Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Iris82 schreef:Mijn kat is van 1x per dag supermarkt voer bij de oude eigenaar naar onbeperkt Porta 21 gegaan bij mij. Gevolg: het werd een rollade.
Staat nu op twee keer per dag een half bakje.
Kuggur schreef:Absurde stelling TS. Je kunt jouw ene kat niet als maat der dingen hanteren.
Er zijn genoeg huisdieren die kogelrond zouden worden op een ad libitum voedermethode.
Soms (en dat is eerder uitzondering dan regel) kan het, meestal niet, en dat laatste geval heeft desastreuze gevolgen voor de gezondheid van het betreffende dier.
Quellian schreef:Onze katten kunnen niet omgaan met onbeperkt brok
De katten krijgen 2x per dag te eten, de hond in principe 1x of 's morgens nog wat extra brokjes. Wij voeren op het oog.
bakje is makkelijker hoorLara_Silver schreef:Hier hebben onze gecastreerde binnenkatten onbeperkt graanvrije indoor/light brokjes ter beschikking. Deze moeten ze uit hun voertoren vissen:
[ Afbeelding ]
Aangezien ik hem iedere dag bijvul weet ik dat ze met z'n tweeën +-80 gram in 24u weg vissen.
Tevens krijgen ze voor de lekker nog zo'n 40 gram graanvrij natvoer. Op deze manier heb ik ze al twee jaar op stabiel en volgens de dierenarts perfect gewicht. Ik weeg ze regelmatig omdat zeker de rode tendens heeft te dik te worden, zoals we gemerkt hebben toen we nog normale brokken gaven.
Persoonlijk ben ik voorstander van onbeperkt voer, maar het dier moet er geschikt voor zijn. Mijn ouders hebben een poes die zich obees vreet bij onbeperkt, (terwijl hun andere 2 er prima mee om gaan, allemaal buitenkatten) dus dan gaat het voor de gezondheid van het dier niet.
Ze zijn daar heel bescheiden, maar wel duidelijk in. Zo krijgen ze rond 4 uur standaard hun middageten. Soms hebben ze in de ochtend al vroeg gekregen en gaat Skoupa gewoon om half 4 voor me zitten. Ja, duidelijk, dan krijgen ze eten.
Lara_Silver schreef:Hier hebben onze gecastreerde binnenkatten onbeperkt graanvrije indoor/light brokjes ter beschikking. Deze moeten ze uit hun voertoren vissen:
[ Afbeelding ]
Aangezien ik hem iedere dag bijvul weet ik dat ze met z'n tweeën +-80 gram in 24u weg vissen.
Tevens krijgen ze voor de lekker nog zo'n 40 gram graanvrij natvoer. Op deze manier heb ik ze al twee jaar op stabiel en volgens de dierenarts perfect gewicht. Ik weeg ze regelmatig omdat zeker de rode tendens heeft te dik te worden, zoals we gemerkt hebben toen we nog normale brokken gaven.
Persoonlijk ben ik voorstander van onbeperkt voer, maar het dier moet er geschikt voor zijn. Mijn ouders hebben een poes die zich obees vreet bij onbeperkt, (terwijl hun andere 2 er prima mee om gaan, allemaal buitenkatten) dus dan gaat het voor de gezondheid van het dier niet.
Suliko schreef:Hij is nog steeds heel erg gefixeerd op voedsel en als hij onbeperkt voedsel zou krijgen zou hij het in een keer opeten met de gedachte 'straks jat iemand anders het van mij, dit kan mijn laatste voedsel zijn'. Na ruim 2 jaar bij ons zijn snapt hij nog steeds niet dat hij niet meer hoeft te vechten voor zijn eten.
MarlindeRooz schreef:Gemiddeld genomen komt mijn hond in de winter nog geen uur per dag uit. Dan loopt ze los. Kan je zielig vinden maar ze blijft gewoon op de oprit staan.
Kijk een actieve boerderij hond onbeperkt eten geven is logisch. Zo'n lui mormel als wij hebben onbeperkt geven is doodslag.
Trauma aan de moesson denk ik zo.
Dwingen werkt niet, af en toe wel, meeslepen als een dweil over de vloer zorgt er wel eens voor dat hij alsnog meegaat. Maar als hij echt niet wil, is dat zijn probleem. Inmiddels zit er wel meer een systeem is, als hij echt moet dan gaat hij voor de deur zitten. En de regel (die hij ook echt snapt nu) is 1 plas en dan mag hij weer naar huis. Dus als het regent/heeft geregend pist hij enkele meters van het huis af en draait weer om naar huis.
In de auto en naar het bos/uiterwaarde snapt hij wel heel goed. Het probleem ligt ook vooral aan de wijk, zelf met lekker weer is het bijna niet te doen om even een blokje om te gaan. Quellian schreef:Suliko schreef:Hij is nog steeds heel erg gefixeerd op voedsel en als hij onbeperkt voedsel zou krijgen zou hij het in een keer opeten met de gedachte 'straks jat iemand anders het van mij, dit kan mijn laatste voedsel zijn'. Na ruim 2 jaar bij ons zijn snapt hij nog steeds niet dat hij niet meer hoeft te vechten voor zijn eten.
Mijn lieve Mum is ruim 10 jaar bij mij geweest en al die tijd gefixeerd gebleven op eten. Elke vuilniszak langs de straat moest tóch even gecheckt worden...
Al is het dan wel weer grappig dat hij geen ranzige dingen van straat eet hier, dat doet alleen ons andere mormel (met favoriet kattendrollen ijsjes). 
haffylover schreef:Ik heb 4 honden thuis rondlopen.Ik ben van mening dat een dier eigenlijk water en voer tot beschikking moet hebben ten alle tijden zodat ze kunnen eten naar behoefte.
Ik vind zelf sneu voor sommige dieren als ze paar een x keer per dag voer krijgen omdat de baas dit wil. Wij zelf steken ons ook eten onder de neus zoals we honger hebben. Waarom mag ons huisdier dat dan niet? Zij kunnen het niet zeggen als ze honger hebben.