Katvriendelijke kamerplanten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Re: Katvriendelijke kamerplanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:41

Dat valt vies tegen femo! Wij hebben een kat in de praktijk gehad die alleen het water uit de vaas waar lelies in stonden gedronken en is doodziek geweest, inmiddels is ie 4 weken later gelukkig weer beter. Kat die dahlia gegeten had is na 4 dagen overleden..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:48

Oke ik weet niks van katten af maar is het niet zo dat katten geen dingen eten die giftig voor ze zijn?
Succes met zoeken naar een geschikte plant. :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:53

WillemYntJee schreef:
Dat valt vies tegen femo! Wij hebben een kat in de praktijk gehad die alleen het water uit de vaas waar lelies in stonden gedronken en is doodziek geweest, inmiddels is ie 4 weken later gelukkig weer beter. Kat die dahlia gegeten had is na 4 dagen overleden..

Dat meen je niet! Wat zielig :( maar hoe kan het dan dat de ene er wel ziek van word en de ander niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:38

Hey is idd wel handig om de echt giftige planten te weten en niet in huis te halen... dus lelies bijvoorbeeld.
Maar de "ze zijn giftig als ze er een akker van opeten planten " zpu ik persoonlijk echt niet mijden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:02

Oeps ik wist niet dat lelies zo giftig waren, die staan hier regelmatig op tafel. Nu ik er over nadenk wel een van de weinige boeketten waar ze volledig vanaf blijven..

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:06

Wij hebben ook wel eens lelies, naar daar zit mijn kat idd ook niet aan. Gelukkig maar, wist niet dat die zo giftig waren! Zonnebloemen zit hij wel aan, die sloopt hij....

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:09

Dee_Es schreef:
Ik had laatst een soort klein boompje die een beetje vetplant-achtig was, die aten ze niet op. Helaas gooien ze wel alle planten (ook grote) op de grond vanuit de vensterbank waardoor ik putten in mijn laminaat heb en heb geen bloempot meer over.
Ik heb bij de bloemist eens gevraagd naar katvriendelijke planten en heb toen een plantje meegekregen, die vonden ze zo lekker dat hij er nog geen maand heeft gestaan. Zo iets:
[ Afbeelding ]
Dat was dus ook geen succes. Ik haal nu soms bloemen in huis ipv planten. Daar blijven ze soms wel vanaf (en soms ook niet en dan kan ik dweilen).

Deze plant heb ik inderdaad staan en mijn poezelige vriendje knabbelt er erg graag aan..

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:15

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:00

Zonnetje81 schreef:
Alle palmachtige ofzo zijn giftig en knagen ze aan. Ik heb toen ik mijn eerste kat kreeg alle planten het huis uit gedaan. Dan maar geen planten, ik wil niet dat mijn katten ziek worden. Ze knagen ook al aan de sprieten in boeketten.

Fijn, wij hebben dus een palmachtige plant en poeslief eet er elke keer aan en kotst het 5 minuten later weer uit op de bank of vloerkleed (gelukkig geen brokjes erbij, enkel het stukje plant en vocht), in plaats van dat ze er van leert.. Inmiddels de plant op de hoge kast gezet zodat ze er niet meer bij kan en maar wat anders zoeken voor in de vensterbank...
Overigens komt ze nu nog niet buiten, maar is wel de bedoeling, heb geen palmachtige planten in de tuin, enkel hortensia, lavendel en buxus. Geen idee wat de buren in de tuin hebben, maar die poezen kotsen nooit zover ik weet.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:04

Ik las net dat ui ook giftig is? Poes heeft laatst paar kleine stukjes ui opgegeten.
We hadden frikandel speciaal gehad en lagen nog een paar kleine blokjes op bord. Dit zo op aanrecht gezet want moesten de buurvrouw even snel helpen.
Komen terug en de stukjes ui zijn verdwenen... Poes is niet ziek geweest daarna.
Ze mag eigenlijk niet op het aanrecht dus uiteraard doet ze dit als we even niet thuis zijn :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:29

Dan kom je weer op het punt, hoe giftig is giftig :)
Er zijn heel veel dingen giftig, maar van veel van die giftige dingen
Kan een klein beetje geen kwaad.

Giftig als in : bij het eten van 2 kg plantmateriaal zal het dier zIek worden, ga ik niet wakker liggen.
Giftig als in: ze kijken er naar en vallen dood neer, dan zou ik ze idd niet in huis halen.
Een paar stukjes ui zullen ze niet dood aan gaan of echt ziek van worden.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:01

Gelukkig, niet dat ik straks alsnog een dooie kat aantref in huis _O-

Verder proberen we haar uit de vensterbank te houden, maarja, het blijft een kat...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:06

Cactussen met grote scherpe stekels zijn ontzettend katvriendelijk :+

Mijn advies, een paar mooie neppers op de vensterbank. Die hoef je ook geen water te geven.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:07

jorika1986 schreef:
Cactussen met grote scherpe stekels zijn ontzettend katvriendelijk :+

Mijn advies, een paar mooie neppers op de vensterbank. Die hoef je ook geen water te geven.

Ik heb dus echt helemaal niks met nepplanten, en dan is dit ook nog aan een zonnige kant dus ze verkleuren binnen no time..
Misschien toch maar een cactus overwegen :')

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:20

Bij ons word alles wat maar enigszins spriet-achtig aandoet vakkundig aangevreten. In meestal daarna uitgekotst, net wat nontie eerder zei, een stukje plant met maagvocht. Ik snap dat nooit zo goed, is de plant dan lekker? Moet Poes toch iets kwijt uit haar maagje wat ik niet terug zie?
En moet ik dan juist wel of juist niet iets als kattengras neerzetten, waar ze wel aan mag vreten?

Vetplant ging bij ons lang goed, tot een dag dat ik aan het verpotten was en het ding op tafel stond. Poes kwam 'helpen' met verpotten, en gaf, om te bewijzen dat zij ook erg van planten houd, de vetplant een kopje. knak-knak-knak, de helft van de blaadjes er af :')

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:08

Heb hier een kluwen MaineCoons lopen en die kunnen overal afblijven. Hebben we sinds kort een Ragdoll kitten erbij en je raadt het al, geen plantenbak is veilig. Grrrr. Als ik haar boos toespreek kijkt dat monster me met haar felle blauwe ogen aan met een blik van "ik mag dat, ik ben cuuuuttteeee". Pure manipulatie. Ga de sateprikkers ook maar eens uit de kast halen }>