Buiten/stalkat verhuizen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: Buiten/stalkat verhuizen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:06

ik heb nog nooit vlooien aangetroffen op geen van mijn stalkatten, wel teken, want ze lopen ook in het bos.
Af en toe even borstelen met een paardenborstel en de vlooien rennen hard weg!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:08

simodi schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik heb ondertussen ontworm en anti-vlo spullen in huis gehaald. Wil 100% zeker weten dat ze geen vlooien heeft (zover ik weet niet maar toch).

Als ze niet eerder intvlooid is en de andere dieren nu op stal ook niet, grote kans dat Ze al vlooien heeft en die gewoon meeneemt naar jullie!
Verder zitten de vlooien niet alleen op de kat, maar nemen jullie ze ook makkelijk mee het huis in. Meeste vlooien en vlooieneirjes bevinden zich in de omgeving van de kat!
Ik zou hieriver ook even goed leze op internet. ;)

Geen idee of ze ontvloooid is maar voor ze binnen komt geef ik haar ontvlooispul hoor! En verder zit ze alleen in het schuurtje dus zullen we daar ook anti vlooi spul sprayen

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:18

Ik zou toch zeker wel chippen en geen halsbandje gebruiken. Halsbandjes geven in mijn ogen alleen maar ellende als ze ergens blijven hangen... een veiligheidssluiting maakt daarin niet uit. Ik heb ik liever een kat die wegloopt en niet gecontroleerd zou worden op chip, dan dat er gevaarlijke situaties zouden ontstaan door een halsbandje.

Overigens wordt bv door de dierenambulance altijd gecontroleerd op chip.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:23

als je een halsbandje met elastiek koopt, hangen ze zich niet op, er komt bij mij regelmatig een kat thuis zonder bandje. Ik vervang ze ook een paar x per jaar, want die dingen worden erg gaar van een in het bos rondstruinende kat.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:38

Morrie schreef:
als je een halsbandje met elastiek koopt, hangen ze zich niet op, er komt bij mij regelmatig een kat thuis zonder bandje. Ik vervang ze ook een paar x per jaar, want die dingen worden erg gaar van een in het bos rondstruinende kat.

Maar wat is dan het verschil met elastiek? Dan kan een kat evengoed blijven hangen toch? En je weet niet hoe ze die bandjes verloren zijn, ze kunnen evengoed een paar uur met een voorpoot ertussen vast hebben gezeten of wel ergens aan gehangen hebben en dat het bandje uiteindelijk geknapt is of losgelaten heeft (en de kat uit de boom naar beneden viel..). Als elastiek z'n rek verliest is het bandje trouwens te groot wat bijvoorbeeld meer kans geeft om vast te komen zitten met een voorpoot.

Ik noem maar wat voorbeelden. Het zal heus ook wel vaak goed gaan, maar bij mij zouden de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

TS, misschien hebben (grote) asiels nog wel goede tips mbt het laten wennen van je kat. Vaak hebben ze nl ook ervaring met het plaatsen van boerderijkatten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:29

mijn oudje heeft (gelukkig dicht bij huis), met zijn nagel muurvast in het elastiek gezeten.
die kwam op drie poten binnen gekreupeld en is vier dagen stijf geweest (en door de ouderdom gelijk ook weer een acute reuma aanval)..

was mij overigens wel gelijk duidelijk hoe zij het dus presteerde om, hoe strak ik het bandje ook deed, gemiddeld genomen binnen het uur het bandje los te krijgen..

heb het haar later ook nog een keer zien doen (dacht dat het toeval was). zij klemde echt uit alle macht nagel in het elastiek, kop in dr nek en dan proberen met je tanden erbij te komen..
lukt dat niet dan net zo lang aan het eindje knagen tot het pinnetje dwars erdoor heen schiet door de druk..

koste haar dus niet meer dan een uur om het bandje te vernietigen.. ik had haar weer een omgedaan na jaren ivm met een verhuizing.. daarvoor was ze er al bedreven in.. maar nu dus helemaal.. wijsheid komt met de jaren klaarblijkelijk (om daarna je verstand in rap tempo te verliezen).

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:08

Hier ook nooit meer halsbandjes, ook niet van elastiek of met 'veiligheidssluiting'. Een van mijn huidige katten presteerde het 2x op een dag om zijn onderkaak vast te krijgen onder het bandje. gelukkig was ik nog binnenshuis aan het oefenen met hem om een bandje te dragen, dus het was snel afgelopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:57

dan zat ie dus niet strak genoeg. De veiligheidssluitingen werken prima.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:07

die van mij kreeg haar nagel erachter vastgehaakt.. en dan krijgt ze m echt nog wel in haar bek..
en dat ding zat zo strak dat ik het gewoon zielig begon te vinden. je kunt elastiek niet zo strak zetten dat er geen elastische beweging meer in zit.. bij mij zat ie zo strak dat ze niet eens ergens achter zou kunnen blijven haken, zeker geen takken.. ding snoerde bijna in.

veiligheidsluiting weigerde toen ook gewoon dienst.. want ze moeten wel kracht kunnen zetten om m te laten werken.. met je voet tegen je hals aan heb je geen impuls moment, net zoals wanneer hij m eenmaal in z'n bek heeft gewrot..

als ze aan een tak hangen, dan moet hij in principe dienst kunnen doen.. omdat hij dan zijn gewicht vol er vanaf kan gooien.. maar je kunt je gewicht nauwelijks in de strijd gooien tegen je eigen lichaamsdelen.. je voet afzetten tegen je hals. of je onderkaak naar voren proberen te wrikken.. daarmee zet je niet zoveel kracht helaas.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:36

Wij hebben de stal kat toen we bij de stal weggingen meegenomen en gewoon mee naar huis genomen.
Het was voor mij geen optie om hem achter te laten en ik denk ook niet dat de kat het een optie vond om zonder mij op stal te blijven.
Vanaf dag 1 hadden we een klik die erg ver ging.
Hij was bij ons op stal gekomen omdat hij echt geen huiskat was, maar vanaf dag een vond hij het allemaal prima en na een week heb ik hem naar buiten gelaten en hij is nooit een nachtjes weg geweest in alle jaren dat hij bij ons heeft gewoond.
Voor dat het donker was stond hij keurig op de stoep en kwam hij mee naar binnen.
Dus zou hem een weekje opsluiten en lekker verwennen en dan gewoon overdag los laten en hem met afvoeren weer opsluiten de tweede week.
En dan het maar overlaten aan wat hij zelf wil.
Oja ik heb hem toen hij nog op stal woonde wel altijd een reflecterend bandje omgedaan met veiligheidssluiting, hij was hem wel eens kwijt maar dan deed ik hem gewoon vervangen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:40

Cam: ik snap je laatste stukje niet? Met afvoeren weer opsluiten? Wat is "afvoeren". Ze hoeft niet binnen te zijn s nachts. Ze mag lekker los lopen zoveel als ze wilt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:46

afvoeren is toch de laatste voerbeurt voor de nacht? Tenminste, dat was het op stallen waar ik gewerkt heb :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:47

Oh die term ken(de) ik helemaal niet haha

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:18

Amaris schreef:

ik weet echt wel hoe strak zo'n ding moet zitten. Door het stukje elastiek kreeg katlief het toch voor elkaar, eerst een nagel en dan hop, over de onderkaak.

Dit dus:
elenaMM77 schreef:
die van mij kreeg haar nagel erachter vastgehaakt.. en dan krijgt ze m echt nog wel in haar bek..
en dat ding zat zo strak dat ik het gewoon zielig begon te vinden. je kunt elastiek niet zo strak zetten dat er geen elastische beweging meer in zit.. bij mij zat ie zo strak dat ze niet eens ergens achter zou kunnen blijven haken, zeker geen takken.. ding snoerde bijna in.

veiligheidsluiting weigerde toen ook gewoon dienst.. want ze moeten wel kracht kunnen zetten om m te laten werken.. met je voet tegen je hals aan heb je geen impuls moment, net zoals wanneer hij m eenmaal in z'n bek heeft gewrot..

Zo verging het mij ook. Of eigenlijk mijn kat :j

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:22

Maartje1990 schreef:
Cam: ik snap je laatste stukje niet? Met afvoeren weer opsluiten? Wat is "afvoeren". Ze hoeft niet binnen te zijn s nachts. Ze mag lekker los lopen zoveel als ze wilt

Afvoeren is idd de laatste voerbeurt in de avond/nacht.
Ik zelf zou haar de tweede week in de nacht nog even opsluiten bedoel ik, daarna in de nacht los als je dat zelf wil.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:32

Ah oke op die fiets!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:42

Ik werk op de dierenambulance en ik en mijn collega's hebben wel wat ellende gezien van bandjes.
Zo heb ik er eens eentje gehad die met zijn poot door het bandje zat. De melder had het bandje al losgemaakt maar het bleef aan de kat hangen. Toen wij aankwamen was het bandje wel erafgevallen maar de hele oksel van de kat was stuk.

En een collega van mij moest een kat uit de boom halen...die had zichzelf opgehangen aan een tak. dat wil je echt niet meemaken.

Wil je een bandje neem er een met een veiligheidssluiting en controleer of deze ook echt werkt.
Mijn kat was hem met 3 dagen alweer kwijt.

Eerdere tip om met pen/stift je adres op het bandje te zetten is echt een hele goede.
Chippen is idd nog beter.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:46

En koop geen Exil om te ontwormen of ontvlooien en ook geen middelen vd Aldi/Lidl etc. Zijn nl giftig voor katten. Koop je middelen bij de dierenarts of een goede dierspeciaalzaak.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:53

Ik heb mijn stalkatten uit het asiel. Buitenkatten moet je rekening houden met 8 Tot 12 weken om ze binnen te houden voor je weet dat ze niet meer weglopen. Wij hebben bijvoorbeeld ook altijd brokken staan, en 1 keer per dag krijgen ze natvoer; dat bindt de kat ook een beetje om niet te ver te gaan zwerven.

Bandjes ben ik heel erg tegen, maar is je eigen keuze. Stel hij hangt zich op vergeef je het jezelf niet (veiligheids sluiting geeft helaas geen garantie dat hij los komt). Op het platteland worden katten minder snel meegenomen dan in de stad is mijn ervaring.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:08

Amaris schreef:

Dorien66 schreef:
ik weet echt wel hoe strak zo'n ding moet zitten. Door het stukje elastiek kreeg katlief het toch voor elkaar, eerst een nagel en dan hop, over de onderkaak.

Maar de bandjes met veiligheidssluiting hebben toch geen elastiek. Dat is net het hele idee achter de veiligheidssluiting.

Als er nog elastiek voor of achter de sluiting zit kan de kat niet genoeg kracht zetten om de sluiting te laten 'breken'.

Met veiligheidssluiting bedoel ik dit:
Afbeelding

En die kun je zelf in de winkel testen of je ze snel genoeg vindt opengaan. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Hooguit dat ie kwijt was, maar dan weet je dus zeker dat het werkt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:33

Een bandje zonder elastiek komt al helemaal niet om mijn kat. Veiligheidssluiting of niet.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:40

Misschien optopic, maar nooit een bandjes vanwegen het risico, maar wel naar buiten met alle gevaren die daar zijn. %)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:51

Een.stalkat binnen heeft niet zo veel zin. Die risico's neem je voor lief als je een stalkat neemt. Maar bandjes zijn onnodig risico. Met chip is hij misschien minder snel terug, maar na een echt goede wenperiode is de kans op weglopen niet zo groot.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:38

cam schreef:
Misschien optopic, maar nooit een bandjes vanwegen het risico, maar wel naar buiten met alle gevaren die daar zijn. %)

Als je zou weten waar en hoe ik woon, zou je dit niet schrijven :+