Hoe lang hond alleen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:05

Martine_R schreef:
Tja.. dat die honden lekker liggen te slapen kan ook zijn omdat ze gewoon niks anders te doen hebben..

Ik zou zelf 2 dagen per week langere tijd alleen wel de max vinden.

Onze hond sliep gewoon veel. Had de hele keuken en woonkamer, mocht dus op de benedenverdieping vrij rondlopen, kon in de tuin als we thuis waren en 3x per dag uit (hij wilde de 4e keer 's avonds laat na een paar weken niet meer... hij stond gewoon niet op :') )
Als de hond van m'n oma kwam logeren, kon hij het goed mee vinden, leek hij altijd opgelucht als die weer weg was.

We hadden een lieve, vriendelijke evenwichtige hond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:07

bigone schreef:
Inderdaad, ze slapen veel maar wat mij zorgen baart is het feit dat papa een hond wil kopen om te zorgen dat zijn dochter niet in de problemen komt. Daar moet die hond niet voor zorgen maar de ouders.

Zat tieners die niks van hun ouders aannemen, maar wel van iemand anders of van een dier. Van een dier leren ze in elk geval geen criminele dingen. En dat ouders kind uit de problemen moeten houden correct, maar dat hoeven/kunnen ze niet zelf/alleen soms is hulp daarbij meer van toepassing dan zelf doen.

smurffie

Re: Hoe lang hond alleen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:14

Als jullie eens wisten hoe mensen met bijvoorbeeld een depressie kunnen opknappen van het wandelen en de structuur van een hond, zouden we willen dat iedereen die mogelijkheid had!
Onze hond zat altijd ma-vrij van 8.30 - 13.00 alleen thuis, nonproblem.
Sinds kort hebben we er een tweede bij en worden de tijden veranderd naar di- vrij van 8.30 - 14.00
Als je hond erbuiten maar genoeg te doen heeft is dat heus geen ramp. En daarnaast ben ik best vaak nog dagen vrij, dit is dus echt het max bij ons.

Wat wel zo is dat een pup dit heel langzaam moet opbouwen en zeker het eerste half jaar nog niet deze tijden alleen kan zijn, dus dan kun je beter voor een herplaatsen kiezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:21

Vader zit ook nog regelmatig langere tijd in het buitenland? Hoe zou het dan moeten?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:42

De hond onderbrengen bij familie of een oppas?
Daar is altijd wel een mouw aan te passen.

x_annelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:50

Misschien iemand regelen die hem tussen de middag uit kan laten? Ik doe dit namelijk voor onze buren, als zij onverwachts weg moeten wandel ik ongeveer half uur/3 kwartier met de hond. Alleen is dit niet elke dag zoals jouw situatie... :\

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:50

Zoek een rustig ras uit of zet een kennel in de tuin/ omhein de tuin en dan moet het echt makkelijk kunnen!
Volgens bokt zou dus niemand met een fulltime baan een hond mogen hebben? Dan hebben wel heeel veel honden in Nederland een slecht leven.
(ik heb zelf geen hond)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:55

bigone schreef:
Inderdaad, ze slapen veel maar wat mij zorgen baart is het feit dat papa een hond wil kopen om te zorgen dat zijn dochter niet in de problemen komt. Daar moet die hond niet voor zorgen maar de ouders.

:')

Alsof de enige problemen die je kunt hebben een kind is wat niet opgevoed is.
Ik denk niet dat de TS op zulke problemen doelt.
TS mijn hond heeft mij echt ontzettend geholpen bij mijn 'probleempjes' dus daarin kan ik het alleen maar toejuichen. Als de hond 2x per week 5 a 6 uur alleen zit moet dit geen probleem zijn hoor als je er verder maar actief mee bezig bent als je thuis komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:59

lissisanne schreef:
Zoek een rustig ras uit of zet een kennel in de tuin/ omhein de tuin en dan moet het echt makkelijk kunnen!
Volgens bokt zou dus niemand met een fulltime baan een hond mogen hebben? Dan hebben wel heeel veel honden in Nederland een slecht leven.
(ik heb zelf geen hond)

Het is mij wel vaker opgevallen dat het op Bokt heel zwart-wit is. Je moet dagen thuis zijn voor je hond, werk je door de week, dan mag je geen hond hebben want dan zit hij alleen. Houd toch op, denk ik dan. Op de dagen dat ik thuis ben slaapt mijn hond nog meer dan de helft van de tijd, en hij is net 3 jaar :'). Staat wel tegenover dat hij veel beweging krijgt, zojuist 10 km gefietst en een uur op het strand geravot en met de frisbee gespeeld. Nu ligt hij lekker uitgeteld op de bank. En daar komt ie de komende 4 uur ook niet meer vanaf :).

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:16

Mijn hond zit ook soms een aantal uur alleen thuis in de ochtend, maar lang niet elke dag. Maar ze is er helemaal op aangepast, ze slaapt overdag en als wij thuis zijn in de middag en avond, gaan we met haar op stap en dingen doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:25

Ligt toch ook heel erg aan de persoonlijkheid van de hond.

Wij hebben er twee.
Eentje zou je met gemak een week kunnen achterlaten, die eet bij wijze van spreken nog slapend ;)
De andere piept alles bij elkaar als je even naar de wc gaat en zou het liefst in een hangzak op mijn buik willen wonen :D

Laatste typje is dus geen aanrader in Emily's geval!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:29

Zolang de hond gewoon goed wordt uitgelaten en goede beweging krijgt zie ik het probleem niet dat ie van 8:30 tot 14:30 alleen is. Als je heel de dag thuis zou moeten zijn om een goede honden verzorger te zijn, dan kan drie kwart geen hond meer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:50

xEmily schreef:
Ik mag van mijn vader een hond uitzoeken als maatje en hopelijk stok achter de deur voor mn probleempjes.

Echter, ik zit nu enorm te twijfelen. Ik denk dat het MIJ veel enorm veel goed zou doen ivm eerder genoemde reden, maar de hond;

- Hij zal vier dagen de week van half 9 tot drie uur alleen zijn als mijn vader er niet is, dit is toch geen doen?

Maar wat zouden jullie dan doen?
Mijn vader werkt onregelmatig. Soms is hij heel de week thuis, soms is hij 2-3 dagen weg en heel soms heeft hij volle werkweek. Tevens gaat mijn vader met regelmaat naar het buitenland toe voor 1-2 maand.

Het alleen zijn is geen probleem. Mits er rekening gehouden wordt met een wenperiode. Ook is het dus niet zo dat de hond elke week 4 dagen alleen zit, dit zal soms voorkomen. Dat kan dus prima, mits de hond vantevoren goed uitgelaten wordt.

Wat me wel zorgen baart is dat de hond eigenlijk gekocht wordt op een toekomstbeeld. "Als de hond er is, zul jij dit en dat gedrag wel/niet moeten vertonen". Wanneer het huidige beeld dus niet veranderd in het gewenste toekomstbeeld, is de hond de pineut. En dat zie ik helaas wel vaker gebeuren.

Ook zullen jullie na moeten denken van wie de hond nou eigenlijk is. Ik heb mijn hond op m'n 18e genomen, eigenlijk om weer te herplaatsen. Maar goed, hond is gebleven en nu heb ik hem al 5 jaar.
Dat is best een verantwoordelijkheid en ik moet m'n leven er echt op aanpassen. En ook als de hond geopereerd moet worden over 3 jaar bijv. wie gaat dat dan betalen? Wie gaat er dan over de beslissing om de operatie wel/niet te doen?
Wat gebeurd er met de hond wanneer jij toch 'slechte dingen' blijft/gaat doen?

Dus eigenlijk: hoe gaat de toekomst van de hond er uit zien?
En bedenk dus ook voor jezelf dat jij de hond waarschijnlijk zal moeten houden tot hij sterft (wanneer je verantwoordelijk gedrag wilt vertonen). Want als jij uit huis gaat, kan jouw vader niet voor de hond zorgen. Immers, hij is wel eens 1-2 maanden weg naar het buitenland en werkt zeer onregelmatig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:13

kimmie261 schreef:
honden slapen gewoon veel,zelfs hier met 8 honden in huis liggen ze de tijd dat ik niets met ze onderneem bovenal te : slapen....

en slapen overdags geeft helemaal niets,maar vind wel als je lang weg bent dat je dan daar buiten dan veel met een hond moet doen,en een hond voor die tijd dat ze alleen zijn niet opsluiten in een kooitje welke als ruimte voor konijnen nog te klein bevonden wordt...

Inderdaad. een bench voor honden vind ik wel behoorlijk zielig en zelfs dierenmishandeling.
(let wel, onze hond slaapt snachts ook in een bench. Dit simpelweg om ze wat structuur te geven en ter bescherming van onze katten, anders blijft hondlief de hele nacht rondspoken en de katten rondjagen, en zitten die geen minuut rustig meer).
Proberen we hondlief een uur voordien in de bench te stoppen en zelf in de living te blijven, dan plooit ze dat ding rustig doormidden, dus ze geeft zelf duidelijk aan dat het slapen in een bench prima is zolang we erbij zijn.

Een hond 4-8 uur overdag in de bench, en dan nog eens 7-10 uur snachts erin is not done.
Honden slapen gemiddeld 16 uur per dag, maar overdag zie ik dat ze toch regelmatig van de ene zetel naar de andere gaat, dan even op de grond gaat liggen, dan even op haar kussen, etc.
in de buitenkennel heeft ze dan ook een binnengedeelte in de container, met keuze uit een vetbed, een dikke matras en de vloer (matras wordt als die kapot is vervangen door een sofa), een buitengedeelte met een houten vlonder (gaan we voor deze winter nog overkappen zodat ze daar droog kan zitten) en een buitengedeelte met een aarde-achtige ondergrond.

daar ziet ze ook regelmatig klanten van de winkel passeren, zit ze lekker in frisse buitenlucht, dus heeft ze wel wat afleiding. Een hond heel de dag tussen 4 muren binnen of erger, in een kamertje in een bench ... nah ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:37

Dat kan prima hoor.
Zoek bij voorkeur een hondje uit het asiel die niet piepjong meer is, dan zal dat geen probleem zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:38

Ze kunnen prima zolang alleen zijn.

Ik was 18 toen ik mijn eerste hond gekocht. Zat toen ook niet lekker in mijn vel. En ben er zeer goed door opgeknapt.

Intussen heb ik ook een mechel van 10 week oud. Planning was volgend jaar. Maar aangezien ik nu avondschool doe. Heb ik overdag alle tijd en de avonden is mijn vader thuis. Want volgend jaar ga ik weer een dag opleiding doen.

Mijn dagen zijn zo ingedeeld dat mijn honden niks te kort komen. Worden uitgelaten. Mee gespeeld. Mee gesport en meegefietst (pup word uiteraard niet mee gefietst)

En daarnaast train ik ook elke dag de mechel van mijn moeder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:44

Goof schreef:
Kan prima. Laat de hond 's ochtends goed uit en zorg voor voldoende aandacht en beweging als je er wel bent. Ze slapen toch overdag ;)

Dit dus... Onze hond was ook met regelmaat zolang alleen, gaag prima. Beestje had een fijn leven. Je kan sowieso niet voor de komende 12 jaar met 100% zekerheid zeggen dat de hond langer dan wellicht gewenst alleen zal zijn. Ik zou me daat dus niet te druk over maken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:50

bigone schreef:

Weet jij veel wat voor problemen dat zijn? Autisten bijv (zeg niet dat ts dat heeft) kunnen helemaal opbloeien door een hond... En daar hebben ouders weinig invloed op. Behalve het kind een hond geven ;) wellich is iets vergelijkbaars bij ts het geval. Is iig iets wat jij niet weet dus niet zo vlug oordelen

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 01:30

Zo wat een klagers hier. Een hond kan makkelijk een paar uur zonder.

Sinds kort ben ik ook weer alleen. Ik ga s ochtends naar me paard kom ik even thuis om te eten en dan ga ik werken om 13 uur. En ben ik ergens tussen 19 en 23 uur weer thuis. En dit 6 dagen in de week.

Als ik zondag vrij ben ga ik een paar uur met hem de deur uit stuk fietsen dan even rusten laten snuffelen stok gooien en weer verder fietsen.

Zal niet zeggen dat het ideaal is maar hij leeft nog steeds hoor. Plast nooit binnen maakt niks kapot en heeft de woonkamer en keuken tot zijn beschikking.

Af en toe vind ik het ook zielig maar aan de andere kant hij is er aan gewend.

Ik denk dat het makkelijk kan. Ideaal beeld is inderdaad niet werken en hondje nooit alleen maar dan zou bijna niemand een hond kunnen hebben.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 01:44

kan prima, onze hond kon altijd uren alleen blijven

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:42

Munnie schreef:

Sinds kort ben ik ook weer alleen. Ik ga s ochtends naar me paard kom ik even thuis om te eten en dan ga ik werken om 13 uur. En ben ik ergens tussen 19 en 23 uur weer thuis. En dit 6 dagen in de week.

Als ik zondag vrij ben ga ik een paar uur met hem de deur uit stuk fietsen dan even rusten laten snuffelen stok gooien en weer verder fietsen.

Zal niet zeggen dat het ideaal is maar hij leeft nog steeds hoor. Plast nooit binnen maakt niks kapot en heeft de woonkamer en keuken tot zijn beschikking.

Ik denk dat het makkelijk kan. Ideaal beeld is inderdaad niet werken en hondje nooit alleen maar dan zou bijna niemand een hond kunnen hebben.

waarom neem je hem smorgens dan niet mee naar de paarden?
mijn hond gaat dagelijks mee naar de paarden, heb ringen voorzien aan de stal en aan de piste om ze vast te leggen, en ze kan dan lekker wat rondsnuffelen, kijken naar de paardjes, etc ...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:25

Ik denk dat het wel prima kan dat je je hond zo lang alleen laat hoor, je moet er niet de ganse dag op zitten kijken.
Je gaf wel aan dat je hoopt dat de hond je met je problemen zal helpen, nu weet ik niet wat je problemen zijn en dat moet je van mij ook niet zeggen als je dat niet wilt maar ik zou er niet te fel op rekenen dat je hond je met alles kan helpen. Ik dacht dat ook en dat is uiteindelijk bijzonder hard tegengevallen..
Maar nogmaals, ik weet niet wat jouw problemen zijn dus misschien zal het voor jou wel helpen. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:39

Munnie schreef:

Ik vind dat eerlijk gezegd best extreem, dan ben je dus 6 dagen in de week van 9 tot 9 weg.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:05

Dat vind ik ook...
Neem hem dan inderdaad in de ochtend lekker mee, zo ziet dat beest je amper!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:12

Waarom meld je je niet aan voor een pleeghond. Een wat oudere hond uit een asiel uit spanje.
Die zijn blij met een lekker mandje en leuke wandelingen en als het bevalt houd je hem en wanneer het toch niet ideaal is laat je hem bemiddelen. Wij hebben al twee pleeghonden gehad uit spanje. Weliswaar de puppies maar daarvoor moet je dus wel de hele dag thuis zijn. Een oudere hond vind een lekker mandje ook leuk