reacties uitlaten huisdieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: reacties uitlaten huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:29

Wat ik niet begrijp.. Je zegt het is een binnenkat, "maar ze mag wel aan een lijntje mee en aan een lijntje in de tuin". Als ze dat leuk vindt, is het toch geen binnenkat? Waarom zet je dan bijv. je tuin niet af? Heb je ook niet het gevaar van auto's.

Ik heb een echte binnenkat.. De tuindeur staat de godganze dag open en het enige moment dat ze buitenkomt is als ik even ga knuffelen met de konijnen. Verder wíl ze niet naar buiten, hangt liever te mutsen op de bank.

Is overigens geen kritiek hoor, ik vraag het me alleen af.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:30

Zoe_97 schreef:
lissisanne schreef:
Tja dan krijg ik jou natuurlijk over me heen.. :+
Maar ik denk dat katten (en soms zie ik ook konijnen?) niet aan een tuigje uitgelaten moeten worden. Het zit niet in hun natuur om geleidt te worden aan een touwtje. Waarom niet gewoon los naar buiten? Als het alleen aan een touwtje kan vind ik het een beetje egoïstisch, want kat wordt er niet beter van. (misschien aangelijnd in de tuin daar gelaten)

Ik geloof best dat dit in sommige gevallen beter gaat of aangeleerd kan worden(zeker met de 'door gefokte' en dus meer volgzame rassen) maar ik blijf het zielig vinden. -O-
Zeker als je als reden krijgt: het is een raskat dus die kan niet naar buiten zonder lijn want dan wordt hij gestolen/ doodgereden/wordt vies. (Het moraal verantwoorde van deze rassen fokken zal ik maar buiten beschouwing laten hier :Y) ) Laat dat beest dan lekker binnen zitten en zijn eigen dingetje doen.

tja, ik vind dat mijn kat andere mensen niet tot last moet zijn. Daarbij woon ik lngs een drukke gewestweg en zie ik dagelijks meerdere dode katten liggen. Het is ook niet doorgefokt zoals jij zegt, want mammie was een buitenkat en pappie een wilde/boerderijkat. En hoezo word ze er niet beter van? Mijn kat is super sciaal en bloeit open van menselijk contact. Vertrekt er iemand die op bezoek was bijvoorbeeld kan ze soms een halfuur aan een deur blijven jammeren. Daarbij is ze erg gehecht aan de hond en no way dat als de hond meegaat dat zij zonder protet achter zal blijven..

Dit is niet aanvallend bedoeld, maar misschien zie jij zo de andere kant eens :)

konijnen vind ik ook een beetje raar, die beestjes moeten dan maar meehupsen de hele tijd, maar de eigenaar zal hiervoor wel een reden hebben (uitgezonderd kinderen die het gewoon leuk vinden)

Ik snap hoe jij er over denkt, en als jij in dit geval denkt dat ze er blij van wordt moet je het ook vooral doen. Maar ik denk dat de meeste katten dat niet zo ervaren. :j De link sociaal zijn-aan een tuigje doen snap ik niet helemaal. Onze kat liep altijd gewoon los gezellig mee, totdat ze niet verder van huis durfde en dan ging ze blehren :')

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:31

Wanneer ik met mijn shettenmonster te fietsen ben en mensen roepen; ow ik dacht dat het een hond was. :')

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:32

eclair98 schreef:
Mijn boomertje is gek op rennen naast de fiets. Duinen of andere verhogingen in het landschap kunnen haar niet deren haha. Ook wil ze niet in haar mand, alleen als ze moe is wil ze nog wel eens toegeven :') Ik hoor dan ook regelmatig dat ik een dierenbeul ben en haar verpest :(

Die van van mij rent ook mee naast de fiets, heerlijk vind ze dat. En nog goed voor haar ook.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:32

Vroeger (jaaaaren geleden) had ik een hond die net niet helemaal betrouwbaar was. Ze had een keer één van onze katten doodgebeten, en ze had het niet op kinderen. Dus meestal had ze een muilkorf om. Vond ze totaal geen probleem, als ik de muilkorf pakte, stak ze zelf haar neus erin. Het was zo'n nylon gevalletje, ze kon ermee eten,drinken, en als het echt moest, net een velletje meepikken, maar niet echt iets vastpakken.

En ja, daar heb ik een heleboel commentaar op gehad. Het was zielig, ik moest haar bij me houden (nadat hun kind op mijn hond afgestoven was), we zijn zelfs een keer bij een demo bij toendertijd Nederlands bekendste hondentrainer geweest. Zijn reactie was: "Kat wegdoen, en muilkorf af."

De grap was, een paar maanden later las ik in een stukje dat hij iemand nét zo'n muilkorf aanraadde als ik voor mijn hond gebruikte. :P

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 21:41

Yv_ schreef:
Wat ik niet begrijp.. Je zegt het is een binnenkat, "maar ze mag wel aan een lijntje mee en aan een lijntje in de tuin". Als ze dat leuk vindt, is het toch geen binnenkat? Waarom zet je dan bijv. je tuin niet af? Heb je ook niet het gevaar van auto's.

Ik heb een echte binnenkat.. De tuindeur staat de godganze dag open en het enige moment dat ze buitenkomt is als ik even ga knuffelen met de konijnen. Verder wíl ze niet naar buiten, hangt liever te mutsen op de bank.

Is overigens geen kritiek hoor, ik vraag het me alleen af.

Als ze ouder is zal ze waarschijnlijk wel in de tuin mogen zonder lijn als wij buiten zijn. Maar hier staat een udere schutting, die waarschijnlijk volgend jaar vervangen zal worden. op het moment is volledig afsluiten ook helemaal geen optie. Daarbij als ze alleen in de tuin is aan haar lange lijn (kan ze in de hele tuin behalve in het zwembad), dan loopt ze te roepen dat ze binnen wil. Als we erbij zijn gaat ze gezellig schoothangen. Als wij allemaal binnen is vraagt ze ook niet om buiten te gaan, enkel als wij daar zijn. Dus ik zie niet waarom ik haar meer zou moeten buitne laten :) Haar tuigje vind ze ook heelmaal niet erg, als de hond en de kat hn tuigjes zien worden ze beide erg enthousiast en lopen al naar de deur :) (was ik zo'n beetje duidelijk? zit erg chaotisch in mijn hoofd :') )

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 21:43

lissisanne schreef:
Zoe_97 schreef:

tja, ik vind dat mijn kat andere mensen niet tot last moet zijn. Daarbij woon ik lngs een drukke gewestweg en zie ik dagelijks meerdere dode katten liggen. Het is ook niet doorgefokt zoals jij zegt, want mammie was een buitenkat en pappie een wilde/boerderijkat. En hoezo word ze er niet beter van? Mijn kat is super sciaal en bloeit open van menselijk contact. Vertrekt er iemand die op bezoek was bijvoorbeeld kan ze soms een halfuur aan een deur blijven jammeren. Daarbij is ze erg gehecht aan de hond en no way dat als de hond meegaat dat zij zonder protet achter zal blijven..

Dit is niet aanvallend bedoeld, maar misschien zie jij zo de andere kant eens :)

konijnen vind ik ook een beetje raar, die beestjes moeten dan maar meehupsen de hele tijd, maar de eigenaar zal hiervoor wel een reden hebben (uitgezonderd kinderen die het gewoon leuk vinden)

Ik snap hoe jij er over denkt, en als jij in dit geval denkt dat ze er blij van wordt moet je het ook vooral doen. Maar ik denk dat de meeste katten dat niet zo ervaren. :j De link sociaal zijn-aan een tuigje doen snap ik niet helemaal. Onze kat liep altijd gewoon los gezellig mee, totdat ze niet verder van huis durfde en dan ging ze blehren :')

we wonen dus langs die gevaarlijke weg dus los is geen echte optie :/

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:44

lissisanne schreef:
Animal schreef:
Het is inderdaad nooit goed en alles wat je met een dier onderneemt is zielig en onnatuurlijk :')
Het maakt dan echt niet uit of je op een paard zit, een hond uitlaat of een schaap kunstjes leert, er zullen altijd eens negatieve opmerkingen over komen.

Nu zag ik vandaag al op afstand een vrouwtje lopen met een Malteser achtig hondje die aan de lijn meegesleurd werd. De hond wilde niet lopen en zij sleepte het beest gewoon achter zich aan! :oo Ik noemde die beesten voor de gein al wel Swiffers, maar ik had niet gehoopt dat er mensen waren die het zó letterlijk zouden nemen! :+

Ik wilde er eigenlijk iets van gaan zeggen, maar op het moment dat ik in de buurt was stapten ze de bus in waarbij ze de hond gewoon aan de riem omhoog tilde en de bus in trok. :wow: Bij die halte rijdt er overigens iedere 2 minuten wel een bus naar centraal, dus ik kan mij niet voorstellen dat het uit haast gebeurde. Geen idee waarom je op zo'n manier met je dier om zou willen gaan!

Ik zeg niet het is nooit goed, paarden en honden zijn van nature volgzame beesten. Ik denk dat het bij katten (zeer zelfstandige dieren) en konijnen anders is.
Elk dier heeft andere natuurlijke gedragingen en daarop zou je je als mens moeten aanpassen. Je kan niet zomaar aan alles wat leeft een touwtje knopen.

Mijn post was geen directe reactie op jouw post hoor! Eerlijk gezegd ben ik het ook met je eens. Ik ben ook niet vóór het aan een touwtje knopen van alles wat leeft. Echter wanneer het dier wel volgzaam gedrag vertoont zie ik daar niet zo'n probleem in. Ik had zelf een aantal konijnen die ongeveer 20 meter los achter mij aanliepen van het weitje naar het nachthok (stonden ook geiten en we konden het konijnenhok toen niet daarheen rijden wegens blubber, was een tijdelijke oplossing) en dat werkte prima! Ik denk dat zeker 2 van die konijnen best mee zouden kunnen aan een tuigje als dat nodig zou zijn, maar ik zie er ook niet echt het nut van in.

Met mijn post bedoelde ik gewoon dat iedereen een andere kijk heeft op het houden en de opvoeding van dieren. De ene vind het zielig wanneer een hond niet in huis mag komen en met zijn broertje in de schuur leeft ('snachts in de schuur, overdag op het hele erf). Het is daar te koud, ze krijgen te weinig aandacht, zijn er alleen maar om te waken (Duitse Herders), worden 'gewoon' als honden gezien etc. En die hondeneigenaar vind het weer zielig dat de hond van de ander die wel binnen in huis leeft en als hun kindje beschouwd wordt (Rottweiler) met regelmaat uren alleen thuis in een bench zit, niet los mag lopen in de tuin (of waar dan ook) omdat hij anders wegrent en niet met andere honden overweg kan. (De ene situatie was eerder bij mij thuis (helaas nu even geen honden meer, waarschijnlijk van het voorjaar weer 2 pups) en de andere situatie bij een goede vriendin.).

Dit is dan een voorbeeld, maar hetzelfde geldt voor de huisvestingsmethode van konijnen, koeien die niet in het weiland komen, paarden die gereden worden met bit, de methode van het opvoeden van een hond etc. Over al deze onderwerpen heeft iedereen een eigen idee en er zal altijd wel iemand andere opvattingen hebben.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:46

Mijn zus heeft overigens een labrador en die houdt net als die van mij van stront.. Alleen zij draagt dus om die reden een muilkorf om. Af en toe loop ik met Jadey (hond van mijn zus), en vragen mensen dus of ze gemeen is.. Ehh als je haar gemeen noemt weet ik het ook niet meer.. :+
Maar zonder muilkorf eet ze zo de hele dijk, park of wat dan ook leeg. Om vervolgens alles onder te kotsen. _O-
Dus die muilkorf gaat alleen af voor de foto. :')

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:57

Het licht er ook maar net aan hoe het diertje zelf is en wat voor omgeving.

Wij hebben een kat die zit in een heel groot buiten hok waar hij buiten kan klimmen en klouteren maar ook naar binnen kan in het hok, Overigens komt hij ook gewoon in huis hoor. Hij zit ook niet alleen maar samen met onze grijze roodstaart (die praat ook tegen hem haha! :') )
Maar het komt omdat wij eerder een kat hebben gehad die is vergiftigd en in een schoenendoos bij ons voor de deur gelegd vandaar dat wij onze kat in een groot buiten/binnen hok hebben waar hij helemaal aan gewend is en als hij inhuis wil laat hij het merken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:58

hittepit_12 schreef:
eclair98 schreef:
Mijn boomertje is gek op rennen naast de fiets. Duinen of andere verhogingen in het landschap kunnen haar niet deren haha. Ook wil ze niet in haar mand, alleen als ze moe is wil ze nog wel eens toegeven :') Ik hoor dan ook regelmatig dat ik een dierenbeul ben en haar verpest :(

Die van van mij rent ook mee naast de fiets, heerlijk vind ze dat. En nog goed voor haar ook.

:D mijn wederheldt trok 30 jaar geleden sprintjes met haar Mini Cooper.........en hun Whippet die meesprinte. De enige manier om met een hond op pad te gaan die 55 km per uur haalt...... :D

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:59

Ik fiets wel eens met mijn Shetlander, die arme kleine pony en dan fietsen.. Hoe verzin ik het.

:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:38

Mensen die op voorhand al gillen als ik met mijn mechels en labrador langs kom wandelen :')

Ze zijn ook zeer gevaarlijk :j Hartstikke vals natuurlijk :')

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:49

love_western schreef:
Mensen die op voorhand al gillen als ik met mijn mechels en labrador langs kom wandelen :')

Ze zijn ook zeer gevaarlijk :j Hartstikke vals natuurlijk :')

Ja dat was de hond van mn ouders ook die beet haha. Beest doet geen vlieg kwaad. Het is een kruising labrador x mechelaar

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:29

Ik denk dat mensen ook een stukje relativeren missen soms. Zo kun je mij ook wel een keer een (onterechte) ruk aan de riem zien geven op een chaggerijnige dag, met een hond die daar op reageert. Dus dat probeer ik mij ook te bedenken als ik het iemand anders zie doen :)*

Zo ook met een kat aan een tuigje: het kan best zijn dat iemand hem net een bepaalde route aan probeert te leren omdat die persoon net verhuisd is.

En zo heb ik ook wel eens iemand een reactie horen geven toen ik met mijn hond aan het fietsen was: ooooh, das ook zielig, die hond wordt scheef getrokken!
Nou eehm nee, geen enkel dier loopt echt recht, zo loopt mijn hond gewoon als de riem links van hem hangt. Moet ik hem recht trekken dan?

Probeer je er dus niet te veel aan te ergeren, mensen die het echt uit bezorgdheid/nieuwsgierigheid vragen kun je het uitleggen. Mensen die graag hun oordeel willen roepen zonder relativeren, lekker links laten liggen zou ik zeggen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:05

Onze hond heeft een tijdje overduidelijk mank gelopen, hond was natuurlijk gewoon braaf onder behandeling van de DA en die rade ons wel aan om gewoon rustig te blijven wandelen. Hoe vaak ik wel niet heb moeten aanhoren dat de hond mank was. Meestal vast goed bedoeld, maar ik was wel echt een blinde idioot geweest als ik dat zelf nog niet had gezien...

Wat dan helemaal irritant was was mensen aanspraken of ik een soort crimineel was omdat de hond mank liep. Maar wel hun eigen hond erop af lieten stormen zodat ze even leuk konden spelen, want dat is vast heel goed als je hond zijn poot geblesseerd heeft lekker rausen :? |o

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:16

Hier net hetzelfde met mijn hond. Wij hebben twee Franse Bullen, eentje is van mij, de andere van mijn vader. Die van mijn vader gaat door weer en wind naar buiten, trekt zich nergens wat van aan, maar de mijne is een ontzettende koukleum waarbij het zo erg is dat ze buiten helemaal verstijfd en geen pas wilt verzetten. Beide honden hebben ook een totaal andere vacht waarbij mijn DA al van puppy af aan had aangegeven dat mijn hond een opmerkelijk dunne vacht en velletje heeft voor het ras. Van het moment dat het kouder wordt doe ik haar dan ook een jasje aan waar zij nooit problemen mee heeft gehad en zo ook fijn mee kan gaan wandelen zonder 't koud te hebben. Mensen vinden het dan toch altijd nodig om mij, al dan niet achter mijn rug, te vertellen dat het zo zielig is dat ze een jasje aanheeft en honden geen kledij horen te dragen etc etc.

Met paard krijg ik meestal positieve reacties, al is er af en toe wel eens een betweter die opmerkingen maakt over mijn zweep. De enige reden dat ik met een zweep op buitenrit ga is om insecten weg te jagen, een ontzettend marteltuig dus :')

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:19

Dat met de buggy snap ik ergens nog, mensen weten het verhaal niet en er zijn genoeg mensen die hun honden zo verwennen dat ze ze in een buggy stoppen...

Ik zie hier wel eens een hond lopen met van die wieltjes bij z'n achterpoten. Dat vind ik persoonlijk wel zielig... Leuk dat het diertje op deze manier kan blijven leven maar zou voor mijn honden geen optie zijn. Lijkt me geen leven, niet spelen met andere honden, door het gras lopen gaat al lastig... Iets met kwaliteit van leven... -O-

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:36

Goh, ik krijg alleen leuke reacties. Laatst nog.
Wah hedde gij un skôn hundje..

Hihi. Ik heb ook een mooie hond. En krijg daar heel vaak reacties op. En ook vaak leuke gesprekken met de vraag wat voor ras het is. (Shiba Inu).

Laats kwam een klein kindje tegemoet wandelen aan de hand van mama. Hij zei ' Kijk mama een wolf!' Kenji begroet kinderen altijd heel vriendelijk dus ik legde meteen uit dat het echt geen wolf was hoor.

Toen we weer verder liepen zei het jochie ' mam, ik heb een wolf geaaid' zo schattig. Terwijl hij in mijn ogen niet zoveel wolfachtigs heeft. De rode Shiba's noemen ze vaak vosjes.

Kortom eigenlijk alleen leuke reacties.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 02:04

Ik laat mijn konijnen om en om uit :j Of uitlaten, het eerste deel til ik haar gewoon en op het grasveld zet ik haar neer. Men vindt het vaak maar zielig dat ik m'n konijn meesleur, ik moet haar maar gewoon in haar hok laten zitten. Nou, ik maak mijn konijnen nergens blijer mee dan wanneer ze lekker aan een lange lijn rond mogen crossen. Ze komen ook wel in m'n tuintje en ze mogen los in m'n kamer maar daar kunnen ze nooit zo'n sprintje trekken. Maar die opmerkingen gaan altijd het ene oor in en de ander uit, ik weet wel beter :P

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:22

Heb niet echt vervelende opmerkingen. Maar wel dat ik de honden aan de voet laat lopen en dat mensen dan als ze passeren geluidjes naar ze gaan maken. Nu zijn ze nogal enthousiast, dus ja, springen ze gelijk naar de mensen toe. Dan baal ik wel, ik geef immers een commando...
Wat ik ook vervelend vind is als mensen vinden dat mijn honden zo leuk met hun hond kunnen spelen en dus met mij mee gaan lopen. :\

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:40

Wel andersom gehad.Ik heb mijn jongste dochter een tijd aan een tuigje gehad op straat en kreeg dus vragen of ze ook kon blaffen en mooi zitten.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:49

Heel herkenbaar! Mijn hond houd ik altijd even vast als er een hardloper of mountainbiker aankomt, want hier is hij wat angstig voor en wil ze dan graag wegjagen wat natuurlijk niet gewaardeerd word. Toch krijg ik regelmatig als ik met mijn hond aan de kant van de weg sta om een hardloper of fietser te laten passeren opmerkingen als "wat een k*tbeest" etc. Terwijl hij netjes naast mij zit en niet blaft.. :n

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:54

Britta31 schreef:
Wel andersom gehad.Ik heb mijn jongste dochter een tijd aan een tuigje gehad op straat en kreeg dus vragen of ze ook kon blaffen en mooi zitten.

Sorry, maar hier moest ik even om lachen. Natuurlijk niet leuk voor jou zo'n opmerking, want je zult je kind niet zomaar aan een tuigje doen, maar kreeg even een deja vu van vroeger. Mijn moeder heeft dat ook ooit weleens 1x gedaan, omdat ik in winkels altijd overal was waar zij niet was. Toen ging ik zelf blaffend aan het lijntje :').

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 13:55

Britta31 schreef:

Mag ik vragen waarom je dat deed? Ik zie af en toe zo iemand lopen en ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden daarvan. Waarom niet gewoon handje geven? :)