Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Fair schreef:Ik vind het wel heel leuk om te horen dat het ook goed kan gaan, lijkt mij wel leuk om 2 hamsters door een kooi te zien rennen. Zoeken ze elkaar eigenlijk op? Om te slapen etc?
Fair schreef:Ik vind het wel heel leuk om te horen dat het ook goed kan gaan, lijkt mij wel leuk om 2 hamsters door een kooi te zien rennen. Zoeken ze elkaar eigenlijk op? Om te slapen etc?
.
Ik denk dat elke dierenwinkel ze wel in het assortiment hebben.
Overigens is hij bij mij niet silent.
Maar in ieder geval beter dan die andere. 
Fair schreef:@Chantalnadia, Ik heb mijn silent spinner bij de dierenwinkel in mijn stad weg.Ik denk dat elke dierenwinkel ze wel in het assortiment hebben.
Overigens is hij bij mij niet silent.
Maar in ieder geval beter dan die andere.
De goedkoopste die ik op internet kan vinden is deze:
https://www.petsplace.nl/knaagdier/spel ... 2cm~868014
Ik heb zelf een slag groter omdat er eerst een syr in rende. Maar voor dwergjes is deze prima!
Sting schreef:Ik heb een soort silent spinner voor mijn muizen, geen idee hoe het ding officieel heet. Is een groot formaat en wordt elke nacht wel een uur of wat gebruikt.
Hier twee damesmuizen van ongeveer een jaar oud, ik neem regelmatig hout mee van mijn werk waar ik dan weer bouwwerken van maak. Als ik ze zat zijn gaan ze op het werk de kachel in en neem ik weer wat anders mee, lekker goedkoop.
xxShetLover schreef:Op het hamsterforum lees je meer (correctere) info over het samenhouden. Is dat boek niet wat ouder? Soms is info al wat verouderd.
xxShetLover schreef:@ chantalnadia
Ah oke. Ja, uitproberen lijkt me ook niets. Als er ruzie uitbreekt en je bent er niet...Brrr. Nee, bedankt.

Zoiets zou ik ook nog wel willen. 
Fair schreef:Oah mooie kooi!Zoiets zou ik ook nog wel willen.
Waar halen jullie je hamsters eigenlijk vandaan? Dierenwinkel, of bij een fokker?
Fair schreef:Oah mooie kooi!Zoiets zou ik ook nog wel willen.
Waar halen jullie je hamsters eigenlijk vandaan? Dierenwinkel, of bij een fokker?
Vooral omdat ik een échte langhaar wilde, die van mij heeft dan ook zeven á tien cm haar
) en geen lichamelijk handicapjes gevonden. 
chantalnadia schreef:Mijn boek; van school gekregen; Sitatie:
"In de natuur leven Russische dwerghamsters in kleine groepjes; ook als huisdier heeft deze kleine Rus graag het gezelschap van soortgenoten. U kunt ze als paartje houden, maar ook in ene klein groepje. Schaf een mannetje met een of meer vrouwtjes aan. De natuurlijke leefwijze van de diertjes wordt zo het beste nagebootst. Het spreekt voor zich dat u in dergelijke combinaties regelmatig jonge dieren kunt verwachten. Als dat niet de bedoeling is kunt u beter twee mannetjes samen houden."
En meer ga ik niet citeren, want dat duurt zo lang![]()
Dus, hier wordt ook duidelijk gezegd wat je het beste kan doen als er geen ongelukken of kleintjes moeten komen.
Citaat:Zijn Russische dwerghamsters groepsdieren? Kan je ze samen houden of moet je ze alleen houden?
In heel veel boeken over de Russische dwerghamster lees je dat ze in de natuur in groepen leeft. Dit omdat wetenschappers bij het opgraven van nesten groepen Russen hebben ontdekt. Qua gedrag van de Russische dwerghamster lijkt het mij heel sterk dat dit zo is. Mijn inziens zijn het namelijk koppeldieren. Het houden van groepen Russen gaat meestal fout. Er ontstaan onenigheden en / of wanneer er meerdere nesten te gelijk zijn, ontstaat er zo'n chaos dat de meeste jongen niet overleven. Wanneer een vrouwtje samen met een mannetje zit, zie je qua gedrag dat ze elkaar heel erg mogen. Wanneer het vrouwtje een nestje heeft, zal het mannetje ook voor de kinderen zorgen. Wanneer er jongen koud hebben gaat hij erop liggen. Wat je ziet is dat wanneer de jongen ongeveer 3-4 weken oud zijn, het vrouwtje de jongen gaat verjagen. Wanneer je de jongen erin laat, kan het zelfs voorkomen dat het vrouwtje de jongen dood bijt. Dit gedrag zie je bij de Campbelli dwerghamster totaal niet terug. In mijn beleving hebben de wetenschappers groepen Russen opgegraven die nog jong waren en nog geen partner gevonden hebben.
De vraag of je Russen goed samen kunt houden, is niet simpel met ja of nee te beantwoorden. Wanneer het om een mannetje en een vrouwtje gaat, dan kan je ze heel gemakkelijk samen houden. Ze zullen dan wel een aantal nesten achter elkaar krijgen. Soms komt het voor dat het mannetje het vrouwtje blijft dekken en dat het vrouwtje totaal geen zin meer in heeft (vooral na een bevalling). Dan kan er ruzie op treden en kan het mannetje afgebeten worden. Maar dit komt niet heel vaak voor. Sommige exemplaren krijgen nooit een nest en zitten altijd samen, zonder dat er ooit ruzie ontstaat.
Twee mannetjes of twee vrouwtjes kan ook goed gaan, maar kan ook fout aflopen. Het is in mijn ogen onnatuurlijk om twee mannetjes of twee vrouwtjes samen te zetten. Toch wordt dit in de praktijk wel gedaan. Zelf heb ik goede ervaringen ermee, maar ik ken ook genoeg verhalen waar het juist fout afloopt. Daarom adviseer ik om geen twee of meer Russische dwerghamsters van hetzelfde geslacht bij elkaar te houden. Ook adviseer ik bij het fokken om niet in trio's of groepen te fokken.