Hond met gedragsprobleem(angst/onzekerheid) Tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Re: Hond met gedragsprobleem(angst/onzekerheid) Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:33

In hoeverre zijn dan de omstandigheden anders ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:19

tess_84 schreef:
Je kan toch vertrouwen uitstralen en troosten tegelijk? Het is niet omdat je troost, dat je zelf onzeker bent, toch? Juist niet, zou ik denken... Uit het troosten en geruststellen blijkt toch, dat jij de situatie wel vertrouwt, anders zou je even angstig in een hoekje kruipen. Bij mijn paarden helpt het toch echt wel als ik ze geruststellend toespreek én tegelijk vol vertrouwen verder stap. Imo echt niks mis mee...
Ik zou zeggen, lees het artikel even door, daar wordt het nog eens heel duidelijk in uitgelegd.

Dominant leiderschap heeft niets te maken met al dan geen (zelf)vertrouwen!! Een schijnbaar dominante hond kan deze houding aannemen om te voorkomen dat iets/iemand te dicht in de buurt komt, om maar even een voorbeeld te geven.
Leiderschap = zelfvertrouwen, maar daarom moet het nog niet gelinkt worden met streng zijn en corrigeren, straffen...

Alleen ziet een hond dat niet als 'troosten' maar als bevestiging, toespreken (op een normale manier) is op zich nog niet zoveel mis mee, maar als jouw hond ergens bang voor is en jij gaat haar zitten troosten dan denkt je hond juist 'zie je wel'. Daarbij hoef je de hond niet te troosten want er is niets aan de hand.
En omdat je toch al de vergelijking maakt met paarden: hoe reageren 2 paarden wanneer ze beide bang zijn? Dan plakken ze aan elkaar en komen beide niet vooruit. Als er 1 bang is en de ander niet, loopt de laatste gewoon door zonder aandacht te schenken aan de ander, waarna die meestal vanzelf volgt.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:40

Nogmaals, anneliesdj, ik bedoel troosten niet op een onzekere manier, eerder als in "niks aan de hand, we gaan hier samen voorbij". Dan zeg je: ja, ik heb het gezien, maar 't is oké. Combinatie dus van bemoedigend toespreken en verder wandelen.
Daarbij zijn er echt al verschillende studies geweest dat troosten juist goed is, omdat je zo de emotie (en dus niet het gedrag) angst kan doen afnemen.
Hier een artikel hierover: http://hondentraining-adviescentrum.nl/ ... tige-hond/

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:42

amyyy55 schreef:
Als ze weer terug gaat dan zijn de omstandigheden daar ook weer anders, ze is inmiddels hier en heeft zelfs wat gegeten en ligt nu lekker naast me op de bank haha :)

Goed zo! :j

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 08:59

Vannacht wel even gepiept,maar verder geen last gehad.
3 oude honden tegengekomen(apart) en daar gig ze rustig op af en speelde zelfs met eentje. Verderop twee honden tegelijk tgenkomen en toen ging ze wel waarschuwen en 'happen'(lees: meer geluid dan daden, alleen wat kwijl gedropt op de ander) de eigenaar begreep het gelukkig en we hebben het goed afgesloten zonder gewonden. :j

denk dat ze groepen erg eng vind zonder andere hond van 'haar' erbij, verder heeft ze naar niemand gegromd dus dat is mooi!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:02

Dat klinkt goed!
Dat waarschuwen vind ik zelf eigenlijk niet zo erg, zo is het tenminste duidelijk dat de hond iets niet graag heeft. Als het daarbij blijft en je dan op tijd een stapje terug kan nemen, kan ze daar alleen maar uit leren. Fijn dat je updates geeft, TS! :j

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 09:05

Afbeelding

Afbeelding

ze is moe van haar ochtendwandeling :P

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:06

Ach, wat een schatje!! *mist de vind-ik-leuk-knop*

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 09:12

Zag op joiw profiel ook dat je ontzettend schattige hondjes hebt :) (vooral de sheltie *smelt*

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:24

amyyy55 schreef:
Zag op joiw profiel ook dat je ontzettend schattige hondjes hebt :) (vooral de sheltie *smelt*

Bedankt haha, 't is echt een schat van een hond! Wel erg eenkennig, maar hij steelt bijna ieders hart :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:12

Fijn dat het goed ging!

Ik vind dat nog altijd moeilijk om goed op te reageren; ene hond doet ie niets, tweede hond gaat ie tegen tekeer en derde hond wil hij mee spelen. Hoe heb jij dat gedaan?

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 18:16

Jaan81 schreef:
Fijn dat het goed ging!

Ik vind dat nog altijd moeilijk om goed op te reageren; ene hond doet ie niets, tweede hond gaat ie tegen tekeer en derde hond wil hij mee spelen. Hoe heb jij dat gedaan?

Belonen als hij gaat spelen, negeren als hij er langsloopt en als hij tekeer gaat zorgen dat ze niet tegen me aan gaat plakken (dan gaat ze etteren) en als ze te ver gaat corrigeren. En verder ook wat geruststellen. Of het de goede methode is weet ik niet, maar tot nu toe werkt dat

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:39

amyyy55 schreef:
Vannacht wel even gepiept,maar verder geen last gehad.
3 oude honden tegengekomen(apart) en daar gig ze rustig op af en speelde zelfs met eentje. Verderop twee honden tegelijk tgenkomen en toen ging ze wel waarschuwen en 'happen'(lees: meer geluid dan daden, alleen wat kwijl gedropt op de ander) de eigenaar begreep het gelukkig en we hebben het goed afgesloten zonder gewonden. :j

denk dat ze groepen erg eng vind zonder andere hond van 'haar' erbij, verder heeft ze naar niemand gegromd dus dat is mooi!

Ik zou haar vooral veel goede ervaring op laten doen door haar te laten observeren van een afstand. En ze moet leren dat ze jou kan vertrouwen, dus geef op tijd aan de andere eigenaar aan dat je hond het niet leuk vind of blokkeer de andere hond zodat hij niet bij haar kan komen.
Ze zal snel door hebben dat ze zichzelf niet hoeft te verdedigen als jij dat doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:44

tess_84 schreef:
Nogmaals, anneliesdj, ik bedoel troosten niet op een onzekere manier, eerder als in "niks aan de hand, we gaan hier samen voorbij". Dan zeg je: ja, ik heb het gezien, maar 't is oké. Combinatie dus van bemoedigend toespreken en verder wandelen.
Daarbij zijn er echt al verschillende studies geweest dat troosten juist goed is, omdat je zo de emotie (en dus niet het gedrag) angst kan doen afnemen.
Hier een artikel hierover: http://hondentraining-adviescentrum.nl/ ... tige-hond/

En nogmaals; ik zei ook al dat toespreken op zich niet zoveel mis mee is.
Het ligt heel erg aan de hond en de situatie of je het wel of niet moet doen, in veel gevallen doen eigenaren het precies fout en dan levert het je dus alleen meer narigheid op.
In het geval van ts zal het waarschijnlijk wel goed werken, gezien het een tervuerense herder is, maar dan nog vind ik het niet iets om zomaar aan te raden.