X

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Re: Hond op kamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:47

Hangt af van ras.
Maar als jij het er voor over zou hebben om voor jou college nog goed te gaan wandelen of te trainen en de hond zowel mentaal als fysiek moe is gemaakt zie ik niet zo snel problemen.

Heb je lange dagen of wisselende uren dan speelt dat ook wel mee.
Alles is mogelijk met de juiste planning! ;)

Heb hier 4 Duitse herders zitten waarvan er 3 liever binnen zijn en zo heel groot woon ik ook niet (het stuk waar de honden mogen komen).
Velen verklaarden me ook voor gek maar gaat nog altijd heel goed :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:32

De ruimte maakt niet zoveel uit, veel belangrijker is wat je met de hond doet.
Als je er genoeg tijd aan kunt besteden, zou ik het wel doen. Genoeg leuke kleine hondjes in het asiel die graag hun hok zouden willen verruilen voor 16m2 en een leuke baas.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:52

Nah ik vind het niet kunnen. Ik mis ook dieren om me heen maar ik woon op 21m² in het centrum, dat is geen doen voor zo'n beestje. Bovendien vind ik het studentenleven niet geschikt om honden te hebben, die horen niet in zo'n omgeving. En als je een beetje opleiding volgt heb je toch ook helemaal geen tijd voor een dier?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:54

Een dwerg pincher raad ik sowieso af, dat zijn juist hondjes die heel vocaal zijn.

Weet je zeker dat het wel mag?
Hoe ziet je gemiddelde dag eruit?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:01

Nog even geduld hebben!
Ik heb in mijn studiejaren ook op m'n handen moeten zitten om maar geen kat of hond in huis te nemen. Ja, soms miste ik dat kroelen met een maatje verschrikkelijk. Maar toen ik een appartement huurde en begon te werken, heb ik vanaf dag 1 meteen 2 katten in huis genomen (op de verhuisdag opgehaald zelfs :7 ). Na een tijdje kat 3 erbij en sinds ik samenwoon in een groot huis met tuin, hebben we ook een puppy erbij genomen. En de ruimte die we hebben, is echt nodig. Zodat ze kunnen spelen, overal slapen, achter elkaar aan vangen of elkaar even uit de weg gaan.

Op kamers kan je beter denken aan 2 cavia's of konijnen of misschien een vogeltje. Als je even zoekt, zitten daar ook knuffelkonten tussen waarmee je ook kan spelen. Ratjes schijnen ook leuk te zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:03

Los van het feit of een of ander ras nou wel of niet geschikt is, of dat de ruimte wel of niet geschikt is: je weet niet wat voor 'n baan je na je studie krijgt. Als je fulltime gaat werken is het echt not-done om een hond te hebben. Ik zou dus omdat je niet zeker weer hoe je toekomst eruit gaat zien geen hond pakken. Het zijn geen wegwerp objecten, en je kan nooit zeker je toekomst weten. Maar de kans is wel vrij groot dat je toekomstige situatie ongeschikt gaat zijn.

Ik heb twee katten in een kamer van 35m2, waarbij ze ook nog naar buiten kunnen in een tuin en naar de gang en keuken. Dus in totaal misschien 70m2. En dat is al aan de kleine kant ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:05

Of een klein oud hondje uit het asiel halen? Al moet je dan wel rekening houden met eventuele dierenarts kosten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:12

Ik vraag me af wat mensen die een grote woonruimte belangrijk vinden voor een hond dan allemaal doen binnen? Want ik moet zeggen dat ondanks dat mijn ouders thuis een best grote woonkamer hebben de hond daar binnen niet heel veel meer doet als wanneer ze een keer in mijn kleine kamertje komt logeren. Energie verstoken doen we buiten een hond die door je huis crost is toch irritant :o . Die van ons heeft gewoon geleerd binnen rustig te zijn en naar buiten te gaan als ze wil stuiteren. Een (omheinde) tuin is natuurlijk wel echt een groot voordeel dan maar niet ieder studentenhuis is tuinloos.

Bij mijn studentenhuisvester mag je trouwens gewoon ieder type huisdier houden, echter komt er ook maar een klacht over je huisdier dan moet ie weg. Ik heb dus zo af en toe de hond van mijn ouders over de vloer en opzich is dat prima te doen op een kleine woonruimte, je moet alleen wel echt de tijd hebben voor een hond, maar dat moet je met een groot huis ook.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:17

Mijn twee hondjes vinden het juist heerlijk om in huis te crossen. En ik vind het ook wel een vrolijk gezicht :D Maar inderdaad de meeste energie verbruiken ze lekker buiten (en in de tuin).

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:17

Het klinkt inderdaad niet als een heel goed idee. Toch heb ik dit zelf ook gedaan en er nooit spijt van gehad. Lastiger werd het pas toen ik stage moest lopen en werken en daardoor langer van huis was. Mijn hondje is een minimalteser kruizing. Denk dus ook aan de toekomst. En wat vinden je huisgenoten/huisbaas? Ga je in het weekend nog naar familie? Wat vinden die? Mijn ouders hebben nog wel vaak opgepast wanneer dit nodig was, heel fijn!

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:49

44Myrthe44 schreef:
Hoi!

Ik woon al een tijdje op kamers en zou graag een hond hebben. Qua tijd weet ik wat erin gaat zitten, ik vraag me alleen af of ik genoeg ruimte heb en voor welk ras dan.
Mijn kamer is 16 m2. Is dit genoeg? Ik wil sowieso een kleine hond, die kortharig is en rustig van karakter.

Ik ga geen kritische vragen stellen verder, maar even er van uitgaand dat je alles zorgvuldig zult uitzoeken nu nog in een oriënterende fase zit zal ik je mijn advies geven.

De ruimte waar de hond verblijft moet vooral veilig zijn. Mijn hond slaapt alleen thuis en verder zijn we 5 a 6 keer peg dag op pad samen dus 'rennen' doen we lekker buiten ;) Daar is mn huis ook niet voor bedoeld dus het aantal oppervlakte is puur persoonlijk want houd er rekening mee dat de hond dus dan altijd bij je is, ook als je er even geen zin in hebt, dus dan is het meer voor jezelf.. Hoeveel persoonlijke ruimte vind jij belangrijk? Ik denk dat er wel een bench in moet passen, want wat voor jou geldt, geldt ook voor je hond. Namelijk de behoefte aan persoonlijke ruimte. Als je je even terug wilt trekken moet dat kunnen (voor beide)..

Qua soort of ras ga ik je proberen te adviseren maar aangezien ik meer in de grotere rassen thuis ben heb ik iets minder ervaring met de kleinere rassen. Gezien jouw situatie denk ik dat een asielhond of herplaatser via particulier of stichting best zou kunnen, maar houd er rekening mee dat die honden vaak een achtergrond hebben, dus zoek goed uit of hij zich wel prettig zou voelen in jouw situatie.

Zelf denk ik aan een kooikerhondje. Mits je deze wel voldoende beweging kunt geven (maar dat geldt voor alle rassen!) voor zover mijn ervaring (en ik ken er een tiental), zijn dit vrij rustige hondjes en geen enorme keffers. (Wel goed waaks, maar dat is wat anders dan 'om alles' gaan keffen!) en natuurlijk uitzonderingen daar gelaten. Ze worden een kleine middelmaat maar zijn nog wel gewoon 'hond' te noemen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:06

Nee, ik vind het niet kunnen. Een hond in zijn eentje op maar 16m2 achterlaten... Ik had ook dolgraag een hond gewild, heb een woning van ca 50m2 en een tuin van 40m2 dus ruimte geen probleem. Maar ik kan het dier niet de aandacht bieden die hij nodig heeft. Ik werk onregelmatig en fulltime... Je moet een hond gewoon bewegingsruimte kunnen geven en zo vaak mogelijk uit laten als kan. Helemaal als die in zo'n kleine ruimte zit en ook nog in zijn eentje... Als je een woning van 70m2 hebt met 5 honden en fulltime werkt hebben de honden elkaar om zich te vermaken. Als student zijnde heb je ook weinig tijd, ga je stappen, naar bijeenkomsten, colleges en noem maar op. Nee ik vind het egoistisch om in die omstandigheden een hond te nemen... Daarom ben ik voor 2 katten gegaan (wat ik ook niet zou doen als ik een kamer van 16m2 zou hebben overigens)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:25

Duhelo schreef:
Knert schreef:
Ik zou ervoor kiezen geen hond te nemen maar bijvoorbeeld een actieve vrijwilligerstaak bij een asiel nemen.

Hond op kamers.. hoe bedenk je het.

Mijn kamergenoot had een kat en die werd al gek.

MEt een hond kun je wel gaan wandelen en hem moe maken, bij een kat is dat al iets ingewikkelder.

Vast. En een kat maakt gemiddeld meer slaapuren. Grootste vijand van de kat is dan ook verveling. Nu kan die hond wel mee wandelen, maar feit blijft dat ze die op een kamer wil houden voor pak hem beet 22 uur per dag.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:28

voor een klein hondje is 16m2 echt wel groot zat hoor...zie daar nu echt geen enkel probleem in...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:21

De ruimte is geen probleem. Als de hond maar genoeg aandacht, beweging en qua kop zijn ei kwijt kan. Hier slapen de honden een groot deel van de dag daar ze de rest van de dag in beweging zijn.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:26

Ik woon ook op 16m2 en ik zou never nooit niet een hond in huis halen. Ik heb tenminste op die 16m2 een tweepersoonsbed, bank, 2 kasten en een tafel met stoelen staan dus er blijft weinig ruimte over. Aan de andere kant heb ik ook nog een redelijk tuintje met schuur dus dat kan ook nog voor als je niet thuis bent, maar dan nog is het verre van ideaal imo.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:33

Ik vind het ECHT niet kunnen.. Ik heb een huis van 50 m² met 2 katten en dat vind ik al aan de kleine kant. Nee ik vind 16 m² echt veel te klein voor een (klein) hondje.
Dat moet je toch niet willen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:37

Ooit had ik een mini appartementje, wel groter dan jouw kamer maar niet groot en daar had ik mijn Duitse herdershond heel vaak. Die ging ook wel regelmatig terug naar mijn moeder maar ze was de meeste tijd bij mij. Nam haar wel overal mee naartoe inclusief werk en ze was al wat ouder maar het ging prima. In huis was ze een luilak.

Mijn man had in zijn studententijd een Rhodesian Ridgeback op zijn kamer waar ook zijn vleugel heel veel plaats in nam. Ging ook prima door haar veel beweging te geven en ze hoefde niet zo vaak alleen te zijn. Dagen dat ze wel alleen zou zitten ging ze ook naar zijn ouders.

Back up is in jouw situatie denk ik ook wel belangrijk.

Je moet alleen geen sloper hebben want je kan niets veilig weg leggen als je maar één kamer hebt natuurlijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:38

Als je genoeg met het hondje doet, kan het best.
Wij wonen in een groot huis en we hebben een grote hond en een klein ouder hondje.
Er wordt veel met ze gelopen buiten, ze kunnen ook altijd naar buiten hier in het weiland.
Maar binnen gebruiken ze de ruimte echt niet, hoor.
Het kleine hondje ligt altijd op de bank, die heeft in huis genoeg aan 2 vierkante meter. :+
Voor zo'n klein ouder hondje als wij hebben, zou jouw situatie prima zijn!
Beide honden gaan trouwens nooit 'wandelen' in huis, dat doen ze buiten.

Het is wel klein, maar als je veel tijd steekt in het hondje en er veel mee doet, ligt hij thuis in z'n mandje.
En het hangt er ook vanaf hoe lang hij alleen moet blijven, als hij veel alleen moet zijn zou ik voor oppas zorgen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:45

Ik neem aan dat je een hond als student niet genoeg kan bieden. Ik heb al weinig uren per week en ik mag nog niet eens een kat nemen. Heb overigens een bovenverdieping van zo'n 25m2. Toch kriebelt het wel heel erg, maar ik ga in de weekenden naar huis. Waar laat ik die kat dan?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:50

Een meisje in mijn huis (in Antwerpen) heeft een 7 maanden oude, griekse ex-zwerfhond. Ze heeft dan een studio van ik denk 32m2 en het is best een grote hond (beetje herderachtig). Iedere ochtend als ze weggaat ligt hij te piepen en te huilen. Dat is nog niet super erg want ik word er niet wakker van. Maaaaar een 7 maanden oude hond zit dus de halve dag op maar 32m2. Die hond heeft zoooo veel energie en hij kan ook niet zomaar los lopen in de tuin ofzo... Ik vind het een kei leuk beest, maar het is gewoon sneu om te zien..

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:50

Hoe haal je het in je hoofd een hond te houden op 16m2 :=
Uberhaupt: heb je er wel de tijd voor? Je hebt (neem ik aan) gewoon colleges (inclusief bijbehorende reistijd er naar toe) en leerwerk? En vriendinnen waar je mee afspreekt, eventueel een vriend, je werk? Laat die hond zichzelf uit als jij weg bent?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:53

hoeveel ruimte blijft er over als je kamer inricht?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:58

Ruimte is niet belangrijk, mijn honden hebben de woonkamer en keuken, 30, 35 m2 ofzo, maar die slapen op de bank dus die ruimte is helemaal geen belangrijk punt. Wat wel belangrijk is is dat je een hond kan geven wat ie nodig heeft.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:06

Ruimte maakt zeker niet uit.
Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen zo lijkt, die alleen bekend zijn met 3 x daags een klein blokje om.
Dan zou ik het zeker niet aanraden, zelfs al woon je in een flinke villa.