Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Joy_Mennings schreef:Onze puppy (golden doodle) van +/- 20 weken loopt veel beter met een tuigje. Hierbij trekt hij veel minder. Corrigeren vind ik bij een tuigje even makkelijk gaan als bij een halsband maar dat ligt er ook aan wat voor riem je eraan doet.
En natuurlijk Is de opvoeding erg belangrijk.
Onze andere hond (shih tzu) loopt ook met een tuigje omdat hij nogal trekt en hij anders zichzelf bijna ophangt.
. En naar de auto kunnen ze prima een paar meter aan de voet lopen zonder een stap verkeerd te zetten. Sellyxx schreef:Joy_Mennings schreef:Onze puppy (golden doodle) van +/- 20 weken loopt veel beter met een tuigje. Hierbij trekt hij veel minder. Corrigeren vind ik bij een tuigje even makkelijk gaan als bij een halsband maar dat ligt er ook aan wat voor riem je eraan doet.
En natuurlijk Is de opvoeding erg belangrijk.
Onze andere hond (shih tzu) loopt ook met een tuigje omdat hij nogal trekt en hij anders zichzelf bijna ophangt.
Wat ik me dan afvraag, hoe komt het dat een hond niet trekt als hij een tuig om heeft? Stel een hond ziet iets leuks, een andere hond, en hij wil ernaar toe, hij trekt dus. Dan trekt hij toch evengoed bij een tuig als bij een halsband? Door het aanhebben van een tuig gaat hij toch niet opeens niet trekken?
Klasien schreef:En wat voor tuig?
Mijn pup van 17 weken loopt met allebei maar lijkt de halsband prettiger te vinden. We hebben eerst een ezydog gehad, daar wou hij helemaal niet mee lopen, nu een tre ponti. Hij loopt netjes zonder trekken maar als we iets boeiends tegen komen trekt hij toch wat die kant op.
KellyR schreef:Corrigeren doe ik over het algemeen met mijn stem, maakt voor mij dus niet echt geen bal uit of ik met een halsband of tuigje corrigeer.
Ik loop overigens wel met tuig, vind het een fijner idee dat als ze toch mochten trekken omdat er iets is dat het niet meteen op die luchtpijp zit.
Oudste trekt 0% aan de riem, als er spanning op de riem komt zet ie meteen een stap terug. De jongste heeft er nog wel een handje van dat ze voorop wil lopen maar dit is prima te corrigeren met eerst mijn stem en als ze daar geen oor naar heeft is ze ook gewoon met tuig te corrigeren zonder dat ik haar luchtpijp dichtknijp.
Maar voor 80% van de tijd hebben ze helemaal niks om omdat we in het bos lopen en zij dus los zijn. En naar de auto kunnen ze prima een paar meter aan de voet lopen zonder een stap verkeerd te zetten.
Nikki schreef:Dat er uberhaupt nog halsbanden en slipkettingen etc worden verkocht kan ik dus echt niet bij.
Nikki schreef:Dat er uberhaupt nog halsbanden en slipkettingen etc worden verkocht kan ik dus echt niet bij.
8nnemiek schreef:Nikki schreef:Dat er uberhaupt nog halsbanden en slipkettingen etc worden verkocht kan ik dus echt niet bij.
Probeer een langharige hond maar eens een hele dag met een tuigje te laten lopen.. Dan ben je de hele avond zoet met borstelen en klitten uit de vacht halen..
En ik zou die buurvrouw met haar agressieve herders echt niet willen tegenkomen met tuigjes