Eindelijk een kat... ik kan niet wachten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:33

Vanillia schreef:
Wat leuk dat je een kat mag! Ik denk dat het lastig is om een kat te vinden die aan al je eisen voldoet. Veel katten komen binnen als zwerver en hebben dus een onbekende achtergrond, blijft toch een beetje geluk hebben. Succes!

Welnee, het asiel zit vol met dieren die wel al eerder een baasje gehad hebben en daar zijn achter gelaten. Ken heel veel mensen die op die manier een leuk dier gevonden hebben (inclusief mezelf)

Jennifuur

Re: Eindelijk een kat... ik kan niet wachten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:39

Wat leuk! Heel veel plezier alvast ermee :D

Als ik over een tijdje een eigen appartementje oid heb, wil ik ook graag een katje uit het asiel. Is wel fijn, die zijn vaak al zindelijk en je kan beter selecteren op klik/karakter.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:41

Ik heb 4 katten en een nijn en dat gaat super samen! Die laat ik dus ook gerust met elkaar nijn ligt zelfs bij de katten in hun mand.

Hoe ik ze heb laten wennen? Gewoon nijn steeds even mee naar binnen en katten laten snuffelen en ruiken en al snel waren ze hem gewoon de eerste dag los samen met de katten heb ik plantenspuit gereed gehouden maar was niet nodig. Nijn en katten zijn echte vriendjes :j

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:54

Sleeper schreef:
Vanillia schreef:
Wat leuk dat je een kat mag! Ik denk dat het lastig is om een kat te vinden die aan al je eisen voldoet. Veel katten komen binnen als zwerver en hebben dus een onbekende achtergrond, blijft toch een beetje geluk hebben. Succes!

Welnee, het asiel zit vol met dieren die wel al eerder een baasje gehad hebben en daar zijn achter gelaten. Ken heel veel mensen die op die manier een leuk dier gevonden hebben (inclusief mezelf)

Dan vraag ik me wel af naar welke asiels jij bent geweest :) Ik heb mijn kat sinds December 2014 (ja, uit het asiel) en het merendeel van wat er toen zat (ben in Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven geweest) was toch echt zwervend gevonden..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:03

Mijn katten jagen toch wel op de konijnen, terwijl het binnenkatten zijn.
Het ene konijn gaat wegrennen, ik denk dat dat het jacht instinct aanwakkert.
Ik zou inderdaad goed naar het karakter kijken, dat is het voordeel van een raskat of een oudere kat uit het asiel.
Hoewel mijn twee raskatten heel verschillend van karakter zijn.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:10

Wat leuk dat er een kat komt! Hebben jullir al nagedacht over kater/poes, binnen/buiten etc? Ik geloof dat je vroeg hoe lang het duurde voor de kat naar buiten kan in zn nieuwe huisje? Ik geloof dat minimaal 4 weken wordt aangehouden. Wat wel een idee is is om samen met je kat aan een tuigje alvast de tuin/buurt te verkennen. Superleuk! Uit het asiel komen ze vast al gecastreerd dus dat scheelt ook! Onze kat kan heel goed met het konijn van mn zus, maar ik denk dat het een beetje geluk hebben is. Wat iemand voor me al zei, het blijven prooidieren en konijnen hebben snel stress. Veel plezier met de zoektocht!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 19:35

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:58

Wij hebben thuis altijd htk-tjes gehad die stuk voor stuk voldoen/voldeden aan de wensenlijst/omschrijving :)
Mijn laatste katten zaten zelfs onder de plak bij mijn konijnen :=

Dan lag de kater in een hangmandje, kroop mijn rammetje er onder en beukte hem zo die hangmand uit...
Dikke pret :')

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:14

Ik heb 20 katten zowel thuis als op stal leuk dat je een kat mag.
Ik voer voer van slimme koop is een site online merk heet kattenvoer slimme koop bruine ronde brok 10 kg 15 euro ze hebben het graag of je kunt ook eens kijken naar kanjer voer bij de boerenbond winkels verkrijgbaar alvast veel plezier met de kat.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:35

Heb hier een htk kitten vanuit de opvang sinds kort. Onze 1e kat want toen ik thuiswoonde altijd honden gehad.

We zijn helemaal verliefd nog elke dag.
Ontzettend aanhankelijk, knuffelig maar ook lekker gek op zn tijd.

Ik voer RC en blijf daar denk ik ook bij, doet het er erg goed op (had eerst whiskas maar stonk ie ontzettend van in de kattenbak en at er meer van dan nu van zijn rc). Daarnaast krijgt ie natvoer erbij van Almo, super spul.
Het is uitproberen waar ze t goed op doen. :j

Heb een peewee kattenbak (zeer grote aanrader), dus alleen de drolletjes eruit want plas word gefilterd en ruikt lekker naar hout, erg tevreden mee, en heel zuinig.

Veel plezier met de zoektocht en de vooraf spanning :):)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 12:52

We zijn vandaag bij een asiel wezen kijken, gewoon puur oriënterend. Waren 2 katten die ik echt heel leuk vond :D Eentje kwam direct naar ons toe en kwam ook bij me op schoot zitten.
Daarnaast zijn m'n ouders wel onzeker over eventueel krabben aan bank/gordijnen. Uiteraard komt er een krabpaal en dat soort dingen. Zijn er manieren om te voorkomen dat een kat aan de bank gaat zitten, maar lekker aan de krabpaal?

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:57

Je kan eventueel catnip of ander lokmiddel op de krabpaal spuiten. Veel katten reageren daar wel op ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:01

Ik heb vanaf het begin een huge ass krabpaal hier staan, die aantrekkelijker is dan de bank. :')
Dus mijn advies is 'goed investeren in juiste krabpalen', kost even wat maar dan heb je ook wat. :D

Welke katten heb je bekeken? :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 13:08

Afbeelding
Dit was toch wel m'n favoriete :D

Maar we zijn nog aan het kijken, heb op andere plekken ook katten gezien.
Ik ga eens kijken naar goede krabpalen, heb ook al dingen op pinterest gezien, zoals dit:

Afbeelding

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:09

Oh wat leuk, heb zelf heel veel plezier gehad van rode katten. Vaak is het ook leuk om er twee te hebben :) De eerste keer heb ik zelfs 4 asielkatten in 1 keer meegenomen, allemaal ouderen katten van 10+ jaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:11

Die heeft een leuk koppie TS!
Kan je voorkomen dat ze aan andere spullen krabbelen? Nee, maar zorg iig dat je ze voldoende alternatieven aanbiedt. Mijn katten hebben eigenlijk nooit iets gesloopt op een enkele haal in de bank na. De katten die ik bij mijn ouders heb gehad idem. Zorg dat ze of naar buiten kunnen of genoeg krabplekken in huis hebben.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:13

Ik heb 1 krapplank van karton, en een kokosmat vinden ze ook heerlijk. Een krappaal gebruikten geen 1 van mijn katten. En soms kun je de nageltjes ietsjes bijknippen, de scherpe puntjes dan he dus echt bijna niets er afhalen, dat scheelt, mochten ze toch aan de banken komen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:15

Ik heb eens op Marktplaats gekeken in jouw omgeving, daar staan ook echt veel katten op. Is het geen mogelijkheid om er 2 te nemen, zodat ze met elkaar kunnen spelen en ravotten?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 13:21

Dat denk ik niet, helaas. Zou wel leuk zijn, maar m'n ouders hebben al moeite met één kat. M'n vader dan. 2 gaat niet lukken :n

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:24

martine0503 schreef:
Eoweyn_x schreef:
Ik persoonlijk zou je konijnen en kat gescheiden houden. Het blijven prooidieren en roofdieren en dieren zijn nu eenmaal onvoorspelbaar.

Leuk dat er een kat bij komt!

Niet helemaal mee eens. Ik heb katten en konijnen. Nooit een probleem geweest. Vriendin van mij ook en heeft er ook geen problemen mee. Katten en konijnen gaan prima met elkaar om.

Kan inderdaad goed gaan, maar de kans dat het fout gaat ook...alleen is dat niet zo snel meer op te lossen als je konijn is gegrepen en al schade heeft.

Hier komen mijn katten, die overigens zeer klein van stuk zijn, gewoon met grote hazen/konijnen thuis.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:30

Hoe kan je konijnen en katten het best introduceren?
Gewoon ze aan elkaar laten zien met een rekje ertussen...Maar onze katten doen onze konijnen niks, konijn is te groot en bijt ook van zich af als het moet. Nu lopen ze met zn alle los rond soms, kan prima!

Wat is goed (budget)voer?
Ik zou bij een kat vanaf 7 senior voer kopen, dat is vaak wat duurder..
Anders zou ik het goedkoopste voer kopen wat er is, in de tuin snacken ze bij en we hebben hier ook snoepjes.

Hoe lang moeten ze binnen blijven voor ze naar buiten kunnen?
Minimaal 6 weken is ons verteld en dat is ook wel echt nodig denk ik! Het huis moet eerst echt 'hun eigendom' worden en ze moeten het helemaal kennen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:50

Hier idd ook catnip op de krabpaal gespoten, hij krabt er dagelijks aan en springt erop etc.
Heb er een van ik dacht 12.50 waar ie rechtop uitgestrekt tegenaan kan krabben.
Ze hebben ze momenteel bii de lidl ook, 1 kleinere en 1 grote, grote is ook een aanrader :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:51

XiiaaooNaa schreef:
Hoe kan je konijnen en katten het best introduceren?
Gewoon ze aan elkaar laten zien met een rekje ertussen...Maar onze katten doen onze konijnen niks, konijn is te groot en bijt ook van zich af als het moet. Nu lopen ze met zn alle los rond soms, kan prima!

Wat is goed (budget)voer?
Ik zou bij een kat vanaf 7 senior voer kopen, dat is vaak wat duurder..
Anders zou ik het goedkoopste voer kopen wat er is, in de tuin snacken ze bij en we hebben hier ook snoepjes.

Hoe lang moeten ze binnen blijven voor ze naar buiten kunnen?
Minimaal 6 weken is ons verteld en dat is ook wel echt nodig denk ik! Het huis moet eerst echt 'hun eigendom' worden en ze moeten het helemaal kennen.

alles staat en valt met het karakter en de behoefte per kat..
met name voer en binnenblijven..

mijn 19 jarige kat, heeft tot haar 14e op normaal voer gestaan voor volwassen katten.. Van seniorenvoer viel ze enorm snel af omdat ze altijd buiten liep te sjouwen.. vanaf haar 14e kreeg ze pas senioren. Mijn andere kat, moest ik op haar 10e bijvoeren omdat die ook met het seniorenvoer mee at, maar daar ook niet voldoende uit haalde.

kwa binnenblijven, minimaal 6 weken, is een tijd die ik nog niet eerder gehoord heb.. dat is wel heel lang. De meeste katten hebben het huis al met enkele dagen eigen gemaakt, en een weekje erbij en ze hebben de tuin ook al geobserveerd.. nog een weekje om zeker te zijn van te zijn dat de kat alle kans heeft gehad om tuin, de bewoners daarvan en het huis te leren kennen en daarna kunnen ze rustig onder begeleiding naar buiten.. Tenzij er indicaties zijn dat de kat nog niet voldoende op haar plek is.
De gemiddelde kat heeft die tijd niet eens nodig uiteindelijk.

budget voer zou ik niet heel snel aan beginnen.. allereerst stinkt je kattenbak een uur in de wind + je bent een vermogen kwijt omdat er veel meer geplast en gepoept wordt. Daarnaast is de voedselbehoefte van kwalitatief beter voer veel lager dan van goedkoop voer, waardoor goedkoop net zulk duurkoop wordt. Plus door het hoge zoutgehalte is het vaak slechter voor de organen en door de hoeveelheid 'troep' in het voer krijgen ze vaak ook nog eens nog meer honger omdat ze alleen maar vulmiddel staan te eten, in plaats van voedzame brok. Bijsnacken in de tuin is niet gegarandeerd helaas.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:06

Wat leuk een kat! Ik denk persoonlijk dat de konijnen geen probleem zijn. Wij hebben hier thuis wat kippen lopen en vreesde ook het ergste toen wij deze namen. Aan het begin erg interessant natuurlijk voor de katten, maar nu zijn de kippen eigenlijk een beetje de baas en lopen de katten er met een boogje omheen :D succes!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:15

kippen zijn vreselijkkkkkkkk Vivian lol..

bij de vorige verhuizing dacht mijn kat even over de schutting naar de buren te wippen
en landde precies in de kippenren (geen dak erop).. Ze was binnen een halve minuut weer binnen bij ons (2 meter hoge schutting, aan het einde van een 25 meter diepe tuin. was echt record laagvliegen wat ze deed).

daarna was ze een welkome gast in die tuin, maar de kippen, daar moest ze niets van weten. heilig respect voor hun lawaai en scherpe snavels