[VOLG] Koe kijken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Re: [VOLG] Koe kijken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:12

Jippie! Nog een koeientopic, wat leuk! Ik volg :D

__ElizabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 14:45

16 heeft waarscheinlijk een tweeling gehad. Dit kalfje was namenlijk een kween.
We hebben het tweede kalf niet kunnen vinden maar dat is ook vrij moeilijk in zoveel Ha land met roofdieren die alles weg halen waar ze bij kunnen. Ook heb ik haar opgevoeld of het er eventueel in zat. Gelukkig niet want het kalf zou dan niet meer in leven zijn en er erg moeilijk vanaf te krijgen zijn.
Koe is nog steeds niet schoon maar staat binnen en word goed in de gaten gehouden :)

Bij 84W is de zwelling weg gezakt en was te eigenwijs om naar binnen te komen dus ze staat nog steeds buiten. We halen haar pas naar binnen als de zwelling duidelijk is en ook blijft :)

Ik zal later vandaag even wat foro's plaatsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:29

Zonde dat je het tweede kalf niet hebt kunnen vinden! Maar het is niet anders. Heb ditzelfde ook wel in Nieuw-Zeeland mee gemaakt, niet leuk maar het gebeurd.

Ik ben benieuwd naar de foto's ^^

__ElizabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 13:58

Eindelijk een update!

Ik heb het nogal druk gehad met vanalles dus vandaar dat het even op zich liet wachten.

Afbeelding
Dikke buik

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik nog niet verteld had is dat ook deze koe met een zwarte Bull is gedekt. 3 van de 60 kalfjes zijn grijs of zwart. Dus ik ben benieuwd wat hier uit komt!

Afbeelding
Echt zwart!

__ElizabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 13:27

Zoals je kunt zien is alles weer weg gezakt en denk ik ondertussen dat het nog wel eens even kan duren :) Het is voor ons erg moeilijk met deze koeien om te zien omdat ze voor ons nieuw zijn en we dus hun gedrag niet kennen. Dit is een groep van 10 koeien die in mei zijn gekomen waarvan er 3 of 4 drachtig zijn. De rest van onze koeien kennen wij dus wel en is makkelijker te zien of ze in de buurt komen of niet :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:39

Jammer van het kalfje,helaas kun je niet alles voorkomen.

Wij hebben nu ook een koe drachtig van een tweeling.
Niet zo blij mee maar koe staat goed in conditie en lijkt het nog goed aan te kunnen.
Maar ze moet ook nog wel een tijdje,volgens mij pas in maart uitgerekend.

__ElizabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 00:17

Je kunt inderdaad niet alles voorkomen. Achteraf sla je jezelf voor sommige dingen voor je hoofd maar ik kan er nu niets meer aan veranderen. Die koe staat ondertussen gelukkig weer buiten ze is na 10 dagen naar buiten gegaan en een dag later is de nageboorte eraf gekomen. Ze was tochtig dus daardoor was het beter om haar buiten te zetten zodat de nageboorte er sneller af zou komen. Ze zou nu over 3 weken weer tochtig moeten worden en dan heeft ze een leuk vriendje :)

Met 84W gaat het goed ze komt langzaam dichterbij maar ze staat nog buiten. Morgen gaan we kijken of ze eventueel naar binnen komt. Het is altijd een beetje gokken we willen haar niet te vroeg binnen hebben maar zeker ook niet te laat! :)

Ik zal morgen weer foto' maken!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 00:28

Leuk, drachtige koe, ik volg!!

Wat sneu van het kalfje, natuur kan zo wreed zijn.. Het feit dat moeder 'm heeft laten liggen wil misschien ook wel wat zeggen wat dat betreft. Ik heb begrepen dat koeien heel beschermend zijn ten opzichte van hun kalfjes, klopt dat?

__ElizabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 00:52

Bambolina schreef:
Leuk, drachtige koe, ik volg!!

Wat sneu van het kalfje, natuur kan zo wreed zijn.. Het feit dat moeder 'm heeft laten liggen wil misschien ook wel wat zeggen wat dat betreft. Ik heb begrepen dat koeien heel beschermend zijn ten opzichte van hun kalfjes, klopt dat?

In feite wel maar dit was haar eerste kalf(jes) en terwijl ze wist dat het van haar was wist ze absoluut niet wat ze er mee moest.. En ze laten het kalf dan vaak moeilijk of niet drinken en als je er dan niet bij bent gaat dat gewoon niet goed. Buiten dat het een kween was denk ik niet dat er wat mis was met het kalf omdat ze toch al langer als 24 uur zonder melk had overleeft. Maarja zeker weten zal ik het nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:02

Het kan ook zijn dat ze voelde dat er iets niet klopte aan de kalveren (of in elk geval het vermiste stiertje), dat wil ook nog wel eens de reden zijn voor koeien om ze achter te laten.

Hoe gaat het nu met de dames?

__ElizabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:13

Dat kan inderdaad :)

84 staat op dit moment nog steeds buiten maar ze zal van de week naar binnen komen. Ik vind het altijd erg moeilijk om te zeggen hoelang ze nog moeten (dat blijkt wel in dit topic := ). Ik zal zometeen even wat nieuwe foto's posten :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:21

Erg leuk topic om te volgen. Mooie koeien ook! Jammer van het kalfje, hopelijk gaat met 84 alles goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:25

Wat dat betreft zijn koeien net paarden, sommigen laten weken van te voren al tekenen zien en anderen valt het je pas op als ze de pootjesblaas al laten zien :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:29

Leuk! Hier een veehouder die gaat volgen! :-)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:40

Oohhh, leuk, nog een koeientopic! I'm in! :)

Zonde van de tweeling.

__ElizabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 23:18

Haha ja zo hadden we van het voorjaar een vaars die begon iets te zwellen en de volgende ochtend kon ik toevallig haar banden aanraken. Schrok me rot want ze waren al slap! Snel binnen gezet en 5 uur later was het kalf er.

__ElizabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:13

Eindelijk heb ik wat foto's kunnen maken. Al werkte madam niet erg mee := ze ging er iedere keer samen met de andere drachtige dames vandoor.

Afbeelding
Samen met de andere hoog drachtige dames.

Afbeelding

Afbeelding
Ondertussen komt er ook af en toe wat slijm uit. Een teken dat ze steeds dichterbij komt. Dit zal steeds meer worden :) hier kun je ook goed zien hoe dik het al is.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:39

Het achterste van een paard is al niet altijd even charmant, maar die koeien :=

Spannend hoor!! Hoe lang blijft het kalfje eigenlijk bij de moeder?
Laatst bijgewerkt door Bambolina op 14-10-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:44

Mooi charmant achterwerk

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:54

hebben jullie al veel ervaring met koeien?
ik ben zelf een melkveehoudster en er zijn een paar dingen die niet helemaal kloppen :o
een koe heeft geen 6 spenen, soms worden ze geboren met meerdere (loze en kleinere) spenen maar deze worden weggeknipt zodat je de 4 goede overhoud waar melk uitkomt. je kunt hier niet op selecteren met stierkeuze.
aan de vulva kun je niet zo heel veel zien wat betreft nadering geboorte, je moet vooral op de banden letten ( spier tussen staart en heup), als deze inzakken is de koe zich klaar aan het maken voor geboorte en duurt het niet lang meer.
verder een mooie koe, hopenlijk komt er een mooi sterk kalf uit, jammer van de andere die het niet gered heeft

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:22

tinker6 schreef:
ik ben zelf een melkveehoudster en er zijn een paar dingen die niet helemaal kloppen :o
een koe heeft geen 6 spenen, soms worden ze geboren met meerdere (loze en kleinere) spenen maar deze worden weggeknipt zodat je de 4 goede overhoud waar melk uitkomt. je kunt hier niet op selecteren met stierkeuze.
aan de vulva kun je niet zo heel veel zien wat betreft nadering geboorte, je moet vooral op de banden letten ( spier tussen staart en heup), als deze inzakken is de koe zich klaar aan het maken voor geboorte en duurt het niet lang meer.
verder een mooie koe, hopenlijk komt er een mooi sterk kalf uit, jammer van de andere die het niet gered heeft

TS zegt enkel dat deze koe 6 spenen heeft en dat ze hiervan af willen komen :)
De vulva is inderdaad niet 'de' indicatie voor een naderende geboorte maar het is wel 1 van de factoren die je in de gaten kan houden om de geboorte te voorspellen (samen met inderdaad de bekkenbanden, maar ook de temperatuur, de vulling van de uier en het vaginale slijm zijn een indicatie).

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:29

Koeien kunnen best wel meerdere spenen hebben hoor... De boer waar ik stage heb gelopen had een koe gehad met 5 spenen, waarbij er uit alle 5 ook melk kwam (dus niet als een kwartier leeg is dat er uit de 5e dan niks meer kwam) en nu had hij er een met 4 spenen maar 5 gaatjes, een speen had halverwege nog een gaatje := Maar dat waren melk koeien en daarbij komt het niet meer zo vaak voor omdat daar natuurlijk meer op geselecteerd wordt + ze worden weggehaald bij het onthoornen.

__ElizabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:38

tinker6 schreef:

Ik heb zeker ervaring met koeien en ik weet ook dat er een groot verschil is tussen melk en vlees rassen. Ik heb jaren op melkveehouderijen gewerkt en ook al weer een paar jaar zelf met vlees koeien. Dus misschien heb ik niet de 30 jaar ervaring zoals sommige maar ik weet wel waar ik het over heb ;)

Wat betreft de spenen heb je ook zeker niet gelijk en kun je hier zeker wel op fokken. Mijn 2 koeien die wel maar 4 spenen hebben krijgen over het algemeen alleen kalfjes met 4 spenen. Natuurlijk haalt de natuur ook wel eens een geintje uit. De rest van mijn koeien hebben allemaal 5 of 6 spenen en sommige komen ook gewoon melk uit.

Verder over de vulva misschien niet zo heel mooi (zal de foto's in linkjes zetten) maar toch echt het teken van een nadere geboorte in vlees rassen. Maar als je me niet gelooft blijf dan volgen dan zul je vanzelf zien dat wat ik zeg echt klopt.

Uiteindelijk zullen de banden zo'n 12 tot 24 uur van te voren ook los worden daar kijken wij natuurlijk ook naar ;)
Laatst bijgewerkt door __Elizabeth op 14-10-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

__ElizabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:40

Bambolina schreef:
Het achterste van een paard is al niet altijd even charmant, maar die koeien :=

Spannend hoor!! Hoe lang blijft het kalfje eigenlijk bij de moeder?

Kalf blijft zo'n 6 tot 8 maanden bij de moeder :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:45

Bij onze fleckviehkoeien was de gezwollen vulva ook echt een eerste teken. Daarna was het bandjes in de gaten houden.

Bij onze jerseys ook, maar dan is de uier ook echt een goede graadmeter volgens mij, naast de bandjes.
Vanochtend nog een van de koeien in de afkalfbox gezet, wel die vulva en slijm plus dat ze al 2 dagen overtijd is (op basis van scan), maar nog geen enorme uier ofzo. Die heeft ze sowieso niet echt, maar ook nog amper zucht te zien.
Nou ja, liever te vroeg erin dan te laat.

(Ik ben overigens beginnend boerin, woon sinds 1,5 jaar samen met een boer, op de boerderij die zijn overopa gebouwd heeft)