Reu castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:03

In principe laat ik Damy volle reu zijn, hij is nu bijna 1 jaar oud. Qua gedrag valt hij goed mee, dus dan ga ik hem niet pesten met een bezoekje aan de dierenarts (daar heeft hij een hekel aan, ocharme).
Ja, hij rijdt af en toe op een kussen en pist elke 10 meter buiten, maar met andere honden is het een bange poepdoos. En ik ben als de dood dat z'n mooie vacht slechter wordt.

De katten zijn overigens allemaal geholpen. Die lopen los buiten en ik heb graag dat ze nog thuis komen in de lente..

tanjaatjuhh

Re: Reu castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:07

Mijne is geholpen toen hij 12 was , hij kreeg erge prostaat problemen door de hormonen. Kon niet meer plassen of poepen er door.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:11

Wij hebben onze reu met 7 maanden gecastreerd, hij at niet, liep overal op te rijden, liet kwakjes achter in huis. Het heeft hem erg geholpen!

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:15

Het gaat in dit topic over de reu. Ik heb nu een reutje van 4,5 maand, dus nog geen overactieve hormonen (stond wel een paar weken geleden te rijen, maar even laten weten dat dat niet mag en daarna ook niet meer voorgekomen). Gaat hij last krijgen van zijn reu zijn of is hij niet meer te handhaven qua gedrag, dan word hij gecastreerd.
Mijn teefje is met 11 maanden gesterilliseerd, omdat zij te klein is gebleven voor het ras en haar gezondheid niet optimaal was (nu is die wel goed). Met een dergelijke teef en veel intacte reuen, waarvan men zegt dat doet hij niet, leek het mij beter om oeps-nestjes te vookomen. Daarnaast is het risico op baarmoederontsteking en mamatumoren zo ook zeer beperkt.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:20

Heb de onze laten helpen, omdat het een hormonenbom was en bleef. Nu is hij eindelijk op een normaal gewicht gekomen en geen weken meer overstuur van loopse teefjes. Een verademing.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 07:38

Ik heb een gecastreerde reu van bijna 9, op anderhalf gecastreerd (omdat ik dacht dat dat makkelijker zou zijn.. Gedrag "makkelijker" zou worden etc) nou viel ik toch ff met m'n neus op de grond. Het enige war er is gebeurd is minder bespiering en heeelll lelijke vacht. Gedrag is precies het zelfde gebleven en werd gewoon met de leeftijd beter en door elkaar beter te gaan kennen
Maar zal het nooit meer doen zonder medische reden!
Beide teven zijn in tact

Oeps nestjes vind ik overigens altijd een raar verhaal.. Je hebt gewoon je honden in de gaten te houden. Mijn teven worden echt niet oeps ineens zwanger.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 07:45

Die van ons is niet gecastreerd. Hij is nu bijna 9. Reden waarom wij het niet gedaan hebben is omdat het niet nodig is. Hij heeft eigenlijk nog nooit op andere honden gereden oid.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 07:50

Ja, we wilden het liever niet in verband met zijn vacht maar, we hebben nu een pup erbij een teefje. En ik ga niet tobben straks met de loopsheid.
Hij liep soms ook weg was al 2 jaar geweest.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 07:55

essiesilly schreef:
Oeps nestjes vind ik overigens altijd een raar verhaal.. Je hebt gewoon je honden in de gaten te houden. Mijn teven worden echt niet oeps ineens zwanger.

Totdat je staat te koken en je terug de huiskamer in komt en ze op elkaar zitten. Honden kan je vaak ook niet meer van elkaar af halen.
Je hoeft maar 1 minuut een andere kant op te kijken en het kan gebeurd zijn.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 07:59

Mijn reutje is met 7maanden geholpen, die vond het nodig om weg te lopen achter andere honden aan als ik me even omdraaide. Tevens had en heb ik er geen fokdoel mee dus zal niet weten waarom hij dan met die onnodige ballen en hormonen moet laten rondlopen. Hengsten worden doorgaans ook gecastreerd tenzij ze voor de fok bedoeld zijn, dus waarom honden niet?

Heb nu een heerlijk sociaal makkelijk hondje wat eigenlijk nooit aan de riem hoeft en die niet hormonaal op loopsheid van teefjes reageert. Moet natuurlijk wel altijd even snuffelen maar dat is hond eigen volgens mij. Oja en hij pist ook elke 10meter buiten, vacht is prima en niet te dik.

Ons teefje is nog niet geholpen omdat we graag één keer een nestje willen fokken, daarna wordt ze ook geholpen om oeps nestjes te voorkomen. Ik kan wel opletten maar reuen komen nog over schuttingen heen om bij een loopse teef te kunnen komen, één onoplettend moment is genoeg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:05

Hier worden de reuen in principe tussen 1 en 2 jaar gecastreerd als er geen fokambities zijn met dat dier. Teven idem dito. Bij reuen vind ik het gewoon makkelijker (geen gejank, weglopen, rijden op kussens, voorhuidontsteking) maar medisch zijn de lange termijn risico's vergelijkbaar. Met te dik worden hebben we nog geen last. Alleen 1 jonge teef wordt gemakkelijk te dik, de rest is eerder gevoelig voor mager blijven wat er nu loopt, en dat zijn oa 2 gecastreerde reuen. Maar mocht het wel gebeuren bij een dier dan passen we de voeding aan zodat hij geen honger heeft (iig voldoende aan gewicht binnen krijgt), hij voldoende vitamines en mineralen krijgt (als je minder dan 75%van de adh voert kan het daar mis gaan en dat veroorzaakt extra honger) en niet te veel kcal.

Er zijn allerlei soorten light-voer waarmee dat geregeld kan worden. Bij royal canin zijn er zelfs zonder de Light voeren bij de rasspecifieke voedingen al een verschil van 20-30% kcal terwijl vitamines en mineralen per kg brok dan vergelijkbaar zijn (hoewel er tussen de verschillende rassenbrokken wel echt andere verhoudingen qua vitamines en mineralen zitten maar dat is een ander,nu niet ter doende, verhaal.

Vacht is een probleem bij een bepaalde type vacht. Schotse collies, langharige teckels en cocker spaniels hebben deze in ieder geval. Dus lang haar en geen baard.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:12

HorseTopShop schreef:
essiesilly schreef:

Totdat je staat te koken en je terug de huiskamer in komt en ze op elkaar zitten. Honden kan je vaak ook niet meer van elkaar af halen.

Ja sorry hoor maar als je teef hoog loops is en je hebt een volle reu in huis laat je ze toch sowieso niet bij elkaar...?...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:18

Onze reu is een ex-blindegeleidehond en was al gecastreerd toen hij bij ons kwam.
Teef is een hulphond en is ook geneutraliseerd.

Wij laten alle huisdieren neutraliseren.
Geen zin in hormonen bommetjes.

Teef van schoonzus heeft veel pijn en ellende gehad door intact te blijven.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:20

Borisje schreef:
Mijn mening, niet doen tenzij je hond echt veel last heeft van zijn hormonen. Dus bijvoorbeeld niet willen eten of drinken en duidelijk ongelukkig zijn. En dan vind ik eigenlijk dat er eerst andere dingen geprobeerd moeten worden in plaats van direct castreren. Castreren vinden de meeste mensen heel gewoon, maar het is voor de hond een enorme ingreep en alles behalve natuurlijk.

Mijn teef is wel gecastreerd (niet door mijzelf). Ik zou persoonlijk teven wel laten castreren om baarmoederontsteking en tumoren te voorkomen, dat risico is mij iets te groot.

Dan ben je ook niet meer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. De kans op baarmoederhalskanker en tumoren is helemaal niet zo groot als men altijd vreesde. De eventuele gevolgen of risico's van castratie of sterilisatie kunnen echter veel groter zijn.

Blijf ik van mening dat dieren die als huisdier leven, en niet voor de fok bedoeld zijn, toch echt beter af zijn zonder hun seksdrive. Dit brengt zo veel meer stress met zich mee dan baasjes in werkelijkheid zien. We vergeten juist allemaal dat het geen wilde dieren meer zijn die zich vrij en zelfstandig kunnen bewegen in de natuur. Ze zijn van ons afhankelijk en móéten zich aanpassen aan deze maatschappij. Daar is geen keuze in. Een hengst die niet voor de fok bedoeld is zal om diezelfde reden ook 'geholpen' worden. Waarom? Omdat wij hem geen situatie kunnen bieden waarin het dier zonder die spanning en stress van zn eigen hormonen kan leven. Als andere dieren er geen last van hebben, dan zijn ze het zelf wel. Het vervelende in deze maatschappij is, is dat niet alle dieren op zichzelf staan, maar een baasje hebben die op hun buurt weer verantwoordelijk is voor zijn of haar huisdier, en die zit niet op andermans opdringerige seksdrive te wachten. (met de seksdrive bedoel ik alles wat hormonen bij een dier veroorzaken, van het willen berijden, tot het agressief willen verdedigen of het weglopen van huis, en daarbij het verkeer en anderen in gevaar kan brengen)
Er zijn werkelijk maar weinig reuen die er géén last van hebben. Hoe goed ze ook getraind zijn, van binnen kan zo'n dier een behoorlijke stress ervaren.

Dus ga je er niet mee fokken? Help hem dan alsjeblieft om zich in deze maatschappij beter te laten aanpassen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:24

Hier is onze reu net chemisch gecastreerd. Hopelijk alleen om hem door de moeilijkste fase heen te krijgen. Hij liep weg, was extreem onrustig, ging soms uit het niets vechten, duidelijk last van de hormonen. Je zag gewoon dat hij niet helemaal lekker in zijn vel zat. Overigens wordt hij volgende maand drie.

We hopen dat als de chemische castratie uitgewerkt is hij iets meer rust heeft gevonden. Anders laten we hem definitief castreren

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:28

essiesilly schreef:
HorseTopShop schreef:

Ja sorry hoor maar als je teef hoog loops is en je hebt een volle reu in huis laat je ze toch sowieso niet bij elkaar...?...

Niet iedereen heeft de mogelijkheid de honden apart te zetten. En er zullen genoeg honden zijn die daar doodongelukkig van zullen worden.
Daar is dat castreren voor. Om de oeps nestjes te voorkomen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:29

Hier is alles geholpen op de jongste (teefje) na. Zowel de teven als reuen. Ik heb 8 honden en geen zin om met 2 jongere kids risico's te nemen dat de reu of teef per ongeluk ontsnapt. Daarnaast zijn de honden niet van die kwaliteit dat ik ze zich wil laten voortplanten. Ik ben namelijk van mening dat ook al duikt je hond op een ander/ loslopend teefje, je je wel moet beseffen dat er gezonde pups van zouden moeten komen. Dus geen patella of allergieën.. of weet ik veel wat. Ik ben een tegenstander van vermeerderen. Kleine moeite om de boel dus buiten werking te zetten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:29

Mijn reu is gecastreerd. Vrij laat maar dat was omdat er totaal geen rust meer in hem zat als er een teef loops was in de buurt. Hij liep hele dag te fiepen. 's morgens vroeg janken als je nog niet uit bed was, s avonds als je naar bed ging janken, hele dag achter je aan lopen, niet eten. Gewoon niet te doen. Hij is eerst chemisch gecastreerd en daarna dus echt gecastreerd. Wat een rust. Wat alleen een nadeel is dat hij nu alles eet wat hij ziet en hij heeft ontzettend veel haar gekregen. Voorheen nooit in de klit en nu is het net een klittebol. Maar goed de voordelen wegen niet op tegen de nadelen als je het mij vraagt. De vorige reu die heeft nooit ergens last van gehad. Dus als het niet nodig is zou ik er niet zo snel voor kiezen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:33

Ja heel bewust wel gedaan, we willen niet fokken en geen oeps nestjes veroorzaken.
Plus waarom een hond zoveel last van hormonen laten hebben met loopse teven in de buurt terwijl hij niet mag.
Hier geen dikke of luie honden, ze zijn nog mooi slank en zeer aktief en speels. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Tevens ook geen extreme vachtveranderingen gehad.
Ze zijn beide gecastreerd op 7 maand.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:34

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn reu er beter van is geworden na de castratie.
Ik had toen een oeroude teef zitten die we echt niet meer konden laten helpen door haar leeftijd. Mijn reu, van een al niet te makkelijk ras, werd strontvervelend. Vooral als er loopse teven in de buurt waren. Hij wilde ook vaak "het gevecht" aan gaan met andere reuen.
Sinds hij geholpen is, is hij zo veranderd in het positieve. Verder wel altijd alle teven hier laten helpen.

Iedereen moet voor zich weten wat hij/zij doet. Zolang het maar in het voordeel is van de hond :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:48

Met onze eerste reu hadden we ook zoiets van zolang hij niet vervelend doet blijft hij lekker intact. Veel ligt immers aan de opvoeding.
Maar het was raar dat hij op latere leeftijd ineens zo gevoelig voor blaasontstekingen was >;) uiteindelijk kwam de da erachter dat zijn prostaat vergroot was. Eerst via een tijdelijke chip chemisch gecastreerd om te zien of het echt daar aan lag en ja hoor, prostaat was normaal zolang de chip werkte. Nadat de chip was uitgewerkt hebben we hem meteen laten castreren.

Ons teefje hebben we meteen laten steriliseren zodra het kon.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:52

Onze reu is gecastreerd, onze teef niet.. Dit omdat t nu al een kreng is naar andere honden, en dit kan door castratie erger worden.. Dus tenzij niet medisch noodzakelijk, blijft zij intact..

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:55

Onze reu is en wordt niet gecastreerd, tenzij daar een medische reden voor is. Vertoont ook totaal geen reuengedrag, loopt niet weg, etc.
Dominantie is volgens mij ook met training op te lossen. Tenminste, dat is mij altijd verteld. Ik vind de risico's (op bijv. ziekten) van castratie niet opwegen tegen de voordelen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:57

Op 4 jaar (geestelijke volwassen leeftijd) omdat de balen niet ingedaald waren en wij de kans van teelbalkanker wilde verminderen.

Als er geen problemen zijn met de hond, waarom castreren? :) ben het 100% eens met shetlover

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:09

Even eens stipje ;) want wij hebben alleen een teefje gehad, nu sinds 1,5 week een reutje, maar hij is nog jong... Maar dit was wel iets wat we ons afvroegen. Wat ook heel grappig is.. ene buren hebben een gecastreerd hondje die drukker/dominanter is dan de hond van de andere buren dien iet gecastreerd is... Dus hier twijfels of we het doen...

Ik lees dus even mee.... Nu is mijn mening iig: zolang het niet nodig is, doen we het niet :p