Wat vind jij belangrijk bij jouw dierenarts(praktijk)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:50

Op tijd komen of laten weten dat het wat later wordt. Ik heb bij mijn eerste paardenarts altijd minstens een uur gewacht zonder bericht van hun kant. Echt heel erg vervelend.

Ook heb ik wel eens voor een bepaald product rond gebeld voor de prijs, dat bleek bij de tweede dierenarts 20% goedkoper te zijn dan bij de eerste. Toen ben ik volledig overgestapt op de tweede en daar heb ik nooit spijt van gehad. Deze dacht erg goed mee en heeft ook op z'n vrije dag contact met me opgenomen omdat hem iets te binnen schoot. Dat was echt een topper.

Inmiddels ben ik verhuisd en hier gelukkig nog geen dierenarts nodig gehad.

anneliesdj

Re: Wat vind jij belangrijk bij jouw dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:48

Nuchterheid vind ik toch wel het belangrijkste.
Niet van alles voorschrijven als er niets aan de hand is, gewoon eerlijk zeggen kijk het nog maar een paar dagen aan als er niets te vinden is. En dan ook als je als eigenaar iets wilt wat niet realisitisch is dat aangeven. Transparantie over de behandeling en de kosten, dus van te voren aangeven wat de kansen zijn en wat het gaat kosten.
Goed beschikbaar zijn, dus niet pas over x dagen een afspraak kunnen maken of uren moeten wachten als er spoed bij is.
En dan bij voorkeur een beetje betaalbaar zijn. Een dure praktijk met alles erop en eraan moet ik als klant voor betalen en komt de bereikbaarheid doorgaans niet ten goede, dus dat hoeft er voor mij niet bij.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:58

Wat ik erg fijn vind is dat ik als baas betrokken word. Ik mag indien mogelijk altijd mijn dieren zelf begeleiden, wat naar mijn idee vaak ook het prettigst is voor het dier. Het voelt zich al niet comfortabel, dan ben je toch het liefste bij je bekende baasje.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:07

Als eerste altijd goed bereikbaar.
Met je meedenken en niet overal maar volspuiten met medicijnen.
Schrijven met een hark!

Maar ook eerlijk zijn als het niet meer eerlijk is tegen over het dier, en niet om te kunnen schrijven maar blijven aanmodderen.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik blij ben met de kliniek hier.
Onze hond had een tumor die niet te opereren was, en was een kwestie van afwachten.
De da heeft direct aan te geven dat wanneer wij besluiten het genoeg geweest is hij er ook aan mee zou werken.
Maar na een week na het inslapen het kaartje op de deurmat deed ook goed. Heel lief berichtje van de da zelf.

En nu ook mijn drachtige merrie ziek is, dan staan ze 24/7 voor ons klaar. Even een smsje hoe het gaat over en weer. Is mijn antwoord niet 100% positief dan belt ze gelijk.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:12

Ik vind het heel belangrijk dat ze een beetje ruimdenkend zijn, en niet te klinisch.
Niets is zo vervelend als een niet bijgeschoolde dierenarts.
Bijv: Die nog denken dat dieren nog puur op instict reageren en geen eigen karakter/slimheid hebben.

of er lomp mee om gaan. (te klinisch)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:25

Ik vind het vooral belangrijk dat ik gewoon een tijd doorkrijg wanneer de da komt. Al een paar keer gehad dat dat niet zo was, ze komen altijd wel vlot. (1 x belde ik en zou teruggebeld worden voor een afspraak.. 20 min later ging ineens de deurbel en stond er een DA) of de mededeling "tussen 8 - 12 rijden we visite, 15 min vantevoren bellen we even"

Het is dat het hele kundige artsen zijn, dan neem ik dat maar voor lief. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:31

Eerlijk en duidelijk zijn
Gevoel en hart voor paarden hebben
Luisteren naar de eigenaar/ruiter en die serieus nemen
Openstaan voor complementaire geneeswijzen
Niet behandelen om het behandelen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:13

Lielle schreef:
Openstaan voor complementaire geneeswijzen

"Complementair", die is nieuw voor mij. Geneeswijzen die alleen werken in combinatie met de reguliere behandeling?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:14

nieuwe benaming voor alternatief :-) Ik doe ook een keer politiek correct :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:20

Baas = de baas.

Al wil ik 10 in de DA zijn ogen onnodige röntgen laten maken dan gebeurt dat.

Meermaals meegemaakt dat ik na 3 tot 4 bezoeken pas mijn zin kreeg en iedere keer had ik gelijk en waren de foto's niet goed. Heb ik het fout? Wees blij! DA extra centen verdiend en ik gerust gesteld.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:26

Mijn dierenarts is altijd heel nuchter. Zegt waar het op staat en zegt ook gewoon als het niet meer goed komt. Hij zegt ook dat stel mijn paard krijgt een blessure en de kans op genezen is klein dat we haar het niet aan moeten doen om haar nog te laten herstellen..

Soms best hard maar wel de waarheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:33

Naast kundig moet mijn dierenarts ook gevoel hebben voor het dier. Voor mij houdt dat in dat hij/zij rustig en lief maar kordaat moet zijn. Ze moeten aan kunnen voelen wanneer ze moeten doorpakken of juist even moeten stoppen. Helaas blijkt uit mijn ervaring dat niet alle dierenartsen dat kunnen.

Daarnaast wil ik dat mijn dierenarts mij als eigenaar serieus neemt. Ik ken mijn dieren door en door en mijn mening en observatie zijn zeker de moeite waard om mee te nemen in het stellen van een diagnose en/of behandelplan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:37

Het stoort mij dat de DA tegenwoordig zo commercieel gericht is en niet meer met de kerntaken bezig is. Althans, dat is hier in de omgeving heel sterk het geval. Geen zweverig gedoe, maar gewoon waar je voor komt en dat behandelen. Tips geven mag altijd, maar ga geen extra (vaak niet eens nodige) zaken aansmeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:47

De prijs; moet wel in verhouding staan. Dierenarts A en B zitten nog geen kilometer van elkaar af maar in prijs verschillen ze voor alleen al een consult best flink.

Niet overbehandelen

Géén Wikipedia gebruiken waar ik bij ben om medische informatie in te winnen :+

Eerlijk zijn: heb je geen verstand van bepaalde dieren, verwijs dan door naar een ander.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:51

Ik vind een schone praktijk belangrijk. Ook kundig personeel, die meedenken en niet alleen aan het geld denken. Idd uitleg van wat ze doen en welke medicatie.
Wat ik erg belangrijk vind ( en dit is niet overal zo, zeker niet voor kleindieren ) is, dat ze ook buiten kantoor uren goed bereikbaar zijn voor noodgevallen. Ook al betaal je dan meer.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:58

Kuggur schreef:
Spotgoedkoop.
Weekend/avond/nacht tarief onacceptabel. Had hij maar geen dierenarts moeten worden.
Altijd bereikbaar, vooral op zaterdagavond, als ik mijn mijn hond moet komen die al 4 dagen lang dezelfde symptomen heeft.
Als ik dezelfde hond na twee á drie jaar onnodig lijden eindelijk kom laten inslapen (bij voorkeur zondagochtend) wil ik uitgebreide psychische steun voor mijn emotionele pijn (waagt hij het te laten blijken niet zo blij te zijn met het gekozen tijdstip klaag ik uiteraard bij het hoofd van de praktijk).
Als ik op het internet hebt gevonden wat eraan scheelt en welke behandeling nodig is dan wens ik dat die exact zo wordt uitgevoerd (en goedkoper, ik heb zelf tenslotte de diagnose geleverd en het behandelplan opgesteld).

_O- _O- _O- precies dit ja!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:00

Ik ben met mijn dierenarts (voor huisdieren) getrouwd :D <3

Maar bij mijn paarden vind ik het belangrijk om goede uitleg/onderbouwing te krijgen, dat wekt vertrouwen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:46

Op tijd komen of melden dat het later wordt. Heb zo vaak moeten wachten, met of zonder afspraak, dan denk ik: bel even, dan weet ik dat het later wordt.

Verder zelf initiatief nemen, dus niet aan mij vragen of ze moeten behandelen of afwachten (zonder uitleg tussen beiden) en welk medicijn ze moeten geven. Hallo, jij hebt ervoor gestudeerd, dus ik verwacht een onderbouwde uiteenzetting waarna ik mijn keuze kan maken.

Tenslotte, tijd voor de dieren nemen. Had een DA die mijn jonge paard kwam onderzoeken. Loopt de paddock in en plempt de stethoscoop op zijn borst. Beestje schrok zich rot, stond gelijk op zijn achterbenen. Vervolgens was hij "onbetrouwbaar" en moest er een praam op zijn neus.
Had hij het dier even laten snuffelen en geaaid, was er niets aan de hand geweest.

Geldt ook voor de enting, mijn merrie moet even op haar gemak worden gesteld, maar de vorige DA praktijk was van het snelsnel, dus dier moest met 5 man en een praam in bedwang worden gehouden. Heb nu een DA die haar de eerste keer zo op haar gemak stelde dat ze nu op de wei geënt kan worden. Kleine moeite, maar maakt zoveel verschil. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:22

Ik ben ontzettend blij met mijn DA-praktijk. Buiten dat ze ontzettend kundig zijn, altijd meedenken en de alle mogelijke opties eerlijk zullen bespreken zijn zij 24/7 bereikbaar. En ja, ook als je een beetje paniekerig bent (tijdens de bevalling van de kat en dat nog nooit hebt meegemaakt) en eigenlijk "voor niets" belt 's avonds laat, stellen ze je zonder een spoortje irritatie gerust.
Met mens en dier gaan ze super om. Als het hoofd-DA na het onderzoek met je kat staat te kroelen en zegt euhh ja je krijgt haar zo terug hoor, eerst even knuffelen.... Dan steel je mijn hart gewoon.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:19

Wij zijn erg blij met onze DAP en de verschillende dierenartsen die daar werken. Is er een spoedgeval bij 1 van onze koeien dan zijn ze er binnen een kwartier, ook midden in de nacht. Ze luisteren ook naar ons als wij een idee hebben wat er aan de hand kan zijn. Toen mijn gevoelige en achterdochtige merrie gehecht moest worden in haar lip hebben we samen een plan van aanpak verzonnen :) Ze zijn nuchter maar ook begripvol, zullen niet zomaar behandelen om centen te verdienen maar zeggen het ook eerlijk als behandeling volgens hun oordeel geen zin heeft. Ze zijn niet echt goedkoop maar wel goed.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:21

Dat 'ie gewoon ongezouten zijn mening geeft. :j
Soms moet ik daar dan even over nadenken, maar vaak heeft 'ie dan wel een punt. Aan iemand die alleen maar ja en amen knikt heeft een dier met pijn niks, ik ben nu eenmaal geen dierenarts, heb soms wel een vermoeden, maar omdat ik er niet voor gestudeerd heb is het misschien maar beter niet bij mijn vermoedens te blijven.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:32

Ik verwacht van 'mijn' veearts dat hij duidelijk is en zijn mening geeft.
Niet behandelen om maar te behandelen of halve maatregelen neemt.

Twee weken geleden was mijn paard plots erg ziek, toen heb ik bewust naar de 'oude rot' gevraagd om langs te komen. In mijn ogen was deze veearts doortastender, want ik vertrouwde de toestand van het paard absoluut niet. Dag erna was het weekend en kwam een jongere collega (ongeveer net zo oud als ik; 30). Zij was zeer behulpzaam, nam me serieus en was er zeer snel na mijn telefoontjes. Tijdens haar tweede bezoek in de avond bleek dat het uitzichtloos was (orgaanfalen en ondraaglijk lijden), zij durfde dat niet met zoveel woorden te zeggen dus raadpleegde nog een collega. Dat heb ik liever dan geen keus maken of niet weten wat te doen. Een ervaren veearts had waarschijnlijk wél gezegd dat het zo niet meer kon. Ondanks dat was zij zeer meelevend, bekwaam en heeft mijn paard netjes en vredig laten inslapen. Niets dan lof voor deze meid.

Geld is bij mij geen issue als het om mijn dieren gaat.
Ik betaal liever wat meer voor goede zorg.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:42

Ik verwacht van mijn dierenarts allereerst eerlijkheid. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze geduld hebben met de dieren en dat ik zelf mijn hond mag vasthouden en begeleiden. Duidelijk vertellen wat ze doen en waarom.

Gelukkig heb ik een hele goede praktijk waar ik heen ga die veel geduld hebben bkj mijn angstige hond en als ik bel voor een klein dingetje om advies me niet gelijk laten komen opdraven als het beter is om even te wachten. Daardoor weet ik ook dat ze eerlijk zijn en me niet toch laten komen voor het geld. :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:31

Ik vind het belangrijk dat ze ervaringen hebben met brachycephale honden. Ook dat hun narcose en nazorg daarop afgestemd is.

Ik kan er ook niet tegen dat DA's mijn franse bullen "zielig" vinden, omdat de tig anderen die ze zien moeite hebben met ademen. (De ouders van mijn bullen zijn op alles gecontroleerd, inclusief luchtpijpen) Over het algemeen kunnen DA's nogal doen alsof honden met een platte neus minderwaardig zijn vind ik...

Verder heb ik er geen problemen mee dat ze niet goedkoop zijn, ik betaal liever meer aan DA's met ervaring met brachycephale honden en die er alle uitrusting voor hebben dan een DA die de honden niet aan de beademing legt bij een operatie.

Ik vind het ook prettig dat alles voorhanden is, en dat je dus niet voor echo's en dergelijke naar een andere praktijk moet rijden.

Edit: Ohja en geen gezeik over vers vlees en titeren, het zijn mijn honden, heb alles geresearched en ik doe toch mijn zin ;) Dus als mijn hond een verkoudheid of eender wat heeft ga dat dan niet afschuiven op het feit dat ze KVV eten.

Ik ga nu naar dierenkliniek Eersel, ben er zeer tevreden over :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 05:27

Wat ik ook nog heel belangrijk vind: dierenartsen die een advies of behandeling niet opdringen. Het is nog altijd aan de eigenaar wat je met het advies doet. Ik ken dierenartsen die zweren bij een bepaald merk of soort voer. Kom ik bij de betreffende dierenarts en krijg ik de vraag of ik merk X voer. 'Uh nee, mijn dieren doen het prima op het huidige merk'. Nou, berg je maar, want dan krijg je een complete lezing over de gevaren van het gevoerde merk en dat je vooral moet overstappen op hun merk etc etc. Soms denk ik echt dat de dierenarts word gesponsord :')