De strijd met mijn Toller

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:22

Goed bezig! Leuk om te horen dat je zo enthousiast bent over het clickeren! Het is sowieso goed om zo uit de 'sleur' te komen en vol goede moed aan eens iets nieuws te beginnen! :D

Een tip, probeer te stoppen op het hoogte punt. Dus als ze nog volle aandacht heeft en eigenlijk nog door zou willen gaan. Zo zorg je ervoor dat als je volgende keer begint ze extra gemotiveerd is.
Is wel heel lastig, want juist als het goed gaat ben je snel geneigd nog een keer iets te vragen. Echt geen ramp, maar probeer het in je hoofd te houden, als je hebt van "zooo nu gaat ze goed!! " dan stoppen en nog even afsluiten met een speeltje o.i.d. of een handje brokjes als sluiting. Zo sluit je het helemaal positief af :)

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 14:26

KellyR schreef:
Beetje bot, maar heb schijt aan wat andere mensen denken.
Mijn ex had een stafford die agressief kon zijn, en soms nam ik die mee als ik ging lopen (Wel aangelijnd). Als ze idioot ging doen ging doen kreeg ze een flinke ruk en een klap voor der hasses waarna ik der op de grond gooide om het even naar te zeggen. Daarna was ze poeslief. Je had de mensen moeten zien kijken! Maar liever dit dan dat ze een andere hond pakte.
Trillerband kan helpen, maar ligt eraan hoe slim ze is. Als ze weet dat het alleen trilt na een tijdje, dan kan ze er gewoon door heen gaan piepen. Of ze leert het onderscheid kennen tussen die riem en een gewone riem en doet het dus alleen wanneer ze de niet triller om heeft.

In jou geval, liever een hond die doet wat je wilt dan scheve blikken van mensen die je toch niet kennen.
Dat piepen hoeft niet perse angst te zijn, maar kan ook aanstellerietus zijn. Als ik bij mijn Aussie's mijn stem verhef, dan kruipt 1 van hen bijna over de grond. En dat arme ding is nooit mishandeld en heb haar nooit met een verkeerde vinger aangeraakt, soms zit het er gewoon in. Maar ondanks dat ze dit doet, blijf ik stabiel en weet ze dat ze het niet mag doen.
Wederom, geen medelijden, dit versterkt het gedrag alleen maar.

Maar nogmaals, doet ze dat als ze vast zit of los is? En ik snap dat dit lastig is, zeker wanneer ze los loopt, want je hebt ook geen invloed op de andere hond. Mijn honden kraaien er niet om, die kijken met een scheef oog wat er aan de hand is en lopen door. Maar er zijn zat honden die hier inderdaad fel op reageren.
Maar wat gebeurt er als ze "aangevallen" wordt? Mijn oudste Aussie ws enorm dominant, deed ook aan staarttrekken etc. Dit hield pas nadat hij een aantal keer goed op zijn plaatst gezet was door een andere hond, daarna nooit last van gehad.
Dus als het alleen een correctie is van de andere hond dan zou ik het lekker laten gaan, je moet het natuurlijk niet laten uitlopen tot een gevecht, maar vaak klikt/ziet het een stuk erger dan dat het is. Sommige honden maken grote bewegingen om in de dominante positie te komen of maken erg veel geluid. En in veel gevallen hoort daar ook een goeie snauw bij.

Maar ik zou haar is een keer in een grote roedel meegeven, zonder dat jij er bij bent. Als de reactie positief is, dan weet je dat ze het dus alleen met jou doet en dat jij zal gaan moeten veranderen om haar verder te kunnen gaan helpen.

Dat piepen is waarschijnlijk begonnen bij haar 1e eigenaren, zodra zij ging piepen, ging de achterdeur open zodat zij naar buiten kon, en nogmaals piepen werd zij weer binnen gehaald. Ik weet niet of ze het piepen altijd bij alles heeft gedaan of dat ze het bij meerdere dingen heeft ontwikkeld.
Maar ze doet dit zowel los als vast.
Als ik bijv mijn jas aan het aantrekken ben of mijn schoenen, of nog wat moet pakken net voordat wij gaan wandelen (en ik dus niet opschiet) piept ze, altijd wanneer er een andere hond voorbij loopt kan ze het niet laten om even te kreten.

En omdat ze zo hitsig en dominant naar andere honden is (gaat ze dus piepen, zich eigen boven de andere hond stellen, tegen aan douwen en net-niet erop willen springen) vinden de meeste honden niet leuk, begrijpelijk. Maar als een andere hond dan naar haar uitvalt, is het meteen vechten.

Ik ga na de volgende wandeling nog eventjes verder, nu ligt ze heerlijk in dromenland <3

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:51

Misschien een gekke... maar Amable op bokt die geeft clickertraining.... voor paarden, woont bij jou in de buurt. Maar het principe is hetzelfde (en volgens mij doet ze ook regelmatig clickertraining met honden). Misschien dat je daar eens een lesje mee kunt doen? Voor je hond dus.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 14:58

clickertraining heb ik weel gedaan met mijn toenmalige paarden, maar ieder beest reageert er anders op en gaat er anders mee om of verwerkt het anders. is toch weer een andere aanpak denk ik dan zo.

want gewoon simpele denkspelletjes vind Jill echt niet leuk, ze snapt het niet en kan haar aandacht er niet bij houden, ze is dan gewoon minder enthousiast dan wanneer ik nu dus clickertraining doe of met de frisbee speel oid

Edit; Jou onderschrift hierboven :')

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:18

Als je nog info of hulp nodig hebt, wij hebben twee tollers en kennen er nog een hele berg meer. Wij werken zelf op allerlei manieren met onze honden dus hebben er wel verstand van. Pb box staat open!

BOKTMANDYY

Re: De strijd met mijn Toller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 15:41

Vandaag ging het oefenen even niet zo goed, geen flauw idee wat er aan de hand was.
Toen ik terug kwam thuis en ik haar uit de bench haalde en zij mij natuurlijk eerst even helemaal blij besprongen heeft en heeft laten horen hoe enthousiast ze wel niet is :') , typisch Jill.
Was ik van plan meteen weer even te oefenen met de klikker voor de 3e dag nu, dus ik roep haar bij me en vraag haar te zitten, ik leg de handschoen weg (die moet ze dan aanraken en gister ging het perfect, was zo trots op mijn meisje!) en vroeg haar of ze naar de handschoen wou. Hup, staart tussen dr benen en de bench in vluchten, dus ik vraag haar weer bij me te komen en opnieuw te zitten (dit op een geheel normale toon want ben mij goed bewust van de gevolgen van stemverheffing bij haar) maar ze plaste en vluchtte weer d'r bench in. Toen heb ik het trainen maar achterwege gelaten, ik denk dat ze gewoon weer een terugval had oid ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:48

Is neuswerk niet iets voor haar?

Waar wij straks met 1 van onze puppen gaan trainen. Lossen ze zelfs gedragsproblemen op doormiddel van neuswerk.

En het is geestelijk zeer vermoeiend voor honden.

Wij zitten hierbij: http://neuswerkvoorhonden.com/aanbod/gehoorzaamheid

Maar misschien zit er ook iets bij jou in de buurt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:53

Wat een groot probleem is van clicker en is dat de werking minder wordt door (door de hond ervaren) correcties. Dat kan al het aankijken van de hond zijn als die hond dat toevallig eng/niet leuk vindt.

Daarom zeggen ook veel mensen dat de clicker "niet werkt bij hun hond" omdat hij inderdaad zijn werking verliest wanneer er iets vervelend (zoals stemverheffing of ook maar irritatie in de stem) volgt wanneer de hond een commando niet opvolgt.

Het is echt heel lastig om te leren clicker trainen zonder (onbewust) te straffen/corrigeren. Op clickertraining.com vind je wel een aantal trainers in Europa, maar het zijn er niet veel. Veel mensen trainen met clicker, zeer weinig trainen echter echt zonder druk.

Trouwens; ook speuren en hersenwerk moet je aanleren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:27

Ik vond de Martin Gaus hondenschool hele duidelijke clickertraining geven, voornamelijk omdat ze ook veel aandacht besteden aan theorie en benadrukken dat je niet mag straffen.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 16:52

Tja zoals ik al zei kan ik heel goed met dit soort dieren omgaan, ben erg kalm en weet niet beter of mijn houding is hetzelfde als mijn geest. ik werkte voorheen vaak met 'probleemdieren' om het zo maar even te zeggen.
Maar iig, na dat incidentje zijn we maar even wat ontspannends gaan doen, even met eendje spelen, vind ze zo leuk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:52

Zo te horen is het echt een heel gevoelig hondje. Ik denk dat je de clicker veel langzamer op moet bouwen, een handschoen aanraken vind ik al heel wat. Vraag iets wat voor haar al bekend is en klik dan, je moet eerst het clickeren goed bevestigen. Het timen van de clicker is ook heel belangrijk. Vraag bv eerst alleen dat ze je aankijkt, dan klik en koekje. En dit dan echt 10x achter elkaar, daarna stoppen.
De eerste cursus met mijn Toller bestond ook uit clickertraining, maar ik gebruik nu geen clicker meer maar een woordje bij mijn 2 aussies. Ik heb namelijk niet altijd de clicker bij de hand. Ik 'clicker' eigenlijk de hele dag door, mijn Aussies zijn de hele dag voor me aan het werk. :D Ik ben erg van de trucs, vind dat erg leuk om te leren. Verder doe ik ook nog speuren, treibbal, funtraining, hersenwerk, frisbee, en behendigheid met ze (op een hondenschool). Misschien dat je uit kan zoeken wat jou Toller leuk vind om te doen, er zijn ook vaak workshops waar je kan kijken wat je hond leuk vind. Misschien ook beter om het clickeren aan te leren op een hondenschool onder begeleiding.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 23:13

Dat klinkt heel leuk ik wil inderdaad iets als een hondenschool, ik heb echt alles voor Jilliebillie over, maar mijn budget reikt nou niet echt naar om 1 training van 1 uur te doen en daarbij 100 euro te betalen, dat vind ik echt heel erg duur. ik zit dus te kijken naar iets betaalbaars voor ons. en iets wat bij ons past. Toch nog wel erg lastig hoor!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:17

Zoals hierboven aangegeven is Martin gaus ook clickertraining. Ik betaalde toen voor 12 theorie en praktijklessen iets van 180,-

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:13

100,- voor 1 les? Dat mag dan wel een heeeele bijzondere les zijn. Er zit vast wel iets in de buurt hoor wat betaalbaar is. Ik train bij http://www.dogsfitandfun.nl/ denk dat dat net te ver weg is voor jou. Ze zitten in Oostelbeers (Oirschot), wel dichtbij de snelweg.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 16:11

ik heb inderdaad al een paar dingen in mijn achterhoofd zitten
Maar zoals ik al zei wil ik zelf eerst alles proberen.
Ik ben nog steeds rustig aan het clickeren, en ik moet zeggen..
Ik ben nu al super tevreden over haar.
Ze doet het super goed, komt soms nog even vragen om te spelen,
daar neem ik dan lekker de tijd voor <3

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:25

BOKTMANDYY schreef:
Als ik sta te praten tijdens het wandelen piept ze alles bij elkaar, als ik met haar ga wandelen en ik moet de deur op slot doen, gaat voor haar niet snel genoeg, jankt ze weer alles bij elkaar. Zo ook als ze andere honden tegen komen, ook gewoon mensen die langskomen.

Ze kan niet normaal contact leggen met andere honden (behalve mijn oppashond en hond van ouders.) want die vinden haar niet leuk, en dat is begrijpelijk hoe zij op die hond afloopt. (het is heel lastig uit te leggen hoe dit precies gaat dus ik doe mijn best) Ze begint dus te piepen, trekt als een gek aan de riem om zo snel mogelijk bij de hond te komen. dan gaat ze heel hitsig doen, zich eigen groot maken en tegen de andere hond op duwen, dit gaat dus 9 vd 10 keer fout.

Thuis is ook een drama, als zij niet genoeg aandacht krijgt gaat ze of de prullenbak leeghalen, ze bijt iets kapot of gaat plassen/overgeven in huis. zodat ik het alsnog op moet ruimen en zij heeft wat ze hebben wil.

Ik lees eigenlijk helemaal geen dwingende hond, eerder een zwaar gestresste/gefrustreerde hond.

'Wachten' kent ze blijkbaar niet, dus ze gaat piepen.
Dus ook als ze naar een hond wilt en dit niet kan, moet ze eigenlijk ook 'wachten'.
Als ze geen aandacht krijgt moet ze 'wachten'.
En als je je schoenen aantrekt of de deur op slot moet maken, moet ze ook wachten.

Ik denk dat het voor deze hond heel fijn is te weten wat haar taak is in dit soort moeilijke situaties. En dus ook rustig uit te bouwen hiermee. Even accepteren dat je misschien nog geen 5 minuten met andere mensen kunt praten.
Je gaat dus gewenst gedrag vragen, gezien je ongewenst gedrag nog niet kan corrigeren.

En dat kan zo simpel zijn als een zit/lig commando. Je gaat namelijk het brein vragen te focussen op een opdracht die JIJ wenst. Je gaat dus proberen het brein te activeren om na te denken, ipv dat de hond reageert. Is een zit/lig commando zo simpel dat het brein niet echt na hoeft te denken, zul je een uitdagender commando moeten verzinnen.
Wat je dan kunt doen is de neus erbij te activeren. Verstop iets in huis, pak je schoenen en het moment dat je onrust detecteert geef je het 'apport' commando (dit is dus zoeken en terugbrengen). Wanneer de hond (misschien de eend?) het gevonden heeft kan deze het apporteren en naar jou terug brengen.
Loop je buiten en ziet ze aan de riem een hond, dan kun je of de eend laten apporteren of wanneer dit niet genoeg trekt, wat voer strooien en 'zoek' zeggen. (Bij zoek hoeven ze dus niks terug te brengen)
Op deze manier is de hond dus wel in de buurt van de andere hond, aangelijnd, maar bezig met een taak. Waarna het vanuit die rust makkelijker is om gewoon door te lopen.

Heb je even geen tijd, kun je ook gerust wat brokjes strooien alleen negeer je de hond dan. Je hebt immers geen tijd/aandacht voor de hond op dat moment dus die boodschap moet je dan ook uit blijven dragen. Het is nu alleen voor de hond te moeilijk om dan zelf iets te bedenken, dus geef jij hem een optie.

Je zult mettertijd merken dat de hond langzaamaan minder begeleiding van jou nodig heeft en went aan de situaties. De hond heeft immers deze situatie al meerdere malen, vanuit rust, meegemaakt. (Je hoeft dus niet de rest van je leven met een bak vol brokjes in je zak rond te lopen :+)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:45

Kijk eens bij paws4fun die kan je gegarandeerd helpen kijk eens filmpjes met hersenwerk voor de hond. Ga aub niet slaan straffen of met een stroomband werken. Heel veel succes en geduld toegewenst. En probeer vooral veel plezier te hebben met je hond

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:49

KellyR schreef:
In jou geval, liever een hond die doet wat je wilt dan scheve blikken van mensen die je toch niet kennen.
Dat piepen hoeft niet perse angst te zijn, maar kan ook aanstellerietus zijn. Als ik bij mijn Aussie's mijn stem verhef, dan kruipt 1 van hen bijna over de grond. En dat arme ding is nooit mishandeld en heb haar nooit met een verkeerde vinger aangeraakt, soms zit het er gewoon in. Maar ondanks dat ze dit doet, blijf ik stabiel en weet ze dat ze het niet mag doen.
Wederom, geen medelijden, dit versterkt het gedrag alleen maar.

Met dit stukje ben ik het wel eens. Enkel vind ik je wel nogal hardhandig klinken. Een toller is geen staff, maar ik ben er het wel mee eens dat je best eens je stem mag verheffen en indien dat niet helpt een klein rukje aan de leiband. Sommige honden maken soms drama om een correctie te vermijden, zie je trouwens ook wel eens bij honden onderling. Hoeveel honden al over de grond scheerden en jankten terwijl mijn hond ze niet eens aanraakte. Wil heus niet zeggen dat ze een beroerte gaan krijgen en soms moet je ze toch uit hun comfortzone halen als je maar eerlijk bent in je correcties.

canisia _/-\o_ aandacht is een heel belangrijk opvoedingsmiddel en je beschrijft het hier super. Spijtig dat dit heel vaak over het hoofd wordt gezien. Sommige honden worden helemaal lazarus geaaid en dat is psychisch niet gezond. Voor beiden niet trouwens :+

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:36

Ik snap niet dat bijna iedereen het op hat ras gooit? Ik zie allemaal reacties als "dat en dat niet doen, dat werkt niet bij een Toller". Een Toller is in de eerste plaats een HOND en honden leven allemaal naar dezelfde regels.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:46

Sassol helemaal met jou eens, goede tips!

Farahdiba, er zit wel degelijk verschil in karakter bij de verschillende rassen. Het gaat dan vooral om het straffen en streng zijn, dat werkt niet bij elk ras. Positieve training werkt wel bij elk ras of karakter. Ik heb 10 jaar terug met mijn Toller een tijd samen met een groep Herders gehoorzaamheid (GG1) getraind, en ik merkte dat de strenge training van de Herders helemaal niet werkte bij mijn Toller. Streng zijn werkte averechts, daar kreeg ik echt een hele dwarse hond van. Ik ben toen positief gaan trainen en dat ging super. Bij de Herders werkte de strenge training juist weer veel beter.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:41

Deels met je eens heb zelf 2 uitersten, een lompe oostindisch dove am.bulldog reu (waar een ieder door zijn uiterlijk met een grote boog omheen loopt) en een Podenco teef die eruit ziet als een hertje en heel gevoelig is. Moet er wel bijzeggen dat de am.bulldog veruit het sociaalst en betrouwbaarst is, kan met alles en iedereen. Het hertje is een angstbijter en buiten op straat zeer hondagressief. Toch moet ik haar harder aanpakken dan de reu omdat zij, zoals ceasar dat altijd zo mooi benoemt, in 1 seconde van 0 naar 10 gaat en dan praktisch onbereikbaar is voor correcties. Binnenshuis heeft ze aan een zachte vraag genoeg en reageert ze zoals je zou verwachten naar aanleiding van het type hond. Maar bovenal zijn ze beide vooral als eerste gewoon honden die welvaren bij consequentie vanuit de baas.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:18

Dus zoals je zelf zegt verschillend van karakter. Er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden. Een angstige hond hard corrigeren is in mijn ogen geen fijne oplossing voor de hond. Ik ben geen fan van Ceasar, ik ben geen fan van correcties. Het kan ook op een andere manier namelijk maar dat is voor iedereen persoonlijk. Ik ben niet van het 'afleren' maar van het aanleren van ander gedrag. Dus zoals Sassol zegt.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:38

astridklomp schreef:
Dus zoals je zelf zegt verschillend van karakter. Er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden. Een angstige hond hard corrigeren is in mijn ogen geen fijne oplossing voor de hond. Ik ben geen fan van Ceasar, ik ben geen fan van correcties. Het kan ook op een andere manier namelijk maar dat is voor iedereen persoonlijk. Ik ben niet van het 'afleren' maar van het aanleren van ander gedrag. Dus zoals Sassol zegt.

ik hou ook niet van corrigeren maar afleiden o.i.d. helpt niet. Wel ben ik ceasarfan. Die man snapt het :j verder heb ik altij hele brave sociale honden gehad maar met haar sta ik echt voor schandaal op straat, die hangt maar met 1 doel kwattend en gillend in de riem. Correcties zijn niet heilig maar wel normaal in de dierenwereld. Ik ga hier echt niet naast staan negeren hoor.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:48

Oké jij mag dat vinden, dat die man het snapt. Ik vind van niet namelijk. Maar zoals ik al zei, ieder zijn ding. Negeren hoeft ook niet, maar er zijn ook andere manieren om het op te lossen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:03

farahdiba46 schreef:
astridklomp schreef:

ik hou ook niet van corrigeren maar afleiden o.i.d. helpt niet. Wel ben ik ceasarfan. Die man snapt het :j verder heb ik altij hele brave sociale honden gehad maar met haar sta ik echt voor schandaal op straat, die hangt maar met 1 doel kwattend en gillend in de riem. Correcties zijn niet heilig maar wel normaal in de dierenwereld. Ik ga hier echt niet naast staan negeren hoor.

Al eens bij nagedacht dat zij bij het zien van een andere denkt dat ze gecorrigeerd wordt voor het zien van de andere hond. Dat ze de correctie niet verbind aan het uivallen, maar juist uitvalt omdat zij denkt dat die hond de oorzaak is van de pijn die ze ervaart. Probeer maar eens afstand houden tot een andere hond, loop maar de andere kant op en beloon het als ze aandacht voor je heeft, begin dat met oefenen als er niks aan de hand is. De meeste honden hebben geen flauw idee waarvoor ze gecorrigeerd worden en worden dan juist daardoor reactief.
Imo heeft Cesar er ook geen bal van gesnopen.