44Myrthe44 schreef:Hoi!
Ik woon al een tijdje op kamers en zou graag een hond hebben. Qua tijd weet ik wat erin gaat zitten, ik vraag me alleen af of ik genoeg ruimte heb en voor welk ras dan.
Mijn kamer is 16 m2. Is dit genoeg? Ik wil sowieso een kleine hond, die kortharig is en rustig van karakter.
Ik ga geen kritische vragen stellen verder, maar even er van uitgaand dat je alles zorgvuldig zult uitzoeken nu nog in een oriënterende fase zit zal ik je mijn advies geven.
De ruimte waar de hond verblijft moet vooral veilig zijn. Mijn hond slaapt alleen thuis en verder zijn we 5 a 6 keer peg dag op pad samen dus 'rennen' doen we lekker buiten
Daar is mn huis ook niet voor bedoeld dus het aantal oppervlakte is puur persoonlijk want houd er rekening mee dat de hond dus dan altijd bij je is, ook als je er even geen zin in hebt, dus dan is het meer voor jezelf.. Hoeveel persoonlijke ruimte vind jij belangrijk? Ik denk dat er wel een bench in moet passen, want wat voor jou geldt, geldt ook voor je hond. Namelijk de behoefte aan persoonlijke ruimte. Als je je even terug wilt trekken moet dat kunnen (voor beide)..
Qua soort of ras ga ik je proberen te adviseren maar aangezien ik meer in de grotere rassen thuis ben heb ik iets minder ervaring met de kleinere rassen. Gezien jouw situatie denk ik dat een asielhond of herplaatser via particulier of stichting best zou kunnen, maar houd er rekening mee dat die honden vaak een achtergrond hebben, dus zoek goed uit of hij zich wel prettig zou voelen in jouw situatie.
Zelf denk ik aan een kooikerhondje. Mits je deze wel voldoende beweging kunt geven (maar dat geldt voor alle rassen!) voor zover mijn ervaring (en ik ken er een tiental), zijn dit vrij rustige hondjes en geen enorme keffers. (Wel goed waaks, maar dat is wat anders dan 'om alles' gaan keffen!) en natuurlijk uitzonderingen daar gelaten. Ze worden een kleine middelmaat maar zijn nog wel gewoon 'hond' te noemen.