Hond 'pijnlijke' klit bij oor.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:05

Ik heb daarvoor een flesje met siliconengel van de welkoop, is voor paarden en lijkt wat op cowboy magic
Regelmatig daarmee de langere haren insmeren helpt al om het een en ander aan klitten te voorkomen.

Clickertraining kan erg goed werken en veel snoepjes natuurlijk :P
desnoods toch even iets van een muilkorf om doen, hond wel eerst daar aan laten wennen natuurlijk

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:08

Een briefopener kan een uitkomst zijn.
Daar zit het mesje beschermd, probeer een gaatje in de vacht te maken en steek de briefopener erin.
Dan altijd van het oor af bewegen, dan scheur je de klit zo in stukken en kan je hem uitpluizen. :)
Dat kan ook met een redelijk scherpe schaar, maar met zo'n wiebelkont zou ik het met zo'n briefopener doen.
En een snuitje om, tenminste dat zou ik doen.

Zulke briefopeners:
http://nl.aliexpress.com/item/Plastic-L ... 06080.html

Pauline

Re: Hond 'pijnlijke' klit bij oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 00:27

Ik zou zeker even iets om de snuit doen en niet helemaal blinderen, dat is pas eng! Mijn kruising wolletje vindt het ook echt vreselijk maar hij bijt niet meer. Ik negeer dat gedrag en ga rustig door maar wissel wel de plekken af zodat zijn huid niet geïrriteerd raakt. En ik knip hem bijna wekelijks bij de oren, ogen en zijn billen zodat hij niet kan klitten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:32

Drama met mijn kruising maltezer,grommen,bijten.En daarna een halve dag overstuur.Nu laat ik haar in het voorjaar als een schaapje scheren en rond november nog een keer.Dan niet zo kaal natuurlijk.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:48

Als ik iedere keer zou stoppen als mijn hond gromt of snauwt was ik uren langer bezig met trimmen. Echter gewoon negeren en als ze braaf is belonen. Ondertussen blijft ze braaf staan/zitten en snapt dat dat het makkelijkste werkt. Bij angst voor bijten een muilkorf om zodat je niet bang hoeft te zijn en gewoon door kunt gaan. Hoe minder aandacht jij eraan geeft hoe minder eng het is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:55

Ook niet de klit zo afknippen. Bij de huid steeds je scherpe schaar tussen de huid en het haar doen en alleen knippen wat je ziet.
Ik zou er ook niet een te groot ding van maken. Gewoon samen goed vast houden en binnen een paar minuten is het gepiept.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:33

Of onder n roesje de hond laten scheren (eventueel helemaal) en dan dagelijks bijhouden. Dan ben je het in een keer allemaal kwijt en voorkom je klitten in de toekomst.

Mystica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:43

Ik heb een Schotse Collie uit het asiel gehaald, 4 1/2 jaar geleden die beet naar alles was los en vast zat, en een hele dikke vacht had met steeds terugkerende klitten achter het oor. Ik heb toen idd. een muilkorf omgedaan (geen snoetje!) en hem hieraan gewend gemaakt voor het borstelen. En hoewel hij nu eigenlijk nooit meer bijt, doe ik altijd de muilkorf nog om. Hij kan hierdoor ademen, zijn bek een stukje opendoen en ik kan hem veel relaxter borstelen.

Overigens heb ik hem een keer laten scheren maar de vacht kwam toen nog veel dikker terug, dus dat doe ik niet meer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:32

Dat de vacht dikker terugkomt is een fabeltje heb ik mij altijd laten vertellen.
De uitleg kreeg ik er ook bij.
Voordat je gaat scheren, heb je vaak al veel gekamd, geborsteld, geknipt. Daardoor is de vacht dunner geworden, heb je al veel haar weggehaald. Als je gaat scheren hoef je even helemaal niet te kammen. Dat doe je pas als de haren weer een beetje lengte hebben. 100% van de haren groeit terug. Ook die haren die je weggekamd of weggeborsteld hebt. Dus lijkt het alsof de vacht dikker is dan ooit. Maar dat is niet zo, de vacht is inderdaad dikker dan voor het kammen, maar niet dikker dan de hond van nature heeft.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:40

Wij gebruiken voor die gevallen deze borstel"
Afbeelding

Hier hebben we ook een aansteller eerste klas. Weet nog heel goed, hij had een splinter in zijn voet en om die eruit te krijgen moet je er wel bij kunnen komen. Alleen al als ik zijn poot vast pakte schreeuwde hij moord en brand (Nee het deed geen pijn, zitten gewoon een paar draadjes los :+ ) Inmiddels laat ie wel zo goed als alles toe. Blijf volhouden en niet opgeven, anders "winnen" ze en keer na keer wordt het alleen maar erger.

En als je buurvrouw erbij is zou ik gewoon de schaar er inzetten en hopsakee, laatste restje zou je dan nog eventueel met die borstel er uit kunnen halen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 17:35

Klit is ondertussen met hulp van twee mensen verwijderd. Hij leek er wel opgelucht door want hij krabde er veel aan.
Doorgaan als hij gromt doe ik wel, maar niet te lang. Ik heb liever dat hij gromt en daar iets mee aangeeft dan dat hij zich stil houdt en plots bijt.

Zijn broek hou ik al heel kort, daar komen anders constant klitten in. Rond zijn oren ga ik nog beter borstelen en ik heb anti-klit gekocht. Ik hoop dat het werkt :D