Ik zie door de hondenbrokken de zak niet meer.. Ofzo ..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:10

Ik voer zelf geen barf. Op het moment dat de honden 's avonds een kvv met bot krijgen ('s ochtends krijgen ze een brokmengeling), krijgen ze soms wel eens een kippenvleugel o.i.d. maar aan echt barfen begin ik niet. Houd er rekening mee dat een actieve hond van 20kg rustig een pond kvv/barf weg eet. Dat betekent dat je met dezelfde hoeveelheid geld als nu maximaal 1.50€/kg mag betalen om vergelijkbaar met de kosten uit te komen.

Ik vind Carnis er op zich goed uit zien. Vleesgehalte van 31.5%, alle granen ontsloten. Vleesmeel dus geen verlies van vleespercentage door het verlies van vocht, geen tarwe (sommige honden reageren op tarwe). Met een prijs van net geen 3€/kg lijkt me het een zeer keurige brok.

fleurtjeuh

Re: Ik zie door de brokken de zak niet meer.. Ofzo ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 20:12

Ik vind dat vleesmeel altijd zo'n raar idee...
Meel van vlees..
Maar dat is dus een positief iets?
Liever vleesmeel dan ..... vlees?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:14

Ik heb mijn twee grote honden in het begin op kvv gehad, ik kon 1 van de twee, de drukste, niet op gewicht houden, had vaak slappe ontlasting en als ik dan bot toevoegde gelijk weer witte ontlasting, ze deed het er gewoon niet lekker op en hoewel ik echt een voorstander ben van vers vlees, ben ik dus toch overgestapt op brok, wel bewust een geperste brok.
De zak cavom voer ik bijna 2 maand mee met 2 aussies en 2 chihuahua's en dan zijn 3 van de 4 nog behoorlijk aan de maat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:19

Mijn Franse bulldog stinkie heeft ook al tig soorten brok gehad.
Van de een jeuk, van de andere diarree, dan weer bulten, stinken overgeven....
Sinds een maand of 3 over op Lotgering (vers/rauw) en dat gaat goed.
Wel krijgt hij de varianten zonder rund.

Ik heb ook een tijdje brokken gehad met kip en aardappelen, dit ging ook aardig.
Kan even niet op de naam komen dus die hou je van me te goed..

Edit: deze brokken en zijn ook niet duur.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 16-09-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:20

Heb je al gekeken naar atopie? Ik heb een hond waarbij de diagnose atopie is gesteld met dezelfde klachten als dat jouw hond heeft. Continu oog en oorontstekingen en overal jeuk.

Ik geef mijn hond iedere 3 weken een injectie met desensibilisatie. Ook heeft ze lange tijd pillen geslikt maar zelfs dit hielp niet.
Ze krijgt voer van orijen. Hierdoor is het wel verbeterd maar jeuk blijft ze houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:20

Ja. Liever vleesmeel dan vlees. Vleesmeel betekent dat het gedroogd en gemalen is, bij "vers vlees" op de verpakking gebeurt dat uiteindelijk ook, want anders kan je er geen brok van maken, maar dan wegen ze het voordat het gedroogd wordt waardoor het veel meer lijkt dan het eigenlijk is. In Orijen zit dus ook eigenlijk minder vlees (procentueel gezien) dan wat er op de verpakking staat, want plantaardige ingredienten bevatten vaak minder vocht.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:24

Bosch wilde ik ook al opperen .
Ik heb de duurdere brokken gevoerd zoals T O T W
Maar ze hadden ze niet graag .
Nu heb ik de Bosch brokken .
Light versie omdat ik brok erbij voer voor t gemak want verder geef ik vers vlees bij ...

Cemlys

Re: Ik zie door de hondenbrokken de zak niet meer.. Ofzo ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:30

Acana en derg bleven mijn honden dunne ontlasting op hebben. Met dog lovers gold Passion en lavor sensitive heb ik goede ervaring. Nu over op hills ideal balance grain free. Dat gaat tot nu toe erg goed.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:34

Hier ook een Bosch voerder. Mijn kruising herder doet het er super op. Bijna geen jeuk meer en veel mooier in haar vel. Mijn kruising jack doet er vrolijk aan mee.

nien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:01

Ts, als je naar carnis kijkt zou ik zelf ofwel de zalmbrok of de lambrok nemen. Lambrok is hypo allergeen dus is misschien zelfs nog beter voor je hond. Althans volgens de site. Ik ken zelf enkel de zalm en die werkt goed voor mijn hond met gevoelige maag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:50

Is er ook bozita voor honden? Onze vorigr katten kregen dat. Deden ze het heel goed op :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:56

Ik zou Cavom proberen. Doen veel honden het goed op, het is betaalbaar en je hoeft er niet heel veel van te voeren...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:03

fleurtjeuh schreef:
Even voor de grap eens de Barf berekening gedaan
Klopt deze?

Hoeveelheid: 4.5% van 18 kilo = 810 gram per dag / 5670 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 365gr p/dag
Groentes 10% : 81gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 162gr p/dag
Spiervlees 25% : 203gr p/dag
Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9k-S_0|fxPn2o

Lijkt me stug dat een hond van 18kg dan bijna een kilo vlees per dag moet. Lijkt me veel te veel.

Zoals ik al zei: mijn hond van 17kg doet het super op 330gr carnibest per dag. Dat komt neer op 1.15 per dag dus nog geen 35 per maand. Ik denk niet dat je een hond heel makkelijk nog veel goedkoper kan voeren?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:14

Onze jeukgevoelige stabij kreeg eerst altijd eukanuba, nu eet ze Iams.
Iams omdat het iets goedkoper is en beter past bij de behoefte (senior) van onze hond.
Wij vinden het fijn voer!

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:18

Verosjaak schreef:
Wij voeren Orijen, is wel wat duurder, maar eigenlijk moet je er ook gewoon minder van geven want doordat daar geen maagvullers zoals granen en rijst in zit haalt de hond er meer voedingsstoffen uit. Wel is de eiwit groot in dit voer wat de eerste 3 weken diarree kan geven en als je hond er allergisch voor is (hond van tante had een eiwit intolerantie) dan is dit voer niets voor jou.

In Orijen zit vis en al het vlees en vis zijn behoorlijk richting de biologische kant (komt allemaal uit Canada). Wij hebben sinds 3 weken een nieuwe hond erbij (2 jarige gesteriliseerde teef) en haar doffe vacht geeft al veel meer glans en is al een stuk zachter dan voorheen. Het voer heeft dus wel echt een effect op de hond.

Of het allemaal doet wat jij graag wilt weet ik niet en zal per hond verschillen. Kostprijs moet je even zelf uitrekenen :) .

Niks ten nadele van Orijen want het is een prima merk, maar wat jij zegt over granen en rijst dat dat maagvullers zijn klopt niet helemaal. Ontsloten granen en rijst hebben wel degelijk een voedingswaarde voor de hond. Het punt dat honden enkel carnivoren zijn is ook een fabel.

Ze worden meer als Omnivoren gezien. Daarbij blijft wel vooraan staan dat vlees een hoofdbestandsdeel van zijn/haar voeding is maar alleen vlees dan kom je toch echt te kort in bepaalde nutriënten.

Even voor de TS: Ik zou kijken naar Lams/rijst variaties vanwege de jeuk en gevoeligheid, met een toevoeging van Omega 3/6.
Goedkope brokken als Pedigree kunnen problemen opleveren en vaak duidt oor- en oogontstekingen op een voedselintolerantie, vergeet niet dat goedkope merken veel geur kleur en smaakstoffen bevatten.

Heb je al eens gekeken naar Eukanuba en dan de Dailycare Sensitive Skin of Joints. De eerste heeft Omega 3 in de brokken en is grotendeels samengesteld uit vis ingrediënten en de tweede heeft een glucosamine toevoeging wat een bewezen positief effect heeft op de gewrichten.

Als je hond HD heeft kun je hier niet specifiek met voer uit de winkel tegen voeren, behalve dat je een sensitive joints variant ergens van pakt maar dan zou je met DA voeding moeten werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:42

_Nelleke_ schreef:
Lijkt me stug dat een hond van 18kg dan bijna een kilo vlees per dag moet. Lijkt me veel te veel.

Zoals ik al zei: mijn hond van 17kg doet het super op 330gr carnibest per dag. Dat komt neer op 1.15 per dag dus nog geen 35 per maand. Ik denk niet dat je een hond heel makkelijk nog veel goedkoper kan voeren?

Mijn hond weegt 25 kilo, en krijgt 200 gram smuldier (half bakje) en een bakje (130 gram) Bosch brok. Als ze niet te veel lekkers tussendoor krijgt is dat precies genoeg, maar soms moet ik zelfs even minderen omdat ze te dik wordt..

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:11

Onze hond kan juist weer niet tegen cavom. Hij hoeft maar 1 brokje te krijgen en hij zit onder de jeukplekken. Wij geven tussendoor nu carnis. Daar reageert hij goed op. Verder staat hij op kvv.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:15

Nicolle89 schreef:
Verosjaak schreef:
Wij voeren Orijen, is wel wat duurder, maar eigenlijk moet je er ook gewoon minder van geven want doordat daar geen maagvullers zoals granen en rijst in zit haalt de hond er meer voedingsstoffen uit. Wel is de eiwit groot in dit voer wat de eerste 3 weken diarree kan geven en als je hond er allergisch voor is (hond van tante had een eiwit intolerantie) dan is dit voer niets voor jou.

In Orijen zit vis en al het vlees en vis zijn behoorlijk richting de biologische kant (komt allemaal uit Canada). Wij hebben sinds 3 weken een nieuwe hond erbij (2 jarige gesteriliseerde teef) en haar doffe vacht geeft al veel meer glans en is al een stuk zachter dan voorheen. Het voer heeft dus wel echt een effect op de hond.

Of het allemaal doet wat jij graag wilt weet ik niet en zal per hond verschillen. Kostprijs moet je even zelf uitrekenen :) .

Niks ten nadele van Orijen want het is een prima merk, maar wat jij zegt over granen en rijst dat dat maagvullers zijn klopt niet helemaal. Ontsloten granen en rijst hebben wel degelijk een voedingswaarde voor de hond. Het punt dat honden enkel carnivoren zijn is ook een fabel.

Ze worden meer als Omnivoren gezien. Daarbij blijft wel vooraan staan dat vlees een hoofdbestandsdeel van zijn/haar voeding is maar alleen vlees dan kom je toch echt te kort in bepaalde nutriënten.

Het is waar dat granen (waar rijst ook onder valt) meer zijn dan maagvullers en inderdaad voedingswaarde hebben voor de hond mits ze ontsloten zijn. Het is niet waar dat je hond met alleen maar vlees, mits goed samengesteld, tekorten opdoet.

Een hond moet voldoende (essentiële) eiwitten en vetten binnen krijgen en voldoende kcal. Als er voldaan is aan de totale hoeveelheid eiwitten, de essentiële eiwitten en de hoeveelheid vetten dan kunnen de resterende kcal prima opgevuld worden met koolhydraten, zoals ontsloten granen.

Wat wel zo is, is dat een hond niet gewone granen kan verteren, zoals een paard, maar dat ze voor hem echt ontsloten moeten zijn, wat simpel gezegd neerkomt op gekookt. Daarom was die boterham die honden vroeger kregen bij het eten samen met wat hart helemaal zo slecht nog niet.

Het nadeel is dat het ontsluiten van granen behoorlijk prijzig is. Goedkope brokken hebben bezuinigen daar dan ook vaak op waardoor maar een (klein) deel van de granen ontsloten zijn. Dat is enkel maagvulling, daar kan een hond niks mee. Het duidelijkste voorbeeld vind ik Frolic, waar je die grappige gele stipjes in ziet zitten. Die zie je later ook terug in de poep want dat zijn gehele granen.

Om terug te komen op KVV/BARF. Ik zou beginnen met 400-500g. Dat is 2-2.5% lichaamsgewicht. Hoewel het niet onmogelijk is dat je hond 800+g (=4-4.5% lichaamsgewicht) nodig heeft, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk. Ik ken maar een paar honden die zoveel eten en dat is een staffordkruising die gemiddeld gesproken 3 uur per dag achter een tennisbal gegooid met werpstok aan gaat (800g smuldier met krap 20kg) en een FT labrador die zeer veel werkt (27kg die 1600 gram smuldier + 300 gram brok per dag eet).

De meeste honden moeten juist meer richting de 1.5% per dag gaan. Dus dan is 400-500g per dag een veilig begin en gewoon aanpassen afhankelijk van of je hond mager of dik wordt. Bij mager worden is rijst bijvoeren (gewoon gekookte rijst) ook een zeer goede optie. Je hond krijgt namelijk al voldoende eiwitten en vetten binnen via het vlees, alleen nog niet voldoende kcal/energie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:31

Mizora schreef:
Om terug te komen op KVV/BARF. Ik zou beginnen met 400-500g. Dat is 2-2.5% lichaamsgewicht. Hoewel het niet onmogelijk is dat je hond 800+g (=4-4.5% lichaamsgewicht) nodig heeft, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk. Ik ken maar een paar honden die zoveel eten en dat is een staffordkruising die gemiddeld gesproken 3 uur per dag achter een tennisbal gegooid met werpstok aan gaat (800g smuldier met krap 20kg) en een FT labrador die zeer veel werkt (27kg die 1600 gram smuldier + 300 gram brok per dag eet).

dit valt bij jouw toch niet onder actieve honden en beweging geven??

althans de mijne doen niet anders en dat waren zo gezegd inactieve honden,die op een hongerdieet van brokken zouden moeten staan toch??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:36

Kan je ook nog wat nuttigs toevoegen kimmie261?

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:39

Ja je hebt gelijk over dat je met een goed uitgebalanceerd vlees menu zeker geen tekorten krijgt, maar vaak moet je dan gaan werken met suplementen ect.

Hoe dan ook, voor het gemak van de mens zijn brokken ontworpen, de frolic die je noemt zijn een beetje een uitzondering, want die zijn semi-moist. Dat is behoorlijk moeilijk te maken en werk je met zuren.. Zetmelen moeten altijd gekookt/ontsloten zijn wil de hond er wat mee kunnen. Ik ben nu een brok aan het ontwerpen en kom wel een beetje terug van het feit dat honden puur alleen vlees moeten hebben.

Bovendien, als je in een winkel 15 dezelfde principes ziet staan, dan zal dat ook wel de beste/meer rendabele/effectieve manier zijn van een brok maken. Voor alsnog voor de TS:

Laat je niet gek maken, kies gewoon waar je je het beste bij voelt. Merken als Eukanuba, RC, Prins, Farm Food zijn prima producten voor je hond ;)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:45

Bekent verhaal! Met onze husky heel veel problemen gehad met diarree, jeuk kapotte huid en noem maar op.

Wij voerde eerst Bosch maar daar reageerde ze heel slecht op. Toen over gestapt naar Royal Canin. Dat was ook niks.

Op advies van de trainster over gestapt naar Farmfood gluten/granen vrij. Toen was de jeuk over. Ontlasting blijft wel een beetje een dingetje. Maar daar zijn heel veel oorzaken voor. Honden die hoog in energie staan hebben sneller diarree als andere. Tevens is van de straat eten ook een reden van diarree.

Omdat ik haar ontlasting op Farmfood niet helemaal top vond heb ik een tijdje canagan gegeven. Maar dit is heel duur. 70 euro voor een zak van 12.

Nu voeren we al een jaar de Brokken KIVO. 35,00 euro voor een zak Kip en rijst persbrok van 15 kg.

Beide honden doen het hier heel erg goed op en het is nog betaalbaar op. Ze hebben ook Lam en rijst wat erg goed is voor honden met huidproblemen, maar deze is wel wat duurder.

Zelf wissel ik met de smaken tussen de zalm rijst, kip rijst en lam rijst. en ze krijgen 1 x per dag 250 gram vlees per hond. Deze kan je ook bij KIVO halen. Gemiddeld 2,50 per KG. als je alleen vlees zou voeren, voer je een volwassen hond 20 a 30 gram vlees per kilo gewicht van een hond. 20 KG is dan 400 gram. Dit doe ik door de helft omdat ze ook brokken krijgen.

Met al het voeren moet je de hond in gaten houden. Blijft hij het zelfde dan is goed, word ie dunner meer voer, word ie dikker minder voer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:47

Mizora schreef:

vraag het me gewoon af...beetje achter balletjes aanrennen valt niet onder beweging geven,en zou geen reden moeten zijn om meer te voeren lijkt mij...

en nuttig toevoegen,voor TS : ga lekker vers vlees voeren,veel goedkoper als brokken,en 100% waar voor je geld voeren :)

smuldier/lotgering zal altijd goedkoper zijn om te voeren als welke brok ook...

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:56

Met onze hond hebben wij als pup veel problemen gehad. Ze had continu diarree etc. Tientallen dierenartsbezoeken verder zijn we tot de ontdekking gekomen dat ze een allergie had voor kip. Sindsdien overgestapt op Nutro (lam en rijst), ook te koop bij zooplus, en mevrouw heeft nergens meer last van.

Het zou dus ook een allergie kunnen zijn voor het een of het ander, is daar al naar gekeken? (heb overigens niet alles doorgelezen dus sorry als het al genoemd is)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:04

kimmie261 schreef:
Mizora schreef:

vraag het me gewoon af...beetje achter balletjes aanrennen valt niet onder beweging geven,en zou geen reden moeten zijn om meer te voeren lijkt mij...

en nuttig toevoegen,voor TS : ga lekker vers vlees voeren,veel goedkoper als brokken,en 100% waar voor je geld voeren :)

smuldier/lotgering zal altijd goedkoper zijn om te voeren als welke brok ook...

als ze achter een bal aanrennen bewegen ze en verbruiken ze energie, dus daarop moet je voer ook aangepast worden. De vorm van beweging en geestelijke uitdaging is een tweede maar heeft niet echt veel te maken met de voeding imo