Hond zeurt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:15

Heb je een tuin? Dan zou ik gewoon een plas-plekje maken, bijvoorbeeld een stukje zand, en haar leren dat ze daar ook mag plassen en zichzelf dus tussendoor uit kan laten.

Maar inderdaad, prednison is niet gezond, volgens mij kan het op lange termijn zelfs gevaarlijk worden, dus ik zou ook eens op zoek gaan naar alternatieven. Ander voer.. meer buiten.. homeopatische medicijnen.. acupunctuur.. probeer gewoon eens vanalles uit.

Honden kunnen inderdaad wel degelijk zeuren, en dat hoeft echt niet altijd te betekenen dat ze ongelukkig zijn. Net zoals een kind kan zeuren om een snoepje of om naar oma te gaan of voor aandacht, kan een hond ook zeuren om een snoepje of om te gaan wandelen of voor aandacht.. Je kan dan overal maar in meegaan en toestemmen, maar daarmee leer je een hond juist meer te zeuren. Je kan beter je hond naar de mand wijzen, en pas zodra die rustig is naar je toe roepen om te wandelen of een snoepje geven. Zo beloon je het goede gedrag en leer je het zeuren voor een groot deel af.
Mijn hond kan ook zeuren. Soms met een goede reden, maar soms dan wil madam alleen maar buiten snuffelen en that's it. Op een gegeven moment liep ik soms haast tien keer per dag met haar buiten, waarvan ze maar twee keer moest poepen of plassen.. Heel leuk voor de hond natuurlijk, maar dat werkt niet. Als je je hond een beetje kent dan weet je wel wanneer die echt naar buiten moet, en als je je aan die tijden houdt ipv de hond steeds zijn zin te geven dan wordt dat zeuren steeds minder.

Amandavd

Re: Hond zeurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:32

Prednison is inderdaad gevaarlijk op lange termijn maar soms de enige oplossing die er is om jeuk en allergie tegen te gaan.

TS, weten jullie waar de jeuk vandaan komt? Wat krijgt ze te eten? Wat voor onderzoeken zijn er gedaan?

Niks ergers dan jeuk, daar kun je letterlijk gek van worden.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:45

TS , mijn hond heeft al 4,5 jaar erge jeukklachten gehad en de afgelopen jaren verschillende dingen geprobeerd muv prednison omdat ik die giftige rommel niet wil geven aan mijn hond.

Nu heb ik eindelijk de oplossing gevonden tegen zijn jeuk, hij krijgt nu vers vlees en niks waar granen/rijst of mais in verwerkt zit en zijn klachten zijn echt voor 95% verminderd.
Ik blij en hond blij, waarschijnlijk heeft hij een allergie voor voorraadmijten zoals dat heet, en door nu alleen maar vlees of verse producten te geven komt mijn hond daar nu niet meer mee in aanraking.
Vorige week had ik hem 1 keer een boterham gegeven en hij heeft daarna weer een week jeuk gehad.

Misschien voor jullie ook een optie om een te testen...

Ook werd ik af en toe gek van zijn gekrab en gebijt maar als je dan bedenkt hoe het voor de hond zelf moet zijn ;(

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:50

Ik geloof dat het hier al gezegd is, maar Prednison is echt pure troep en zou ik niet voor langere tijd aan een hond geven. Het is ook een middel dat de symptomen onderdrukt, maar helemaal niets doet aan de oorzaak.

Onze hond is ook allergisch, en daar hebben we bij Dierenpraktijk Maasduyn voor laten testen waar hij precies allergisch voor is. Nu houden we daar rekening mee met voedsel en omgeving en gaat het echt VEEL beter. Ik zou je aanraden hun site even te bezoeken en vooral ook recensies van hun te lezen op internet.

Over het zeuren.. tja dat kan een bijwerking zijn van de Prednison, omdat ze daardoor meer honger en dorst krijgen. Maar onze vorige Boxer was ook een beetje een zeurpiet. Die wilde continue aandacht en spelen. Daar hebben we toen een vriendje voor gekocht :Y)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:23

Ik zou ook, als dat nog niet gedaan is, bloed laten afnemen en kijken waar ze daadwerkelijk allergisch voor is en daar dan opinspelen dmv dieet, antihistaminica of desensibilisatie.

Pred is echt een "paardenmiddel" en heeft veel bijwerkingen, ik zou dan ook kijken voor een andere oplossing.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:22

Tegenwoordig zijn er goede alternatieven qua medicatie bij allergiën :j TS, heb je wel eens een eliminatiedieet gevolgd om te kijken of je hond allergisch is voor bepaalde voedinsstoffen? Dit lijkt mij stap 1. Indien niet allergisch voor voeding, evt allergenen gaan prikken (artuvetrin), of op de atopica of apoquel zetten. Beide veel minder bijwerkingen dan prednison en op de langere termijn beter voor je hond.

Laat je door je DA doorsturen naar een dermatoloog! :j Niks zo erg als jeuk, luister naar je hond, hij voelt zich duidelijk niet prettig en er zijn meer opties dan dit!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:41

listiglistje schreef:
IMJ schreef:
De hond zal ook veel onrust in haar lijf hebben. 5 Baasjes in 4 jaar. Dat doet en hond geen goed.

Lezen ;) We hebben haar nu al weer 4 jaar en zijn ondertussen haar 5de thuis. (de hond is 8)

Dat is wat anders.....

@TS meer dan genoeg tips hier, lijkt mij meer onwetendheid van de eigenaar, ik zeg doe er je voordeel mee!

Ik ben geen snotneus. Kan ook normaal hè?

Toch kan eea in de basis zijn misgegaan.

Ik blijf bij mijn eerste tips, daag haar uit op een andere manier dan fietsen.
Verder ben ik idd ook benieuwd wat ze precies allergisch voor is. Ander voer heb je al is geprobeerd?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:44

Inderdaad niet gaan fietsen. Eerst is ze met een halfuur moe en daarna bouwt ze conditie op en dan moet je ineens 3 kwartier gaan fietsen voordat ze moe is. Je bouwt natuurlijk alleen maar conditie op.

Ga inderdaad met haar koppie aan het werk. Heel simpel, op facebook staan plenty (simpele) voorbeelden wat je kan gaan doen.

Dat, wat jij zeuren noemt is denk ik onrust in het lijf. Zorg dat ze eerst goed in haar vel zit en ga daarna iets met haar doen in de richting van sport. Je hebt 2 rassen die beide wat voor de baas willen doen in de zin van werk ;)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:02

Arm dier, nu snap ik wel dat je gek kan worden van het gejank van een hond..
Maar je geeft zelf al de reden waarom je hond zeurt. En ik vind dat een terechte reden om te zeuren.

Wij hebben een energieke waakse hond rondlopen op het erf. Hij is altijd buiten en slaapt tussen het stro in de paardenschuur. (samen met zijn maatje) Wij hebben hem gekregen, met 2 jaar weggedaan omdat mensen hem een lastige zeurderige hond vonden.

Ga de reden zoeken waarom zij zeurt??

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:01

Jemig jongens... Beetje aardiger voor TS kan ook...

Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment wanhopig bent en op zo'n moment een topic opent. Dan is alles een stukje negatiever dan normaal.
Ik lees nergens dat TS haar hond niet uit gaat laten/voer geeft/water geeft als hond daar om vraagt, maar ik kan me bedenken dat je soms bezig bent en denkt pffffff alwéér...

TS,verder geen tips dan die hier boven al gegeven worden. Heel veel sterkte voor zowel hondlief als jou!

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:20

Ik word af en toe ook helemaal gek van onze oude "zeurkous". Onze viszla is inmiddels bijna 14 jaar oud en piept om de havenklap. Het beestje is seniel aan het worden en weet gewoon soms niet meer wat hij wilde gaan doen of waar hij vandaan kwam. Ik mopper weleens op hem, maar ben stiekem toch ook wel gek op hem en zou hem missen als hij er niet meer zou zijn. Maar het piepen geeft best wel onrust en ik kan goed begrijpen dat ts er af en toe moedeloos van wordt. Zeker omdat je haar graag weer ziet opknappen. Ts sterkte, ik hoop dat je wat met de goede tips uit het topic kan en jullie snel weer de goede kant saampjes opgaan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:54

Wat bedoel je precies met zeuren ts en wat doe jij op zo'n moment?
Ik denk dat je veel dingen voor kunt zijn met regelmaat, doe het voeren op vaste tijden 's morgens en 's avonds en voer tussendoor gewoon niet, hoeveel ze ook zeurt. Slotjes op de kastdeuren ed en geen dingen laten liggen.
Water zou ze gewoon onbeperkt moeten hebben, dus een grotere bak kopen, of evt. 2 neerzetten? Het uitlaten kun je oplossen met een hondenluik en haar leren dat ze in de tuin mag plassen op bepaalde plekken.

Daarnaast denk ik ook dat je haar mentaal meer moet uitdagen, dat ze niet mee wil met de fiets kan goed komen omdat ze gewoon niet fit genoeg is om te lopen, maar je kunt haar wel thuis spelletjes laten doen. Je zou bijvoorbeeld kunnen leren speuren en dat in de tuin gaan oefenen.

En ik zou nog eens voor een second opinion gaan, waar is ze allergisch voor? Zijn dat dingen die je kunt mijden met andere voeding bijvoorbeeld? Dat zou toch een veel betere oplossing zijn dan prednison en zorgt dat je ook van de bijwerkingen af bent.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 00:38

We hebben onze hond door de gehele male molen gehaald en zijn nogsteeds bezig met de DA. Om te impliceren dat ik niet alles al gedaan heb op haar te helpen is belachelijk. Ze is het meest allergies voor alle soorten beplanting en gras dus moeilijk te controleren.

We hebben verschillende medicatie geprobeert maar allemaal zonder succes, nu blijft er nog maar een over maar die is zo duur per maand dat het gewoon bijna niet te betalen is, daarbij zijn de bijwerkingen nog niet goed bekend.

Tuurlijk snap ik dat de hond er niks aan kan doen en hier ook last van heeft, we doen ook alles om haar zo comfortabel mogelijk te maken, maar je moet wel goed begrijpen dat het dag en nacht niet fijn is als hond lief ieder halfuur of twintig minuten weer bij je staat. Overdag is het nog erger, eten kunnen we bijna niet meer normaal omdat mevrouw alles open trekt en de pannen van het gastel wil aftrekken.

We hebben haar mentaal proberen uit te dagen maar ze is zo vreselijk lui dat gewoon lopen al een uitdaging is. Hier had ze al bij vorige eigenaren last van. Ze heeft geen werkdrive en spelletjes negeert ze gewoon. Dit was ook de reden waarom ze steeds gewoon weg gedumpt werd bij een ander.

We zijn nog steeds bezig met de DA om te kijken hoe nu verder. Er is een soort injectie die goed helpt maar helaas maar voor een week en dan mag je hem een tijd lang niet meer geven.

Edit. Hond heeft trouwens altijd eten en water tot haar beschiking en we gooien ons hele schema om om haar te helpen. Maar mevrouw drinkt zoveel dat haar waterbak om het halfuur leeg is als het niet eerder is. Komt ook omdat ze enorm knoeit met drinken.
In de tuin weigert ze te plassen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 03:58

Heeft ze geen cushing de hond , is daar op getest

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 06:35

Als ze zoveel drinkt, dan is er grote kans dat er iets met de nieren (nierfalen) aan de hand is of diabetes, laat dat uitsluiten. Laat eens een uitgebreid bloedbeeld maken, dan kan je ook laten testen op cushing zoals crypto voorstelt.
Jeuk die van binnenuit komt, kan je niet van buiten bestrijden. Dat zal je niet willen horen, maar het is wel zo. Je kan voor de allergieën eens langs gaan bij een holistisch dierenarts, die kijken naar de hond in zijn geheel, wie weet is daar nog wat verbetering te behalen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 06:51

Onze hond was ziek, kreeg pijnstillers en op de pijnstiller een allergische reactie...daarop prednison om haar van de jeuk af te helpen.
Het werd alleen maar erger en de hond werd zieker.
We zijn daarna bij een homeopate terechtgekomen en nu krijgt ze druppels en korreltjes.
De hond is weer helemaal de oude. Geen jeuk, niet meer ziek en zelfs geen pijn.
De homeopaat vertelde mij dat prednison o.a. debijnieren plat leggen.
Waardoor de hond onder meer ontzettend lusteloos word.
Het ontregelt het hele lichaam.
Ik zou zeggen: stop met deze dierenarts en laat je hond eens nakijken door een homeopaat.
Onze hond is tien en we hadden eigenlijk al min of meer afscheid van haar genomen omdat ze zo ziek was en zoveel pijn had.
Nu is ze weer 'jong' speelt met haar bal, rent weer achter de paarden aan en kan geen genoeg van een wandeling krijgen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:15

Het is altijd zo makkelijk om prednison erin te duwen..
Het is het gemakkelijkste middel, want het werkt tegen de jeuk.
Maar vervolgens krijgt je hond honger en dorst en als je hond het te lang krijgt begeven langzaamaan alle organen het.

Zoals ik het lees is jou hond niet gelukkig.
Ik heb ook een hond met een jeuk allergie.
Heb je al bloedtest gedaan bij de hond?
En heb je weleens aan barven gedacht? (Barven wil zeggen dat je je hond alleen nog eten geeft wat die nog nooit heeft gehad. Het is best lastig. Je hebt weinig keus. Want in brokken zitten ook veel soorten vlees vermengd.
Opties zijn geitenvlees (Turkse slager) of struisvogelvlees.)

En om de huid rustig te krijgen kan je de hond 1x per week douchen met calendulan shampoo.
Het liefst puur natuurlijke shampoo, anders zit je weer met al die andere troep waar je hond op kan reageren.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:47

EarthFocus schreef:
Het is altijd zo makkelijk om prednison erin te duwen..
Het is het gemakkelijkste middel, want het werkt tegen de jeuk.
Maar vervolgens krijgt je hond honger en dorst en als je hond het te lang krijgt begeven langzaamaan alle organen het.

Zoals ik het lees is jou hond niet gelukkig.
Ik heb ook een hond met een jeuk allergie.
Heb je al bloedtest gedaan bij de hond?
En heb je weleens aan barven gedacht? (Barven wil zeggen dat je je hond alleen nog eten geeft wat die nog nooit heeft gehad. Het is best lastig. Je hebt weinig keus. Want in brokken zitten ook veel soorten vlees vermengd.
Opties zijn geitenvlees (Turkse slager) of struisvogelvlees.)

En om de huid rustig te krijgen kan je de hond 1x per week douchen met calendulan shampoo.
Het liefst puur natuurlijke shampoo, anders zit je weer met al die andere troep waar je hond op kan reageren.

Barfen wil zeggen zelf samenstellen en dat kan een goede optie zijn bij een voedselallergie. Maar daarvoor geld wel: lees jezelf goed in en zorg dat je weet wat je doet. Alleen wat vlees in een bak gooien is geen barfen en zorgt op termijn voor te korten. Voor een hond die al niet goed in zijn vel zit, is het laatste wat je wilt dat deze ook nog te korten krijgt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:54

Crypto schreef:
Heeft ze geen cushing de hond , is daar op getest

Zou hier niet vanuit gaan. De symptomen, veel eten en drinken, spierverlies, etc. passen wel bij Cushing maar zijn ook bijwerkingen van de prednison. Dat komt omdat prednison via het zelfde mechanisme werkt. Prednison is een corticosteriod, netzoals cortisol. Bij Cushing wordt er teveel van het hormoon cortisol geproduceerd, bij het toedienen van prednison is er ook een niet normale hoeveelheid van het hormoon in het bloed. Mede daardoor worden de bijnieren plat gelegd, want zij krijgen constant het signaal dat hun werk niet nodig is omdat de hormoonlevels voldoende zijn.

Technisch gesproken zou de hond nog wel Cushing kunnen hebben, gezien er ergens een storing in het signaal naar/van de hersenen kan zijn, maar dat zou het beestje dubbelop cortisol in het lichaam moeten hebben en denk ik al eerder geen jeuk meer moeten tonen.

Erg vervelend probleem ts. Ik zou persoonlijk ook kijken voor alternatieven, gezien prednison levenslang geven vaak voor nieuwe lichamelijke problemen zorgt. Doe dit wel in overleg, je kan zo'n beestje natuurlijk niet ineens van een medicijn/hormoon afhalen waar ze afhankelijk van zijn geworden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:58

RianneH, kan prednison niet uiteindelijk Cushing veroorzaken? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

EDIT: Heb het zelf even opgezocht, maar Cushing dus niet maar wel diabetes.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:15

Klopt, zowel Cushing als prednison geven een verhoogde cortisol waarde. Cushing wordt veroorzaakt doordat het lichaam te veel aan maakt en prednison geef je natuurlijk zelf. Een korte periode een verhoogde waarde kan heel goed tegen van alles werken. Maar langere tijd kan zeer veel effect geven op de andere organen, wat je ook niet wilt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:30

In kan me erg goed voorstellen dat het lastig is.
Hoe slecht is zijn levenskwaliteit zonder de prednison?
Ik bedoel er mee, is zijn kwaliteit van leven misschien wel beter zonder de medicatie dan met?

Dit is ook niks, zowel voor jullie als voor de hond..

Ik zou zijn suiker is laten bepalen mocht dit nog niet gedaan zijn.

Door prednison kan daar ook eea mis gaan. Dan krijgt je hond Nog is extra dorst namelijk.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:39

Ga eens verder zoeken wat betreft medicatie enzo. Denk bv aan de allergiepoli in Amsterdam. Als de allergieproblemen onder controle zijn, komt de rest ook goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:28

alice0cullen schreef:
We hebben onze hond door de gehele male molen gehaald en zijn nogsteeds bezig met de DA. Om te impliceren dat ik niet alles al gedaan heb op haar te helpen is belachelijk. Ze is het meest allergies voor alle soorten beplanting en gras dus moeilijk te controleren.

We hebben verschillende medicatie geprobeert maar allemaal zonder succes, nu blijft er nog maar een over maar die is zo duur per maand dat het gewoon bijna niet te betalen is, daarbij zijn de bijwerkingen nog niet goed bekend.

Tuurlijk snap ik dat de hond er niks aan kan doen en hier ook last van heeft, we doen ook alles om haar zo comfortabel mogelijk te maken, maar je moet wel goed begrijpen dat het dag en nacht niet fijn is als hond lief ieder halfuur of twintig minuten weer bij je staat. Overdag is het nog erger, eten kunnen we bijna niet meer normaal omdat mevrouw alles open trekt en de pannen van het gastel wil aftrekken.

We hebben haar mentaal proberen uit te dagen maar ze is zo vreselijk lui dat gewoon lopen al een uitdaging is. Hier had ze al bij vorige eigenaren last van. Ze heeft geen werkdrive en spelletjes negeert ze gewoon. Dit was ook de reden waarom ze steeds gewoon weg gedumpt werd bij een ander.

We zijn nog steeds bezig met de DA om te kijken hoe nu verder. Er is een soort injectie die goed helpt maar helaas maar voor een week en dan mag je hem een tijd lang niet meer geven.

Edit. Hond heeft trouwens altijd eten en water tot haar beschiking en we gooien ons hele schema om om haar te helpen. Maar mevrouw drinkt zoveel dat haar waterbak om het halfuur leeg is als het niet eerder is. Komt ook omdat ze enorm knoeit met drinken.
In de tuin weigert ze te plassen.

De luiheid die jij noemt kan dus ook veroorzaakt worden door een gebrek aan energie dankzij de prednison en dat is dan dus een misinterpretatie. Daarbij zeg je dat ze voor voer alles doet, dat is dus het idee van mentaal uitdaging dmv zoekspelletjes of speurwerk. Uiteindelijk levert ze dat voer op, in het begin heel snel en dus veel, langzamerhand moet ze er steeds meer voor doen, de geur en het vooruitzicht van eten houd ze geintresseerd.
Zelfs de meest ongeintresseerde honden vinden dit leuk.
Daarbij heb ik toch echt twijfels bij wat jij lui en ongeintresseerd noemt, het past én niet bij een herder én niet bij een husky en in het algemeen niet bij een hond. Dus ik denk toch echt dat dat een gevolg is van de medicatie/haar ziekte/opvoeding/jullie aanpak of wat dan ook.

Daarnaast vraag ik me eerlijk af of het niet beter zou zijn de hond te laten inslapen. Als het echt zo is dat je medisch gezien alles hebt gedaan en dat dit het beste resultaat is, vind ik dat persoonlijk niet eerlijk richting het dier, ze maakt niet alleen jou maar vooral zichzelf helemaal gek. En een hond kan niet relatieveren, die leeft op zijn instincten en bij haar gaan haar instincten dus met haar op de loop.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:35

Bedankt voor de reacties, en tips. Het testen voor Cushing zouden we inderdaad eens aan kunnen kaarten bij de DA net als suiker.

Shampoos mogen wij niet gebruiken op haar. We hebben laaste zomer een alltime low gehad met haar. Ze had koorts en achteraf bleek dat ze op haar rug een enorme hotspot had zitten. We hebben toen de hele rug laten scheren onder verdoving. Moesten smeren met een creme met opnieuw predison en stond toen op hele hoge doses. Koorts was binnen een paar dagen toen weer weg en de huid werd meteen beter. Het haar is natuurlijk nog steeds niet terug gegroeit en haar huid ruikt ook raar.

Daarvan is ze opzich ook goed herstelt. We merken wel dat als ze krabt de huid nogsteeds erg gevoelig is. We hebben haar al meerdere malen op hypoalleergeen voer gehad en dit deed helaas niks.
Lady is helaas ook best een moeilijke eter. Toen we haar in huis hebben gehaald hebben we er bijna een jaar over gedaan om voer te vinden dat ze ook daadwerkelijk bleef eten.

Het is ook moeilijk te bepalen met haar of er echt wat aan de hand aangezien ze het eigenlijk best slecht aangeeft als er echt iets is. Zo ook met die koorts.
We zijn nu aan het kijken voor een hondendermatoloog in Amsterdam, maar misschien eerst eens kijken of er kruiden of iets zijn wat misschien beter helpt zodat we in ieder geval van de prednison af kunnen.

Gisteren de DA nog aan de lijn gehad