halsband of tuigje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:47

Ik ben van mening dat zolang je de hond leert om netjes mee te lopen, dat een halsband of tuig niet uitmaakt.

Toch heb ik in het bos,in de stad of als ik met het ov reis liever een tuigje op, omdat deze meer op valt zodat mijn hondje niet omver gelopen word.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:47

Hier een halsband, alleen met oud en nieuw een tuigje en als hij in de auto mee moet een tuigje.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:01

Joy_Mennings schreef:
Onze puppy (golden doodle) van +/- 20 weken loopt veel beter met een tuigje. Hierbij trekt hij veel minder. Corrigeren vind ik bij een tuigje even makkelijk gaan als bij een halsband maar dat ligt er ook aan wat voor riem je eraan doet.
En natuurlijk Is de opvoeding erg belangrijk.

Onze andere hond (shih tzu) loopt ook met een tuigje omdat hij nogal trekt en hij anders zichzelf bijna ophangt.

Wat ik me dan afvraag, hoe komt het dat een hond niet trekt als hij een tuig om heeft? Stel een hond ziet iets leuks, een andere hond, en hij wil ernaar toe, hij trekt dus. Dan trekt hij toch evengoed bij een tuig als bij een halsband? Door het aanhebben van een tuig gaat hij toch niet opeens niet trekken?

Maartje1990

Re: halsband of tuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:16

Een hond die netjes naast je loopt zal geen last hebben van een halsband. Onze hond had een slipketting maar ze liep altijd netjes aan de voet dus de lijn hing altijd slap. Geen puntdruk oid dus.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 01:33

Halsband, en leren dat de hond netjes naast je moet lopen met een slap lijntje. Mijn voorkeur zelf gaat naar half check als ze volwassen zijn.
Met een tuig kan je niet/heel moeilijk corrigeren, hele grotte dikke halsbanden idem naar mijn mening. En dat van puntdruk geloof ik geen snars van, als je lijn los hangt en je hond niet trekt is er niks aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 16-10-15 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 01:42

Corrigeren doe ik over het algemeen met mijn stem, maakt voor mij dus niet echt geen bal uit of ik met een halsband of tuigje corrigeer.
Ik loop overigens wel met tuig, vind het een fijner idee dat als ze toch mochten trekken omdat er iets is dat het niet meteen op die luchtpijp zit.
Oudste trekt 0% aan de riem, als er spanning op de riem komt zet ie meteen een stap terug. De jongste heeft er nog wel een handje van dat ze voorop wil lopen maar dit is prima te corrigeren met eerst mijn stem en als ze daar geen oor naar heeft is ze ook gewoon met tuig te corrigeren zonder dat ik haar luchtpijp dichtknijp.

Maar voor 80% van de tijd hebben ze helemaal niks om omdat we in het bos lopen en zij dus los zijn :+ . En naar de auto kunnen ze prima een paar meter aan de voet lopen zonder een stap verkeerd te zetten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 04:32

Altijd tuig!
Een halsband drukt op de luchtpijp. En bij belasting sjor je aan wervels en pezen.
Een honden nek is net zo gevoelig als een mensen nek.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 07:20

En wat voor tuig?

Mijn pup van 17 weken loopt met allebei maar lijkt de halsband prettiger te vinden. We hebben eerst een ezydog gehad, daar wou hij helemaal niet mee lopen, nu een tre ponti. Hij loopt netjes zonder trekken maar als we iets boeiends tegen komen trekt hij toch wat die kant op.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 07:41

Hier 3 honden en allemaal als pup met een tuig. Meerdere redenen, 1 ze gaan elke dag in de auto mee dus dan moeten ze vast en dat doe ik niet aan de halsband. 2de is, een pup is nog niet bevestigd in het niet trekken en dan heb ik liever dat ze een keer snukken in een tuig dan een halsband. Als je het van het begin goed aanleerd zullen ze met een tuig echt niet meer trekken dan met een halsband.

Overigens is 1 hond naar de halsband over omdat hij het zelf vreselijk vind om een tuig aan te moeten. Gaat dan met staart tussen de poten in een hoekje zitten terwijl als ik de halsband pak hij staat te springen voor de deur.

Ik corrigeer overigens niet door middel van de lijn!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:24

Sellyxx schreef:
Joy_Mennings schreef:
Onze puppy (golden doodle) van +/- 20 weken loopt veel beter met een tuigje. Hierbij trekt hij veel minder. Corrigeren vind ik bij een tuigje even makkelijk gaan als bij een halsband maar dat ligt er ook aan wat voor riem je eraan doet.
En natuurlijk Is de opvoeding erg belangrijk.

Onze andere hond (shih tzu) loopt ook met een tuigje omdat hij nogal trekt en hij anders zichzelf bijna ophangt.

Wat ik me dan afvraag, hoe komt het dat een hond niet trekt als hij een tuig om heeft? Stel een hond ziet iets leuks, een andere hond, en hij wil ernaar toe, hij trekt dus. Dan trekt hij toch evengoed bij een tuig als bij een halsband? Door het aanhebben van een tuig gaat hij toch niet opeens niet trekken?

Ik zei niet dat hij niet meer trok, maar dat hij minder trok. Als hij ergens naar toe wilt dan trekt hij inderdaad. Maar bij zijn halsband trok hij continu ook als er geen mens of hond in de buurt was. Dit doet hij met zijn tuig niet.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:26

Klasien schreef:
En wat voor tuig?

Mijn pup van 17 weken loopt met allebei maar lijkt de halsband prettiger te vinden. We hebben eerst een ezydog gehad, daar wou hij helemaal niet mee lopen, nu een tre ponti. Hij loopt netjes zonder trekken maar als we iets boeiends tegen komen trekt hij toch wat die kant op.

Ik raad je aan niet een te duur tuig te kopen voor een pup omdat hij nog groeit. Voor het beste advies kun je denk ik het best je pup mee naar de dierenwinkel nemen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:29

Hier een drie-delig dogsen tuig.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:34

KellyR schreef:
Corrigeren doe ik over het algemeen met mijn stem, maakt voor mij dus niet echt geen bal uit of ik met een halsband of tuigje corrigeer.
Ik loop overigens wel met tuig, vind het een fijner idee dat als ze toch mochten trekken omdat er iets is dat het niet meteen op die luchtpijp zit.
Oudste trekt 0% aan de riem, als er spanning op de riem komt zet ie meteen een stap terug. De jongste heeft er nog wel een handje van dat ze voorop wil lopen maar dit is prima te corrigeren met eerst mijn stem en als ze daar geen oor naar heeft is ze ook gewoon met tuig te corrigeren zonder dat ik haar luchtpijp dichtknijp.

Maar voor 80% van de tijd hebben ze helemaal niks om omdat we in het bos lopen en zij dus los zijn :+ . En naar de auto kunnen ze prima een paar meter aan de voet lopen zonder een stap verkeerd te zetten.

Dat is wat ik ook bedoel.
Je hond moet gewoon opgevoed zijn, maar het kan altijd voorkomen dat je op een of andere manier moet corrigeren of ingrijpen.
Dan liever met een tuig om.

Wij hebben deze voor onze honden, ben er erg over te spreken.
Zitten goed en blijven ook mooi , ze rennen er al jaren mee door het bos en de modder e.d. en nog zijn ze netjes.
Afbeelding

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:39

Voor mijn kruising shih tzu maltezer heb ik een tuigje.
Met halsband kan ze wel maar tuigje vind ik fijner.
Mocht ze wel een keertje trekken blijft haar luchtpijp vrij. Ook rent ze vaak mee naast de fiets dus dan is een tuigje ook fijner.
Voor de pup die straks komt.... leer ik ook beide aan. Op cursus mag ik alleen met halsband lopen. Maar aan een tuigje zal hij of zij ook moeten wennen.

Happinez waar heb je dat tuig vandaan?
Ziet er fijn uit.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:44

Als pup beide een tuigje. De oudste heeft echt een hekel aan tuigjes, dus die loopt al een tijd aan een halsband. De jongste vind een tuigje prima en doet het er goed op dus die heeft nu het tuig dat eerst van de oudste was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:51

Dat er uberhaupt nog halsbanden en slipkettingen etc worden verkocht kan ik dus echt niet bij.

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:54

Ik heb voor mijn teckel beide, loopt eigenlijk altijd aan een halsband of jachtlijn, maar als we naar een druk evenement ofzo gaan heeft hij een tuig om.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:55

Nikki schreef:
Dat er uberhaupt nog halsbanden en slipkettingen etc worden verkocht kan ik dus echt niet bij.

nou gelukkig maar wel zeg,zou toch echt niet zo'n lelek harnas bij mijn honden aan willen doen...afzichtelijk gewoon..

en na zo'n 37 jaar honden hebben welke alleen maar halsbanden hebben en er nog nooit 1 iets geweest is om een halsband vraag ik me dan ook werkelijk af waarom dat niet meer verkocht zou mogen worden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:58

Nikki schreef:

Probeer een langharige hond maar eens een hele dag met een tuigje te laten lopen.. Dan ben je de hele avond zoet met borstelen en klitten uit de vacht halen..

En ik zou die buurvrouw met haar agressieve herders echt niet willen tegenkomen met tuigjes :=

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:02

Die van ons hebben beide een tuig.. Ze springen zo af en toe ergens in het water, en dan is een halsband niet heel handig als je ze eruit moet tillen.. Gelukkig zijn ze nu wel een stuk wijzer.. Maar zo af en toe.. :roll:

En Joy helpt mijn moeder wel eens met lopen, zodat ze niet achterover valt, hij voelt haar haarfijn aan (nog beter dan mijn moeder zelf).. Dan is een halsband ook niet heel handig. :P

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:09

Hmm interessant topic..ik ben voor een tuig..mits een hond gehoorzaamd...imo doet een pup dat nog niet. Een tuig is ontwikkeld voor werk en trekhonden..dus gemaakt om te trekken. Ik zie half nederland met tuigen lopen. Voornamelijk de kleine hondjes "omdat ze zichzelf ophangen aan een halsband " waar is dan de gehoorzaamheidstraining? Een grote hond zou je over straat sleuren in een tuig! Denk dat dat ook de reden is dat de kleine honden voor zoveel onrust zorgen op straat..mensen gebruiken een tuig als symptoombestrijding maar de oplossing "opvoeding " blijft uit of wordt overgeslagen. Een correctie komt met een tuig niet door..de bedoeling van een kleine correctie is de hond even uit balans brengen en zijn aandacht weer bij jou brengen..met een tuig lukt dat niet..honden die in een lijn hangen daarvan is de eigenaar te laat geweest met signaleren en corrigeren.
Laatst bijgewerkt door avalonnancy op 16-10-15 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:10

ik heb mijn hond van het asiel gekocht en daar was men standaard voor een halsband bij te kopen. Met deze heeft ze even gelopen alleen als ik op wandeling ging, maar vanaf ze trok begon ze te hoesten en raar te slikken. Dus ik denk dat er bij de vorige eigenaar teveel aan leiband getrokken is aan haar hals.

Nu loopt ze al 4 jaar op tuigje en ze trekt ver niets, is ook veel makkelijker te corrigeren dan halsband. En ik heb een jachthond!

zo één dan wel: iets anders dan een gewoon tuig. Trekken ze naar mijn gevoel ook zo hard niet op (de mijne trekt er wel al helemaal niet op!)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Madeliefje op 16-10-15 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:11

hittepit_12 schreef:
Happinez waar heb je dat tuig vandaan?
Ziet er fijn uit.

Gewoon bij de dierenwinkel.
Ferplast was het merk geloof ik.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:15

8nnemiek schreef:
Nikki schreef:

Probeer een langharige hond maar eens een hele dag met een tuigje te laten lopen.. Dan ben je de hele avond zoet met borstelen en klitten uit de vacht halen..

En ik zou die buurvrouw met haar agressieve herders echt niet willen tegenkomen met tuigjes :=

Dat met die vacht heb je ook met een halsband. Wij hebben 2 langharige nu.. We hebben een tuigje en halsband maar gebruiken vooral het tuigje. Doen het tuigje aan met het uitlaten en daarna gewoon weer uit.. En als ze even snel hun halsband aan moeten dan gaat die erna ook meteen uit.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:16

Halsbanden zijn ook bij correct gebruik niet altijd aan te raden, een goed luisterende hond zal zich aan een tuigje veel prettiger vinden.

Over macht en een tuig.. onzin.. een hond die netjes weet aan welke regels hij zich houden mag en hoe het teamwork tussen baas en hond is, zal dat niet misbruiken..
Juist aan een tuigje kan een hond zijn lichaamstaal t.o.v. soortgenoten en mensen laten zien.. De baas ziet dan weer veel meer signalen van zijn/haar hond en kan daarop inspelen..
Kalmeringssignalen, stresssignalen.. de houding is veel makkelijker te zien aan een tuig en de hond kan zich vrijer bewegen..

Maar... een groeiende pup kan vooral bij de schouders last krijgen als het een tuigje draagt...
Daarom adviseren wij onze pupmensen en onze klanten altijd te beginnen met een comfortabele halsband en na de groei op een tuigje over te stappen of als het niet anders kan een lekker brede halsband.
Brede halsbanden zijn heel erg "in" maar kijk wel altijd naar de lengte van de nek.. ze moeten niet in de keel prikken...

Veel plezier met jullie hondje!