Onverwachts nieuw huisgenootje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:38

Denk ook na over steriliseren als je haar naar buiten doet... Poezen zijn zó leuk! Zindelijk zijn ze zo, vlooien goed in de gaten houden! Soms heeft poes geen last, maar geeft ze wel aan hond. Veel plezier met poes!

Sweetgirl1

Re: Onverwachts nieuw huisgenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:01

Nu de maand december er aan komt zou ik haar tot in het nieuwe jaar voor veiligheid even binnen laten, zometeen is ze gewend en schrikt ze en is ze weg ( Tip hoor )

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 16:08

Ja was idd van plan haar voorlopig binnen te houden misschien van het voorjaar naar buiten als ze ook geholpen is. Want 1 ding is zeker hoef geen nestje en ook beter voor dr gezondheid.

Mogt het toch een kater blijken gaat zijn zaakie er overigens ook gewoon af.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:27

De tip om katten van oppervlaktes weg te houden is...... zilverpapier/folie.

Ik heb nu 11 jaar twee katten en tot voor kort was op de bank geen probleem, wel lastig ivm haren op de bank, maar vooruit..... Nu mag ze echter niet op de nieuwe bank wegens nageltjes die blijven haken.

Zilverfolie does the trick! Wel een bank vol zilverfolie elke dag, maar geen poezen meer erop!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:39

Plantenspuit is op zich een goede trick, maar dit ligt ook aan de wil van je kat. :+
Onze kat heeft buien dat ie zich weg laat jagen, maar hij heeft ook buien dat ik de hele plantenspuit leeg moet spuiten (lees in de nacht achter de luxe flex proberen te kruipen om naar vogeltjes te kijken).
Verder duwen we hem gewoon van het aanrecht af, wel zachtjes uiteraard. Hij heeft 1 stukje waar hij wel op mag. Hij is een slechte eter en de honden zitten hem soms nogal in de weg. Dus een stukje vers gekookte vis krijgt ie meestal daar anders is hij te gestrest.

Verder krabpaal in huis halen.
Hangmat vind de mijne ook erg fijn, vooral aan de verwarming, zeker met de winter in aantocht.
Kattenbak verschilt per kat.. Sommige vinden het fijn om een dichte kattenbak te hebben, andere (mijne) hebben er een hekel aan. Onze kattenbak is dus open. (Gelukkig doet ie wel 95% alles buiten)

En inderdaad wat al gezegd word binnen houden rond oud en nieuw! Mocht de kat zelfs binnen gestrest raken dan zijn er homeopathische druppeltjes die erg goed helpen om rustig te worden. Wij beginnen hier eigenlijk altijd 2 dagen voor oud en nieuw mee. Anders zit meneer weer een paar weken in de stres.

Goed dat je haar eerst laat helpen voordat je haar naar buiten gooit. Let wel, een kat die graag buiten is kan rare streken uithalen om buiten te komen.
Onze vorige kat sprong gerust uit het raam van 1 hoog.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 16:55

Liefste hou ik haar binnen zeker zolang het kan. Maar als ze egt de tent gaat afbreken, dan zou ik haar wel buiten laten ze moet niet ongelukkig zijn. Maar met 6maande gaat ze wel onder het mes.

Oud en nieuw word lastig moet eerst werken en ga daarna naar mijn ouders de hond is daar de hele dag, want die heeft hele erge vuurwerk angst. Maarja laat ik haar thuis of breng ik haar ook daar. Thuis zou ze eventueel in de badkamer kunnen die ligt midden in het huis en daar hoor je het minste

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:59

Wij hebben vanaf het begin af aan moord en brand geschreeuwd en kussens gegooid als er een kat op het aanrecht zat.
Die dieren schrikken zich een ongeluk en weten dat dat elke keer gebeurt. Probleem opgelost :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 17:03

Haha zie het al voor me :=

Ben echt super blij met alle tips hier.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:14

Nachtlampje schreef:
Wij hebben vanaf het begin af aan moord en brand geschreeuwd en kussens gegooid als er een kat op het aanrecht zat.
Die dieren schrikken zich een ongeluk en weten dat dat elke keer gebeurt. Probleem opgelost :D

Dit ook bij onze kat ja. Nu springt hij nog weleens (in een wild spel met zichzelf haha) op de salontafel en dan zie je hem echt al kijken van sh*t! Volgens mij mag dit niet en dan is hij ook heeeel snel weer eraf haha.

Plantenspuit werkte bij onze kat niet... Hij ging er echt voor zitten, genoot er eerder van dan dat hij het als straf zag hahaha.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:23

Wat een leukerd!
Als ze onder de vlooienpoepjes zit zou ik haar wel wassen trouwens.. Heb ik ook gedaan met een kitten op de hooizolder waarvan de moeder dood was gereden. Die zat zo vol en die kleine was echt nog niet zelfstandig genoeg om zich goed te wassen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:23

Als onze kat in de berging komt (mag hij niet komen) lopen we ook hard stampend en roepend naar de berging toe. Dat dier weet niet hoe snel hij weg moet komen dan :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 17:29

Ze schijnt best vies te zijn dus even afwachten hoe en wat. Ze komt rond 6uur dus spannend!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:36

Ze is er heb een krabpaal gekocht en voerbakje en brokjes. En ze heeft een vlooien pipetje gehad en een wormpil wilde die door wat pate doen, maar gooiede hem in dr bakje en ze at hem al gelijk op := . Ideale kat dus.

Het is een meisje en ze heet vanaf nu heidi. Kon geen vlooien of poepjes vinden maar toch pipetje gegeven.

Ze heeft zelf de badkamer uitgekozen als veilig plekje dus dat komt helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:47

Heel veel plezier!
En kom maar door met de foto's hoor!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:51

Ze is denk 3/4 maanden want ze groter dan een kitten.Afbeelding
Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:55

ik zou je aanraden een bench te nemen. Ik had geen bench, maar doordat mijn kitten haar rugje had gekneusd door een stom ongeval moest ze enkele daagjes in een bench zodat ze niet kon springen of gek doen. Ik heb een grote hondenbench aangeschaft n nu ligt ze vrijwillig uren in dat ding, dat is haar plekje

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:56

Met oud en nieuw kan je haar beter thuis laten. Katten kunnen heel slecht tegen verhuizingen/verplaatsingen. Ze heeft nu nog een paar weken om zich thuis te gaan voelen en daar gaat ze de meeste veiligheid uit halen. Laat gewoon al je lichten aan, gordijnen dicht en tv of radio aan op een zender zonder vuurwerk. Hoe normaler de situatie, hoe kalmer de kat.

Ook al is ze erg vies, wacht ff af hoe schoon ze zichzelf krijgt. Sommige katten voelen zich buiten zo onveilig, dat ze niet aan wassen toekomen. Bij jou zal ze hier wel weer de kans voor krijgen, ik verwacht dat ze al snel uitgebreid gaat poetsen. Wassen vinden ze echt vreselijk dus doe dat alleen als het echt noodzakelijk is.

Wat betreft het aanrecht heb ik nog een aanvulling. Behalve ervoor zorgen dat ze er nooit iets lekkers vind en consequent afstraffen, is het ook nodig dat ze wel andere plekken heeft om op te springen. Katten zitten graag hoog en in veel huishoudens is een kast en aanrecht het enige waar ze dan op kunnen. Het hoger willen zitten/liggen is echt een natuurlijke behoefte dus je zal alternatieven moeten geven om ze het echt af te leren. Bijv plankjes aan de muur of toegang tot bovenop kasten komen.

Bij het krabben moet je hier ook rekening mee houden. Alleen afstraffen werkt vaak vrij slecht, katten zijn nogal eigenzinnig. Voor een kat zijn meerdere krabplekken belangrijk en daarbij letten ze op materiaal, hoogte, positie (staand of liggend) maar het belangrijkste: lokatie. Veel mensen gooien hun krabpaal in de hoek van de kamer en veel katten boeit dat niet. Ze krabben veel om te markeren, daarom zijn juist looproutes en prominente lokaties belangrijk. Vandaar dat ze vaak aan de bank gaan hangen.... Daarbij geld dus hetzelfde als het aanrecht: een combinatie van alternatieven bieden en tegelijk consequent corrigeren.

Veel plezier met deze hummel!

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:59

krabben etc hebben wij afgeleerd door een plantenspuit met water.. is misschien niet heel diervriendelijk (maar ze hebben er geen pijn aan)maar het werkte wel! elke keer als dje van ons aan de bank hing kreeg ze een spuit water over zich heen.. maar doe dat niet te vaak want ze raken er aan gewend :+ die van ons zat op een gegeven moment te wachten tot er nog meer kwam :oo dus dat was niet helemaal de bedoelling..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 20:03

Ik wil idd nog een plankje aan de muur ook zodat ze daar rustig kan eten zonder dat de hond haar brokken opeet.

En heb kasten en een vensterbank waar ze wel op mag en ook op de bank kan ze hoog liggen op de leuning.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:07

donjalover13 schreef:
krabben etc hebben wij afgeleerd door een plantenspuit met water.. is misschien niet heel diervriendelijk (maar ze hebben er geen pijn aan)maar het werkte wel! elke keer als dje van ons aan de bank hing kreeg ze een spuit water over zich heen.. maar doe dat niet te vaak want ze raken er aan gewend :+ die van ons zat op een gegeven moment te wachten tot er nog meer kwam :oo dus dat was niet helemaal de bedoelling..

Even hier op inhaken...de plantenspuit is bijna altijd het eerste advies wat je krijgt zodra een kat iets doet wat wij niet willen. Alsof het een universeel correctiemiddel is en bij elke kat werkt. En ja, bij sommige katten werkt het briljant en dan is het een superhandig iets om op afstand een correctie te kunnen geven. In mijn ervaring zijn deze katten echter zeldzaam. Veel katten schrikken de eerste paar keer wel en vinden het niet leuk, maar een heel groot deel (zoals de jouwe in dit voorbeeld) hebben er na een tijdje gewoon sch*t aan. Dan werkt het dus niet meer als correctie en kan je net zo goed niks doen. En dan heb je nog de katten die het zelfs wel grappig vinden....
Een correctie moet dus altijd aangepast worden aan de kat, de kat bepaalt wat een correctie is. Ik heb hier bijv een kater die snel bang is, voor hem is een boze Foei! al een ramp en meeeeeer dan genoeg als correctie. Ik heb echter ook een poes die je letterlijk door de lucht kan gooien en dan spint ze nog van plezier. Voor haar is straaaaal negeren een veel ergere straf dan welke fysieke actie dan ook. Corrigeren werkt het beste als je dus een 'straf' gebruikt die de kat werkelijk een nare consequentie vind, het moet een reden zijn om het gedrag aan te willen passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:12

Ze is mooi!
Lijkt me wel ietsje ouder dan 3 maanden.
Als ik zo kijk naar de foto's zou ik eerder 5 a 6 maanden gokken.
Mijn katten reageren op een ah ah of nee erg goed. Maar dat is wel na een tijd heel consequent zijn. Als de keukendeur hier open staat komen ze echt niet over de drempel. De salontafel willen ze nog wel eens proberen, maar zodra ik ook maar kijk springen ze er af.
Qua krabben en kattenbakvulling hebben ze allemaal hun eigen voorkeuren. Dat is even ontdekken voor allemaal.
Ik heb hier Lizzy, die krabt niet aan krabpalen of banken...neeeeee zij wil heel graag de onderkant van een slipper.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 20:46

Ik gok idd dat ze een maand of 5 is ze weegt ongeveer tussen 1 en 1,5 kg. Lastig wegen op een keukenweegschaal.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:19

Roosje01 schreef:
Ik gok idd dat ze een maand of 5 is ze weegt ongeveer tussen 1 en 1,5 kg. Lastig wegen op een keukenweegschaal.

gewoon even zelf op de weegschaal gaan staan, en daarna nog een keer met je kat :) dan haal je je gewicht van elkaar af en dan weer je hoe zwaar ze is :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:25

Heb helaas geen weegschaal dus dat gaat niet. Maar ze moet binnenkort toch naar de dierenarts die zal haat wel wegen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:45

1 tot anderhalve kilo gok ik haar toch een 3 maanden hoor. Mijn katje is erg klein en licht voor ahar leeftijd en is nu 5 maanden, ze weegt 2.3 kg. Dat gewicht wat jij noemt was mijne 2/3 maanden

grafiekje ter ilustratie https://www.google.be/search?q=groeicur ... KslIhCg%3D