KellyR schreef:Beetje bot, maar heb schijt aan wat andere mensen denken.
Mijn ex had een stafford die agressief kon zijn, en soms nam ik die mee als ik ging lopen (Wel aangelijnd). Als ze idioot ging doen ging doen kreeg ze een flinke ruk en een klap voor der hasses waarna ik der op de grond gooide om het even naar te zeggen. Daarna was ze poeslief. Je had de mensen moeten zien kijken! Maar liever dit dan dat ze een andere hond pakte.
Trillerband kan helpen, maar ligt eraan hoe slim ze is. Als ze weet dat het alleen trilt na een tijdje, dan kan ze er gewoon door heen gaan piepen. Of ze leert het onderscheid kennen tussen die riem en een gewone riem en doet het dus alleen wanneer ze de niet triller om heeft.
In jou geval, liever een hond die doet wat je wilt dan scheve blikken van mensen die je toch niet kennen.
Dat piepen hoeft niet perse angst te zijn, maar kan ook aanstellerietus zijn. Als ik bij mijn Aussie's mijn stem verhef, dan kruipt 1 van hen bijna over de grond. En dat arme ding is nooit mishandeld en heb haar nooit met een verkeerde vinger aangeraakt, soms zit het er gewoon in. Maar ondanks dat ze dit doet, blijf ik stabiel en weet ze dat ze het niet mag doen.
Wederom, geen medelijden, dit versterkt het gedrag alleen maar.
Maar nogmaals, doet ze dat als ze vast zit of los is? En ik snap dat dit lastig is, zeker wanneer ze los loopt, want je hebt ook geen invloed op de andere hond. Mijn honden kraaien er niet om, die kijken met een scheef oog wat er aan de hand is en lopen door. Maar er zijn zat honden die hier inderdaad fel op reageren.
Maar wat gebeurt er als ze "aangevallen" wordt? Mijn oudste Aussie ws enorm dominant, deed ook aan staarttrekken etc. Dit hield pas nadat hij een aantal keer goed op zijn plaatst gezet was door een andere hond, daarna nooit last van gehad.
Dus als het alleen een correctie is van de andere hond dan zou ik het lekker laten gaan, je moet het natuurlijk niet laten uitlopen tot een gevecht, maar vaak klikt/ziet het een stuk erger dan dat het is. Sommige honden maken grote bewegingen om in de dominante positie te komen of maken erg veel geluid. En in veel gevallen hoort daar ook een goeie snauw bij.
Maar ik zou haar is een keer in een grote roedel meegeven, zonder dat jij er bij bent. Als de reactie positief is, dan weet je dat ze het dus alleen met jou doet en dat jij zal gaan moeten veranderen om haar verder te kunnen gaan helpen.
Dat piepen is waarschijnlijk begonnen bij haar 1e eigenaren, zodra zij ging piepen, ging de achterdeur open zodat zij naar buiten kon, en nogmaals piepen werd zij weer binnen gehaald. Ik weet niet of ze het piepen altijd bij alles heeft gedaan of dat ze het bij meerdere dingen heeft ontwikkeld.
Maar ze doet dit zowel los als vast.
Als ik bijv mijn jas aan het aantrekken ben of mijn schoenen, of nog wat moet pakken net voordat wij gaan wandelen (en ik dus niet opschiet) piept ze, altijd wanneer er een andere hond voorbij loopt kan ze het niet laten om even te kreten.
En omdat ze zo hitsig en dominant naar andere honden is (gaat ze dus piepen, zich eigen boven de andere hond stellen, tegen aan douwen en net-niet erop willen springen) vinden de meeste honden niet leuk, begrijpelijk. Maar als een andere hond dan naar haar uitvalt, is het meteen vechten.
Ik ga na de volgende wandeling nog eventjes verder, nu ligt ze heerlijk in dromenland