Problemen met kat... Hulp gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:13

_Dribbel schreef:
Ik ga gelijk een weegschaaltje kopen om het voer af te wegen iedere dag. Ze krijgt 3 x daags brok, een klein handje dus niet schrikbarend veel hoor. Maar wellicht inderdaad wel te veel. Zal op de zak kijken hoeveel gram ik moet voeren en dat afwegen.

Ik geef 2x per dag een handje voer en daar eten dan ook nog eens 2 katten van. Jouw kat krijgt dus (bijna) het dubbele van wat mijn katten krijgen.
Je kan daar echt wel flink op korten. Wel met veel protest van je kat waarschijnlijk :D

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:01

Goof schreef:
_Dribbel schreef:
Ik ga gelijk een weegschaaltje kopen om het voer af te wegen iedere dag. Ze krijgt 3 x daags brok, een klein handje dus niet schrikbarend veel hoor. Maar wellicht inderdaad wel te veel. Zal op de zak kijken hoeveel gram ik moet voeren en dat afwegen.

Ik geef 2x per dag een handje voer en daar eten dan ook nog eens 2 katten van. Jouw kat krijgt dus (bijna) het dubbele van wat mijn katten krijgen.
Je kan daar echt wel flink op korten. Wel met veel protest van je kat waarschijnlijk :D

Gelukkig is ook elke kat gelijk :Y) Die van mij krijgen onbeperkt brok. 1 is niet dik te krijgen (en die wordt écht niet weggejaagd door de andere katten :') ) de ander heeft een klein overgewicht en 1, die nauwelijks thuis is is prima op gewicht.

Cemlys

Re: Problemen met kat... Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:08

Heeft ze ook echt diarree? Of papperige ontlasting?
Ik zou beginnen met het natvoer weglaten. Geef haar dan liever een stukje tonijn (gewoon zuiver tonijn in blik op water). Ik heb een kitten gehad die steeds weer onregelmatige ontlasting had. Bleek giardia te zijn. 2 kuurtjes erin, goed ontwormd en erna nog een kuurtje probiotica, die laatste hebben het weer rechtgetrokken. Al die tijd is ze op hills I/d gebleven. Nu zijn er eigenlijk geen problemen meer.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:12

Ik zou ook hjet blikvoer weg laten en voeren wat je voor het normale gewicht zou moeten voeren. Dan zou ze in gewicht af moeten nemen. Nu krijgt ze waarscheinlijk veel te veel voer voor wat ze doet.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 17:22

Ik ga nu 50 gram per dag voeren.dat is normaal voor een kat van 5 kg.
Ik gaf hiervoor (even uitgerekend) 75 gram per dag.

Mijn andere is trouwrns in top conditie met deze hoeveelheden.

Pillen zijn echt een groot drama. Net geprobeerd. Handen onder het bloed en pil gaat er niet in.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:33

Beetje leverpastei op pilletje doen, werkt perfect. Tenminste hier wel.
Ik voer mijn kat onbeperkt brok dus aan mijn adviezen heb je niks.

Heb ook een langharige kat en een keer plakpoep gehad... Drama!!!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:50

misschien is de samenstelling van je voer ook niet helemaal optimaal. Sinds dat we onze kitten op voer met 75% vlees (brok) hebben is zijn poep ook mooi en stevig. Daarvoor heel veel poep, en heel zacht. Nu zit er in dit brok nog graan, en eigenlijk wil ik over op ander brok waar geen graan in zit en een hoger vleesgehalte die ook nog goedkoper is dan we nu voeren. Maar daar zou je probleem ook in kunnen zitten.
Nu zeg ik niet dat royal canin slecht voer is. Maar dat is niet het voer met de minste toevoegingen, en op veel verpakkingen beginnen ze met mais of granen, dat zit er dan ook het meest in. Nu is het niet zo dat ze absoluut niks met granen kunnen( ligt er aan welke) maar, graan als hoofd bestanddeel van het voer voor een vlees eter?
Is maar om mee te denken, succes

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 17:53

Nou het zijn hele grote pillen en 1 van de meest ranzige pillen die een kat kan krijgrn. Er zit een smaakloos omhulsel omheen maar omdat ik ze moet halveren komt die smaak alsnog vrij..

In eten doen werkt al helemaal niet. Gelukkig heb ik nog een goede verstandhouding met mijn ex vriend (waarmee ik ze gekocht heb) dus die kan langs komen vanavond.

Hopen dat het samen wel gaat lukken!!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:56

Kun je haar eventueel niet fixeren? Dan zou ze geen kant meer op kunnen en kan iemand anders (je ex dan dus:p) die pil in haar mondje wurmen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:02

Zou ze geen last van stress hebben? Je schrijft dat je andere kat nogal druk is, wordt ze daardoor niet gepest? Dat kan ook gezondheidsklachten geven.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 22:01

@anjali : hij wilt inderdaad wel vaak spelen en haantje de voorste zijn. Als ik met de poes speel en hij komt eraan stopt ze met spelen en kruipt weg. Maar daarnaast liggen ze wel vaak tegen elkaar aan de slapen en lukken elkaar.

Ik kan haar wel bij me houden met het geven van de pil maar zodra hij erin valt begint ze te blèren en spuugt hem uit. Ik heb de kracht / handig heid niet om het hoofd omhoog te houden. Daar is ze heel snel in..

Mn Hulp komt zo. Hopen op het beste!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:26

Je moet de pil direct in de keel proppen, dan zal ze uit reflex slikken. Als je hem in de bek doet komt hij er weer uit ja.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:38

Pillen toedienen vergt wat oefening en ervaring ja. Weet je niet goed hoe, dan kan de DA je hier misschien wat tips voor geven.
Zo heb ik mijn kat 2x daag 2 pillen moet geven afgelopen tijd (nu gelukkig nog maar een paar dagen 1 pil 2x daags). Dan merk ik dat ik soms de handigheid heb en soms ook niet.

Een paar tips waar ik uit ervaring nu achter ben:
-Zorg dat de kat op z'n gemak is voor je de pil wilt toedienen.
-Maak het bekkie open (ik doe het door aan de zijkant een vinger tegen het bekkie aan te doen, in het nekvel pakken en naar achteren trekken kan ook)
-Duw de pil achterin de keel, niet alleen in het bekkie, dan kunnen ze hem er heel makkelijk uit werken.
-Houdt het bekkie dicht en aai over de keel, hiermee stimuleer je slikken.
-Zorg ervoor dat de kat na het toedienen ook weer op z'n gemak is bij jou.

Verder voor het poepgedeelte: een stevige, harde drol plakt niet bij een bijgeknipte kat. Waarschijnlijk is de drol toch te zacht. Dit zie je veel bij graanrijke voeding. Welk merk brokken en natvoer geef je nu? Misschien kun je naar een graanvrije/arme brok overstappen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:49

Over de keel aaien hielp bij mijn kat niet. Wel over de tong aaien nadat je het in de strot hebt geduwd. Dat geeft echt het slikreflex

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:55

Ik zou ook het blikvoer weglaten en alleen het kwaliteitsvoerbrok geven, en dan flink minder.

waar de kat van mijn vriendin veel mee is afgevallen is door haar langer te laten doen over haar brokjes.

Zij had ook twee katten en gaf ze apart van elkaar eten, eentje in de kamer, eentje in de keuken en de deur dicht.

De dikke kat kreeg haar brokjes uit een leeg eierdoosje. Dan moeten ze zo vissen en moeite doen dat het langer duurt voor ze het op hebben, en niet schrokken dus eerder vol zitten.
De dikke kat kreeg ook echt afgewogen porties (in overleg met de DA)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:03

Easypill een idee? Of een pillenschieter?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:17

Mijn kat was ook te dik en die heeft op advies van de DA Hills Prescription Diet Metabolic gekregen. Mijn poes had in het begin heel erg honger omdat ze echt veel minder mocht dan ik haar gaf. Maar de brokken helpen om een verzadigd gevoel te geven. Ze is al 1,5 kilo afgevallen in iets meer dan een jaar tijd. En ze eet eigenlijk nog heel veel tussendoor, alle borden gaat ze af en ze is gek op yoghurt. Als je niet oppast, dan heeft zij je bak al leeg :P En toch valt ze nog af gelukkig, of ze zit nu redelijk op een stabiel gewicht. Eigenlijk zou ze nog een halve kilo kwijt moeten.

Wat betreft de pillen toedienen, heb ik helaas geen advies voor. Maar ik zou inderdaad ook overgaan op alleen brokjes. Mijn poes krijg 48 gram per dag.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:24

Grote pillen breek ik doormidden. En idd de poes in een handdoek draaien om te voorkomen dat ze kan klauwen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:33

Ik wikkel de kat ook in een fleecedeken oid. Dan heb je iig je handen vrij en geen last van rondvliegende poten met nagels :D

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 23:00

Hier even een update!

De pillen krijg ik er nu alleen in! Geen handoek voor nodig. Pak haar hoofdje vast en gooi de pil erin. In de keel gooien lukt niet echt maar houdt het hoofdje zo omhoog dat ze hem wel moet slikken. Echt een kanjer is het! Zo trots op dat beestje.

Ik geef nu per dag 50 gram royal canin sensible. Blikvoer geef ik haar niet meer. Of een half thee lepeltje voor het idee als ze hoort dat de andere kat het krijgt.

Ze likt nu alleen onwijs veel aan haar achterste. Meer als normaal. .
Wat zou dat kunnen betekenen?

Dinsdag ga ik weer voor controle terug.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 06:56

Anaalklieren?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:58

Wormen zou ook nog kunnen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:54

Goed dat je wat minder voer geeft en fijn dat het pillen geven lukt. Dat is inderdaad lastig als je er geen ervaring mee hebt maar je moet net even de handigheid erin vinden. Ik heb op het asiel tijdens mijn stage heel veel katten moeten pillen en tja dan leer je het wel. Inderdaad zo ver mogelijk de pil in de mond leggen, anders spugen ze 'm uit. Verder zou je kunnen overwegen de kat af en toe naar de trimmer te brengen sowieso niet slecht voor een langharige kat.