Rauw vlees: de risico's voor mens en dier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:51

Nou gelukkig heb ik bewust ( en door medische obstakels) geen kinderen maar dat is een ander verhaal. En geen 1 dier is steriel ( ja slangen 1 seconde na de vervelling) Weet je wat voor smerige infecties je van paarden, katten, vogels e.d. op kan lopen? Ziekenhuizen kan je overigens ook maar beter vermijden (MRSA) en je wilt niet weten wat ik tijdens mijn werk in het ziekenhuis aan bacteriën over me heen krijg. Sommige mensen nemen de sociale hygiëne niet zo in acht waardoor je bijv. weer gezellig een mantouxtest mag laten zetten.

Resistentie tegen antibiotica is kl*te maar dat hebben dankzij onze overconsumptie daarvan wel aan ons zelf te danken.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:59

Wat eigenlijk het meest schrikbarende is is dat het vlees zoveel ESBL bacterien bevat. Echter vind ik wel dat er goed over nagedacht moet worden. Er is al zoveel AB resistentie....

Tillie20: Er zitten dezelfde bacterien op het vlees, echter verhitten wij het vlees waardoor de bacterien verminderen.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:03

Ik zag ook al dit bericht op FB door de paracitoloog waar ik altijd mest naartoe stuur (ook keutels van hond) en moest er wel om (glim)lachen. Hygiene is altijd belangrijk met rauw vlees. En nog meer als daar ook pens/darm en andere organen in zitten verwerkt.

Mijn hond eet al 10 jaar KVV en wij zijn er nog nooit ziek van geweest, maar ben ook echt erg voorzichtig. Hij mag ook niet aan ons likken trouwens, dat vind ik niet zo prettig en als het wel eens gebeurt wordt er ook meteen gewassen. Van leven ga je dood, blijf gewoon goed nadenken, dat scheelt al weer, paniek helpt nooit :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:06

Sassieja schreef:
Wat eigenlijk het meest schrikbarende is is dat het vlees zoveel ESBL bacterien bevat. Echter vind ik wel dat er goed over nagedacht moet worden. Er is al zoveel AB resistentie....

Tillie20: Er zitten dezelfde bacterien op het vlees, echter verhitten wij het vlees waardoor de bacterien verminderen.

Dat snap ik, vandaar ook dat ik opmerk dat als je hygiënisch met rauw vlees (voor dieren) omgaat, het gewoon niet schadelijk is. Je laten likken in je gezicht vind ik niet echt onder hygiënisch vallen ;)

Verder zijn er ook genoeg mensen die bijvoorbeeld rauw gehakt eten. We kunnen beter even naar onszelf kijken hoe het kan dat zoveel van die resistente bacteriën op ons vlees belanden ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:07

ter info over de ESBL bacterie:
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ragen_ESBL

en hier nu 35 jaar jaar honden welke nog nooit brokken gegeten hebben,alleen maar vers,en inmiddels zo'n hondje of 26 verder die hier gewoond en vers vlees gegeten hebben..

en AB reageren de honden uitstekend op,ikzelf ook overigens,alleen ben ik zelden tot nooit ziek ( laatste griep zo'n 20 jaar geleden,laatste AB kuur een jaar of 6 maar toen was er een paard op mijn been gesprongen en had ik een oud hematoomabces) en hebben mijn honden zelden een AB kuur nodig.

Sassieja

Re: Rauw vlees: de risico's voor mens en dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:12

Dat vraag ik me dus af.... Hoe komen al die bacterien op/in het vlees terecht?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:16

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 12:55

Prima artikel.
Onderschrijft het belang van het verhitten van vlees en het gevaar van rauw vlees eten.

Ik zeg doe er uw voordeel mee als u wilt. Of niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:01

Maagzuur van honden is sterk genoeg om de meeste bacteriën te doden hoor. Zeker als een hond gewend is om vlees te eten.
Ik heb nooit problemen met zieke honden. Ook mijn ouwetje van 14 eet gewoon Smuldier. Heeft er ook niks van.
Natuurlijk moet je hygiënisch werken met rauw vlees, en je moet zorgen dat je hond alle voedingsstoffen binnenkrijgt, maar dan is het gewoon prima voer.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:12

Ik was ook altijd pro brok.. Mijn kleinste hond had altijd jeuk en beet zich regelmatig open.. Toen ik zo'n 3 maanden geleden mijn pupsel heb opgehaald kreeg ik van de fokker vers vlees mee.. Ben dit naar al mijn honden gaan voeren.. De kleinste (Daewoo) heeft geen jeuk meer.. Tenzij ze brokken van de katten jat.. Mijn oudste (Sepp) heb ik ook op ver vlees gezet en zijn bulten zijn aan het verdwijnen.. Mijn pupsel groeit als kool en ziet er super uit.. De fokker zie ik regelmatig en die zegt het ook.. Ik ben om.. Het gezeur over honden die ziek worden van een kadaver.. Daar geloof ik niet in.. Ze vinden regelmatig een konijnen kadaver in het bos en eten dit op.. Zowel de oudste als de kleinste zijn daar nog nooit ziek van geweest..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:29

Zomaar een kadaver uit het bos laten eten, dat zou ik niet doen, je weet niet hoelang het er al ligt en je weet niet waaraan het dier gestorven is.

Mijn honden eten sinds een jaar KVV meestal van Kivo en soms Smuldier als de Kivo op is en ik geen tijd heb om het te halen.
Jaren heb ik met mijn, inmiddels oude, Buldog zitten klooien met brokken, alle bekende merken zijn hier wel gepasseerd. Wat ik ook gaf, ze bleef kotsen. Iedere dag weer een half verteerde maaltijd op mijn vloer, kleed, bank, deurmat etc. Vrachtwagens vol met keukenrol en liters schoonmaakmiddel verder.
Tot ik vorig jaar een Border Collie pup kreeg en ermee naar de hondenschool ging. De pup had soms wat last van een te langzaam verteerde brokken maaltijd tijdens de oefeningen, ik kreeg het advies om haar KVV te gaan voeren omdat ze dat sneller verteren en het haar minder in de weg zou zitten.
Uit gemak ben ik mijn Buldog ook KVV gaan voeren en sinds die tijd vind ik nooit meer een half verteerde maaltijd op de vloer.

Voor mijn honden nooit meer anders dan KVV, ik heb een aparte vriezer in de schuur voor de rollen, ontdooi de rollen in een speciaal daarvoor bestemde Tupperware bak met goed sluitend deksel, bewaar ontdooid KVV ook in die bak in de koelkast. Honden eten uit hun eigen bak, die 's avonds de vaatwasser in gaan en vul de bakken op een tafeltje in de tuin en bij slecht weer rechtstreeks op de grond. KVV komt niet op mijn aanrecht.
Honden hebben kleine stevige drollen die ik makkelijk kan opruimen met een mestboy en in de container gooi. Dus nee als je zorgvuldig werkt met vlees, voor mens of dier hoeft niemand daar ziek van te worden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:34

ik ben helemaal niet zo zorgvuldig met het vlees,hier gaat gewoon alles via het aanrecht,ontdooien gebeurt in een grote emmer ,ff alles afspoelen en klaar hoor...

gisteren hebben ze kip op ,dat zijn gewoon 5 soepkippen die al dan niet heel of doormidden gehakt op het aanrecht ,en in de huiskamer opgegeten worden.

zolang je gewoon een gezond mens bent is het risico ook maar ergens ziek van te worden zo goed als nihil...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:35

Ik leg folie op het aanrecht vul de bakken spuiten met dettol oplossing en neem het extra met hygiënische doekjes af

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:41

Die bacterien komen trouwens ook gewoon op groente en fruit voor... in mindere mate als op vlees, maar het is niet zeldzaam

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:42

denk dat een gemiddeld toilet bezoek of een winkelwagentje vastpakken meer viezigheid aan bacterien oplevert als een stuk vers vlees...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:00

iewwww.....winkelwagentjes...ondergesnotterd en gekwijld en ongewassen toilethanden
daar moet je echt niet te hard over nadenken := :') _O-

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:43

wij stonden laatst bij een appie en hadden ff snel mac gehaald en stonden even aan de kant het op te eten,kwam er een oud kereltje wat ging pissen in de bosjes, en die daarna zonder de handjes af te vegen een karretje pakte en boodschappen ging doen..

of de meneer van de friet tent welke lekker buiten zijn karretje stond te pissen,zijn handen aan zijn broek afveegde en zo zijn frietkarretje weer besteeg om zijn klanten te voorzien van een lekker bakje friet mét......eet smakelijk :Y)

en dan moet ik me écht zorgen gaan maken over wat bacterien op een stuk 'schoon' vers vlees..nah laat maar...

overigens als men bv smuldier voert hoef je het vlees ip zelfs niet eens aan te raken,pakje openknippen,er zit een plastik bakje om het vlees heen,je gooit bakje in voerbak en voila..zonder vies aanrecht en handjes je hond gevoerd...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:47

Heb al diverse keren bij de supermarkten geklaagd over kinderen met schoenen in de winkelwagen, vind dit zo verschrikkelijk smerig
Smeriger dan een lik van mijn hond

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:09

Day soort fratsen idd... meeste kvv hoef je idd niet aan te raken... met kleinere porties kwestie van handen wassen en je gebruikte spullen afwassen en jezelf net nadat ie gegeten heeft niet op je bel laten pakken door de hond... dan overleven we het vast wel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:25

Citaat:
Tannetje Koning

2 uur ·

.

In het kader van het artikel over rauw vlees in de Telegraaf even een paar opmerkingen mijnerzijds.
In principe ben ik het eens met de basisgedachte achter dit verhaal. Je moet wel degelijk de hygiëne betrachten bij het bereiden en voeren van versvlees aan huisdieren. Aan de andere kant moeten we ook niet al te panisch doen over bacteriën.
Het grappige van dit artikel is dat er aardig wat cijfers genoemd worden die het allemaal heel erg doen lijken maar als je goed kijkt hebben de meeste van die cijfers net niet echt met het onderwerp te maken. 95% van het kippenvlees en 40% van het kalfsvlees in de supermarkt is besmet met salmonella, E.coli en Campylobacter en ESBL vormende bacteriën. Diepvriesvoer wordt gecontroleerd op bacteriën, dus de namen van de bacteriën doen er al niet zoveel meer toe. Diepvriesvoer wordt niet gecontroleerd op ESBL vormende bacteriën, maar zouden we meer controle op diepvriesvoer moeten hebben dan op ons supermarkt eten?
Hoe kun je stellen dat ESBL's steeds vaker opduiken terwijl we geen cijfers hebben over hoe het was? En hoe vaak komen ESBL's voor bij de andere huisdieren die geen vlees eten? ESBL's zijn in de eerste plaats een probleem vanuit de bio-industrie. En ze zijn overal.
Dan komt de indrukwekkende stelling dat 85.000 mensen per jaar ziek worden via een dier. Hoeveel daarvan worden ziek van hun huisdier? En hoeveel daarvan zijn eenvoudige schimmelinfecties? Of andere klachten die niet levensbedreigend zijn? Hoeveel mensen zijn er die Salmonella van hun vlees etende hond hebben gekregen? Of van hun brok etende hond?

Ik denk dat een van de grootste voordelen van rauw vlees geven is, dat het ook heel veel, zo niet veel meer, gunstige bacteriën bevat. Die gunstige bacteriën zorgen ervoor dat de weerstand van het dier veel en veel sterker wordt dan van dieren die steriele voeding krijgen. De goede bacteriën in de darm zorgen ervoor dat de voeding beter verteerd wordt, beter opgenomen wordt en dat verkeerde bacteriën geen kans krijgen en heel vaak zelfs ook nog onschadelijk worden gemaakt. De kans dat een dier dat rauwe voeding eet een bacteriële infectie krijgt is kleiner. En ok, deze bewering is niet wetenschappelijk onderzocht, maar het is wel de ervaring van zeer veel versvleesvoerders.
Het is begrijpelijk dat er in de medische wetenschap angst is voor bacteriën, maar ik denk dat we ook behoorlijk wat bewijs hebben dat contact met bacteriën ons sterker en gezonder maakt en we dus niet paniekerig hoeven te doen. Kinderen die opgroeien in een omgeving met dieren en vuil hebben een betere weerstand en minder allergieën, dat is wel aangetoond, en ik denk dat we zonder probleem deze vergelijking kunnen doortrekken naar onze huisdieren

Zo iemand die er wel verstand van heeft

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:31

ook hier een velle tegenstander van vers doordat ik een nest puppen goed ziek heb gehad met een vreselijke darmbacterie en in mijn volgende nest twee dode pups en door snel ingrijpen kunnen voorkomen dat het hele nest zou overlijden. Dit alles door het voeren van vers, de pups zijn voor sectie weggeweest en er is uitgekomen dat ze een hele gemene bacterie hadden die alleen voorkomt in vers vlees.
In sommige gevallen is vlees een goede aanrader maar wij durven het nooit meer!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:12

Als ik dat zo lees maak ik me zowieso zorgen dat er schijnbaar zoveel bacterien in supermartkvlees zitten, is dat normaal?? Want ik snijd dat vlees, heb het in handen voor het in de pan gaat, wordt ik daar niet ziek van?

Mijn hond voer ik geen vlees uit de supermarkt, maar speciaal vlees voor honden. En likken in het gezicht is hier not-done. Daarnaast ga ik hygienisch om met hondenvlees, dat wordt buiten gesneden met eigen plankjes en messen, alles wordt ontsmet en gewassen naderhand. Hondenvlees komt niet in mijn keuken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:18

Als je pech hebt wordt je daar inderdaad ziek van. Rauw vlees hoor je eigenlijk niet in handen te hebben maar altijd met "bestek" te hanteren of met handschoentjes aan. Ik eet overigens om die reden ook geen filet americain of biefstuk red.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:42

een gezond mens kan écht wel íets aan bacterien hebben hoor...pff vlees niet met je handen vastpakken,nog ff moeten we ons allemaal in plastik inpakken wel mét luchtzuiverende zuurstof flessen op onze rug natuurlijk,want van ademen alleen al wordt je ook ziek,stel je voor dat je een stoute bacterie inademt...help......

hier worden botten,vlees voor onszelf en honden gewoon met de blote hand gepakt,ik ga hier straks weer graaien in een zak vol bloederig kopvlees en verse tongen... :))

zie me dat al met vorkje en mes staan snijden zeg :D :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:50

Natuurlijk kunnen we wel wat hebben, maar we kunnen ook keihard voedselvergiftiging oplopen. Vaak heeft dat gewoon te maken met onnauwkeurig behandelen van rauw vlees als het in Nederland gebeurt of het onnauwkeurig behandelen van gaar vlees (met spullen van rauw vlees), dat kan ook.

Sommige mensen worden nooit ziek, anderen vrij snel. Sommige die nooit ziek worden zijn slordevossen, anderen zijn juist heel schoon. Sommige die vrij snel ziek worden zijn slordevossen, anderen zijn juist heel schoon. Er is ook nog een categorie die vroeger vrij snel ziek werden toen ze nog slordevossen waren, maar door schoon te gaan handelen nu in de eerste categorie vallen.

Ik word gewoon vrij snel ziek, des te slordiger ik ben met eten, des te sneller ik ziek word. Toch krijgen mijn honden wel kvv (deels) en soms wat barf. Maar ja, ik doe porties verdelen met mes en vork of met rubberen handschoentjes aan. Ook toen ik als oppas 24 katten en 2 honden deels kvv en deels barf moest voeren.

Overigens slacht ik ook rustig mijn eigen kleinvee, of doe ik na inslapen dissectie, dat wel zonder handschoenen (want dan heb je toch meer gevoel) maar dan zorg ik naderhand voor goed schoonmaken en is het dus echt vers vlees in plaats van dat het al door tig handelingen is geweest of al ouder is. Een stoute bacterie geeft niet over het algemeen, te veel slechte bacterieën gaan wel voor problemen zorgen. En des te pathogener de bacterie is, des te minder je er over het algemeen nodig hebt om er echt ziek van te worden.