Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tess_84 schreef:Je kan toch vertrouwen uitstralen en troosten tegelijk? Het is niet omdat je troost, dat je zelf onzeker bent, toch? Juist niet, zou ik denken... Uit het troosten en geruststellen blijkt toch, dat jij de situatie wel vertrouwt, anders zou je even angstig in een hoekje kruipen. Bij mijn paarden helpt het toch echt wel als ik ze geruststellend toespreek én tegelijk vol vertrouwen verder stap. Imo echt niks mis mee...
Ik zou zeggen, lees het artikel even door, daar wordt het nog eens heel duidelijk in uitgelegd.
Dominant leiderschap heeft niets te maken met al dan geen (zelf)vertrouwen!! Een schijnbaar dominante hond kan deze houding aannemen om te voorkomen dat iets/iemand te dicht in de buurt komt, om maar even een voorbeeld te geven.
Leiderschap = zelfvertrouwen, maar daarom moet het nog niet gelinkt worden met streng zijn en corrigeren, straffen...

(vooral de sheltie *smelt* Jaan81 schreef:Fijn dat het goed ging!
Ik vind dat nog altijd moeilijk om goed op te reageren; ene hond doet ie niets, tweede hond gaat ie tegen tekeer en derde hond wil hij mee spelen. Hoe heb jij dat gedaan?
amyyy55 schreef:Vannacht wel even gepiept,maar verder geen last gehad.
3 oude honden tegengekomen(apart) en daar gig ze rustig op af en speelde zelfs met eentje. Verderop twee honden tegelijk tgenkomen en toen ging ze wel waarschuwen en 'happen'(lees: meer geluid dan daden, alleen wat kwijl gedropt op de ander) de eigenaar begreep het gelukkig en we hebben het goed afgesloten zonder gewonden.
denk dat ze groepen erg eng vind zonder andere hond van 'haar' erbij, verder heeft ze naar niemand gegromd dus dat is mooi!
tess_84 schreef:Nogmaals, anneliesdj, ik bedoel troosten niet op een onzekere manier, eerder als in "niks aan de hand, we gaan hier samen voorbij". Dan zeg je: ja, ik heb het gezien, maar 't is oké. Combinatie dus van bemoedigend toespreken en verder wandelen.
Daarbij zijn er echt al verschillende studies geweest dat troosten juist goed is, omdat je zo de emotie (en dus niet het gedrag) angst kan doen afnemen.
Hier een artikel hierover: http://hondentraining-adviescentrum.nl/ ... tige-hond/