Jonge hond trekt veel aan riem..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:18

xPearl schreef:
Arjan1983 schreef:
Even oftoipc: Ik zie in je profiel dat je ook Stabij x golden retriever Tommy hebt? wat is zijn achtergrond en hoe oud is ie?

Juppss. We hebben hem gekocht als jonge pup bij mensen in de buurt (Geen idee meer waar). Hij is nu 6 jaar als ik het goed heb :)

Okay'; Dacht even dat het een broertje was van mijn teefje, echt een Look a Like. mijn teefje is al 9 jaar jong. Mijn teefje komt uit Doornspijk!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:19

Wat is de reden dat je niet op cursus wil/kan? Dat was namelijk het eerste waar ik aan dacht!

xPearl

Re: Jonge hond trekt veel aan riem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:21

Ik wil het hier verder niet echt in het topic zetten waarom ik daar niet heen wil. Maar daar heb ik wel mn redenen voor ..

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:23

xPearl schreef:
@Merula123
Daar dacht ik inderdaad ook aan. Maar gaan ze dan niet juist nogmeer trekken?

Dat weet ik niet zeker, sorry. Het is dan wel makkelijker voor jou om hem tegen te houden.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:24

Vivian__ schreef:
Merula123 schreef:
Misschien een tuigje ipv een halsband? Ik weet niet of hij daardoor minder gaat trekken, maar dat is in ieder geval wel fijner voor de hond dan zo'n halsband die strak om zijn nek komt te staan als hij gaat trekken. :) Dan is het ook wat makkelijker om weerstand te geven als hij trekt.

Het is toch juist de bedoeling dat het dier minder gaat trekken? Als je een comfortabel tuigje omdoet (wat gemaakt ik om mee te trekken, denk aan honden voor de slee) gaat dat toch niet meewerken?
Bij ons werkt dat juist wel heel goed, omdat je de hond dan tegen kan houden op zijn borst, en niet bij zijn nek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:25

xPearl schreef:
anneliesdj schreef:
Wat heeft je hond te doen thuis? Want hij loopt wel los om huis wanneer hij wil, maar gaat hij ook actief met iemand mee, trainen jullie met hem, of fiets je met hem, of is er veel ongedierte waar hij op kan jagen? Zowel jack russel als stabij zijn werkhondjes en als die de hele dag niets te doen hebben, worden ze gewoon vervelend. Dus zorg dat hij iets van mentale uitdaging heeft.

Hij heeft erg veel speelgoed, waar hij de hele dag mee speelt. Ook speelt hij met onze andere hond, en pest de katten soms. Verder ben ik met hem balletje aan het gooien etc, en leer hem nieuwe commando's. Fietsen heb ik 2x gedaan, wat hij helemaal geweldig vond. Maar dat wil ik niet veel doen, aangezien hij nog geen jaar is..

Spelen met speelgoed, of met de andere hond of katten, is geen mentale uitdaging.
Die kunnen jij of je ouders hem alleen geven.
En ik zie je tuin hierboven, dat is echt geen ruimte waarin een hond als deze zichzelf kan vermaken. In principe hoort elke hond uitgelaten te worden, 4x per dag. Op een boerderij, waar de hele dag van alles gebeurt en allerlei ongedierte rondloopt, kan een hond zichzelf nog wel vermaken. Maar gewoon loslaten in de tuin in de verwachten dat hij zichzelf wel vermaakt, dat werkt natuurlijk niet.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:25

eigenlijk ben ik ook benieuwd dat als je tegen een probleem aanloopt je niet op cursus wil?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:28

xPearl schreef:
Ik wil het hier verder niet echt in het topic zetten waarom ik daar niet heen wil. Maar daar heb ik wel mn redenen voor ..

En dat is prima, als je hem geeft wat hij nodig heeft en jullie allebei tevreden zijn.
Maar daar schort duidelijk nog het een en ander aan.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:28

anneliesdj schreef:
Spelen met speelgoed, of met de andere hond of katten, is geen mentale uitdaging.
Die kunnen jij of je ouders hem alleen geven.
En ik zie je tuin hierboven, dat is echt geen ruimte waarin een hond als deze zichzelf kan vermaken. In principe hoort elke hond uitgelaten te worden, 4x per dag. Op een boerderij, waar de hele dag van alles gebeurt en allerlei ongedierte rondloopt, kan een hond zichzelf nog wel vermaken. Maar gewoon loslaten in de tuin in de verwachten dat hij zichzelf wel vermaakt, dat werkt natuurlijk niet.

Nouja. 4x per dag kan ik hem gewoon niet bieden. Ben ik nu een slechte hondeneigenaar dan?
Maar verder ben ik, zoals ik al zei, ook wel met hem bezig met trainen etc. Maar laat ik dat nou niet 24/7 kunnen doen ;).

@Cinnepin
Ik ga hier verder niet in het topic zetten waarom ik daar niet heen wil. Maar daar heb ik gewoon mijn redenen voor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:31

Nouja heel eerlijk; als je je hond niet eens 4x per dag kunt uitlaten, snap ik niet waarom je aan een hond begint, want dat is toch wel het minimum.
En zeker het ras wat je gekozen hebt heeft veel meer nodig dan dit.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:49

Je zou naar een U-lead kunnen kijken, maar dan nog zou ik een cursus aanraden, er zijn tegenwoordig zoveel hondenscholen, dat je vast wel 1 in de buurt kunt vinden die bij je past ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:03

Of prive begeleiding? Met een gedragsdeskundige kan eventueel ook.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:13

Ik loop met mijn honden ook maar 2-3x per dag, en met de pups dan nog een aantal keer even plassen in de tuin. Maar dat betekent alsnog dat ze minimaal een uur per dag lopen en vaak wel 1.5 uur.

Een uur per dag lopen is voor een actief ras, en dat is waar je voor gekozen hebt, minimaal. En dan moet hij ook los kunnen en lekker zijn benen strekken. Als dat echt niet gaat, omdat er geen veilige plek is, raad ik je aan met minimaal 10m lijn te lopen. En voor een actieve hond is dat echt krap. Ik heb zelf 2 middenslagpoedels, 1 van de 2 kan op het moment alleen op hele veilige plaatsen los en ze rent steeds van de ene naar de andere kant aan de 10m-lijn. Ik heb aan het einde dan ook een flink stuk reklijn zitten.

http://www.hondenoutlet.nl/product/ruff ... hondenriem

Deze heb ik en dat maakt zowel voor de hond als voor mij een groot verschil. Ze trekt er trouwens minder mee dan als ze direct aan de lijn zit.

Ik zou dus beginnen met (veel) meer bewegen en minimaal een kwartier per dag trainen om haar mentaal wat meer te stimuleren. Ik ben een voorstander van clickertraining, als je het dan fout doet, lijdt de hond er niet onder (en iedereen maakt fouten). Je bouwt overigens niet het snoepje na de click af, maar gaat steeds minder vaak clicken (en dus minder vaak snoepjes geven). Met je hond maak je de afspraak: click = snoepje. Het is een brugsignaal, geen pavlov-middel.

Deze film geeft misschien nog wat handvatten als je echt niet naar een hondenschool wilt, maar dat laatste raad ik eigenlijk wel echt aan. Niemand is zo goed dat een trainer geen nut meer heeft, zelfs topsporters trainen met trainer.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:18

Oei, 1 keer per dag uit is wel heel erg weinig. Zelfs voor mijn molossers die echt kalm en rustig zijn, is 1 keer per dag echt te weinig. Anders misschien denk-spelletjes doen om de hond mentaal moe te krijgen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:30

Er staat toch dat die 2x gaat , 1x met haar en 1x met haar vader.
Trek er eens een maand voor uit om elke dag aan de riem te oefenen.
Lees eens het boek de vrouw die naar honden luistert.
En er is niets leukers dan op een goede hondenschool te zitten met je hond.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:36

Wij hebben een 10 maand oude kooiker. Ook een energiek ras.
Een grote tuin en veel speelgoed.
Meneer word minimaal 4x daags uitgelaten. Nu zijn dat 4 rondjes van 15 a 20 min. Eigenlijk te kort. Maar ik ben zelf hoogzwanger. Daarom doe ik denkwerk met mijn pup (google er eens op)

Maar ik zou mijn hond echt pesten met 1x uitlaten.

Qua trekken zijn er vele goede methodes. In iedergavel niet terug trekken of straffen.

Trekt de hond dan stop jij. Ontspanning is door lopen trekken is stil staan. En daar mag je gerust weken voor uittrekken.

Je kunt ook steeds het tegen overgestelde doen van wat je hond wil. Wil hij links ga jij rechtm trekt hij rechtdoor dan keer je om en ga je terug.
Je blijft ondertussen steeds in een flinke pas door lopen. Hij moet op jou letten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:48

Ik ben absoluut geen pro wbt het beleren van honden. Echter zou ik die uitlooplijn niet gebruiken tot dat je hond geleerd heeft netjes naast je te blijven lopen.

Ikzelf heb onze hond (die nu niet meer leeft, maar dat terzijde) perfect geleerd om naast ons te lopen. Ik heb weliswaar ook een puppycursus gedaan. Ik denk (maar nogmaals, geen pro) dat het een kwestie is van héél veel trainen én consequent zijn. Ik heb niet alleen een uur per week puppycursus gedaan, maar ik heb ook úren getraind in de tuin dmv prikpaaltjes en daar omheen lopen etc. maar ook tijdens wandelingen. Commmando volg (of voet). Ik gebruikte wel een (normale) slipketting, dit is wat werd gebruikt op de cursus, ik heb hier geen probleem mee met correct gebruik. Ik gebruikte die alleen om een klein rukje te geven als de hond te ver naar voren liep (in combi met ''volg''). Uiteraard ook positieve bekrachteging dmv gebruik van koekjes. Dit zou je ook kunnen doen dmv clickertraining.

Dus vooral véel trainen en heel consequent zijn.

Momenteel ben ik ook bezig om mijn paard netjes naast me te lopen, ze trekt niet maar heeft de neiging achter me te gaan lopen, dmv clickertraining (netjes naast me lopen is ''click'' en belonging, dit uitbouwen in lengte dus eerst steeds kort naast me lopen is ''click'' daarna langer naast me lopen is ''click'' etc.) Mocht ze voor me uit lopen geef ik ook bij haar een rukje aan het touw.

Hoop dat je hier iets aan hebt :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:00

Iedere hond heeft mentale uitdaging nodig en moet zijn energie (zowel lichamelijk als geestelijk!) kwijt kunnen. Veel mensen denken klaar te zijn door ze even in de tuin los te laten.
Het ene hondenras is het andere niet, ieder ras heeft zijn eigen behoeften en zijn eigen energielevel.
Je merkt dat zodra hij zijn energie kwijt is dat hij veel beter luistert. Dat zegt genoeg dacht ik zo.

Op de heenweg zal je hond ook moeten luisteren. Probeer 's voor het wandelen met hem wat denkspelletjes te doen. Denkspelletjes kosten veel energie! Dan is hij alvast wat energie kwijt.
Voor het afleren van trekken aan de riem zijn verschillende methodes, je zult moeten uitproberen welke jou het beste past. Ook hierin reageert iedere hond anders. Bij mijn reu werkte afwisselend rukjes en stilstaan, bij de andere reu werkte een slipband goed en bij mijn teef werkte beloningen (woordjes, minisnacks ed.) heel goed.

Gebruik vooral geen tuigje, dit stimuleert het trekken juist!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:31

Mizora schreef:

Als je echt van het trekken af wilt moet je zo'n riem juist niet gebruiken. Omdat er rek in zit leert de hond juist door te gaan als hij wat weerstand voelt, ze kunnen er dus juist lekker in hangen. Ook een flexi is om deze reden ongeschikt.

Neem een gewone nylon of leren lijn van 1,5 of 2 meter en wees consequent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:55

Mee naar de curus gaan kan handig zijn.

Maar goed zelf krijg je mij ook niet naar een puppycursus. Laatste ben ik met mijn lab heen geweest (2.5 jaar terug ) maar wat een betutteling en uur lang op veld staan is veelste lang.

Heb nu weer een pup. Maar eerste half jaar word er alleen maar mee gespeeld. Appèl komt daarna wel.

Naast lopen kun je op verschillende manieren aanleren. Die van mij heeft het geleerd doormiddel van een clicker. En volgen vanuit het spelen met de bal.

Nu heb ik zelf ook hele energieke rassen. Vaak word er nu om de dag mee gefietst. Eentje train ik voor uv examen. Dus 3 x 20 km. En elke dag 1 grote ronde uitlaten en 1 kleinere.

Hebben ook een grote tuin. Maar bij wandelen doen ze veel meer indrukken op. Tuin word gegeven moment saai.

En ik train er elke dag mee. Behalve met de pup.

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:01

hier een franse bulldog die ook constant trekt.. nou kan deze hond geen extreem lange wandelingen maken of veel wandelingen op een dag vanwege snel benauwd zijn helaas.. wij hebben nu een jaar een anti trek tuigje met sluiting aan de voorzijde, een super ding en het werkt perfect, ook voor zijn nekje een stuk prettiger, het trekken konden wij hier er echt niet uit krijgen helaas dus dit is een prima oplossing!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:11

Ik vind (let op, ik vind, mijn mening :-)) het onzin om te stellen dat wandelen aan een riem voor honden het summum is... Laat staan dat 4 keer per dag een rondje aan een riem het leven van je hond gelukkig maakt, haha! Het dier heeft een hondenvriendje, een grote tuin en een weiland...

Tuurlijk is wandelen met de baas ook gezellig en leuk en wordt ie daar enthousiast van, en is het aan de ts om dit op haar voorwaarden te gaan doen... Je hond vertoont dit gedrag omdat het werkt...

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:13

Vind dat jullie erg overdreven reageren.
Wij wonen ook op een groot vrijstaand huis, hebben 2 stallen en een hectare land met een redelijke tuin. Nu hebben wij een 2 Ridgeback's, een daarvan pup. Die lopen oo zowat de hele dag buiten, gaan we nooit met regelmaat mee lopen en hebben echt geen energie over.
Als je elke keer dat je het beestje ziet aanhaalt en er soms even mee speelt/ aandacht geeft/ wandelt dan komen ze echt niets te kort hoor. En ze geven vanzelf aan wanneer ze meer aandacht willen.

Blijkbaar hebben jullie allemaal zeeën van tijd en zitten jullie zo ongeveer de hele dag thuis voor de hond?
TS, zijn al veel goede tips voorbij gekomen maar neem alsjeblieft geen tuigje of uitlooplijn, dat lost immers niks op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:16

4x daags een rondje maakt de hond niet gelukkig nee, maar dat is wel het minimum om zijn behoefte te laten doen, zeker voor een jonge hond. :)*
Daarnaast heeft een hond gewoon uitdaging nodig en de meeste normale manier om die te geven is door te wandelen en de hond op die manier nieuwe plaatsen te laten verkennen.
Je kunt het ook doen door de hond thuis te vermaken, maar dan zul je er meer energie in moeten steken.

Seventeen, ts heeft geen 1,5 hectare met stallen, maar een gewone (ruime) tuin.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:18

Mijn honden spelen en ravotten de hele dag met elkaar, en tussendoor (zoals nu) ligt alles gestrekt in tevreden coma aan mijn voeten...
Ze vinden (en knagen op) botten, zijn gewoon hond. Daar hebben ze mij niet de hele dag voor nodig hoor, al vinden ze het natuurlijk ook leuk om met de auto, paarden of te voet er samen met mij op uit te trekken...

Mijn honden doen hun behoeften gewoon als ze moeten (buiten dan wel, haha) daarvoor ga ik ze niet aan een riem doen en dat wandelend ergens anders laten doen...