Wat te doen met gevonden kat, eigenaar is niet te vinden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:27

Ja ik heb ook een jaar gelezen, best een lange tijd. Ik denk dat we dan haar op Amivedi gaan melden en Amandas voorstel doen van haar bij het asiel te melden. Dan wachten we een paar weken en als dan nog niemand zich meldt, nemen mijn vriend en ik haar in huis. Ik vind het zielig om haar nog langer bij mijn ouders te laten, de winter komt er straks aan.
Chasey, ik heb je een PB gestuurd.

meisje_

Re: Wat te doen met gevonden kat, eigenaar is niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:29

Alle tips zijn genoemd :o
Maar heb je misschien een foto van de poes/kat. Ben lid van een aantal facebook pagina's. Misschien herken ik haar wel of iemand anders hier natuurlijk.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:31

Ik zal mijn moeder vragen om een foto te maken!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:31

Je kunt haar natuurlijk wel vast meenemen en dan jouw adres doorgeven. Maar dan wel in je achterhoofd houden dat er nog iemand kan komen. :j
Top dat je dat wilt doen trouwens +:)+

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:36

Ja dat natuurlijk ook! Ik moest mijn vriend wel even overtuigen maar hij is inmiddels helemaal over :')
We hebben al een kat maar ik zou het alleen maar gezellig vinden met nog een kat in huis en ik vermoed ook dat het beter zou zijn voor onze kat. Hij is opgegroeid met andere katten en trekt zich altijd naar de buur katten toe. Hij maakt dan allemaal vriendelijke geluidjes naar ze, wilt met ze spelen en miauwt heel zielig als ze weer weg zijn. Dus ik wil ook graag een maatje voor hem :)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:37

Inderdaad op
Facebook.
Wij hadden ook een binnenloper :) we hebben een dieren winkel en de kat kwam maar steeds weer binnen. En aangezien er storm op komst was gelijk foto op facebook in de groep van ons dorp gezet. Binnen de uur kwam de eigenaar hem ophalen.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:46

Dat is snel! En een facebook groep voor jullie dorp? In zo'n dorp zou ik ook willen wonen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:48

Wij hebben ook zo'n pagina voor de regio. Werkt echt fantastisch! Alleen bij mij is er nooit iemand gekomen :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:05

Amanda schreef:
Die 14 dagen geldt alleen voor het asiel. Mij is door de dierenambulance verteld dat voor een particulier een jaar staat (ook een kat gevonden).

Wat ik zou doen: kat meenemen, overal melden waar je kan (Amivedi, lokale sites, FB pagina's, asiel). Dan heb je aan je morele plicht voldaan. Komt er niemand binnen het jaar, dan heb je een kat.
Er zijn ook asiels die de kat 2 weken opvangen, waarna je haar weer kan halen (wel tegen betaling onkosten). Misschien kun je met hen in overleg of ze jouw adres als pleegopvang oid kunnen zien en je zo ook aan die 2 weken termijn kan komen.

Ik ben eens even gaan googlen en inderdaad, als het gevonden voorwerp een dier is, dan mag de gemeente het na 14 dagen herplaatsen. Er staat eigenlijk niet hoe het zit als het gevonden voorwerp een dier is en in particuliere handen blijft. Maar dan zal het inderdaad als een gewoon GV behandeld worden en dan moet je het een jaar bewaren.

Weer iets geleerd vandaag :)*

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:00

Op de licg website staat er dat als je een huisdier vindt, je verplicht bent om aangifte te doen bij de bevoegde instanties. Bij dieren is dat de Burgemeester maar in praktijk het asiel. Als binnen een jaar niemand reageert, mag de vinder het dier houden. (http://www.licg.nl/22s/praktisch/wetgev ... eving.html)

Ik zie het al voor me: even bellen naar de gemeente, 'Ja hallo, mag ik de Burgemeester spreken? Ik heb een kat gevonden' :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:01

_O-
Ik zou toch maar meteen het asiel pakken :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:09

Waar 'burgemeester' staat moet je gemeente lezen, en de gemeente geeft het weer uit handen aan het asiel.

Dus burgemeester = asiel.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:10

Je kan de kat ook naar het asiel brengen en aangeven dat mocht er binnen 14 dagen geen eigenaar zich melden dat je de kat zelf wil adopteren. Ik werk zelf in het asiel en dat gebeurd hier geregeld, dat de vinder de kat na 14 dagen zelf weer wil meenemen. Volgens mij hoeven ze dan alleen de onkosten voor die 14 dagen te betalen :)

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:17

Goed om te weten soloro! Bedankt!

Amaris, zoiets dacht ik ook. Maar het idee van de burgemeester zelf erover inlichten leek me veel grappiger _O-

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 06:24

Man man, hang even een pamfletje in de supermarkt.
Iedereen doet immers wel eens boodschapjes :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 06:45

Leffroi schreef:
Poes gewoon niet meer voeren? Het dier is niet van jou en zag er nog goed verzorgd uit toen ze kwam. Onze kat eet ook van 2 walletjes en we weten nog steeds niet wie mijn kat voert. En nee, dat is aboluut geen binnenkat, voordat ik daar gezeik over krijg.

Ik weet niet hoe ver jij van je ouders woont, maar ik zou haar zeker niet mee naar huis nemen. Wellicht dat je haar een halsbandje om kan doen, met een kokertje en een briefje, waarop je aangeeft de eigenaar van deze kat te zoeken. Mocht het dier nog wel thuis komen, dan zien de eigenaren dit vanzelf. Ik zou er zelf namelijk niet vrolijk van worden als een wildvreemde opeens beslist mijn kat als de hare te beschouwen.

Ze voeren de egels, niet de katten van mensen die hun kat bij anderen laten buurten.
TS, ik zou niet te moeilijk doen. Gewoon het dier naar het asiel brengen en na twee weken weer ophalen.
Ik had haar zelf allang in huis genomen. Nu is ze ook al niet meer thuis en de eigenaren zijn, buiten dat ze dit risico lopen als ze hun dier buiten de deur gooien, schijnbaar toch al niet op zoek naar haar.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:00

Dat vermoeden had ik ook, als ze echt op zoek waren, hadden we ze al gevonden.
Ik heb samen met mijn moeder afgesproken dat we de kat op amivedi plaatsen en nog een keer vragen bij het asiel. Als twee weken verstreken zijn zonder dat iemand de kat komt claimen, nemen wij haar mee :)
Bedankt voor de tips iedereen!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:09

...en op Facebook even op De Hereniging plaatsen. Die is speciaal vor vermiste en gevonden dieren. Heel groot netwerk en hij wordt dan oa in jouw provincie gedeelt.
Dan heb je ook nog gevonden katten pagina op FB ;)

Topdat je er alles aan wilt doen.. 2 van mijn katten zijn vermist.. vandaag 1 al 4 jaar..en ben nog steeds opzoek. Dus het is erg fijn als degene die een kat gevonden heeft, ook zo meedenkt aan het verdriet en gemis van het baasje! Top!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:15

Ik zou toch Soloro haar optie overwegen.

Een paar jaar terug heb ik hetzelfde aan de hand gehad, poes had ineens besloten dat ze bij mij wilde wonen. Het was al laat in de avond en poes was tussen mijn benen door geglipt naar binnen. Ik woonde toen nog aan een hele drukke weg dus ik durfde de poes ook niet weer op straat te zetten, ik herkende haar ook niet als buurtpoes en waar ik woonde (hartje Amsterdam) liepen eigenlijk nooit echt katten op straat. Met het idee om de volgende dag op zoek te gaan naar de eigenaren mocht poezel wel een nachtje logeren.

4 weken heb ik gezocht naar de eigenaren. Briefjes opgehangen, aangemeld bij Amivedi, dierenarts laten controleren op chip, op marktplaats gezet, noem maar op, maar geen eigenaar die zich meldde. Poes was een super lief dier en uiteindelijk ook maar wat spulletjes voor poezel aangeschaft met het idee dat de eigenaren zich toch niet meer zouden melden.

Uiteindelijk 10 weken later kwam de eigenaar zich toch melden. Ze was op vakantie geweest en de poes was de dag voor vakantie naar buiten geglipt en toen kon ze 'm niet meer vinden. Eigenaar was helemaal niet echt lief naar de poes en ik was natuurlijk vreselijk gehecht geraakt. Wat een drama was het dat ik poezel toch weer terug moest geven. Kon geen bedankje vanaf van de eigenaar en ik heb poezel regelmatig op het balkon bij hun horen mauwen urenlang. Had ik toen maar poeslief 2 weken in het asiel gezet, dan was ze gewoon van mij geweest. :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:22

Zijn er geen buren verhuisd een paar maanden geleden?
Het kan namelijk heel goed dat Poes terug is gegaan naar haar oude huis na een verhuizing.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:26

Ach wat vervelend Nelleke! :(:)
Ja dan doe je alles zoals het hoort en daardoor ben jij de pineut. Ook vreemd dat ze zolang op vakantie is zonder tussendoor te checken en vragen waar de kat is...Heb je uiteindelijk een andere kat geadopteerd? :)
En wat sneu Amy :(:) Ik vind het ook een verschrikkelijk idee dat je kat zomaar kan verdwijnen.

Daar dachten wij ook aan meggiemeg, maar niemand is verhuisd waarvan wij weten. We hebben ook rond gevraagd bij alle buren (de meeste mensen kennen elkaar en hun huisdieren in die buurt) en niemand kent de kat.

Ik zal even Soloros voorstel bespreken met mijn moeder (al levert dat misschien wel veel stress op voor de kat om opeens in het asiel te zitten?). Volgens mij wilt mijn moeder ook heel graag de kat houden maar dat mag niet van mijn vader :=

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:27

Ik heb uiteindelijk een andere kat geadopteerd ja, maar ik sla mezelf nog steeds voor m'n kop dat ik toen niet die andere poes hebben kunnen houden.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:34

Ja wat rot zeg :( Hopelijk heeft de kat het toch nog goed daar

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 09:42

Het is al een hele tijd geleden maar ik wilde even een snelle update geven voor de mensen die dat leuk vinden :)

Wij hebben de kat op amivedi gezet en weer bij de dierenasiel en dierenartsen geinformeerd. Maar wij hebben geen enkele reacties gekregen en dus hebben wij hem geadopteerd eind November! *\o/*
Teddy (zoals hij door mijn zusje is omgedoopt omdat hij echt een Teddy beer snoet heeft :') ) is nu ongeveer 6 weken bij ons en het gaat hartstikke goed! Hij kan het heel goed vinden met onze andere kat, ze zijn inmiddels dikke maatjes :) Het is ook een enorm knuffelbeest en zit graag op schoot. Maar hij is niet altijd makkelijk. Soms eet hij te gulzig en moet hij overgeven en hij kan ook uit angst een mep geven. Dus hij is wel een kat met een verleden. Maar wij zijn al helemaal verkocht aan hem en hopelijk wordt hij met de tijd minder bang, daar werken we langzaam naar toe :)

Hieronder Teddy rechts en onze andere kat links die een beetje verliefd is op Teddy <3

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:26

Geweldig einde!! Vele jaren plezier gewenst ;)
Zelf ook zo gedaan met een poes. Een aantal maanden gewacht en poos bandje om gedaan en daarna lekker gehouden. Wij was alleen 'wild' in de zin van het feit dat ze als ik op bed lag 5 minuten kwam kroelen en verder graag binnen was maar niemand mocht haar aaien. Wij hebben dat altijd geaccepteerd maar vermoed wel dat dat de reden was dat ze gedumpt was. Ze was echt een geweldig leuke kat op een afstandje en had het enorm naar haar zin bij ons. Helaas is ze verongelukt maar door haar karakter en het niet gebruiken van een kattenbak moesten we ze wel altijd de vrijheid geven. De huidige kat mag echt het terrein niet af (omheiningssysteem) vreselijk om mee te moeten maken.