Hond niet meer laten enten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:24

Ufurio4e schreef:
Wat bijzonder om te lezen dat er toch veel mensen kiezen voor niet enten. Ik namelijk ook. Ondanks dat mijn hond bijna dagelijks zwemt is hij nooit ziek. Mijn paard ent ik omdat het moet mijn shet daarin tegen niet.

Ik kies niet voor niet-enten, ik kies voor controleren wat er ondertussen aan antistoffen in zit en daar op anticiperen. Zodra er uit de titer volgende maand komt dat ie geënt moet worden zet ik zonder blikken opnieuw een cocktail of weet ik het wat. Ik zou niet zomaar niet-enten, maar bij een volgende hond doe ik het weer zo hoor, eerste jaren enten en daarna titeren.

[edit]Titreren ja Sizzle? Noooooooit geweten, maar nu je het zegt, de spellingscontrole kent dát woord wel :P

corine1981

Re: Hond niet meer laten enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:30

Het is al genoemd maar het is heel goed mogelijk bij je hond de titer te laten bepalen, wordt door steeds meer mensen gedaan.
Zie het als moderne wormbestrijding.

Veel mensen zien het nut niet van telkens opnieuw 'gif' inspuiten, plus dat het van bijv. de 'nieuwe' lepto enting bewezen is dat hij én niet helpt tegen alle lepto-varianten (terwijl hij door sommige da wel zo aangesmeerd wordt) én bij bepaalde rassen zelfs dodelijk Is.

En op de leeftijd van jouw hond Is hij zeer hoogstwaarschijnlijk allang bestand tegen allerlei ziektes..

Mooie leeftijd!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:35

Nu ben ik wel benieuwd hoe degen dit doen als de hond ook mee gaat op vakantie?
Is een titerbepaling dan voldoende?

Zo'n oudje als uit de OP zou ik ook niet meer enten.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:40

Ook ik laat m'n honden alleen in het eerste levensjaar enten daarna niet meer.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:53

Niet vaccineren gaat goed zolang er maar genoeg honden wél gevaccineerd worden. Het is wachten tot bepaalde ziekten die nauwelijks voorkomen maar waar we wel tegen enten weer de kop op steken gezien de tendens van steeds minder vaccineren. Let wel, titreren is een prima optie om een indicatie te krijgen van de resistentie van jouw individuele dier.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:55

Aartje schreef:
Waarom hoor ik hier niemand over titteren??

Ik heb Diva vorige maand laten titteren. Tijdens een titterbepaling wordt er een druppeltje bloed afgenomen en in het lab gekeken of er nog voldoende antilichamen aanwezig zijn. Zo ja, dan krijg je netjes een vermelding in het paspoort dat je hond nog voldoende beschermd is. Zo niet, dan weet je ook waar je aan toe bent.
Als de hond nog voldoende antistioffen in zn lijf heeft zal een inenting ook totaal geen toegevoegde waarde hebben. Sterker nog, in veel gevallen zijn de negatieve effecten van bijwerkingen nog vele malen slechter op de langere termijn.

Ik zeg dus: Laat je hond titteren. (Voor meer info hierover kun je best even googlen op Tannetje Koning bijvoorbeeld)

Ik heb het daar niet over gehad omdat ik een hond van 15 ook niet meer zou laten titeren op dit moment omdat hij afgelopen jaar nog geént is. Deze hond is blijkbaar elk jaar geént dierenartsen willen wel. Maar idd titeren is tegenwoordig mogelijk.

Veel landen eisen echter toch een rabbies enting dus als de hond mee op reis gaat heb je vaak toch de enting nodig. Er zijn ook landen overigens die juist een titer bepaling eisen voordat een dier naar binnen mag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:33

dat voegt voor de TS toch niets toe, de hond laten titreren? Beest moet dan nog steeds naar de dierenarts.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:59

hier worden de honden jaarlijks/tweejaarlijks geënt ook de oudere. dat het langer kan werken dat kan maar verschilt per hond. ik wil in elk geval de zekerheid hebben dat ik zelf er alles aangedaan heb om ziekte te voorkomen zeker bij een oude hond waarvan de immuniteit minder word. Daarbij worden er steeds minder honden geënt wat nog wel eens een probleem zou kunnen worden waardoor ziektes weer meer de kop op gaan steken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:00

mijn hond is enkel als pup geent en ondertussen 5 en nooit geen dag ziek geweest

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:05

Mijn hond laat ik ook titeren (titreren?) maar dat zou ik als ik TS was niet meer doen. Gewoon lekker laten zitten, dat hele entgedoe.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:06

Wilawander schreef:
hier worden de honden jaarlijks/tweejaarlijks geënt ook de oudere. dat het langer kan werken dat kan maar verschilt per hond. ik wil in elk geval de zekerheid hebben dat ik zelf er alles aangedaan heb om ziekte te voorkomen zeker bij een oude hond waarvan de immuniteit minder word. Daarbij worden er steeds minder honden geënt wat nog wel eens een probleem zou kunnen worden waardoor ziektes weer meer de kop op gaan steken.

In sommigen gevallen en zeker bij een wat oudere zwakkere hond kunnen de bijwerkingen van een enting nog wel eens heftiger uitpakken dan de kwalen waarvoor de entingen dienen.
De reden dat er minder geeent wordt is omdat mensen zich steeds bewuster worden van de troep die je inspuit bij ze.

Ja er zijn ziektes en vooral pups zijn erg vatbaar voor alles en dat is dus heel belangrijk om die wel te enten.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:12

voor jongere honden is titeren absoluut een optie.
Ik ga wel ervan uit dat mijn honden een jaar of vijf beschermd zijn, maar ik laat volgend jaar ergens dat met een titer bepalen, dan heb ik zekerheid.

Ik zou mezelf het echt kwalijk nemen als mijn honden ziek worden, omdat ik niet geënt heb, terwijl het wel nodig was. Zeker als je bedenk hoeveel honden er met een vals paspoort naar Nederland komen, is er gewoon wel risico dat je hond wel ziek word.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:14

Ik lees hier veel mensen die hun hond niet laten enten tegen Weil omdat hij toch nooit zwemt. Niet laten enten als je hond nooit zwemt is geen goede reden. Sinds enkele jaren is er een nieuwe stam van de ziekte van Weil die je hond kan krijgen als hij in aanraking komt met bijv. urine van een besmette hond. De enting is daarop aangepast, vorig jaar moest mijn hond nog een keertje terug komen daarvoor.

Hier ook iedere drie jaar alles en Weil en kennelhoest ieder jaar i.v.m. pension.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:18

Mijn honden worden sowieso na hun 8e niet meer geënt. Ik denk dat ik ze binnenkort een keer laat titreren, dan weet ik hoe ze ervoor staan. Lepto laat ik niet meer enten, de bijwerkingen van de entingen, zeker van de L4 zijn mij te risicovol, dan laat ik ze liever behandelen mochten ze het krijgen...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:33

estja schreef:
Ik lees hier veel mensen die hun hond niet laten enten tegen Weil omdat hij toch nooit zwemt. Niet laten enten als je hond nooit zwemt is geen goede reden. Sinds enkele jaren is er een nieuwe stam van de ziekte van Weil die je hond kan krijgen als hij in aanraking komt met bijv. urine van een besmette hond. De enting is daarop aangepast, vorig jaar moest mijn hond nog een keertje terug komen daarvoor.

Hier ook iedere drie jaar alles en Weil en kennelhoest ieder jaar i.v.m. pension.

Maar dat stukje zit toch gewoon bij de cocktail die eens in de 3 jaar nodig is ;)

Dat krijgt mijn hondje niet hoor. Omdat de kans erop gewoon heel klein is een de enting meer kwaad dan dan goed Imo.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:41

Weilenting werkt geen heel jaar, maar slechts maanden en ook niet tegen alle vormen. Rattenurine kan ook voor besmetting zorgen, dacht ik.
Een titerbepaling zegt niet alles. Soms zijn de aangetoonde afweerstoffen te laag, maar in geval van besmetting kunnen soms weer opnieuw voldoende agweerstoffen aangemaakt worden.Ik vind dat je bij elke hond een goede afweging moet maken. Een erfhond of stadshond? Veel in contact met andere honden? Veel op reis? Epileptisch? Etc.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:48

RuthenRoos schreef:
Weilenting werkt geen heel jaar, maar slechts maanden en ook niet tegen alle vormen. Rattenurine kan ook voor besmetting zorgen, dacht ik.
Een titerbepaling zegt niet alles. Soms zijn de aangetoonde afweerstoffen te laag, maar in geval van besmetting kunnen soms weer opnieuw voldoende agweerstoffen aangemaakt worden.Ik vind dat je bij elke hond een goede afweging moet maken. Een erfhond of stadshond? Veel in contact met andere honden? Veel op reis? Epileptisch? Etc.

Ja dat vind ik ook ;)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:56

Wat is de prijs van titreren?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:02

Ufurio4e schreef:
Wat is de prijs van titreren?

Ligt er aan bij welke DA, maar in de regel goedkoper dan volledig enten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:05

Ik heb mijn honden laten titeren en die hadden meer dan genoeg afweerstoffen, moet na 5 jaar weer terugkomen. Dit jaar zijn ze wel voor rabiës geënt, dat moet omdat ze mee gaan naar het buitenland, overigens de enige enting die ze in het buitenland verplicht stellen.
Weil laat ik niet enten omdat niemand aan kan tonen hoe lang de enting werkt, de enting maar tegen een heel beperkt aantal varianten beschermt en omdat het een rotenting is.
Kennelhoest laat ik niet enten omdat het ziekteverloop meestal onschuldig is, een paar dagen kuchen en honden die wel daartegen geënt zijn juist degenen zijn die er ziek van worden.

Ik geloof al lang niet meer dat de farmaceutische industrie ons voorlicht vanuit idealisme, tegenwoordig voert geld verdienen de boventoon.

Het is overigens geen titratie die uitgevoerd wordt, titreren doe je met een buret en een oplossing waarin je vloeistof uit de buret bij laat druppelen. De titerbepaling van de bloedwaardes gaat met een teststrookje en verschillende oplossingen waar die in gezet wordt.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:37

Oh ik zie nu pas dat de hond van TS al echt op leeftijd is. Lekker laten zitten joh, die stress niet meer aan doen :) niet enten, geen titerbepaling, daar is ze echt te oud voor geworden :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:04

Aartje schreef:

Ik heb Diva vorige maand laten titteren. Tijdens een titterbepaling wordt er een druppeltje bloed afgenomen en in het lab gekeken of er nog voldoende antilichamen aanwezig zijn. Zo ja, dan krijg je netjes een vermelding in het paspoort dat je hond nog voldoende beschermd is. Zo niet, dan weet je ook waar je aan toe bent.
Als de hond nog voldoende antistioffen in zn lijf heeft zal een inenting ook totaal geen toegevoegde waarde hebben. Sterker nog, in veel gevallen zijn de negatieve effecten van bijwerkingen nog vele malen slechter op de langere termijn.

Ik zeg dus: Laat je hond titteren. (Voor meer info hierover kun je best even googlen op Tannetje Koning bijvoorbeeld)

Eh... dan zit er nog even goed een dierenarts in de hond te prikken, en mocht de titterbepaling te laag uitvallen, krijgt de hond er nog een inentingsprik overheen, en als die hond zo vreselijk bang is voor de dierenarts kun je dan net zo goed meteen een inenting geven...
Wat die negatieve effecten van inenten betreft, die betreffen hoofdzakelijk de portemonnee van de eigenaar, niet de weerstand van de hond. ;)

Bij erg oude honden heeft inenten weinig zin meer, lijkt me, maar wij lieten onze oude (derdehands) hond nog wel inenten vanwege het feit dat we bij een hoofdroute voor hondenuitlaters woonden en we geen risico wilden nemen. En we ook twijfels hadden over hoe regelmatig deze hond bij vorige eigenaren was ingeënt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:10

Aartje schreef:

Ik heb het er maar 2x over voor dat je post.Aan de andere kant er zijn nog niet heel veel Da's die titteren

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:39

waxmeltsenzo schreef:
Wilawander schreef:

In sommigen gevallen en zeker bij een wat oudere zwakkere hond kunnen de bijwerkingen van een enting nog wel eens heftiger uitpakken dan de kwalen waarvoor de entingen dienen.
De reden dat er minder geeent wordt is omdat mensen zich steeds bewuster worden van de troep die je inspuit bij ze.

Ja er zijn ziektes en vooral pups zijn erg vatbaar voor alles en dat is dus heel belangrijk om die wel te enten.

Tja daar ben ik andere mening. Ook oudere honden zijn vatbaarder. Mijn 11 jarige mag graag in de modder spelen en in plassen water enz en gaat ook gewoon mee op pad dus ga daar absoluut geen risico nemen. Vind het echt een hype net als mestonderzoeken enz. en geldbesparing op de verkeerde manier

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:52

Maar een titter-uitslag (noem je dit zo?) wordt toch nog niet overal geaccepteerd? In het buitenland in elk geval niet, dacht ik. En veel hondenpensions willen ook een daadwerkelijke enting i.p.v. een titter-uitslag.

Ik laat mijn hond alleen nog voor Rabiës enten omdat dit verplicht is in het buitenland. Van de rest van de vaccinaties wordt ze zo ziek dat de DA er ook geen meerwaarde van inziet om de prik nog te zetten.