Penisamputatie kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 23:06

Een blaasecho is inderdaad al gedaan, daar kwam niets uit. De dierenarts zei dat hij misschien/waarschijnlijk stress heeft. Nu zou dat kunnen, maar dan laat hij het niet zien. Hij is ongelooflijk relaxed, maakt zich nooit ergens druk om. Mocht het toch stress zijn, wordt het erg lastig om te achterhalen waar dat dan vandaan komt.
De da sprak over een voer van Royal Canin wat rustgevend zou moeten werken. Ze zou dat voor hem bestellen, dan krijgt hij zijn blaasdieet niet meer, maar omdat hij geen gruis heeft, zou dat ook niet hoeven volgens haar. Ik vind dat wel weer een beetje eng, omdat we nog een (gecastreerde) kater hebben, die dit voer ook krijgt. Hij heeft trouwens nergens last van, maar dat komt juist misschien wel omdat hij het speciale voer ook krijgt.
Omdat ze het voer nu nog niet had, heb ik tabletten voor hem gekregen die rustgevend zouden moeten werken. Maar die krijg ik er echt niet in, omdat ik het nergens mee kan mengen. Buiten zijn brokken wil hij nl helemaal niets anders eten.
We hebben geprobeerd het dan maar te mengen met water en dat in zijn bekje te spuiten, maar dat is ook geen succes. Hij vindt het zo vies, dat hij vreselijk begint te schuimbekken en gaat kokhalzen, waardoor alles er weer uit komt.

Catnip

Re: Penisamputatie kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:42

Welke tabletten heb je?

Tipje voor dat voer: dat is Royal Canin Veterinary "Calm". Kun je beter bij Zooplus bestellen, goedkoper dan via je DA :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:44

kun je niet eens informeren of je niks homeopathisch kunt geven voor die blaasontstekingen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 08:08

Catnip schreef:
Welke tabletten heb je?

Tipje voor dat voer: dat is Royal Canin Veterinary "Calm". Kun je beter bij Zooplus bestellen, goedkoper dan via je DA :)

Ik ga straks even kijken wat voor tabletten het zijn. Zijn in ieder geval capsules die we open moeten breken en dan het poeder mengen met iets wat hij lekker vindt. En dat gaat helaas niet, omdat hij niks lekker vindt, behalve zijn brokken.

Ik twijfel om over te stappen op ander voer. Onze andere kater is gecastreerd, heeft behoorlijk overgewicht (terwijl hij minimaal eten krijgt), dus ik ben bang dat hij dan last van zijn blaas gaat krijgen. Apart voeren is lastig, daar ze in dezelfde ruimte leven.
Bovendien ben ik best bang dat het nog erger met de blaasontstekingen van Sammy wordt als ik met dit voer stop.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 08:09

Evelyne79 schreef:
kun je niet eens informeren of je niks homeopathisch kunt geven voor die blaasontstekingen?

Dat kan ik zeker doen, bedankt!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:27

Ik heb ook goede ervaring met cystease om de mucosa gezond te houden. Mss dat erbij gaan geven.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:31

hier ook ervaring met een poes die stressgerelateerde blaasontstekingen had,
ik heb rc calm gebruikt, in combinatie met cystease en een homeopatisch tablet voor rust.
waarschijnlijk heb ik deze nog liggen. zal eens kijken

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:34

Ik heb niet alles precies doorgelezen maar.. blaasontsteking ontstaan door dat poep bacteriën via de plasbuis naar binnen gaan. Als je deze nu in kort, dus amputatie, kan hij het vaker en sneller krijgen. Vrouwen krijgen het ook sneller dan mannen omdat onze urinewegen korter is.

Ik zou proberen er achter komen waarom hij blaasontsteking heeft met als gevolg een ontstoken urinebuis, want met de amputatie haal je niet het probleem weg. Ph zegt in principe weinig qua ontsteking. Bij mensen kijk je o.a. naar Nitriet en leukocyten. Misschien urine op kweek zetten??

Stel dat hij stress heeft, hoeft het niet te zien zijn. Al gedacht aan Bach Rescue?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:42

Bralindy schreef:
Ik heb niet alles precies doorgelezen maar.. blaasontsteking ontstaan door dat poep bacteriën via de plasbuis naar binnen gaan. Als je deze nu in kort, dus amputatie, kan hij het vaker en sneller krijgen. Vrouwen krijgen het ook sneller dan mannen omdat onze urinewegen korter is.

Ik zou proberen er achter komen waarom hij blaasontsteking heeft met als gevolg een ontstoken urinebuis, want met de amputatie haal je niet het probleem weg. Ph zegt in principe weinig qua ontsteking. Bij mensen kijk je o.a. naar Nitriet en leukocyten. Misschien urine op kweek zetten??

Dit is bij mensen inderdaad zo. Katten onder de 10 jaar hebben zelden een bacteriële blaasontsteking zoals we die bij mensen zien. Dan moet je inderdaad vaak denken aan stress als oorzaak. Deze oorzaak is vaak erg lastig vast te stellen! De urine is al onderzocht en de kat krijgt al Baytril, een antibioticum. Zoals eerder al genoemd werd zou ik inderdaad vragen of je dierenarts iets wil voorschrijven als spasmoglucinol. Eventueel kan je ook denken aan Feliway vaporizers in huis.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:05

Wij hebben een kruising Main Coon x Bengaal met hetzelfde probleem. Beest heeft alles behalve stress, beest is zo makkelijk en lui als ze komen. Wil de hele dag knuffelen, is altijd aan het spelen of ligt te snoozen met z'n maatje. Ze hebben hun eigen bak, aangepast voer - alle mogelijke merken hebben overigens de revu al gepasseerd. Ook hebben we geëxperimenteerd met de vulling voor de kattenbak.

Onze katten komen eigenlijk niet zo veel buiten.

Wij hadden met de kater hetzelfde probleem; steed weer moest hij gecatheteriseerd worden en de periodes volgden steeds korter op elkaar. Wij hebben ervoor gekozen om wel een amputatie uit te laten voeren. Sindsdien is hij nooit meer verstopt geraakt en is hij alleen maar vrolijker geworden (voor de amputatie was hij veel afstandelijker). We doen nu uit voorzorg 2-3 keer per jaar één of twee weken op het oplossende voer en verder gewoon onderhoudend voer voor struviet. Dat beest is het gelukkigste beest ter wereld. :o

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:07

Diablo schreef:
Catnip schreef:
Welke tabletten heb je?

Ik ga straks even kijken wat voor tabletten het zijn. Zijn in ieder geval capsules die we open moeten breken en dan het poeder mengen met iets wat hij lekker vindt. En dat gaat helaas niet, omdat hij niks lekker vindt, behalve zijn brokken.

Ik twijfel om over te stappen op ander voer. Onze andere kater is gecastreerd, heeft behoorlijk overgewicht (terwijl hij minimaal eten krijgt), dus ik ben bang dat hij dan last van zijn blaas gaat krijgen. Apart voeren is lastig, daar ze in dezelfde ruimte leven.
Bovendien ben ik best bang dat het nog erger met de blaasontstekingen van Sammy wordt als ik met dit voer stop.

Je kunt ook wat water bij zijn brokken doen. Hebben wij in het begin ook wel eens moeten doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 09:07

Chakkie, had jullie kat ook gruis?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 09:09

Chakkie17 schreef:
Je kunt ook wat water bij zijn brokken doen. Hebben wij in het begin ook wel eens moeten doen.

Als ik water bij zijn brokken doe, weigert hij het op te eten helaas.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:10

En een drinkfontein. Dat werkt vaak ook goed om mee vocht binnen te krijgen. Water nooit bij het voer zetten, nooit in buurt van kattenbak.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 09:11

Cemlys schreef:
En een drinkfontein. Dat werkt vaak ook goed om mee vocht binnen te krijgen. Water nooit bij het voer zetten, nooit in buurt van kattenbak.

Het water staat inderdaad niet bij de brokken en kattenbak. Maar drinken doet hij goed, ik zie hem geregeld bij de waterbak.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:36

Diablo schreef:

Die van ons heeft inderdaad gruis. Al vermoeden ze dat het hoofdprobleem de terugkerende blaasontstekingen was omdat het gruis nooit in ernstige mate is geweest.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 10:16

Chakkie17 schreef:
Diablo schreef:

Die van ons heeft inderdaad gruis. Al vermoeden ze dat het hoofdprobleem de terugkerende blaasontstekingen was omdat het gruis nooit in ernstige mate is geweest.

Als Sammy ook gruis had gehad, twijfelde ik veel minder over een amputatie. Maar dat is Sammy's probleem niet. Zijn plasbuis zwelt enorm op, waardoor hij niet kan plassen. Het is maar de vraag of hij wel kan plassen na een amputatie.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:12

In dat geval zou ik heel erg afgaan op het advies van de DA. Nu verschilt dat natuurlijk per DA, maar mijn DA is heel direct en denkt in het belang van het beestje, ook als dat betekent dat ze er zelf minder/niets aan verdient.

Ik zou dan heel sec de afweging maken. Als de penisamputatie geen zekerheid zal bieden, lijkt het mij niet zinvol om daat tijd/geld aan te spenderen en om het beestje die procedure aan te doen. In dat geval zou ik veel eerder verder kijken naar andere opties en daar dus ook niet te lang mee wachten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 21:56

De amputatie doen we voor nu ook nog niet. De dierenarts zegt zelf dat het geen zekerheid geeft dat hij dan van het probleem af is.
Vanmiddag heb ik zijn nieuwe voer gekregen, schrok wel even van de prijs, 11 euro per kilo!
Ik heb gevraagd of het misschien een idee is hem preventief medicijnen te geven, maar met antibiotica kan dat natuurlijk niet. Ze zei wel dat we de metacam konden blijven geven, dat werkt ook ontstekingremmend. Dus dat gaan we nu eerst doen.
De tabletten die hij trouwens kreeg om ontspannen van te worden, was zylkene. Maar die krijg ik er helaas niet in, omdat hij niks anders wil eten dan zijn brokken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:25

Heb nog over de cystease nagedacht?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 22:34

Cemlys schreef:
Heb nog over de cystease nagedacht?

Ja, heb het alleen nog niet aan de da overlegd. Ze belde me op een moment dat ik druk was en heb er toen niet aan gedacht. Maar dat ga ik nog doen.
Dat zijn ook tabletten toch? Ik weet alleen niet hoe ik dat toe kan dienen bij hem.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:59

Toen onze poes haar tabletje niet wilde innemen heb ik het in een beetje paté gedaan, van de supermarkt gewoon, die je op brood of toastjes doet. Dat vond ze blijkbaar zo lekker ruiken dat ze dat wel at (de rest vertrouwde ze niet meer toen ze doorhad dat er iets in verstopt zat :Y) ) Wellicht dat dat bij die van jou ook werkt? Al betwijfel ik het als 'ie echt alleen z'n brokken wilt, maar wie weet..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 23:11

Paté heb ik al geprobeerd, verschillende smaken ook, blieft meneer niet.
Hij heeft van de week wel een paar slokjes melk gedronken, dus we dachten dat we eindelijk iets hadden wat hij lustte. Helaas, toen we zijn tablet er doorheen hadden gedaan, weigerde hij ook nog maar één slokje te nemen.

Ik vind het trouwens super hoe jullie mee denken, bedankt!

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:22

Easypill, kun je pil in doen.
Miamor stick (soort vla) pil prakken en dan erdoor roeren.

Hier werkt de Easypill het makkelijkst.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 02:25

Tonijn uit blik?
Qua paté heb ik erg goede ervaringen met Kattovit blikjes, en dan de Sensitive/Hypoallergene versie in de smaak Kip.
Ik heb hier een kat die echt helemaal niks lust behalve dit, mijn moeder heeft er ook zo eentje die alleen dit lust (en dan hebben we werkelijk alle natvoersoorten geprobeerd die Zooplus te bieden heeft :') ).
Momenteel heb ik ook een terminaal ziek katje in huis die alleen nog maar dit wil eten.