Euthaniseren konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:30

Ik heb al best veel konijnen en cavias en katten laten inslapen. :j

Bij konijnen en cavias zeiden ze tegen mij dat ze een overdosis slaapmiddel kregen,Inderdaad injectie in de buik.

Dat naar adem happen doen ze dacht ik toch allemaal?,dat noem je cheyne stokes.

Dat is de laatste fase in het overlijden, de ademhaling word dieper en onregelmatiger
Info staat hier wel en dat komt bij mens en cier voor
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... aling.html

Dat lijkt naar,maar hoort echt bij het sterven.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 12:35

ellepel schreef:
Ik heb al best veel konijnen en cavias en katten laten inslapen. :j

Bij konijnen en cavias zeiden ze tegen mij dat ze een overdosis slaapmiddel kregen,Inderdaad injectie in de buik.

Dat naar adem happen doen ze dacht ik toch allemaal?,dat noem je cheyne stokes.

Dat is de laatste fase in het overlijden, de ademhaling word dieper en onregelmatiger
Info staat hier wel en dat komt bij mens en cier voor
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... aling.html

Dat lijkt naar,maar hoort echt bij het sterven.

Ik heb het bij geen enkel dier gezien, die ik heb moeten laten inslapen. Was allemaal zo rustig en diep in slaap. Bij mijn overleden oma wel, maar die werd niet geeuthaniseerd.

maralyn

Re: Euthaniseren konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:43

Euthenasol werd vroeger gebruikt als narcose middel. Bij een licgte dosis wilde dit prima.
Maar door een kleine gezondheids afwijking kan het zo fataal zijn.

Bij een overdosis is het narcose middel wordt het fataal.

Dat komt doordat euthenasol en andere narcose middelen zo inwerken dat naast een slaap ook een ademstop of een verdoving op het spier en zenuwstelsel.

Als het iv wordt ingespoten komt dit ook langs het hart.
Vandaar dat er bij overdosis zowel ademstop als hartstilstand kan ontstaan.
Omdat ethenasol zo sterk is... kan dit super als euthenasie middel worden gebruikt.

Meestal wordt het dier eerst in slaap gebracht. Maar met kleine dieren is dit nodig.

Onze bijna negentig kilo bernard is eerst inslaap gebracht en in zijn hart gespoten. Wel twee sseconden en hij was weg.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:51

Dus..het schroeit de aderen nirt dicht zoals eerder gezegd? Lijkt me ook sterk, eerlijk gezegd met een middel dat ook voor narcose wordt gebruikt...

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:53

Ik weet niet of naar adem happen normaal is hoor, ik heb het hier toch nog nooit mee gemaakt. Mijn dierenarts geeft eerst een spuitje waarvan ze in slaap vallen en als ze goed slapen dodelijk spul in het hart, geen idee wat juist, het is een roze/rode vloeistof. Mijn diertjes zijn altijd al weg voor heel het spuitje leeg is. Ze happen nooit naar adem maar slapen vredig en stoppen gewoon met ademen. Het ziet er altijd heel vredig uit eigenlijk.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:20

Ik ben ooit eens met een dierenarts mee geweest en er moest toen ook een flinke Schotse hooglander stier ingeslapen worden. Ik weet nog dat er eerst een verdovend middel gegeven werd en daarna een dodelijke spuit. Ik vond het heel naar om te zien.. Dier stribbelde nog steeds tegen namelijk en je zag hem vechten. Heeft vlak er na ook nog een extra spuit gehad. Toen was het gelukkig snel over.

Hij vertelde dat bij hun de normale gang van zaken is om eerst een prik te geven die het dier in slaap brengt en verdoofd, en later een spuit met een overdosis slaapmiddel. Meteen de laatste spuit geven gebeurd niet heel vaak meer zei hij, hij was der ook niet over te spreken overigens. Bij kleine of zwakke dieren wel eens, de kans is groter dat ze er tegen gaan 'vechten' wanneer ze nog niet zwak/op zijn. Daarom wordt dan vaak voor meer spuiten gekozen.
Laatst bijgewerkt door finnens op 26-09-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:24

Hey TS,

Heel veel sterkte met het verlies van je konijn!
Het verhaal dat je beschrijft is niet zo leuk om te lezen,
misschien inderdaad even de praktijk bellen en om uitleg vragen zodat je het kan plaatsen
(daar heb je gewoon recht op!!!!!) Verder is het altijd goed om dit even terug te koppelen naar de praktijk/dierenarts, zij hebben (in de meeste gevallen) het beste met hun patiënten en klanten voor.

Nogmaals heel veel sterkte en hopelijk overkomt het je niet snel weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:25

Sterkte TS!

Met een konijn weet ik het niet, maar de oude kat van mijn ouders is ook met 1 prikje ingeslapen. Zij was dusdanig op dat 1 prikje genoeg was om haar echt helemaal weg te krijgen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:54

Mira283 schreef:
Heb een keer een cavia in laten slapen en die dierenarts gaf de hartprik nog nooit zo hard een beestje horen gillen verschrikkelijk. Dus als het ooit een keer moet dan maar 2 prikken

Toen ik mijn konijn in liet slapen toen kreeg hij eerst ook een prikje zodat hij in hele diepe slaap ging en kreeg daarna die prik in het hart, zag er wel naar uit alleen konijn had er volgens mij geen weet van.

Sterkte ts!!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:50

Martine_R schreef:
Dus..het schroeit de aderen nirt dicht zoals eerder gezegd? Lijkt me ook sterk, eerlijk gezegd met een middel dat ook voor narcose wordt gebruikt...

Dit is de grootese onzin over euthanasaat wat ik ooit gehoord heb. Mag ik vragen waar je het vandaan hebt a?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:15

Neem aan dat die "a" geen typo was en je dus Amiigo bedoelt?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:16

Captain schreef:
Hier krijgen ze er ook maar 1. Euthasol in de buik. Gaat meestal redelijk snel en ze slapen rustig in.

Dit hebben ze bij mijn konijn van de week ook gedaan, ook euthasol, in de buik. Hij sliep inderdaad rustig in

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:24

Hier worden alle dieren die ingeslapen worden eerst onder narcose gebracht... Heel soms tref ik een DA die het met 1 spuit wil doen, maar ik vraag dan altijd om een narcose vooraf.... :) De DA houdt er zelfs rekening mee dat ik niet van ketamine houd, door een andere narcose te geven... terwijl het me op dat moment niet zo meer uitmaakt, gezien het dier toch niet meer wakker hoeft te worden... :P

Ik heb inderdaad ook gehoord dat het behoorlijk pijnlijk/onprettig is, als het dier direct de euthasol krijgt... dus liever "het zekere voor het onzekere"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:28

Ik heb mijn vorige hond 13 jaar geleden laten inslapen. Ook ik verwachte eerst een roesje en dan de dodelijke prik. De DA spoot het euthanasie middel echter rechtstreeks in de ader in en dat was echt wel pijnlijk voor mijn hond. Het dier is beginnen vechten, heeft nog in haar tong gebeten en is dan uiteindelijk half verdoofd naar mij gekropen. Zelf ben ik al heel vaak geoperereerd en ik weet uit eigen ervaring dat bepaalde anesthesiemiddelen echt enorm branden als het ingespoten wordt, misschien dat men dat bedoeld wanneer ze zeggen dat het product brandt.
In ieder geval, ik laat ook nooit nog een dier gaan met maar 1 spuit.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:31

Alle dierenartsen waar ik mee heb samengewerkt, zorgden er altijd eerst voor dat het dier rustig ging slapen. Pas als dat het geval was werd de euthanasol toegediend.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:53

Martine_R schreef:

Ja dat is wat ik op school leer, dat heeft notabene een dierenarts gezegd _O- miss moet die zelf maar terug de boeken in :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:09

Martine_R schreef:

O sorry die a was wel een typo.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:55

Amiigo, ik wil verder geen discussie aangaan over de werking van euthanasol want daar weet ik simpelweg niets van.
Maar.. ik snap niet goed dat als dat waar is, dat dierenartsen het op deze manier zouden gebruiken.. het zijn toch geen sadisten?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:03

Nee maar het is wel goedkoper om het direct in het hart te spuiten, scheelt weer een paar tientjes :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:29

Geld mag nooit een reden zijn om een bepaalde keuze van euthanasie te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:46

Het ligt er aan.
Is het dier al ver heen en erg zwak, dus staat zelf niet meer maar ligt alleen plat en reageert bijna niet meer, dan is het meestal 1 spuit.
Maar staan ze nog en zijn ze goed bij kennis zijn het meerdere spuiten.

Tenminste, das mijn ervaring en ben er al meerdere keren bij geweest.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:58

Amiigo schreef:
Nee maar het is wel goedkoper om het direct in het hart te spuiten, scheelt weer een paar tientjes :)

Ja maar wat maakt dat de dierenarts uit? Die hoeft het toch niet uit eigen zaken te betalen? En als hij aan de onkosten van de klant denkt kan hij op zn minst even overleggen.

Gefeliciteerd trouwens ;)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:08

Bij een van mijn kippen was het de bedoeling dat het met 1 spuitje gebeurt was. Het was nog een jonge kip maar zo ziek dat de bloedsomloop heel erg traag ging.
Uiteindelijk heeft het kippetje nog twee spuitjes gekregen, voldoende om een middelgrote hond onder tafel te krijgen.
Het heeft in totaal bijna een uur geduurd tussen de eerste spuit en het stoppen van het hartje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:11

Hier helaas wel een dierenarts die het direct in het hart spuit als het dier nog bij is.. Al eens met een hond gezien, dat gegil zorgde ervoor dat ik misselijk werd.. (Niet mijn hond, dan had hij een probleem gehad) helaas moet ik er soms wel heen en is euthanasie dan ook wel eens het geval, tot nu toe gelukkig een andere DA getroffen die het wel netjes deed maar ik laat het ook niet meer toe dat hij het op deze manier doet.. Met de hond zag ik het niet aankomen, nu weet ik het dus het is netjes of niet, weigert hij het op de nette manier te doen dan neem ik het beestje weer mee en rij wel ergens anders heen.
Hond was helaas ook niet meteen weg na die injectie, had dus nog een tweede nodig.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:13

annepaardoes schreef:
Om even uit te gaan van euthasol. Het is Pentobarbitalnatrium, een barbituraat. Dit is een sterk narcoticum. Vaak wordt eerst een dier onder anesthesie gebracht voordat de euthasol gegeven wordt. In sommige gevallen (kleine dieren, dieren die om bepaalde redenen de athesesiemiddelen niet goed opnemen enz.) wordt de euthasol direct gebruik en dan wordt de spuit in de buikholte gezet. Er mag nooit euthasol direct in het hart gezet bij een dier dat nog bij bewustzijn is. Dit mag enkel wanneer dieren onder zware sedatie of anesthesie.

Een ander barbituraat, phenobarbital/fenobarbital, wordt gebruikt bij epilepsie.

Sterkte TS, met het verwerken van je verlies.

Wat een wildwestverhalen zeg. Geloof er maar de helft van. Bovenstaand is kloppend.
Phenobarbital is overigens dan geen narcosemiddel, niet dat mensen nu denken dat een spuitje euthasol helpt tegen epilepsie. Ja helpen wel, maar niet met gewenste resultaat denk ik zo :Y) haha

Edit: overigens is narcose vooraf ook niet altijd een feestje. Wanneer dit niet direct in de bloedbaan geprikt kan worden om wat voor reden dan ook, gaat het im, wat inhoudt, in de spier. Branderig stofje in de spier spuiten. Sommige beestjes reageren daar erg op.

Mijn voorkeur bij kleinere dieren is in de buikholte. Rustig doorgaans en pijnloos.