Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zoe_97 schreef:lissisanne schreef:Tja dan krijg ik jou natuurlijk over me heen..![]()
Maar ik denk dat katten (en soms zie ik ook konijnen?) niet aan een tuigje uitgelaten moeten worden. Het zit niet in hun natuur om geleidt te worden aan een touwtje. Waarom niet gewoon los naar buiten? Als het alleen aan een touwtje kan vind ik het een beetje egoïstisch, want kat wordt er niet beter van. (misschien aangelijnd in de tuin daar gelaten)
Ik geloof best dat dit in sommige gevallen beter gaat of aangeleerd kan worden(zeker met de 'door gefokte' en dus meer volgzame rassen) maar ik blijf het zielig vinden.
Zeker als je als reden krijgt: het is een raskat dus die kan niet naar buiten zonder lijn want dan wordt hij gestolen/ doodgereden/wordt vies. (Het moraal verantwoorde van deze rassen fokken zal ik maar buiten beschouwing laten hier) Laat dat beest dan lekker binnen zitten en zijn eigen dingetje doen.
tja, ik vind dat mijn kat andere mensen niet tot last moet zijn. Daarbij woon ik lngs een drukke gewestweg en zie ik dagelijks meerdere dode katten liggen. Het is ook niet doorgefokt zoals jij zegt, want mammie was een buitenkat en pappie een wilde/boerderijkat. En hoezo word ze er niet beter van? Mijn kat is super sciaal en bloeit open van menselijk contact. Vertrekt er iemand die op bezoek was bijvoorbeeld kan ze soms een halfuur aan een deur blijven jammeren. Daarbij is ze erg gehecht aan de hond en no way dat als de hond meegaat dat zij zonder protet achter zal blijven..
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar misschien zie jij zo de andere kant eens
konijnen vind ik ook een beetje raar, die beestjes moeten dan maar meehupsen de hele tijd, maar de eigenaar zal hiervoor wel een reden hebben (uitgezonderd kinderen die het gewoon leuk vinden)
De link sociaal zijn-aan een tuigje doen snap ik niet helemaal. Onze kat liep altijd gewoon los gezellig mee, totdat ze niet verder van huis durfde en dan ging ze blehren
eclair98 schreef:Mijn boomertje is gek op rennen naast de fiets. Duinen of andere verhogingen in het landschap kunnen haar niet deren haha. Ook wil ze niet in haar mand, alleen als ze moe is wil ze nog wel eens toegevenIk hoor dan ook regelmatig dat ik een dierenbeul ben en haar verpest
Yv_ schreef:Wat ik niet begrijp.. Je zegt het is een binnenkat, "maar ze mag wel aan een lijntje mee en aan een lijntje in de tuin". Als ze dat leuk vindt, is het toch geen binnenkat? Waarom zet je dan bijv. je tuin niet af? Heb je ook niet het gevaar van auto's.
Ik heb een echte binnenkat.. De tuindeur staat de godganze dag open en het enige moment dat ze buitenkomt is als ik even ga knuffelen met de konijnen. Verder wíl ze niet naar buiten, hangt liever te mutsen op de bank.
Is overigens geen kritiek hoor, ik vraag het me alleen af.
Haar tuigje vind ze ook heelmaal niet erg, als de hond en de kat hn tuigjes zien worden ze beide erg enthousiast en lopen al naar de deur
(was ik zo'n beetje duidelijk? zit erg chaotisch in mijn hoofd
) lissisanne schreef:Zoe_97 schreef:
tja, ik vind dat mijn kat andere mensen niet tot last moet zijn. Daarbij woon ik lngs een drukke gewestweg en zie ik dagelijks meerdere dode katten liggen. Het is ook niet doorgefokt zoals jij zegt, want mammie was een buitenkat en pappie een wilde/boerderijkat. En hoezo word ze er niet beter van? Mijn kat is super sciaal en bloeit open van menselijk contact. Vertrekt er iemand die op bezoek was bijvoorbeeld kan ze soms een halfuur aan een deur blijven jammeren. Daarbij is ze erg gehecht aan de hond en no way dat als de hond meegaat dat zij zonder protet achter zal blijven..
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar misschien zie jij zo de andere kant eens
konijnen vind ik ook een beetje raar, die beestjes moeten dan maar meehupsen de hele tijd, maar de eigenaar zal hiervoor wel een reden hebben (uitgezonderd kinderen die het gewoon leuk vinden)
Ik snap hoe jij er over denkt, en als jij in dit geval denkt dat ze er blij van wordt moet je het ook vooral doen. Maar ik denk dat de meeste katten dat niet zo ervaren.De link sociaal zijn-aan een tuigje doen snap ik niet helemaal. Onze kat liep altijd gewoon los gezellig mee, totdat ze niet verder van huis durfde en dan ging ze blehren
lissisanne schreef:Animal schreef:Het is inderdaad nooit goed en alles wat je met een dier onderneemt is zielig en onnatuurlijk![]()
Het maakt dan echt niet uit of je op een paard zit, een hond uitlaat of een schaap kunstjes leert, er zullen altijd eens negatieve opmerkingen over komen.
Nu zag ik vandaag al op afstand een vrouwtje lopen met een Malteser achtig hondje die aan de lijn meegesleurd werd. De hond wilde niet lopen en zij sleepte het beest gewoon achter zich aan!Ik noemde die beesten voor de gein al wel Swiffers, maar ik had niet gehoopt dat er mensen waren die het zó letterlijk zouden nemen!
![]()
Ik wilde er eigenlijk iets van gaan zeggen, maar op het moment dat ik in de buurt was stapten ze de bus in waarbij ze de hond gewoon aan de riem omhoog tilde en de bus in trok.Bij die halte rijdt er overigens iedere 2 minuten wel een bus naar centraal, dus ik kan mij niet voorstellen dat het uit haast gebeurde. Geen idee waarom je op zo'n manier met je dier om zou willen gaan!
Ik zeg niet het is nooit goed, paarden en honden zijn van nature volgzame beesten. Ik denk dat het bij katten (zeer zelfstandige dieren) en konijnen anders is.
Elk dier heeft andere natuurlijke gedragingen en daarop zou je je als mens moeten aanpassen. Je kan niet zomaar aan alles wat leeft een touwtje knopen.

)hittepit_12 schreef:eclair98 schreef:Mijn boomertje is gek op rennen naast de fiets. Duinen of andere verhogingen in het landschap kunnen haar niet deren haha. Ook wil ze niet in haar mand, alleen als ze moe is wil ze nog wel eens toegevenIk hoor dan ook regelmatig dat ik een dierenbeul ben en haar verpest
Die van van mij rent ook mee naast de fiets, heerlijk vind ze dat. En nog goed voor haar ook.
mijn wederheldt trok 30 jaar geleden sprintjes met haar Mini Cooper.........en hun Whippet die meesprinte. De enige manier om met een hond op pad te gaan die 55 km per uur haalt......

Hartstikke vals natuurlijk

Of uitlaten, het eerste deel til ik haar gewoon en op het grasveld zet ik haar neer. Men vindt het vaak maar zielig dat ik m'n konijn meesleur, ik moet haar maar gewoon in haar hok laten zitten. Nou, ik maak mijn konijnen nergens blijer mee dan wanneer ze lekker aan een lange lijn rond mogen crossen. Ze komen ook wel in m'n tuintje en ze mogen los in m'n kamer maar daar kunnen ze nooit zo'n sprintje trekken. Maar die opmerkingen gaan altijd het ene oor in en de ander uit, ik weet wel beter
Britta31 schreef:Wel andersom gehad.Ik heb mijn jongste dochter een tijd aan een tuigje gehad op straat en kreeg dus vragen of ze ook kon blaffen en mooi zitten.
. Britta31 schreef:Wel andersom gehad.Ik heb mijn jongste dochter een tijd aan een tuigje gehad op straat en kreeg dus vragen of ze ook kon blaffen en mooi zitten.