Kat plast in huis als ik weg ben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Re: Kat plast in huis als ik weg ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:53

Onze poes deed het ook, maar dan alleen s'nachts. Toen ze met mij mee mocht de slaapkamer in was het voorgoed over. Schijnbaar had ze toch stress van het ' zonder mij' zijn, ook al woonde ze toen met 2 andere katten.
Ik zou zeker eens feliway verdampers proberen, en misschien helpt het inderdaad wel als je moeder s'avonds nog even langs komt waardoor ze minder lang alleen is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 09:03

Ik zit er over te denken of het niet een optie is om haar buiten te houden voor een dagje. Ze is nu praktisch iedere nacht ook buiten omdat ze dat graag wil. Het enige probleem is dan wel dat de buurpoes dus regelmatig in de tuin hangt en als ik daar voer neer ga zetten dan is ie wellicht helemaal niet weg te slaan.

Volgende gedachtespinsel: dan maar even aan de buurvrouw vragen of ze m binnen wil houden als het maar om 1 nachtje gaat. Vast geen probleem.

Dan zet ik een krat neer met een fleecedeken erin.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:05

Mijn kat doet het ook, plassen in het douche putje of het putje van een badkuip/wasbak. Hij houd er niet van om de kattenbak te delen met de andere kat dus hebben we meerdere bakken staan. Ook doet hij vaak buiten in de tuin zn behoefte en dat is prima. Maar als we een paar dagen weg zijn van huis zorg ik altijd maar dat hij in het putje kan plassen als hij die behoefte heeft want dat scheelt een hoop schoonmaken. Liever in het doucheputje dan op de bank of op mijn houten vloer.

We woonden eerst op een appartement toen was het veel erger. Nu we een tuin hebben is hij ook veel rustiger in de nacht. Op het appartement hield hij ons in de nacht wakker door overal aan te krabben net zo lang tot wij wakker waren. Nu kan hij zn energie kwijt en slaapt hij gewoon in de nacht.

Hij komt uit een asiel dus ik ken de geschiedenis van de kat ook niet.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:11

Als medische problemen uitgesloten zijn, dan zou ik echt eens contact opnemen met een goede kattengedragstherapeut. Je kat plast echt niet uit wraak o.i.d., maar waarschijnlijk uit pure stress. Misschien voelt ze zich wel helemaal niet veilig als jij weg bent.
Je geeft aan dat je kat niet goed samengaat met de buurtkatten. Zou het niet zo kunnen zijn, dat ze daar erg gestrest door raakt? Als je een onzekere kat hebt, kan een buurtkat die brutaler is en in jouw tuin of voor jouw raam langsloopt, veel stress geven bij je eigen kat. Die stress is voor haar misschien alleen "beheersbaar" als jij in de buurt bent. In dat geval zal het naar buiten doen voor haarzelf waarschijnlijk geen oplossing zijn, want het is maar de vraag of ze zichzelf in de buurt "weet te redden".

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:14

Roadracer schreef:
Als medische problemen uitgesloten zijn, dan zou ik echt eens contact opnemen met een goede kattengedragstherapeut. Je kat plast echt niet uit wraak o.i.d., maar waarschijnlijk uit pure stress. Misschien voelt ze zich wel helemaal niet veilig als jij weg bent.
Je geeft aan dat je kat niet goed samengaat met de buurtkatten. Zou het niet zo kunnen zijn, dat ze daar erg gestrest door raakt? Als je een onzekere kat hebt, kan een buurtkat die brutaler is en in jouw tuin of voor jouw raam langsloopt, veel stress geven bij je eigen kat. Die stress is voor haar misschien alleen "beheersbaar" als jij in de buurt bent. In dat geval zal het naar buiten doen voor haarzelf waarschijnlijk geen oplossing zijn, want het is maar de vraag of ze zichzelf in de buurt "weet te redden".

Hier kan ik me erg goed in vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:27

Hier ook een piskater :(:)
Naar buiten is geen optie. Het is een angsthaas en toen hij een keer per ongeluk buiten de tuin kwam was hij helemaal van de leg :(:)
Ik kan er openbaar niet geheel op ingaan maar we staan nu op het punt om voor hem een ander huisje te zoeken.
De vraag is alleen; wie wil er nu een onzindelijke kater hebben?
Hij is echt superlief en leuk dus ik twijfel nog steeds... Maar ons hele huis gaat eraan op deze manier -O- (hij piest zelfs op de tegels in de schuur)...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:33

Ik zou een ander niet met mijn probleem opzadelen tenzij je het er eerlijk bij verteld. Als hij echt zo erg is kan je hem ook naar een asiel doen of in laten slapen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:38

Dat niet zo, maar ik zou het risico niet graag lopen dat ze de benen neemt!
Ik blijf bij de badkamer :Y)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:46

Hier 1 van de 3 die graag op tasjes en schoenen plast :+ gelukkig is dat opgelost door structureel schoenen en tasjes op te ruimen. Maar heeft even geduurd voor we de connectie merkte en het alleen die spullen waren.

Voor langer weg zou ik dan inderdaad toch voor een kale badkamer gaan. Dus ook niets laten liggen alleen een mandje/handdoek die makkelijk in de was kan of weggegooid kan worden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:54

Abercrombie schreef:
Ik zou een ander niet met mijn probleem opzadelen tenzij je het er eerlijk bij verteld. Als hij echt zo erg is kan je hem ook naar een asiel doen of in laten slapen.

Een fatsoenlijke dierenarts laat echt geen gezond dier inslapen om alleen 'maar' een plasprobleem, hoe vervelend het ook kan zijn voor een eigenaar.
T stressverhaal wat hier eerder gepost werd vind ik ook niet heel raar klinken, vraag is alleen hoe je t oplost. Misschien dat een gedragstherapeut hier bij kan helpen, tinley staat hier goed om bekend.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:56

Je hebt tegenwoordig ook kattenluikjes die de chip van je kat kunnen lezen en dan alleen open gaat voor je eigen kat.

Dat niet iets?

Verder kan ik mee komen met de adviezen om feliway te proberen en een stress verlagend dieet van RC of Hills. Hoor er aardig goede verhalen over. Verder zou je eventueel iets medisch nog kunnen uitsluiten door een tripje naar de DA te doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:41

Yipee schreef:
Je hebt tegenwoordig ook kattenluikjes die de chip van je kat kunnen lezen en dan alleen open gaat voor je eigen kat.

Dat niet iets?

Als de kat van TS zo graag buiten is lijtk dit echt een perfecte oplossing.
Kunje je voer ook gewoon binnen laten staan.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:52

Ik zou dan wel echt een warm hokje maken ts. eventueel met warmtelampen. vind het ook zo sneu anders :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:53

Yipee schreef:

Dat niet iets?

Die wilde ik net aanraden. Hoor ik goede verhalen over. Kat kan binnen en buiten wanneer ze wil, maar geen ongewenste gasten in huis. Lijkt me ideaal voor jouw kat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 12:48

Daar wil ik over nadenken. Ik weet namelijk niet of het het probleem oplost van het gestresst/gepikeerd zijn van mijn kat omdat ik er alsnog niet ben. Maar het is zeker een optie om in overweging te nemen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:50

En dan heeft ze alsnog de gelegenheid de boel onder te piesen -O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 12:55

Ja inderdaad. Ik zit hier nu de spullen vanuit de ene laptoptas naar de andere over te laden. :r
Die mag dadelijk rechtstreeks de prullenbak in.

Het vervelende vind ik ook dat het mijn relatie met de kat zo beïnvloed en ik kennelijk niet 'mans' genoeg ben om me daar overheen te zetten. Ik zit financieel gezien niet geweldig ruim in mn vel dus dit soort geintjes hakken er wel in. Ik ga mn kat niet straffen of mishandelen hoor, maar ik merk wel dat ik nou niet echt erg hartelijk ben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:58

Dat is gewoon menselijk :(:)
Als er geen medische oorzaak is, is niemand blij met zoiets!

Helpt het niet om de tas een poos in een afgesloten bak of zak met schoon kattengrit te leggen?
Weggooien kan altijd nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:59

Nee maar dat is logisch, het is ook heel vervelend als je kat in huis aan het zeiken is := Wij waren ook niet helemaal happy toen we erachter kwamen dat die van ons op bed aan het pissen was. Maar uiteindelijk bleek dat hij er niks aan kon doen en daar heb ik me wel lang schuldig om gevoeld..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:01

Die tas kan je weg gooien. Ik heb ook een kat gehad die over een tas van spijkerstof heen gepiest had (een gstar tas) en nu zoveel jaar laten kwam die weer eens naar boven na een verhuizing. Tas gewassen, in azijn laten weken en weet ik t wat voor middeltjes je allemaal leest op internet of kan kopen. Maar je ruikt het nog steeds.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:20

Abercrombie schreef:
Die tas kan je weg gooien. Ik heb ook een kat gehad die over een tas van spijkerstof heen gepiest had (een gstar tas) en nu zoveel jaar laten kwam die weer eens naar boven na een verhuizing. Tas gewassen, in azijn laten weken en weet ik t wat voor middeltjes je allemaal leest op internet of kan kopen. Maar je ruikt het nog steeds.

HG tegen nare geurtjes en je ruikt er niks meer van! :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 13:39

femo schreef:
HG tegen nare geurtjes en je ruikt er niks meer van! :)

Al gedaan. Incl Biotex.
Maar het is helemaal doordrongen volgens mij. Kunt ook niet goed zien waar het zit omdat het een zwarte tas is.

Hoe dan ook, ik had er toevallig nog een liggen van mn werk en die heb ik gebruikt.
Tas ligt buiten nu. Weet nog niet of ik m nog ga gebruiken. Misschien gooi ik m wel in een emmer met Biotex als dat lukt. Moet wel een grote emmer zijn dan.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:49

Iris82 schreef:
Helaas heb ik geen bijkeuken. De oude eigenaar hield haar ook in de hal volgens mij als hij weg was want de hal stonk vreselijk naar kattenpis. Hij heeft helaas mij voorgelogen over deze problemen. Mijn hal is echter heel klein (70x140 ofzo) en dat vind ik niet echt heel erg geschikt om een kat in te houden.

Fulltime aanhouden is eigenlijk ook geen probleem hoor, ik wist niet zo goed hoe het werkte. Ik wist wel dat het een aantal dagen moest 'inwerken'. Pff, hoop dat dat werkt. -O- Laptoptas (van 90 euro) kan ook de prullenbak in want zowel Vanish als Biotex werken niet genoeg. -O-

Ik heb er ook zoeen. Ik gooi het altijd eerst in een badje met schoonmaakazijn. Goed laten inweken en dan in de was :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:01

Katten weten donders goed wanneer je weg bent. Dus een nachtje buitensluiten kan ook weer de nodige stress zijn. En je moet juist voorkomen dat het erger word. Dus niet dat ze dit gedrag gaat vertonen als je straks alleen even boodschappen gaat doen.
De stappen bij stress ( een kat zal ook de laatste zijn die het laat zien ze uiten het vaak op deze manier door overal te plassen).
- feliway
- extra kattenbak als je van huis bent. ( Probleem katten = 1 + 1)

Ik denk niet dat je winst haalt uit speciale voeding. Dit werkt vaak alleen bij katten met "chronische" stress.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:05

Heb je al eens geprobeerd de plekjes waar ze plast schoon te maken met soda en azijn? (azijn op de plek gooien en er een flinke laag soda overheen strooien, nachtje laten liggen en voila) hielp bij ons heel goed tegen de stank toen onze vorige kater in de gang plaste. De soda is de dag erna vochtig omdat het de azijn en plas heeft opgezogen, dit kun je dan opzuigen met de stofzuiger. :j Daarna het plekje nog even afnemen met wat citronella (onverdund op een doekje) en dan rook je hier niks meer :)

Neemt niet weg dat het natuurlijk heel vervelend is, maar misschien kun je zo je spulletjes nog proberen te redden die ze nu heeft onder geplast :(:)
Ik kan je helaas niet helpen met het stress verhaal.. (bij onze kater was er een medische oorzaak, diertje hebben we inmiddels niet meer en hebben nu een poes die -gelukkig- niet in huis plast. )