Help, mijn puppy is een dwingeland!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:40

@astridklomp :)* Daar zeg je me wat! Bij mijn ouders gunt ze zich vaak de rust niet, want alles is zo leuk daar. Veel mensen, veel prikkels, grote tuin met vijver etc.

Toen ze nog wat jonger was deed ik haar verplicht in de bench, en dan piepte ze wel, maar dan ging ip even op een krukje voor de bench zitten en was het ook zo over. Dan ging ze slapen. Ik heb toen ook expres alles dubbel gekocht, zodat ze bij mijn ouders dezelfde bench heeft als thuis.

Nu net ook weer, ik heb 3 kwartier gelopen, gespeeld ondertussen en apporteren geoefend. We komen thuis, ze krijgt d'r vlees, en ze heeft het nog niet op of ze staat alweer bij de deur te piepen... :x En aangezien ze om half 7 al wakker was, en vanmiddag mee is geweest naar de moestuin, is ze geloof ik al de hele dag wakker. Dus ze is nu met een lekker kluifje in de bench, kijken wat er gebeurt!

AstridJ

Re: Help, mijn puppy is een dwingeland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:23

Heel goed, denk echt dat dat zal schelen. Het zal wel even wennen zijn voor je pup dat ie meer moet slapen, en daar zal ze wel tegen in gaan, maar daar moet je even mee doorzetten.

Denk echt dat dat de oorzaak is, aangezien ze bij je ouders zoveel prikkels krijgt en weinig slaapt.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:29

Het voordeel is trouwens dat als ze van jongs af aan gewend zijn aan het regelmatige speel-slaap ritme dat ze dit ook blijven doen als ze ouder zijn. Ook oudere honden kunnen overprikkelt raken en hebben rust en regelmaat nodig. Ook oudere honden verwerken prikkels en stress in hun slaap.
Als je zo'n drukke pup die zelf te weinig rust neemt zijn gang laat gaan, dan blijft ie dit ook doen als ie ouder wordt. Dan krijg je dus een drammerige, stuiterende ADHD hond.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 19:32

Afbeelding

Afbeelding

Het witte monster in kwestie :P. Ze is grotendeels wit, met gekleurde oortjes en hier en daar een stipje. Ze ligt nu heeeeerlijk te slapen, ben benieuwd wat er gebeurt rond een uur of tien.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:22

Heb je een commando dat je gebruikt als iets gedaan is?
Als mijn hond (ook Keeshond) te heftig speelt met mij, draai ik me om en zeg KLAAR. Dan negeer ik hem en ga iets anders doen. Na 3x snapte hij dat 'klaar' betekent dat er geen reactie meer komt van mij. Echt heel consequent in zijn. Klaar is klaar. Hij trekt z'n plan maar. Inmiddels werkt 'klaar' ook op blaffen (soms :+ ) en op de katten jagen.

Overigens, als ik muziek opzet, gaat hij een stuk minder drammen. Ook is hij dan minder blafferig. Misschien helpt dat ook bij jou? Radio op en gewoon even naar een andere kamer gaan als ze begint te blaftoeteren. Pas terug de kamer in als het stil is (en dan niet direct aandacht geven of alsnog de deur openen. Deur blijft toe met die kou :)) ).

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:32

Aw wat een leukerd!!

Rebel helaas werkt negeren niet als je pup overprikkelt is en slaap te kort komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:42

Gossie wat een schattig beest zeg.

Maar de combi border x kees is wel een beetje recept voor dit gedrag.
En als ze dan ook nog veel werkdrift heeft, ben je helemaal de klos.
Ik geloof dat hierboven al iemand noemt dat ze overprikkelt kan zijn en verplicht rust moet nemen, dat is bij een werkertje heel belangrijk. Moeilijk, zeker omdat je er nu nog niet zo veel mee kunt doen, maar als je nu niet consequent bent zit je met 15 jaar ellende.
Rond etenstijd zou ik haar aan de lijn doen en de lijn gewoon loslaten op de grond. Gaat ze blaffen dan kun je corrigeren met hulp van de riem, laat haar stil zijn en leg haar af. Tijdens het eten kun je het einde van de riem op je schoot leggen of evt rond je voet slaan en met je voet dan een rukje geven als ze blaft.
Heb je ervaring met borders en keeshonden?

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:24

Zie dat er nog meer goede tips voorbij komen inderdaad!
Wbt het uitdagen (als ze inderdaad verder genoeg rust krijgt!) in de trant van agility, de weave moet altijd met linkerschouder ingestoken worden, dat kan je aanleren, ze moeten op de toestellen bij op en afloop bepaalde vlakken aanraken (de raakvlakken), dat is ook te oefenen met (bijvoorbeeld) een stuk karton op de grond, eroverheen lopen, voorpoten eraf, achterpoten er nog op en commando erbij (het two-on-two-off principe, maar dat commando wordt als te lang ondervonden :P ) Je kan ze leren om onder een doek door te lopen (slurf) en leren om op een verhoging/vast en ander materiaal vierkant (tafel) te blijven zitten voor minstens 5 seconden, dit zonder jouw aanraking. Dat zijn dingen die al de basis voor latere agility leggen, als ze ouder is kan je natuurlijk uitbreiden dmv hoogte- en breedtesprongen aan te leren, maar dat moet je zeker niet te vroeg doen om de botten en gewrichten nog even wat rust te gunnen om te groeien ;)
Edit: er is vast ook veel op internet te vinden wat de regels en richtlijnen zijn bij agility, kijk eens wat daarvan dus al aan te leren valt, geheid dat ik iets vergeet ;)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:23

Gister ging supergoed, maar vanavond, pffffff..... Ik ben nu een uur thuis, en ze is alles uit de kast aan het halen om toch vooral maar in de tuin te mogen. Ze mag best in de tuin, maar niet als ze een circus schopt. Ik zit er hevig over te denken om maar eens vroeg naar bed te gaan vanavond (nu dus laatste rondje en dan bench), maar dan is ze morgenochtend weer heel vroeg op.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:36

Wat heb je vandaag gedaan dan? Als ze heel de middag bij je ouders is geweest, dan heeft ze weer te weinig geslapen. Ik zou proberen regelmaat erin te houden.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:54

Haha, yup, ik was werken dus ze was bij mijn ouders. Ze heeft vanavond wel voor de kachel liggen slapen, maar vanochtend is ze mee geweest naar de moestuin en na de lunch is ze een uurtje of 2 alleen geweest en ik denk niet dat ze dan slaapt (te alert). Ze doet tussendoor wel elke keer dutjes maar ik heb niet het idee dat dat zoden aan de dijk zet. Ook heeft het de hele middag geregend, en madame heeft een gruwelijke hekel aan regen, dus kilometers heeft ze ook niet gemaakt. Pas toen het droog was vanavond hebben we een flinke wandeling gemaakt. Voor het avondeten heb ik zoekspelletjes gedaan, dus tijdens het eten was ze wel netjes stil.

Ze is ondertussen in de tuin geweest, en ik ga nu nog even trainen met pootjes geven. Die beheerst ze nog niet, dus dat is even puzzelen voor haar. En dan een iets langer laatste rondje denk ik, zodat ze d'r beweging wel heeft.

Edit: ben even met haar aan het spelen, spuugt ze zo een melktandje uit! :D Nu heb ik er al twee, van de week een hoektandje en nu iets dat op een kiesje lijkt (hoewel dat te vroeg is) :D Normaal gesproken vind je die niet zomaar, toch?

Nog een edit: Volgens dit plaatje is het denk ik eerste kiesje uit de onderkaak, M1. Tenminste, daar lijkt hij het meeste op.

Allerlaatste edit: *\o/* We hoeven niet vroeg naar bed (ik ben een nachtuil) want madame ligt te tukken! :D