nadat mijn supersociale Koningspoedel teef tot 3x toe bijna is gegrepen door zo'n hond kom ik er niet meer bij in de buurt. Zou het prima vinden als ze die honden niet meer zomaar aan iedereen met een riem (die ze daarna helaas niet meer gebruiken) mee geven..

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:37

ze moeten naar de situatie kijken en niet naar het ras
mijn hond is altijd aangelijnd, als hij ondanks dat een loslopende hond zal bijten (wat GELUKKIG nog nooit is gebeurt) dan ligt de fout toch echt bij de baas van de loslopende hond
ookal heb ik een staff

ja als mijn hond los zou lopen en hij pakt er dan 1... ja dan zit IK fout en niet mijn hond

bekijk de situatie en bestraf (zonodig) de baas! en niet de hond!!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:40

dees_daan schreef:
Het probleem is dat er onder andere met staffords maar raak gefokt word en mensen de pupkopers niet selecteren.
Kijk maar eens op marktplaats hoeveel pups daar op staan, het grootste gedeelte gewoon van de reu van de buurman, lekker goedkoop.. Puppies zijn leuk, en dan verkopen en klaar. Mensen halen goedkoop een pup en denken vooral niet na.
Hier lopen er genoeg die totaal geen verstand van honden en het gedrag hebben en vroeg of laat gaat dat gewoon fout.
1 loopt in de wijk vooral los, gewoon op straat dus.. Dat stuk ontwijk ik dan ook want als ik mijn herder vast heb aan de springer met fietsen gaat dat nooit goed. Standaard excuus van baasje? Hij wil zo graag spelen.. Ja maar veel honden die aan de lijn zitten willen dat niet dus hou hem gewoon bij je. Dat dringt niet door, soms hoor ik dan zelfs o maar het is niet erg als ze snauwen hoor want dan leert hij het wel af.
Tsja..
Ik ben gewoon voor strengere regels wat betreft het houden van honden, niet alleen voor staffords of pitbulls want er zijn genoeg andere rassen waarbij het fout gaat omdat de eigenaar geen verstand heeft maar alleen denkt o dat is een stoere hond, die wil ik.

AMEN ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:42

Gewoon, net als hier in Duitsland, 600 euro belasting per 'gevaarlijke' hond rekenen, plus aanlijn- en muilkorfplicht, denk dat dat het beste werkt. En bij niet nakomen van één van deze verplichtingen meteen de hond in beslag nemen en in laten slapen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:42

Deze honden zijn idd van oorsprong vechthonden. Ik heb dan ook het idee dat dat gewoon in het instinct zit.
Als ik er 1 zie zou ik zelf niet echt omlopen, maar ben ik met mijn honden dan wel. Ik vertrouw ze dan gewoon niet.

Wat ik hier boven lees, dat ze dus nooit lekker op het strand/bos/veld los kunnen, das toch ook zielig voor zo'n hond?

Ook worden er nog steeds illegale gevechten er mee gehouden ( waar de eigenaren zelfs honden van andere mensen voor stelen als oefen materiaal ). Ik denk dat dat idd allemaal een stuk minder zou zijn als deze honden niet meer gefokt werden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:44

Mendy1984 schreef:
mijn hond is altijd aangelijnd, als hij ondanks dat een loslopende hond zal bijten (wat GELUKKIG nog nooit is gebeurt) dan ligt de fout toch echt bij de baas van de loslopende hond
ookal heb ik een staff

ja als mijn hond los zou lopen en hij pakt er dan 1... ja dan zit IK fout en niet mijn hond

En dit is dus ongeveer wat het houderschap in houdt. Het is om honden tegen honden te beschermen, maar ook om honden te beschermen tegen nono´s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:44

Ik denk trouwens dat de hoeveelheid staffords en Jack Russels niet zoveel verschilt, ook snackies worden vaak onderschat en belanden dan in het asiel of op marktplaats, ze richten alleen minder schade aan dan staffords dus je hoort er niet zoveel over.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:45

Desiree schreef:
In Duitsland is al houderschap onder voorwaarden ter voorkoming van bijtincidenten`. In Oostenrijk en Zwitserland ook, en in Spanje zelfs nog een houderschap met verder gaande eisen.

Tja weet je, dat 'voorkomen van bijtincidenten' klinkt leuk, maar kun je nooit garanderen.

Ik heb zelf een kruising stafford en ben me zeer bewust van de schade die zij zou kunnen aanrichten als het tot een gevecht zou komen. Ik heb een zeer fijne hond die absoluut niet geinteresseerd is in andere honden. Op straat heb ik ze altijd aan de lijn (met bekende honden mag zij los) en op het strand of in het bos gaat ze los als het rustig is. Ze zal nooit een ander opzoeken, maar voor de zekerheid pak ik ze altijd even vast als ik een ander passeer.

Maar weet je wat er gebeurt? Altijd? Op dagelijkse basis?
Dat andere mensen werkelijk geen bal verstand hebben van hondentaal, geen enkele controle hebben over hun eigen hond en hun hond altijd maar af laten denderen op die van mij onder het mom 'hij wil alleen maar spelen' of 'hij doet niks hoor....'. Nee, maar die van mij zit niet te wachten op gepluk aan haar lijf, op reuen die het leuk vinden om erop te springen of op dominante teven die over haar heen komen staan.
Als mijn hond zou bijten, met de nadruk op 'als', heb IK het gedaan, sta IK in de krant, ben IK degene die niet 'het bijtincident heeft voorkomen (zoals beloofd)' en kan IK mijn hond afgeven.

Mendy1984

Desiree schreef:
Bowen schreef:
Waarom dat dan specifiek voor deze rassen en niet voor andere rassen?
Want de mensen hier verderop in de straat zijn aan hun 3de bouvier bezig sinds ik hier woon en deze is net zo vals als de eerste.

Dat een dergelijke hond vind ik een hele verkeerde opmerking, elke hond kan vals worden en alles boven het maatje cocker kan ernstige schade opleveren bij volwassen personen.

Maar bij staffords komt het gewoon vaker voor. En ze zitten veel vaker in het asiel? Hou jij van staffords? Gun jij ze dat? Dat ze bij nono´s terecht komen, die er niet mee om kunnen gaan, ze opsluiten in de bench `omdat ze te druk zijn`, ze uitlaten aan het riempje, andere honden laten bijten, en vervolgens naar het asiel brengen?

iedere hond verdient een goede baas en een goed leven!!!
hoeveel oostblokzooi komt er ziek binnen??
wat voor leven hebben die fokteven??

zo is het met iedere hond wel wat
ik weet dat mijn hond niks te kort komt
en ik neem mijn verantwoording voor MIJN hond

mijn hond zal never nooit het asiel van binnen zien
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 18-11-15 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Ik ben zeker voor een strenger fokbeleid ookal ben ik zelf staff en pit eigenaar.
Zo ontzettend veel van deze type honden zijn hond scherp doordat dat genetisch al bepaald is. Ik blijf het dan ook bizar vinden dat stafford fokkers het als een raseigenschap zien en dood leuk pups verkopen aan mensen die dit ook prima vinden. Dat blijft hij toch aan de riem, tja. Juist dit type hond moet iets te doen hebben werken voor z'n voer zijn energie beter gebruiken dan enkel wat lopen en fietsen aan de riem. Maar dat type mens gaat veelal niet voor een stafford.

Nu heb ik al heel wat hertraind en herplaatst ook echte agressie gevallen, maar het werd steeds extremer en heb toen besloten er een punt achter te zetten. Tot dat er hoed gefokt word heeft hertrainen etc gewoon heen zin er zijn gewoon niet zoveel Nederlanders om dat type karakter aan te kunnen en veilig te houden.

Tot dat we als fokkers eens echt serieus om ons heen gaan kijken en realiseren dat een hond agressieve hond geen plaats heeft in een druk bevolkt gebied als menig nl stad of zelfs dorp. Geldt trouwens voor veel meer rassen dan de staff, de kangal is bijv ook zo'n ras die vaak verkeerde mensen en dus ook fokkers trekt, jammer want ook dat is een fijn ras in de juiste handen wat begint bij de juiste fokker
Laatst bijgewerkt door Seven op 18-11-15 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

kaatje888

Niet alleen mensen met grotere rassen laten hun hond 'maar lopen', er zijn ook veel mensen met kleine hondjes die denken dat hun fikkie maar met elke hond kan spelen, en als een grote hond een hap geeft, is die natuurlijk de schuldige..

Vaak is ook nog es het probleem dat er bij een bijtincident wordt gezegd dat het een pitbull/stafford is, terwijl het een hele andere soort hond is. Mja om te zeggen dat het een stafford is is natuurlijk veel makkelijker.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:46

Mendy1984 schreef:
ookal heb ik een staff

Het probleem is, dat een evt per ongeluk loslopende hond het meestal meteen met de dood moet bekopen als hij tussen de kaken van een stafford terecht komt. Honden die andere honden zonder pardon vermoorden horen wat mij betreft niet op straat thuis en als het dan toch moet, dan op zijn minst een muilkorf om.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:47

Naar mijn weten zijn staffords van oorsprong gewoon gezin en waakhonden. Absoluut geen vecht honden. Die zitten er natuurlijk tussen maar dit is niet de reden waarom ze gefokt zijn. En voor dat doel zijn ze uiterst geschikt. Alleen je moet zeer consequent zijn bij dit ras wat vaak niet word gedaan en dan gaat het fout. Vaak nemen ook de verkeerde mensen dit type honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:47

Cinnepin schreef:
Deze honden zijn idd van oorsprong vechthonden. Ik heb dan ook het idee dat dat gewoon in het instinct zit.
Als ik er 1 zie zou ik zelf niet echt omlopen, maar ben ik met mijn honden dan wel. Ik vertrouw ze dan gewoon niet.

Wat ik hier boven lees, dat ze dus nooit lekker op het strand/bos/veld los kunnen, das toch ook zielig voor zo'n hond?

Ook worden er nog steeds illegale gevechten er mee gehouden ( waar de eigenaren zelfs honden van andere mensen voor stelen als oefen materiaal ). Ik denk dat dat idd allemaal een stuk minder zou zijn als deze honden niet meer gefokt werden.

Als ze illegale gevechten organiseren dan is illegaal fokken ook geen probleem hoor.
Voor die gevechten worden echt geen 'dure' staffords met stamboom gebruikt, gewoon honden zonder chip zodat ze de eigenaar ook niet kunnen herleiden als ie gedumpt word.
Nooit los is zielig? Zullen we dan ook maar stoppen met husky's en windhonden fokken? Want ook die rassen kunnen vaak niet los omdat ze bijv hun eigen gang gaan of gaan jagen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:48

dees_daan schreef:
Ik denk trouwens dat de hoeveelheid staffords en Jack Russels niet zoveel verschilt, ook snackies worden vaak onderschat en belanden dan in het asiel of op marktplaats, ze richten alleen minder schade aan dan staffords dus je hoort er niet zoveel over.

Het jack russelgehalte in elk asiel is inderdaad hoog. KLopt. Het zijn immers grote honden in een klein jasje. Maar toch zitten er niet zoveel van als staffords, en daarnaast zitten ze er gemiddeld ook niet zo lang als staffords.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:48

Onze staff is heel selectief naar andere honden toe. Met de ene hond gaat het gewoon goed, met de ander niet. Ze blijft daarom altijd aangelijnd en gaat nooit naar grote losloopgebieden (terwijl wij zo ongeveer naast de loonse en drunense duinen wonen). Ik heb daar wel behoefte aan, maar onze andere twee terriers kunnen daar gelukkig wel gewoon mee naartoe (Yorks ;) ).
Toen wij bij haar fokker aangaven dat we haar lieten helpen was deze 'teleurgesteld'. Hij vond het zo'n prachtig exemplaar dat het zonde was om daar niet mee verder te fokken. Wij waren het daar absoluut niet mee eens. Wij willen namelijk niet bijdragen aan het doorfokken zonder stamboom en pups die je amper bij een goede baas geplaatst kunt krijgen

Het liefst zou ik puur en alleen om eventuele narigheid te voorkomen mijn staff willen muilkorven. Maar de andere kant van het verhaal is dan dat mensen er automatisch van uit gaan dat ze agressief/gevaarlijk is..
Laatst bijgewerkt door Saintelette op 18-11-15 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:48

Seven schreef:
Ik ben zeker voor een strenger fokbeleid ookal ben ik zelf staff en pit eigenaar.
Zo ontzettend veel van deze type honden zijn hond scherp doordat dat genetisch al bepaald is. Ik blijf het dan ook bizar vinden dat stafford fokkers hetbglas raseigenschap zien en dood leuk pups verkopen aan mensen die dit ook prima vinden. Dat blijft hij toch aan de riem, tja. Juist dit type hond moet iets te doen hebben werken voor z'n voer zijn energie beter gebruiken dan enkel wat lopen en fietsen aan de riem. Maar dat type mens gaat veelal niet voor een stafford.

Nu heb ik al heel wat hertraind en herplaatst ook echte agressie gevallen, maar het werd steeds extremer en heb toen besloten er een punt achter te zetten. Tot dat er hoed gefokt word heeft hertrainen etc gewoon heen zin er zijn gewoon niet zoveel Nederlanders om dat type karakter aan te kunnen en veilig te houden.

Tot dat we als fokkers eens echt serieus om ons heen gaan kijken en realiseren dat een hond agressieve hond geen plaats heeft in een druk bevolkt gebied als menig nl stad of zelfs dorp. Geldt trouwens voor veel meer rassen dan de staff, de kangal is bijv ook zo'n ras die vaak verkeerde mensen en dus ook fokkers trekt, jammer want ook dat is een fijn ras in de juiste handen wat begint bij de juiste fokker

Toch kan je een stafford prima in de stad honden als je maar weet hoe je ermee om moet gaan.
Het wordt gewoon verpest door mensen die er niks van snappen. En zolang je maar elk hondenras op marktplaats kan kopen, gaat er ook niks veranderen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:49

Seven schreef:
Zo ontzettend veel van deze type honden zijn hond scherp doordat dat genetisch al bepaald is. Ik blijf het dan ook bizar vinden dat stafford fokkers het als een raseigenschap zien en dood leuk pups verkopen aan mensen die dit ook prima vinden. Dat blijft hij toch aan de riem, tja. Juist dit type hond moet iets te doen hebben werken voor z'n voer zijn energie beter gebruiken dan enkel wat lopen en fietsen aan de riem. Maar dat type mens gaat veelal niet voor een stafford.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:49

Diablo schreef:
Mendy1984 schreef:
ookal heb ik een staff

Het probleem is, dat een evt per ongeluk loslopende hond het meestal meteen met de dood moet bekopen als hij tussen de kaken van een stafford terecht komt. Honden die andere honden zonder pardon vermoorden horen wat mij betreft niet op straat thuis en als het dan toch moet, dan op zijn minst een muilkorf om.

mee eens

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:52

kaatje888 schreef:
Toch kan je een stafford prima in de stad honden als je maar weet hoe je ermee om moet gaan.
Het wordt gewoon verpest door mensen die er niks van snappen. En zolang je maar elk hondenras op marktplaats kan kopen, gaat er ook niks veranderen.

Het probleem wordt in stand gehouden door
- fokkers die alleen maar gemakkelijk geld willen verdienen en niet screenen bij het verkopen van hun pups.
- en het soort volk dat deze honden ongelukkigerwijs aantrekt. Het soort dat zo´n hond wil vanwege het imago wat er aan hangt.

Als er een houderschapsrestrictie aan deze honden en aanverwanten gaat hangen, dan heeft dit gevolgen voor de fok, want de afname zal afnemen. Dus zullen ze minder moeten gaan fokken. Het werkt twee kanten op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:52

Desiree schreef:
dees_daan schreef:

Het jack russelgehalte in elk asiel is inderdaad hoog. KLopt. Het zijn immers grote honden in een klein jasje. Maar toch zitten er niet zoveel van als staffords, en daarnaast zitten ze er gemiddeld ook niet zo lang als staffords.

Of er echt minder zitten weet ik niet, misschien dat er iets meer staffords zitten maar hier verschilt het niet heel veel. Dat ze er minder lang zitten klopt inderdaad maar dat is met alle kleine hondjes zo, die zijn vaak snel geplaatst.
Grote honden is vaak lastiger, maar dat is het ook met Mechelaars en andere herders dus dat ligt deels ook aan de verpakking.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:54

Seven schreef:

je heb helemaal gelijk!

gelukkig is mijn hond niet agressief
wel heel dominant! en daarom niet "hondvriendelijk"
maar zn vriendinnetje is dan wel weer een rednose teef haha
dat is ook de enigste hond waar ik hem mee loslaat binnen omheining
als hij echt agressie zou tonen zou ik andere oplossingen zoeken
maar zolang hij gewoon netjes bij me blijft, de andere hond in zoverre negeert op mijn commando en niet zn volle gewicht inzet om een andere hond te pakken, vind ik het best
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 18-11-15 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt