Huisdier hoeveel voer tot beschikking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: [discussie topic]huisdier hoeveel voer tot beschikking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:51

Absurde stelling TS. Je kunt jouw ene kat niet als maat der dingen hanteren.
Er zijn genoeg huisdieren die kogelrond zouden worden op een ad libitum voedermethode.
Soms (en dat is eerder uitzondering dan regel) kan het, meestal niet, en dat laatste geval heeft desastreuze gevolgen voor de gezondheid van het betreffende dier.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:02

Als ik heel de dag voer neer zou zetten eten de honden de eigen tonnetje rond.
Hier 5 honden die allemaal op vrij streng dieet staan, doen veel in de sport dus wil ze absoluut niet te dik hebben. Hier word het voer dan ook met elke voer beurt afgewogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:09

De katten hebben de beschikking over volle bak maar leeg is leeg , de konijnen krijgen 1x per dag . Ene koppel strooi ik 2 handen en dat scharrelen ze op , en het andere koppel in de voerbak die eten nogal moeilijk. Maar dan nog 2 handjes , ze zien er prima uit beetje plofkip in de rui maar dat is de tijd. En hamster 2 handjes elke dag , maar komt nooit helemaal op

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:14

Dik worden is toch vaak het gevolg van gebrek aan beweging en geen energie hoeven te gebruiken om warm te blijven bv...
Als je een dier in je centraal verwarmde huis hebt dat bovendien nog weinig beweegt (3 x wandelen per dag, grootste deel aan de riem, is weinig beweging), dan heeft het maal heel weinig voeding nodig. die dieren worden dus te dik als er meer ingaat dan afgewogen voer.
Een dier dat in de relatieve koude moet leven en zichzelf dus warm moet houden en bijna de hele dag vrij beweegt in een grote ruimte (hectaren, niet meters) en achter dingen aanrent zal zelfs met ad lib voer niet dik worden...

Lijkt mij.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:42

Hier krijgen ze 2 x pd eren. Naast dat je vlees niet heel de dag kan bijvoeren, vind ik het niet slim. 1. Ivm maagtorsies. 2. Kans op dik worden is veeeeel groter

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:51

De hond en kat krijgen 2 keer per dag omdat het moeilijke eters zijn, en het niet echt fris is als rauw vlees de hele dag buiten de koelkast staat.

Mijn ratten een chinchilla's krijgen onbeperkt voer. Dit omdat ze zelf prima weten wanneer ze moeten stoppen met eten. Wanneer ik merk dat de dieren te dik worden krijgen ze gewoon porties. Maar tot nu toe gaat het prima.

Bij de reptielen voer ik echter een keer op de zoveel dagen, omdat ik heb gemerkt dat wanneer ik er een bak voer inzet gedurende een aantal dagen, ze veel minder gebrand zijn om te eten.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:52

Iris82 schreef:
Mijn kat is van 1x per dag supermarkt voer bij de oude eigenaar naar onbeperkt Porta 21 gegaan bij mij. Gevolg: het werd een rollade. :o

Staat nu op twee keer per dag een half bakje.

Hier precies hetzelfde op de porta21. Kan mijn katten inmiddels rollen. Ze zijn ook ontzettend lui geworden. En dan nog maar niet te spreken over de kattenbakken.

Hier gaan ze vanaf zaterdag weer over op 2x per dag vers.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 10:09

Kuggur schreef:
Absurde stelling TS. Je kunt jouw ene kat niet als maat der dingen hanteren.
Er zijn genoeg huisdieren die kogelrond zouden worden op een ad libitum voedermethode.
Soms (en dat is eerder uitzondering dan regel) kan het, meestal niet, en dat laatste geval heeft desastreuze gevolgen voor de gezondheid van het betreffende dier.

Ik gebruik mijn kat niet al maat staaf.

Het gaat mij om de mening hoe andere er over denken. Ik ken heel veel mensen uit mijn familie en directe omgeving die bijvoorbeeld de dieren onbeperkt voer geven maar zijn er ook die maar 2 keer p.d. wat krijgen.

Ik vraag me dan af waarom kies iemand hier voor?

Ik zelf heb me kat altijd onbeperkt voer voor gezet zodat hij eet volgens zijn behoefte omdat ik van mening ben in de vrije natuur gaan ze ook jagen als ze eten willen op momenten die zij willen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:10

Onze katten kunnen niet omgaan met onbeperkt brok :+

De katten krijgen 2x per dag te eten, de hond in principe 1x of 's morgens nog wat extra brokjes. Wij voeren op het oog.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:11

Mijn kater krijgt onbeperkt brokken, en dat kan hij perfect hebben. Soms gaat hij bij de kippen wat keukenafval mee pikken, maar zit goed op gewicht en zeurt eigenlijk nooit om meer. Af en toe krijgt hij wat vlees als wij gedaan hebben met eten en er is nog wat over. Nat voer krijgt ie van mij nooit.

De hond krijgt 2x per dag eten en daar doet hij het goed mee. Heel veel kan ik er eigenlijk nog niet van zeggen, want hij is nog maar een maandje bij mij, maar het gevoel zit toch al goed. :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:11

Mijn vogels (20 valkparkieten) krijgen wel onbeperkt voer, maar ik laat het vaak wel een dagje langer staan zodat ze niet alleen de lekkerste dingen er tussenuit pikken en de rest laten staan. Ze moeten ook de minder lekkere -maar wel vaak voedzamere- zaadjes opeten.
Het eivoer krijgen ze wel beperkt, anders worden ze veel te vet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:12

Quellian schreef:
Onze katten kunnen niet omgaan met onbeperkt brok :+

De katten krijgen 2x per dag te eten, de hond in principe 1x of 's morgens nog wat extra brokjes. Wij voeren op het oog.

:D :D bakje is makkelijker hoor
Maar je kunt het ene dier niet met het andere vergelijken appels en peren zeg maar
Honden twee tot drie keer per dag is prima zeker als ze veel bewegen en dan goed voer geen blik of ander maagvullers maar liever minder voer en hoge kwaliteit
Ik voer de honden twee keer per dag vers vlees..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:13

Lara_Silver schreef:
Hier hebben onze gecastreerde binnenkatten onbeperkt graanvrije indoor/light brokjes ter beschikking. Deze moeten ze uit hun voertoren vissen:

[ Afbeelding ]

Aangezien ik hem iedere dag bijvul weet ik dat ze met z'n tweeën +-80 gram in 24u weg vissen.

Tevens krijgen ze voor de lekker nog zo'n 40 gram graanvrij natvoer. Op deze manier heb ik ze al twee jaar op stabiel en volgens de dierenarts perfect gewicht. Ik weeg ze regelmatig omdat zeker de rode tendens heeft te dik te worden, zoals we gemerkt hebben toen we nog normale brokken gaven.

Persoonlijk ben ik voorstander van onbeperkt voer, maar het dier moet er geschikt voor zijn. Mijn ouders hebben een poes die zich obees vreet bij onbeperkt, (terwijl hun andere 2 er prima mee om gaan, allemaal buitenkatten) dus dan gaat het voor de gezondheid van het dier niet.

Yo, waar heb je die voertoren vandaan?
(en wat voor graanvrij brokjes + vlees geef jij?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:17

Onze katten hebben 3-4 bakjes met brok staan (200 gram samen denk ik) . En dan krijgen ze 2x per dag blikvoer. (ongeveer 65 gram).

De hond van mijn ouders krijgt 2x per dag eten, een hond kent volgens mij geen gevoel van ik zit vol en kan dus blijven eten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:20

Verhip, bedenk me net dat ik ook nog konijnen heb! Die krijgen onbeperkt hooi en stro, eens per dag brokjes + groenvoer.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:24

Elk dier is daarin anders. Wij geven onze hond op aanraden van de dierenarts 3 maal per dag eten. Dit was met een reden, dus de dierenarts gaf dit niet als algemeen advies. Toen we een 2e hond erbij kregen, zijn we dit gewoon zo blijven doen en dat gaat prima.

Zoals anderen zeggen, niet elk dier kan omgaan met onbeperkt voedsel. Onze 2e hond al helemaal niet, die heeft 2 tot 3 jaar lang in India gezworven en was graatmager toen we hem kregen. Hij is nog steeds heel erg gefixeerd op voedsel en als hij onbeperkt voedsel zou krijgen zou hij het in een keer opeten met de gedachte 'straks jat iemand anders het van mij, dit kan mijn laatste voedsel zijn'. Na ruim 2 jaar bij ons zijn snapt hij nog steeds niet dat hij niet meer hoeft te vechten voor zijn eten. :(:)

De kat daar aan tegen heeft onbeperkt voedsel. En in tegenstelling tot de meeste huis, tuin en keuken katten, is hij ontzettend slank. Maar dat kan ook komen omdat hij gewoon ontzettend neurotisch is. :=

Overigens, onze dieren geven gewoon aan wanneer ze honger hebben hoor. :+ Ze zijn daar heel bescheiden, maar wel duidelijk in. Zo krijgen ze rond 4 uur standaard hun middageten. Soms hebben ze in de ochtend al vroeg gekregen en gaat Skoupa gewoon om half 4 voor me zitten. Ja, duidelijk, dan krijgen ze eten.

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom 1 keer per dag voer het beste is voor honden? Zelf vind ik dit niet heel erg logisch, hier moeten ze energie uithalen, je kan toch nooit een hele dag lang teren op 1 grote hap? Wat misschien in die ene keer ook te veel is, maar verspreid over de dag te weinig. Volgens mij krijg je dan juist honden die ontzettend schrokken omdat dat het enige is wat ze op de dag krijgen.
Nooit eerder gehoord namelijk en omdat Skoupa onze eerste hond was en het voor haar dus wel beter is om 3 keer op een dag verspreid te krijgen heb ik me er ook nooit in verdiept hoe het dan algemeen zit.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:25

Hier zowel de honden als katten op onbeperkt brok, heb gewoon altijd de bakken gevuld staan, ideaal. Zijn allemaal op goed gewicht en kerngezond. En als ze iets anders willen, weten ze het buiten te vangen (aldus de kat, die wederom met een meesje naar binnenkomt, zucht...).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:25

mijn kat krijgt 45 gram brokjes per dag, is dat op is dat pech. Ook krijgt ze 2 keer per week ene extra zakje natvoer omdat ze wat achte ris met groeien en dat is extra energie. Ik heb nu ene mooie (kleine) kat van 5 maanden die mooi 2.150 kg weegt. Dus ik ga het voorlopig zo blijven doen, komt ze niet meer bij op juist teveel assen we het voerbeleid aan.

Mijn hond van 12 is modervet maar heeft allerlij aandoeningen. Die krijgt 's ochtends bij haar pilletjes een stukje kipfilet en 'savonds kip met ene beetje aardappelen en groenten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:28

Gemiddeld genomen komt mijn hond in de winter nog geen uur per dag uit. Dan loopt ze los. Kan je zielig vinden maar ze blijft gewoon op de oprit staan. _O-
Kijk een actieve boerderij hond onbeperkt eten geven is logisch. Zo'n lui mormel als wij hebben onbeperkt geven is doodslag. :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:32

Lara_Silver schreef:
Hier hebben onze gecastreerde binnenkatten onbeperkt graanvrije indoor/light brokjes ter beschikking. Deze moeten ze uit hun voertoren vissen:

[ Afbeelding ]

Aangezien ik hem iedere dag bijvul weet ik dat ze met z'n tweeën +-80 gram in 24u weg vissen.

Tevens krijgen ze voor de lekker nog zo'n 40 gram graanvrij natvoer. Op deze manier heb ik ze al twee jaar op stabiel en volgens de dierenarts perfect gewicht. Ik weeg ze regelmatig omdat zeker de rode tendens heeft te dik te worden, zoals we gemerkt hebben toen we nog normale brokken gaven.

Persoonlijk ben ik voorstander van onbeperkt voer, maar het dier moet er geschikt voor zijn. Mijn ouders hebben een poes die zich obees vreet bij onbeperkt, (terwijl hun andere 2 er prima mee om gaan, allemaal buitenkatten) dus dan gaat het voor de gezondheid van het dier niet.

heb ik ook..

nu moet ik wel zeggen dat mijn 19 jarige poes deze toren inmiddels weet te saboteren.
gewoon omgooien die hap, dan kun je er veeeeeeeeeeeeeeel makkelijker bij..
nummer twee hengelt precies dat brokje wat ze wil helemaal van boven naar beneden.
kat drie, die het niet mag hebben... maait met 1 poot beweging bijna alles van de bovenste naar de middelste en daarna door naar de onderste etage.. Kat 4 kijkt er nauwelijks naar om en vreet liever veertjes, plastickjes etc als je niet oplet..

kat 3+4 zijn 6 maanden oud..
1 is 19, nr 2 is 13..
vanwege de slechte nieren van de oudste zit er nierdieet voer in de toren..

sinds de kittens er zijn hebben ze semi onbeperkt..
kittenvoer in de logia, senioren nierdieet erbuiten (de andere oude mag dit gewoon eten als maaltijd aldus DA). kittens worden snachts ingesloten en als ze aangeven trek te hebben. Daarnaast worden ze ingesloten bij hun voer als een van de oudjes aangeeft trek te hebben (kunnen ze mooi een uurtje slapen gelijk).

dieet moet hier heel goed opgeborgen worden.. want met name het mannelijke kitten speert als een bliksemschicht uit de logia daar naar waar normaal de brokjes voor de bejaarden zijn.. als het er staat dan inhaleert hij het als de beste stofzuiger.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:32

Suliko schreef:
Hij is nog steeds heel erg gefixeerd op voedsel en als hij onbeperkt voedsel zou krijgen zou hij het in een keer opeten met de gedachte 'straks jat iemand anders het van mij, dit kan mijn laatste voedsel zijn'. Na ruim 2 jaar bij ons zijn snapt hij nog steeds niet dat hij niet meer hoeft te vechten voor zijn eten. :(:)

Mijn lieve Mum is ruim 10 jaar bij mij geweest en al die tijd gefixeerd gebleven op eten. Elke vuilniszak langs de straat moest tóch even gecheckt worden... :(:)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:35

MarlindeRooz schreef:
Gemiddeld genomen komt mijn hond in de winter nog geen uur per dag uit. Dan loopt ze los. Kan je zielig vinden maar ze blijft gewoon op de oprit staan. _O-
Kijk een actieve boerderij hond onbeperkt eten geven is logisch. Zo'n lui mormel als wij hebben onbeperkt geven is doodslag. :=

Haha, herkenbaar. Al is onze Indische zwerver geen lui mormel, maar hij heeft absoluut een afschuw voor nat weer. :') Trauma aan de moesson denk ik zo. :+ Dwingen werkt niet, af en toe wel, meeslepen als een dweil over de vloer zorgt er wel eens voor dat hij alsnog meegaat. Maar als hij echt niet wil, is dat zijn probleem. Inmiddels zit er wel meer een systeem is, als hij echt moet dan gaat hij voor de deur zitten. En de regel (die hij ook echt snapt nu) is 1 plas en dan mag hij weer naar huis. Dus als het regent/heeft geregend pist hij enkele meters van het huis af en draait weer om naar huis. :') In de auto en naar het bos/uiterwaarde snapt hij wel heel goed. Het probleem ligt ook vooral aan de wijk, zelf met lekker weer is het bijna niet te doen om even een blokje om te gaan.

Maar dit zorgt er ook voor dat in periodes met vies weer, het aantal gram wat hij krijgt telkens aangepast moet worden. Het scheelt dat ze bijna dagelijks naar het bos of de uiterwaarde gaan. Maar als het echt alleen maar regent, weken achter elkaar, ga je ook geen uren het bos in.

Quellian schreef:
Suliko schreef:
Hij is nog steeds heel erg gefixeerd op voedsel en als hij onbeperkt voedsel zou krijgen zou hij het in een keer opeten met de gedachte 'straks jat iemand anders het van mij, dit kan mijn laatste voedsel zijn'. Na ruim 2 jaar bij ons zijn snapt hij nog steeds niet dat hij niet meer hoeft te vechten voor zijn eten. :(:)

Mijn lieve Mum is ruim 10 jaar bij mij geweest en al die tijd gefixeerd gebleven op eten. Elke vuilniszak langs de straat moest tóch even gecheckt worden... :(:)

Ja, hier hetzelfde. :j Al is het dan wel weer grappig dat hij geen ranzige dingen van straat eet hier, dat doet alleen ons andere mormel (met favoriet kattendrollen ijsjes).

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:39

Onze boerderijkatten krijgen 2x perdag brokjes en de rest zullen ze buiten moeten vangen, water staat er altijd onbeperkt in meerdere bakjes, maar regenplassen of uit de koeiendrinkbak drinken ze nog liever :P

Onze honden ook 2x per dag brok.

Mijn ratten krijgen 1x per dag voer afgewogen 15 gram per rat. dit strooi ik uit over de bodem zodat ze zelf moeten zoeken. Ze krijgen pas nieuw voer als het vorige op is. dit tegen selectief eten.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:45

haffylover schreef:
Ik ben van mening dat een dier eigenlijk water en voer tot beschikking moet hebben ten alle tijden zodat ze kunnen eten naar behoefte.

Ik vind zelf sneu voor sommige dieren als ze paar een x keer per dag voer krijgen omdat de baas dit wil. Wij zelf steken ons ook eten onder de neus zoals we honger hebben. Waarom mag ons huisdier dat dan niet? Zij kunnen het niet zeggen als ze honger hebben.
Ik heb 4 honden thuis rondlopen.
Ze hebben onbeperkt water, en krijgen s'morgens en s'avonds eten.
Ze zijn allemaal mooi op gewicht, niet te dun en niet te dik.
Stel dat ik onbeperkt voer neerzet,dan word dat ten eerste een gevecht wie er bij de voerbak mag, en ze zullen de hele dag blijven eten. (niet een brokje als ze langs de bak lopen, maar echt leeg schransen die bak!)
Dan heb ik in 2 weken tijd niet meer 4 honden,maar 4 worsten thuis.

Met 1 hond zou het bij mij wel gaan,maar met 4..
Ze zijn nogal beschermend/verdedigend naar hun bak tegenover elkaar.
Ik mag de bakjes oppakken ook als ze aan het eten zijn, maar is 1 hond eerder klaar dan de ander en loopt ie dan te dicht bij de bak van de hond die nog aan het eten is, dan vliegen de brokken door de keuken!

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:46

Wij voeren 2 keer per dag, om meerdere redenen. We voeren vers dus dat lang laten staan is gewoon niet handig. Daarbij is onze jongste hond een gigantische vreetzak dus die zou waarschijnlijk binnen no-time een behoorlijk stukje zwaarder zijn.
Onze andere hond is juist een hele slechte eter en als er de hele dag een bak brokken staat raakt ie ze niet aan. Met vaste voermomenten eet hij redelijk.
Kortom, met altijd voer beschikbaar zou ik 1 dikke, en 1 graatmagere hond hebben (want al zou die wat willen eten, tegen die tijd heeft de jongste het grootste deel waarschijnlijk allang al op)

We sporten actief met de honden en dus is het belangrijk dat ze ivm belasting netjes op gewicht blijven. Ze krijgen behoorlijke hoeveelheden te eten en doen het hier prima op, en doordat we precies weten wat ze krijgen kunnen we ook makkelijk aanpassen als een van de 2 afvalt of aankomt.
Daarbij hebben ze genoeg spul om te knagen en krijgen ze regelmatig vleessnacks.